Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429698, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 556 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Willy
Ekrazit
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116587365
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Restituční zákon schválen, otázky zůstávají
Vloženo Čtvrtek, 11. červenec 2013 @ 10:45:49 CEST Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

1. Církve se v debatě o opodstatněnosti restitučního nároku rády pasují do role okradených. Aniž bychom jakkoli bagatelizovali zabavování a především následnou barbarskou devastaci jednotlivých památek i celých architektonických, vzdělávacích, kulturních či hospodářských komplexů (o křesťanském dědictví zvláště platilo „kam komunisti šlápnou, tráva neroste“), nelze se tvářit, že na komunistickém postátnění církví prostřednictvím zákona z r. 1949 křesťané a představitelé církví též z rozmanitých důvodů nespolupracovali. U protestantů nelze pominout ideovou a přesvědčovací roli J. L. Hromádky. Ale své poví i detail: když byl evangelický církevní rada Valeš vyzván předložit svůj projev při schvalování církevních zákonů v r. 1949, úředník, jenž mu ho za komunistický církevní úřad proškrtal a doplnil do „správné“ podoby, tu působil jako aktivní člen československé církve. A dokladů o pozdějším průběžném posvěcování komunistické politiky (včetně pošlapávání nezávislých kritických postojů) církevními autoritami lze celkem snadno dohledat víc než než dost.

2. Mezi křesťany kritickými ke komunistickému režimu se – alespoň před převratem – s restitucemi v současném rozsahu do značné míry nepočítalo. Jak by asi současný zákon a způsob jeho prosazování komentoval Augustin Navrátil (iniciátor nejmasovější předpřevratové petice za svobodu křesťanů, včetně odluky), Bonaventura Bouše nebo Josef Zvěřina? Značný „restituční tah“ projevovaly zato po převratu různé typy „starých církevních struktur“: křesťané konformní povahy a tradicionalistického založení napříč konfesemi vzali listopadový převrat jako příležitost vrátit stav „církev – společnost“ před r. 1948/49. Není přijatý zákon především završením jejich tahu na branku?

3. Odpor vůči zákonu, který ve společnost panuje, vysvětlují církevní představitelé jako důsledky letité proticírkevní komunistické propagandy a současnou předvolební propagandu levice. Nezapadá však negativní předporozumění zákonu ze strany zdejšího občanstva spíš do „příběhu“, v němž se po převratu křesťanům dařilo svou rigidností, konzervativností ba jistou xenofobií odcizit se očekávání české společnosti? Namátkou: zakazování obrazů Martina Velíška (Ježíšek Franta), Scorceseho filmu Poslední pokušení, démonizace návštěv dalajlámy, Mráčkův „dějepisný předpis“ z Piťhova ministerstva školství, křesťanská homofobie, svatováclavské nadbíhání klerofašismu…

4. Nepřehlížíme v církvích, že zdejší antiklerikální étos není jen „komunistický“, ale také např. „havlíčko-masarykovský“? Nemáme spíš usilovat o to být „antiklerikálům antiklerikály“? Nikoli jako ti, kdo nadbíhají svému okolí, nýbrž ve smyslu apoštolského „židům žid a helénům helén“ – a navázat na jistý rys biblické „antiklerikální“ tradice? Není chyba představitelů církví, že razí svou představu fungování církve a představám české společnosti nechtějí rozumět?

5. Je pohoršení, jež přijímání zákona vyvolalo, kompatibilní s pohoršením pro kříž Kristův? Neměli bychom si „vyvolávání pohoršení“ v zdejším milieu rezervovat spíš pro kritiku českého a moravského anticiganismu, maloměšťácky postkomunistického zahledění na vlastní píseček a zájmy či varování před „krysaři“, osobami s nejasnou minulostí, jež populisticky slibují rázně vyřešit bolavé problémy této společnosti?

6. Dle Ústavního soudu je zákon legální, neukazuje se však, že nemá legitimitu? Opodstatnění v širším společenském souhlasu? Restituce měly zásadní opodstatnění v popřevratovém kontextu, pomohly vybudovat zdejší střední třídu. Zůstalo však mnoho okradených vlastníků, kteří restituovat nemohli a nebudou (např. SVÚ Mánes svou slavnou budovu, zchátralou mimochodem i kvůli „nerestituci“ v posledních dvaceti letech). Patří se, aby se zrovna církev dostala do společnosti těch, kdo jsou poctěni náhradou za utrpěnou majetkovou újmu, když tu pořád zbývají jiní o majetky připravení?

7. Pavel Rychetský se vyjádřil při zdůvodnění svého nesouhlasu se zákonem, že schvalování zákona provází podezření z korupce tří rezignujících poslanců. V posledních dnech tato poznámka dostala nečekané obrysy. Pokud se prokáže obvinění policie, zákon o církevním majetku byl schválen díky korupčnímu jednání. Tady už nejde jen o legitimitu. Na jakou symbolickou pozici se zdejší církev ve světle těchto událostí dostává?

8. Jak se „demokraticky“ vyrovnat s tím, že v této zemi existují církevní společenství, jichž se restitučně-odlukový zákon netýká, a která jsou jím fakticky diskriminována, protože žádnou náhradu nedostanou – některá společenství (Svědkové Jehovovi) přesto, že utrpěla nemalou hospodářskou a především lidskou újmu?

9. Co přinesou restituce a vyplácení náhrad v éře „monetarizace všeho“ – kdy se různé typy veřejné služby (zdravotnictví, pošty, sociální služby, penzijní pojištění) přestávají hodnotit podle přínosu společnosti a pouze se počítá „kolik to stojí“, případně „kolik to hodí“ – těm, kdo se na privatizované instance, instituce a státní aktivity umějí přisát či se na nich přiživit?

10. Jestliže přijatý zákon (a na jeho základě uzavřené smlouvy) splácal dohromady vyrovnání křivd a státní příspěvek na cestu k odluce, nenasměroval už tím církve k tomu, aby si s klidným svědomím použily většinu peněz pro sebe – tj. převážně na svůj vnitrocírkevní provoz?

Tomáš Trusina

Zdroj: časopis Protestant 2013/6


"Restituční zákon schválen, otázky zůstávají" | Přihlásit/Vytvořit účet | 9 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Restituční zákon schválen, otázky zůstávají (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 11. červenec 2013 @ 11:52:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím že můžeme mluvit o štěstí že lidé jako byl například Mojžíš, svatý Eliáš nebo svatý Pavel nečekali na celospolečenský souhlas a nepovažovali ho za základ legitimity. Kromě toho i vyloženě  proticírkevně zaměřené průzkumy mlčky připouštějí že přibližně 1/3 populace není proti církevním restitucím. Víc než tři miliony spravedlivých je docela slušný počet. V Sodomě jich nebylo ani 10.



Re: Re: Restituční zákon schválen, otázky zůstávají (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pátek, 12. červenec 2013 @ 19:05:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
3 milióny spravedlivých ZLODĚJŮ ? To jste křesťan ? Styďte se !!!


]


Re: Re: Re: Restituční zákon schválen, otázky zůstávají (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 15. červenec 2013 @ 07:39:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To že cítíte nedůvěru vůči  církevních restitucí ještě nemusí nutně znamenat že jste vědomý zloděj a svatokrádežník.   Ani nacista, komunista nebo satanista. Přestože většina z nich chce škodit církvím pod jakoukoliv záminkou a někdy i za cenu zničení sama sebe a představa toho že by jim někdo měl něco vracet je pro ně tou nejstrašnější noční můrou.  Já jsem jen pochválil dobré, poctivé a spravedlivé lidi a také bych rád ocenil jejich odolnost vůči propagandě, dobré srdce a schopnost rozumně uvažovat. To že dovedou naslouchat svému svědomí.

Ať jim za to všem Pánbůh požehná a ať žehná i Vám.



]


Re: Re: Re: Re: Restituční zákon schválen, otázky zůstávají (Skóre: 1)
Vložil: Elcepelce v Pondělí, 15. červenec 2013 @ 14:50:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To na co tady troubíš je heligon, nebo tvůj vlastní chobot? Zkus zatroubit tuhle: http://www.youtube.com/watch?v=etAIpkdhU9Q půjde ti mnohem lépe do taktu.


]


Re: Restituční zákon schválen, otázky zůstávají (Skóre: 1)
Vložil: Pohan v Úterý, 23. červenec 2013 @ 12:28:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Protože všichni víme, že církevní restituce byly schváleny za pomoci nekalých praktik a odsouzených kriminálníků (viz ten odsouzený poslanec z Kolína), ptám se: Mají ještě církve, které přijaly majetek takto získaný právo vyučovat a poučovat o morálce? Navíc, z dnešního pohledu získali církve svůj majetek porušováním lidských práv svých poddaných stejně jako šlechta. ( tím narážím na výrok pana knížete trautenberka o prezidentu Benešovi v prezidentské kampani). Má ještě církev krom farizejství, které Ježíš tolik nenáviděl, národu co nabídnout?



Re: Re: Restituční zákon schválen, otázky zůstávají (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 23. červenec 2013 @ 17:01:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřím že má. Předpokládám že byste se nechtěl odstěhovat do země jako je třeba Severní Korea nebo žít v nacistické nebo komunistické diktatuře. Ať už jako vězeň v koncentračním táboře nebo jako dozorce neboli potenciální vězeň, který se o vězně pozná jen podle bot a kdykoliv může nastoupit na jeho místo. Že byste chtěl sám trpět a živořit, umírat strachem a žít v zoufalství jenom abyste mohl ublížit druhým. Člověk který jde proti Bohu a církvím sám žije v pekle které vytváří už tady na zemi, šíří ho ve svém okolí a po smrti v něm jen pokračuje.


]


Re: Re: Re: Restituční zákon schválen, otázky zůstávají (Skóre: 1)
Vložil: Pohan v Středa, 24. červenec 2013 @ 15:06:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak souvisí můj vyjádřený názor s Jižní Koreou? Aha, už vím, ale právě proto, že bych toto zažít nechtěl a nechci, tak jsem proti vracení majetku církvím. To, co jste tak hezky popsal, se hodí na 1800 let vlády bohaté vládnoucí církve a nejen katolické: vězení plná lidí, kteří vyjádřili jiný názor, než zastávala církev, mučení, popravy. Církev nejlíp naplňuje Evangelium, když je pod tlakem. kdo jí dá majetek, dá jí tím i moc. A s mocí rostou církvi rohy a dělá si co chce, i když je to v rozporu s učením Ježíšovým. ODS a TOP 09 církev do budoucna velmi poškodily, ale to ukáže čas.


]


Re: Re: Re: Re: Restituční zákon schválen, otázky zůstávají (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 24. červenec 2013 @ 15:48:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jeden slavný francouzský revolucionář a proticírkevní  filosof byl natolik prozíravý že si pro svůj panský dům pečlivě vybíral služebnictvo z řad římských katolíků. Když se nad tím jeho osvícení přátelé pozastavovali tak se jim jednou v záchvatu opilecké upřímnosti svěřil že nikomu jinému nevěří.  Že ho v noci nepodřízne a nevyloupí mu dům.  Věřil jim i přesto že byl jejich úhlavní nepřítel a Církev se pokoušel zlikvidovat.

Věřím že je i ve Vašem zájmu abyste žil v zemi kde Církev žije a vzkvétá, tam kde působí  Duch Svatý. Jinak to dříve nebo později začne vždycky vypadat jako peklo. Kromě toho každou korunu kterou vydáte za Církev ušetříte stokrát. Na věznicích, léčebnách pro alkoholiky a narkomany, na soudech a na nemocnicích. Boží požehnání se projevuje obvykle všude a na všem . Málokdo dobrovolně opouští země s katolickou a evangelickou tradicí a jde žít mimo ně.  Proud emigrantů jde opačným směrem.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Restituční zákon schválen, otázky zůstávají (Skóre: 1)
Vložil: Pohan v Čtvrtek, 25. červenec 2013 @ 09:59:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vládu církve jsme tu měli od rozvratu Říma po celý středověk. A to pro většinu lidí žádná selanka nebyla. A církev vzkvétala, seč jí síly stačily. Naopak, pod vlivem humanistů a vědců, musela korigovat své názory. A to jí prospělo a celé společnosti taky. Ježíš věděl, že majetek zdržuje od pastorace, proto si apoštolové neměli brát na cestu měšce a rozptylovat se. 


]


Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy