Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 478 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116492312
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Lidská bytost je duch, duše a tělo.
Vloženo Středa, 05. červen 2013 @ 09:19:58 CEST Vložil: Olda

Zkušenosti poslal Nepřihlášený

Je svět duchovní, duševní a materiální.

Oba světy jak duchovní, tak i materiální jsou světy univerzální. V těchto světech žije mnoho bytostí. Svět duševní je však u každé lidské bytosti naprosto originální a je to bytostný svět pouze náš. Člověk je unikátní v tom, že může vnímat jak svět duchovní, tak i svět materiální. Tak je lidská bytost od Boha stvořená, jako unikátní duše živá. Bytí duchovní a bytí hmotné se v člověku bytostně spojuje. Výsledkem tohoto spojení je duše živá. V duši živé probíhá neustálá obousměrná komunikace mezi duchem a hmotou, duchovnem a tělesnem. Hmotný chemicko-elektrický projev mozku je duševně spojeny s duchovním projevem našeho ducha. Tímto spojením vzniká duše, náš niterný duševní svět ve kterém žije naše Já. 


Žijeme tedy ve vlastním unikátním duševním světě a díky tomu, že k naší bytosti patří i duch a tělo můžeme žít i ve dvou světech univerzálních.

Světech duchovních i materiálních. Náš unikátní duševní svět může být v přímém kontaktu se světem duchovním i světem hmotným

..kdyby lidská bytost neměla ducha, nemohla by vnímat duchovní svět tak, jako ho vnímají duchové bytosti v duchovnu žijící.

..kdyby lidská bytost neměla ducha, nemohla by v duchovnu vnímat Ducha svatého, stejně tak jak ho vnímají ostatní duchové bytosti.

..kdyby lidská bytost neměla tělo, nemohla by vnímat hmotný svět kontaktně. 

..kdyby lidská bytost neměla duši, neměla by svůj vlastní originální duševní svět ani své bytostné Já.

..kdyby lidská bytost neměla duši, nebyla by bytostně spojená se svým tělem ani duchem. Byla by neživá, mrtvá.

..v duchovním světě žijí bytosti duchové, ne duševní. Duševní svět je rozhraní světa duchovního a světa hmotného.

..duchové bytosti nemají duši

..každá lidská bytost je stvořená a má svůj počátek a může mít i svůj věčný konec, věčné žití je její svobodná podmíněná volba.

..Bůh spojením ducha a těla z nás stvořil duši živou.

..každý lidský duch je originální a v této originalitě svým ojedinělým způsobem poznává Ducha Božího, který ho v lásce poznáním obdarovává

..duchovní poznání, dary Ducha lidský duch přináší do světa duševního, v našem duševnu získává duchovní dar finální podobu. O tyto dary se můžeme dělit a přitom jich neubývá. Například dary umění- hudba.

..duchovní tělo není duch, je to tělo hmotné plně podléhající vůli vlastního ducha

..u vzkříšených je vůle vlastního ducha naprosto totožná z vůlí Boží

..současné tělo je pro ducha jako balvan, pro hříšnou neposlušnost se vymklo vůli ducha.

..i když je vůle našeho ducha jiná, přesto zemřeme..

..vzkříšení mrtvých ještě nenastalo..

MVII

"Lidská bytost je duch, duše a tělo." | Přihlásit/Vytvořit účet | 9 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Lidská bytost je duch, duše a tělo. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 05. červen 2013 @ 11:55:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
U člověka sice rozlišujeme tělo, ducha a jejich společné projevy a postoje (psýché) - jako výsledek bojů mezi tělem a duchem (Ř 7,14-23).


Je nám známo, že Bůh stvořil pouze dva světy:

1.) svět hmotný
Od neživé přírody přes rostliny, zvířata až po člověka.

2.) svět duchovní
Svět duchovní obývají duchové - Bůh a andělé v nebi, dále pak oslavený Kristus a jeho bratři, kteří jsou skrze něj také už oslaveni - svatí v nebi (Zj 20,4). Svět duchovní neexistuje odděleně od světa hmotného, ale v důsledku Boží transcendence může světem hmotným prostupovat a dle Božího dopuštění do světa hmotného i zasahovat.


Z hlediska našeho nynějšího bytí nám pro život ve hmotném světě dokonale stačí jedno vlastní tělo, pro život ve světě duchovním jedna vlastní duše (duch).
Logicky ničeho víc už není třeba a ani být nemůže.

Existence člověka zasahuje do obou těchto světů: duší (- tedy nesmrtelným duchem) komunikujeme s Bohem a tělem pak zjevujeme Boha ve světě viditelném.



Nejsou žádné dva duchovní světy, nějaký veliký vnější a jakýsi maličký soukromý pro každého z nás. To je naprostá fantasmagorie! Kde zůstal u tohoto tvrzení nějaký odkaz na Písmo?



..." Hmotný chemicko-elektrický projev mozku je duševně spojeny s duchovním projevem našeho ducha."...
Takže zde vítr zase fouká z platónské filozofie o smrtelné duši a nesmrtelné "nús".
Jistě že se dá takhle mluvit o soukromém duševním světě člověka, ale ve smyslu je to zase jen onen výsledek bojů mezi touhami lidského ducha člověka a mezi žádostmi těla.


Duševní svět každé lidské bytosti není přímo osoba, ale je jen projevem těla a lidského ducha, výsledný postoj vnitřních bojů!


..."duchové bytosti nemají duši"...
Andělé jsou nesmrtelní duchové, ale také mají svůj vnitřní svět. Jsou schopni vztahu, schopni milovat, mají svůj rozum i svobodnou vůli. To všechno vy přece u člověka označujete jako činnost duševní, jako činnost lidské "duše". Prostě zmatek nad zmatek, kde se jenom sáhne.



..."u vzkříšených je vůle vlastního ducha naprosto totožná z vůlí Boží"...

My, co jsme už byli opravdu spolu s Kristem ve křtu vzkříšeni do života Božích dětí, do života v novosti (Kol 2,8-14; Ř 6,3-4) tak víme, že je třeba v tomto životě dobrém vytrvat až do konce (Mt 24,13). I takto
v Kristu vzkříšený člověk může totiž znovu upadnout do stavu smrti - zamilovat si tento svět (2 Tim 4,10).


..."Bůh spojením ducha a těla z nás stvořil duši živou."...

Přesně tak! Nic víc člověk z pohledu své vlastní existence už není.





Re: Re: Lidská bytost je duch, duše a tělo. (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 14:59:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, chtěl bych znát Tvou odpověď na tyto otázky: - Jestliže duch a duše jsou jedno a to samé, jak mezi nimi může být rozdělení, rozhraní?---------------------- - Jak to, že Ježíš říká, že kdo usiluje svou duši zachránit, tak ji ztratí a kdo ji ztratí pro něj a evangelium, ten ji zachrání? Jak můžeme Ducha ztratit pro Ježíše, když Ducha máme od něj a z Ducha vychází evangelium?-------------Jak vysvětlíš, že v řečtině je duch rodu středního a duše rodu ženského, když je to to samé.----------------- Jakub 3,15: To přeci není moudrost shůry, ale ta pozemská, duševní, ďábelská. Moudrost shůry je moudrost Ducha. Jakto, že je dána do protikladu s moudrostí duševní(ta je zde řazena spolu s ďábelskou), když podle Tebe je duše nesmrtelný Duch? Děkuji předem za konkrétní odpovědi na každou mou konkrétní otázku.


]


Re: Re: Re: Lidská bytost je duch, duše a tělo. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 07. červen 2013 @ 08:58:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Jestliže duch a duše jsou jedno a to samé, jak mezi nimi může být rozdělení, rozhraní?"...


Všechno jsem už mnohokrát vysvětlil! Proč se mám pořád opakovat?

Trichotomického dělení člověka na tělo, duši a Ducha (podle modelu řecké filosofie) použil apoštol Pavel v celém Písmu jen jedinkrát - v dopise Řekům do Tesaloniky.
Právě proto, že dopis adresoval Řekům, tak své vysvětlování přizpůsobil tehdejšímu řeckému myšlení.


Apoštol Pavel adresoval tento svůj list soluňským Řekům a protože řecká filosofie (na rozdíl od dichotomie judaismu) dělila člověka na tři složky (část rozumová, smyslová a hmotná - tělo, smrtelnou duši, nesmrtelnou nús - trichotomie), píše Řekům způsobem, aby mu rozuměli.

Řecká filosofie ovšem pod pojmem duše (psýché) rozumí nikoli člověka v jeho bytí jako osobu, ale označuje tím přirozené vlastnosti člověka (rozum, vůle, city a pod.) - celkový vztah člověka k Bohu a lidem coby výsledek bojů mezi touhami těla a touhami ducha. Tato "psýché" je ovšem smrtelná, logicky končí se smrtí těla.



Apoštol zde respektuje řecký způsob myšlení a duchovní složku lidského nazval ve shodě s řeckou filosofií lidským duchem (rozuměj podle judaismu nesmrtelná duše).



Toto trojčlenné dělení člověka je u Pavla, jenž ostatně nemá nijak soustavnou a dokonale logicky skloubenou "antropologii" zcela ojedinělé.
Vedle těla (Ř 7,24) a duše (1 Kor 15,44) se zde, jak vidíme, objevuje duch, který může být buď božským zdrojem života v Kristu (Ř 5,5), nebo spíš nejvyšší stránkou člověka, která je sama otevřená vlivu Ducha (Ř 1,9).

Důraz se zde klade na celkové účinky Božího posvěcujícího působení (Tes 3,13; Tes 4,3), na účinek Boží věrnosti vůči člověku.





..."To přeci není moudrost shůry, ale ta pozemská, duševní, ďábelská."...
Každé tělo (i zvířata) má do určité míry schopnost prožívat svůj duševní život (ve smyslu citů, inteligence, vášní, schopnosti milovat a nenávidět a pod). Proto je v Písmu tolik různých významů pro výraz "duše" (Gn 6,17).

Také duchové (andělé) mají schopnost duševního života
(ve smyslu citů, inteligence, vášní, schopnosti milovat a nenávidět a pod.) - andělé v nebi milují Boha i lidi, padlí andělé naopak nenávidí všechno dobré.

Také lidský duch (nesmrtelná lidská duše, naše skutečné Já, naše osoba v těle) má schopnost duševního života
(ve smyslu citů, inteligence, vášní, schopnosti milovat a nenávidět a pod.)
Protože je však svázána s tělem, musí svádět vnitřní boje s duševním životem těla, touhy ducha proti touhám těla.
Výsledkem těchto bojů je pak konečný postoj lidské bytosti naprosto ke všemu. Zvítězí - li v tomto boji duševní touhy těla, nazývá Písmo takového člověka člověkem tělesným (přirozeným), zvítězí - li v člověku duševní touhy lidského ducha, nazývá Písmo takového člověka člověkem duchovním (1 Kor 2,14-15;  1 Kor 3,1).



]


Re: Re: Re: Re: Lidská bytost je duch, duše a tělo. (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Pátek, 07. červen 2013 @ 10:04:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prosil jsem Tě o konkrétní odpovědi na konkrétní otázky. Abys tomu rozuměl - měl jsem na mysli, abys ke každé mé otázce dal jasnou a stručnou odpověď. Nestál jsem o to, aby si sem stále kopíroval to, co už jsem četl několikrát. Jestli ty odpovědi neznáš. Tak to přiznej. Já se Ti smát nebudu. Já chci vědět, jestli v tom máš skutečně jasno Ty sám a nebo jen kopíruješ slovníky. Když přiznáš že nevíš, aspoň budu vědět, že nejsi tak pyšný a arogantní, jak se jevíš podle Tvých komentářů.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Lidská bytost je duch, duše a tělo. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 07. červen 2013 @ 14:30:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ony konkrétní odpovědi jsi ale dostal - otázkou je, jestli jsi je neviděl, nebo nechtěl vidět.


Zkusím to tedy ještě jednou:
..."Jestliže duch a duše jsou jedno a to samé, jak mezi nimi může být rozdělení, rozhraní?-"...

Ve trichotomické platónské "antropologii" člověka  je lidský duch (nús) nesmrtelná část lidského Já, duše (psýché) pak je smrtelná (psychické pochody naší mysli, láska, nenávist, výsledky bojů mezi tělem a duchem člověka.

Je zde rozhraní
mezi prostým bytím člověka (Já existuji, jsem - v každém případě - nús)
a mezi stavem člověka - člověk duchovní nebo duševní podle výsledku vnitřních bojů
(tedy zda volí pro život vedení Duchem svatým nebo naopak tíhne k hříšnému světu - vztahy psýché).




..." Jak to, že Ježíš říká, že kdo usiluje svou duši zachránit, tak ji ztratí a kdo ji ztratí pro něj a evangelium, ten ji zachrání? Jak můžeme Ducha ztratit pro Ježíše, když Ducha máme od něj a z Ducha vychází evangelium?-"...

Evangelium vychází z Ducha svatého (třetí božské osoby). Neplést tedy s lidským duchem.

Pán nám dává při znovuzrození ve křtu "nového lidského ducha" - tedy znovuzrozenou tu samou osobu v našem bytí, ale oděnou do královské důstojnosti Božího dítěte. Znovuzrozeného ducha, který je nyní schopen volat: "Abba Otče", je schopen ve své nově získané bezhříšnosti mít trvalé společenství s Bohem.

Mt 16,25 probírá ve formě paradoxu dvě etapy lidského života: přítomnou a budoucí. Řecké slovo "psýché" je zde exivalentem hebrejského výrazu "nefeš", v sobě kombinuje trojí význam: život, duše, osoba (Gn 2,7).


..."Jak vysvětlíš, že v řečtině je duch rodu středního a duše rodu ženského, když je to to samé."...
V českém jazyce je zase duch rodu mužského a duše rodu ženského. Také slovo "biograf" je rodu mužského a slovo "kino" je zase rodu středního - i když je to jedno a to samé.
Text se dá přeložit následovně:
... Kdokoli by si totiž chtěl zachránit duši, ztratí ji, ale kdokoli by ztratil svou duši pro mě, ten ji nalezne ...
... Kdo si totiž chce zachránit život, ztratí jej, kdo však svůj život kvůli mě ztratí, nalezne jej ....  - Pro porozumění tomuto textu zde stačí připomenout osud všech mučedníků pro víru v Krista.



..." Jakub 3,15: To přeci není moudrost shůry, ale ta pozemská, duševní, ďábelská. Moudrost shůry je moudrost Ducha. Jak to, že je dána do protikladu s moudrostí duševní(ta je zde řazena spolu s ďábelskou), když podle Tebe je duše nesmrtelný Duch?"...

Znovu zapomínáš, že i lidské tělo má schopnost duševního života podle přirozenosti (milovat i nenávidět) - jakož i lidský duch (naše duchovní Já) má schopnost tohoto duševního života. "Moudrostí shůry" je situace, kdy lidský duch volí touhu po společenství s Duchem svatým a této touze podřizuje touhy těla.
 Naopak "moudrost duševní, ďábelská" je volba člověka podle žádostí těla, kdy touhy ducha po Bohu jsou zahlušeny touhami těla. Pak z takového lidského srdce vychází to, co člověka znečišťuje: vycházejí zlé myšlenky, cizoložství, smilnění, vraždy, krádeže, lakomství, ničemnost, lest, nestydatost, závist, urážky, pýcha, bláznivost.
Všechny tyto zlé věci vycházejí z nitra člověka, který je ve stavu bez Boha a pošpiňují ho."


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lidská bytost je duch, duše a tělo. (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Sobota, 08. červen 2013 @ 18:51:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za odpovědi. V podstatě jsem s něčím takovým počítal. Závěr - v těchto věcech se hodně rozcházíme. Já jsem své o duchu a duši řekl, Ty také. Nač se dále tím zabývat. Stejně by to nikam nevedlo.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lidská bytost je duch, duše a tělo. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 08. červen 2013 @ 20:14:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já beru, že má někdo odlišný názor.

Škoda ale že ten tvůj pro mne zůstává i nadále záhadou.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lidská bytost je duch, duše a tělo. (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Neděle, 09. červen 2013 @ 11:25:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak bys měl lépe číst to, co Ti píšu a zamyslet se nad tím. A ne to hned smést ze stolu. Pomůžu Ti tím, že Ti řeknu, že mám stejný pohled jako Willi, Rosmano, Cizinec nebo MVII.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Lidská bytost je duch, duše a tělo. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 07. červen 2013 @ 14:40:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mt 16,25 probírá ve formě paradoxu dvě etapy lidského života: přítomnou a budoucí. Řecké slovo "psýché" je zde exivalentem hebrejského výrazu "nefeš", v sobě kombinuje trojí význam: život, duše, osoba (Gn 2,7).


Možno tedy přeložit následovně:
... Kdokoli by si totiž chtěl zachránit duši, ztratí ji, ale kdokoli by ztratil svou duši pro mě, ten ji nalezne....
... Kdo si totiž chce zachránit život, ztratí jej, kdo však svůj život kvůli mě ztratí, nalezne jej
. ...


K porozumění smyslu tohoto místa stačí připomenout osudy všech mučedníků pro víru v Krista.



]


Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy