Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 553 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116487282
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu
Vloženo Pátek, 11. leden 2013 @ 17:53:08 CET Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Milé sestry, milí bratři ve sborech BJB,  

V našich zásadách stojí následující : "Kde existuje společná oddanost Ježíši Kristu a jsou respektovány baptistické zásady, tam ať je vítána i rozmanitost a přijímány odlišnosti." Svoboda rozmanitosti a odlišností je tak vymezena zásadami, které jsme svobodně přijali, a které spolu s oddaností Pánu Ježíši Kristu směřují naše společné jednání. V případě rozhodnutí, která se dotýkají společných zásad, není na místě argumentovat ani svobodou (v tomto případě nám právě zásady kladou určitá omezení), ani případným užitkem (hmotný, ale ani duchovní účel nesvětí prostředky).

Již v problematice přijímání dotací na platy kazatelů byla vznesena otázka rozporu této praxe se zásadou odluky církve od státu. Na tuto otázku nebyla z našeho hlediska dána teologicky relevantní odpověď a praxe některých sborů tak pro nás zůstává s principem odluky církve od státu neslučitelná. Zarmucuje nás, že se naplnily naše obavy a (soudě podle posledních dopisů) některé sbory se staly na dotacích existenčně závislé. Okamžik, kdy tuto situaci bude nutné řešit, lze odložit, nelze se mu však vyhnout. Řešení by však měla předcházet rozprava o významu finanční nezávislosti sborů, k níž by také měla směřovat případná pomoc.  

V otázce přijetí, resp. nepřijetí tzv. finančního narovnání je v našem rozhodování vodítkem svědectví Písma, které zásadu odluky církve od státu zakládá. (Mt 4:8-9, Mk 12:17, Jan 18:36, Sk 5:29, 2.Kor 6:14, 1. Jan 5:19, 3.Jan 1:7) Tato zásada je dále vysvětlena slovy: "Církev by zase měla bránit přijímání zákonů, které křesťany proti jiným občanům zvýhodňují či naopak poškozují." O tom, že vůči některým církvím stát v rámci schváleného zákona vystupuje jinak, než vůči jedincům a skupinám, které byly také minulým režimem postiženy, není pochyb. Varianta přijetí finančního narovnání, které v konečném důsledku zvýhodňuje některé církve (a v případě BJB to platí obzvláště) ve srovnání s postupem zvoleným v případě jiných restituentů, je tedy s principem odluky církve od státu v evidentním rozporu.  

Návrh libereckého sboru, který byl odložen do doby, "než bude aktuální" (užíváme uvozovky, protože principiální návrh je dle našeho soudu aktuální vždy), byl podle VV zahrnut do současného návrhu VV. S tímto hlediskem se zcela neztotožňujeme především proto, že návrh VV, na rozdíl od našeho návrhu předkládá k přijetí také alternativu, která je dle našeho názoru v rozporu s principem odluky církve od státu. Vzhledem ke zkrácenému období před mimořádným sjezdem a jednacím řádům, podle kterých hlasování o návrzích VV předchází návrhy sborů, nám však nezbývá, než vyjádřit svůj postoj v rámci návrhu VV, který zároveň umožňuje praktický rozchod s jednou z našich zásad.  

Pokud přijmeme "finanční vyrovnání", vzdáme se jako Bratrská jednota baptistů vlastní (třebaže již nyní v lecčems kompromitované) zásady odluky církve od státu, kvůli dočasnému finančnímu zajištění, poskytovanému těm církvím, které jsou nakonec k odluce vedeny z vůle státu. Zmiňovat pak odluku od státu jako jednu z našich společných zásad by bylo absurdní.  

Máme však naději, že k takové situaci nedojde.  

"Bůh pak můj naplníť všelikou potřebu vaši podle bohatství svého slavně v Kristu Ježíši. Bohu pak a Otci našemu sláva na věky věků. Amen." Fil 4:19-20  

Za staršovstvo a sbor v Liberci
Blahoslav Fajmon

Zdroj: www.bjb.cz


"Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 12 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 12. leden 2013 @ 08:45:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Četl jsem mnohé komentáře vrcholných představitelů církví. Všechny mi připadají  pragmatické a obvykle se skládají  z několika bodů:

 1. Jako církev jsme užiteční pro společnost a ty peníze si zasloužíme.
 2. Čekali jsme, že to projede v klidu, ale když vidíme, že se to společnosti nelíbí, nejsme z toho nijak nadšeni.
 3. Uznáváme, že by se církve měly financovat samy, ale víra je víra a prachy jsou prachy. Zvykli jsme si na ně.

Kdy došlo k tomuto pragmatickému posunu od biblických ideálů? Inu, domnívám se, že je to něco, jako když představitelé ČR nakonec vše odkývají při setkání špiček EU. Tvrdí, že nemají sílu tváří v tvář politikům z jiných zemí říci ne. Myslím, že příčinou může být i to, že když se sejdete na nějakém honosném setkání, kde jste vážení lidé a jsou vám vysvětlovány věci, kterým nerozumíte, obvykle nechcete přiznat, že nejste v obraze. Takže nakonec souhlasíte, a pak vám nezbývá, než ty věci promulgovat směrem k vlastní denominaci. Zkuste se zeptat svých vedoucích církví, kteří tyto věci domlouvali, jak to probíhalo. Možná se dozvíte, že šlo o plán římskokatolických právníků a že vše vypadalo velmi hezky a tak nakonec, vlivem genius loci, souhlasili. Neříkali vám náhodou také, že už se ale nedá nic dělat a že nechtějí trhat partu, že jsou vázáni směrem k jiným církvím apod.?

Druhou - a tou nejpodstatnější - věcí je, že celá věc je nespravedlivá, nezakládá se na historických faktech a privileguje církve před ostatními restituenty. Zde selhala, jak ostatně jinak, i různá charismatická prorocká hnutí, která tvrdila: "Máte na to nárok, ale vzdejte se toho". To považuji za falešné proroctví. Pokud by se opravdu jednalo o proroky, řekli by: "Nemáte na to nárok, ani o tom neuvažujte." To ale, až na výjimky, neřekl nikdo a tak se prorocká výzva objevila i na charismaticko-římskokatolickém portále KrestanDnes.

K čemu dojde nyní? Církve samozřejmě uzavřou se státem separátní smlouvy, k čemuž se je snažil přimět již Cyril Svoboda před takřka deseti lety. Nechtěly. Nyní chtít budou, protože jim to zajistí finance. A nyní, pozor, to nejdůležitější: na scénu možná přijde Konkordát. Ten byl Poslaneckou sněmovnou odmítnut, že by vytvořil právní nerovnost mezi církvemi. Nyní zřejmě ERC jako jeden muž řekne, že žádná nerovnost nehrozí, protože církve mají uzavřeny separátní smlouvy se státem a poslanci (nechtějí přeci rozbíjet křehkou vládní koalici) zvednou ruku. Možná se o to postará vládní římskokatolické trio Kalousek - Schwarzenberg - Nečas).

Pak ovšem můžete svým představitelům říci, že vnitrostátní smlouvy nemají právní sílu Konkordátu a celou věc smést se stolu. Ale ruku na srdce... dokáží to vaší představitelé říci, když budou mít na dosah římskokatolické nebo vlastně státní miliony?

Pastýř
  



Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Sobota, 12. leden 2013 @ 09:55:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
BJB se odluky od státu vzdala v době, kdy se rozhodla nechat se státem financovat. Mít naději, že se tak nestane je úsměvné. Vždyt v BJB je jistota, že se tak nestane, a to z toho jediného pragmatického důvodu, že k tomu dávno došlo. Jedna naděje ovšem zůstává, že liberečtí a snad i další vystrčí hlavu z písku a zachovají se jako ti co mají poznání. Tuto naději vidím a proto má smysl ukazovat na právé cesty. Nyní mají liberečtí další možnost přiznat se ke své víře. Budou více milovat Jednotu nebo Pravdu? Znám několik lidí v různých denominacích, kteří mají poznání. Vědí, že máme nastavit druhou tvář, vědí, že Písmo nazývá homosexualitu hříchem...někteří dokonce pořádali petice pro poslance, aby hlasovali proti.  Ale zatím všichni milovali více svoji denominaci, tradici než Pravdu. Že denominace oficiálně popírá co sami poznali jim sice vadí, ale ne tolik, aby se dokázali oddělit. Sůl ovšem nemůže pozbýt chuti. Nechť každému z nás Pravda stojí za trochu toho nepohodlí.




Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 15. leden 2013 @ 13:36:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na Notabene je článek ve kterém se píše že s vyrovnáním souhlasí "jenom" 2/3 delegátů. Což znamená výraznou většinu. Zajímalo by mne jestli někdo zná nějaký způsob jak si zajistit poslušnost organizace nebo jednotlivce po jednorázovém daru nebo odškodnění. Jak by to chtěl prakticky realizovat.
Nezdá se mi ani to že by Bůh preferoval sekularizovaný stát. Že by si chtěl na krále Vyvoleného národa pomazávat pohany, stejně jako na naše krále a císaře. Že by si přál aby baalovi proroci demokraticky přehlasovali svatého Eliáše nebo aby sekularizovaná vláda více či méně utiskovala věřící a občas vykradla a vypálila kostely.



Re: Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Úterý, 15. leden 2013 @ 17:50:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Budeš se asi divit, ale Ježíš Kristus přišel právě do sekularizovaného státu: Tehdy skutku vyvolenému národu vládl pohan - Císař. A světe div se: Kristus nevolal po revoluci. Naopak, když jej chtěli "pomazat" za vůdce vzpoury proti Římu, zdekoval se do samoty. A apoštol Pavel má dokonce tu "sekulární drzost" chtít po křesťanech, aby se poddávali (pohanské!!!) císařské moci, která je pronásledovala velice krutým způsobem, házala je lvům, používala je jako živé pochodně... A přesto Pavel nepíš nic o vzpoiuře.

A v době Eliášové: tam to byla naopak monarchie, která totálně selhala. Ono ten poměr jeden Eliáš proti stovkám baalistů nespadnul z nebe, nevznikl jen tak: Byl důsledkem dlouholetá monarchistické podpory krále baalismu a pronásledování a vyvražďování Hospodinových věrných! Eliášova doba je naopak velkým příkladem, jak monarchie snadno selhává: Neboť selhání pouhého jedno jediného jedince může v monarchii vést k velkým tragédiím.

Demokracie naopak naplňuje Kristův ideál: Učí totiž představitele, že jsou pouhými služebníky, zaměstnanci lidí. Že je lid může i odvolat, respektivě nezvolit znovu. Demokracie vede k pokoře: Jsem zaměstnancem, služebníkem, lidí a za čtyři roky se mohu pakovat dále.

Naopak, monarchie vede (vždy!!!) k umělým pocitům nadřazenosti. Že úzká skupinka feudálu jsou "lepšími" lidmi, než ti, kterým vládnou. Vede k povyšování jednoho nad druhého, k pýše, k "přijimání osob"...

Když se v demokracii s prominutím "blbec" stane premiérem, prezidentem, nebo jiným činitel, tak se až tak moc neděje: Prostě za čtyři roky bude zvolen někdo jiný anebo se ukáže, že i ten s promnutím "blbec" má mandát od těch, kterým slouží. Avšak když se s prominutím "blbec" stane králem, je to průšvih na dlouhá desetiletí, mnohdy dokonce na staletí a často pouze ozbrojená vzpoura může vést k nápravě věcí.

Demokracie mnohem více naplňuje Kristův ideál než monarchie: Neboť v králostvím Boží je pouze Jeden Jediný Král.


]


Re: Re: Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 16. leden 2013 @ 09:43:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Každá vláda je od Boha. Ať už z Boží milosti nebo dopuštění. Přesto mi demokracie připadá spíš jako dopuštění. Když tak srovnám dnešní poměry, zástupce které si volíme a celkovou kvalitu života s vládou našich císařů a králů  tak bych plakal. Jen takový malý příklad - do 1. světové války docházelo v průměru v českých zemích k jedné vraždě, sebevraždě a znásilnění za deset let. Pražskou galerku chytal v Jedové chýši pan policejní rada a několik detektivů a chodili si s nimi vzájemně na pohřby. Dneska se prý ze zoufalství samo upálí kolem 20 lidí ročně. K vraždám, sebevraždám a znásilněním dochází mnohokrát denně. Jestli se všechno nehlásilo tehdy tak dneska také ne. Podobný poměr vidím i v jiných oblastech. Zajímavé jsou například staré kuchařské knihy, zvlášť ty které byly určeny střední třídě (řemeslníkům) a chudým. Stejně jako knihy, to čím se lidé bavili a za co byli ochotní platit. O umění ani nemluvím. Věřím že když přestali umělci svým dílem sloužit Bohu tak přišli o veškerý talent.


]


Re: Re: Re: Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 16. leden 2013 @ 15:10:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Více svobody samozžejmě přináší i více zodpovědnosti za svůj život. Ono ani v zoologické zahradě moc se žirafy či antilopy nemusejí bát útoků lvů a tygrů...

Ježíš si je zavolal a řekl: „Víte, že vládci národů panují nad nimi a velcí nad nimi vykonávají svou svrchovanou moc. 26Mezi vámi tomu tak nebude; ale kdo by se chtěl mezi vámi stát velkým, bude vaším služebníkem; 27a kdo by chtěl být mezi vámi první, bude vaším otrokem. Mt 26...

Ti co vládnou, mají být v křesťanských národech služebníky, nebo dokonce otroky těch, nad kým vládnou. Nebo-li, ještě jinak řečeno, mají být ZAMĚSTNANCI těch, kterým vládnou. Jsou-li zaměstnanci, pak zaměstnavatel je má samozřejmě právo i odvolat a třeba pověřit jiným úkolem. Avšak ve které monarchii měli poddaní, či doonce nevolníci, právo odvolat, nebo třeba nezvolit na příští funkční období svého zaměstnance??? Kde mohli nevolníci odvolat svoji "vrchnost?" Vždyť v průběhu drtivé většiny oné té tvé vychvalované době často neměli ani právo svobodně se oženit případně přestěhovat! Jak je to pak v soualdu s těmito Kristovými slovy? Monarchie nijak, demokracie však ano.

Ne ne, monarchie je v přímém rozporu s Božím slovem. Jediné je král - ten který byl, který je a který přichází. Ostatní jsou pouze služebníci


]


Re: Re: Re: Re: Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 16. leden 2013 @ 15:12:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
... služřebníci ne pouze Boha, ale také lidí. A to ne pouze na papíře a formálně, ale fakticky - třeba i s právem odvolat respektivě nezvolit zbovu.


]


Re: Re: Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 16. leden 2013 @ 09:44:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
I toho pohanského císaře který poslal do Jerusaléma prokurátora bych zařadil spíš mezi dopuštění a důsledek úpadku.



]


Re: Re: Re: Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 16. leden 2013 @ 15:00:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Jenomže PRÁVĚ  do takovéto doby přišel Kristus. On mohl přijít kdykoliv jindy, třeba i tehdy, když nad židovským národem vládli sami židé (třeba v době Makabejských). Anebo klidně jako pán dějin mohl Bůh způsobit, že by Vyvolená země v době Ježíšova života byla nezávislá. Případně i sám Ježíš mohl vést povstání proti římské moci. Nic z toho se však nestalo...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 16. leden 2013 @ 15:14:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Naopak: Klidně můžeme ríci, že Kristus ZÍMĚRNĚ přišel do sekularizované doby, kdy vyvolenému národu nevládl člen vyvoleného lidu. Taktéž je to přímo potrvzeno v listech Apoštola Pavla, který přímo říká, aby se křesťané poddávali i pohanské (t.j. sekulární) moci.


]


Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: Farel (ierax@seznam.cz) v Úterý, 15. leden 2013 @ 22:25:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že hlavní zamyšlení, či dilema by měli všichni (ať už restitutomilci, či antirestitucionalisté) věnovat původu tohoto majeteku. Každopádně nebyl shromažďován pro fiskální politiku království, či státu (ačkoli jí, jmenovitě státu, posledních 64 let vehementně sloužil) Ať už to byli feudálové, monarchové, magorové Zemanové, či sprostý lid, shromažďovali, všichni tito ( i když víceméně naivně), tento majetek pro spásu své duše. A mnohdy za to velmi obětavě prolévali vlastní, a ve velmi mnoha případech i cizí krev. A to i bez dostatečného poznání, jestli je to  úlitba dostačující a jestli by ji někdy následně (jako hodnu návratu svému účelu) měl hodnotit nějaký postbolševický konglomerát. Druhá věc je jestli i to čemu se to vrací, není rovněž post bolševický konglomerát. Mrtví faráři z Leopoldova v mnoha případech neměli potomky. Kdo je tedy nástupcem trpících (Současní duchovní hedonici ?). Podstoupili by v současnosti žadatelé o restituce podobnou torturu. Asi by řekli, že jo, a kdo jsou ti, kdo jim budou věřit ?


Fára Jo




Re: Re: Liberecký sbor BJB k odluce církve od státu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 16. leden 2013 @ 09:30:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřím a doufám že nejenom pro spásu duše, ale i z jiných důvodů. Jako dar Bohu a prostředek jak pomoct bližním a pro sebe. Jít do kostela na mši nebo se zúčastnit poutě je taková radost že nechápu jak si to někdo může považovat za povinnost. Vždycky mne těšilo že si mohu žít i v dnešní době na stejné úrovni jako ve středověku, kdy stála jen centra našich měst za které dnešní turisti platí obrovské částky aby tam mohli na chvilku jít a vyfotografovat se. Mnoho těch staveb je uvnitř přeměněných k nepoznání a z těch světských jsou mrtvá muzea. Když jsme byli ve Vídni tak jsme dovnitř do Schönbrunu ani nešli. Užívali jsme si krásu zahrad. Ten zámek uloupený Habsburkům bez nich vypadal opuštěný a smutný. Kostely naproti tomu pořád žijí. Sedáme po staletí ve stejných lavicích jako naši předkové, lepší a zbožnější než my.
O tom kdo přijme mučednictví se vždycky rozhoduje až na místě a někdy jsou to ti poslední u kterých by se to dalo čekat. Stejně jako když na pouti vidíte výstřední ženu která svým zevnějškem nevzbuzuje ten nejlepší dojem a která si pak za chvíli zuje boty a pokračuje bosá blátem a přes ostré kameny a ještě přitom podpírá nějakou starou babičku. Člověk si pak připadá jako veliký pitomec, když to vidí.


]


Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy