Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 556 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116565160
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu
Vloženo Středa, 28. listopad 2012 @ 19:03:00 CET Vložil: Olda

Z hnízda poslal Nepřihlášený

Jak jsem naznačil na jiném místě (www.svobodne.estranky.cz/clanky/spolecnost/proc-byt-pro-znovupostaveni-marianskeho-sloupu-na-staromestskem-namesti.html), nebráním se zcela (ač ne bez výhrad) znovuobnovení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí. Pohoršovat se jím nenechávám a estetické důvody mi stačí.

A zároveň vítám myšlenku Společnosti pro obnovu kalicha na Týnském chrámu. Sám si vzhledem ke svému respektu k původnosti a k historické památce přeji, aby došlo k rekonstrukci původních součástí stavby Týnského chrámu (ať už podklady pro ni jsou jakkoli nedostatečné). Je poměrně známo, že chrám byl zdoben velkým pozlaceným měděným kalichem, který stál ve výklenku, v němž se dnes nachází mariánská socha, zhotovená v letech 1626-1627 Jeronýmem a Melchiorem Barthelovými, se svatozáří, jež pochází z materiálu vzatého právě z onoho kalicha. Pod kalichem, v místě dosud očividně prázdném, se pak nacházela socha jednoho z nejvýznamnějších českých králů, Jiřího z Poděbrad.

Důvod pro obnovu obou prvků spočívá už v tom, že Týnský chrám býval od 15. do 17. století hlavní kališnickou svatyní v Praze. V tomto období také byl dostavován. Doba husitských válek sice stavebním činnostem nepřála, avšak už tři roky po bitvě u Lipan se začalo pomýšlet na stavbu krovu hlavní lodi. Bylo dokonce připraveno dřevo, to však bylo použito na popravu Jana Roháče z Dubé a jeho spolupopravence, a tak se záměr musel dočkat uskutečnění až za Ladislava Pohrobka roku 1457.

Ale byl to pak Jiří z Poděbrad, kdo nechal dokončit štít průčelí chrámu (1463), do něhož byl zasazen pozlacený kalich a králova socha s nápisem Veritas vincit (Pravda vítězí), a kdo dále nechal postavit severní věž (1463-1466). Jižní věž byla doplněna v letech 1506-1511. A tím jsme u dalšího důvodu, proč pečovat o historickou památku spjatou s Týnským chrámem.

Ale vraťme se ještě k Jiříkově dostavbě. Ta byla podniknuta mj. z úcty ke kališnickému arcibiskupovi (papežem ovšem nepotvrzenému a později dokonce prokletému) Janu Rokycanovi (1396-1471), který tu působil v letech 1427-1436 a pak opět od roku 1448. Kromě toho Jiřík po svém zvolení českým králem se účastnil děkovné bohoslužby právě zde. A dodejme, že díky právě spojenectví Rokycany a Jíříka se podařilo udržet konzistenci české zemské utrakvistické církve.

Kromě  krovu, věží a průčelí s jeho výzdobou pochází z utrakvistické epochy také pozoruhodný oltář Jana Křitele, renesanční dřevořezba z doby kolem roku 1600, do níž byly implantovány pozdně gotické reliéfy z Ježíšova života z doby kolem roku 1520.

Kalich se sochou krále Jiříka ale jen krátce "přežily" bělohorskou porážku. Správce týnské fary Ctibor Kotva z Freifeldu z rozkazu knížete Lichtenštejna spolu s jezuitou Jiřím Ferem a za pomoci jezuitských studentů z koleje u svatého Klimenta kalich i sochu shodil 23. ledna 1623 dolů. Kromě toho Kotva zneuctil ostatky Jana Rokycany a biskupa Luciána Augustina z Mirandoly (ten v Praze světil kališnické kněze), kteří byli v chrámu pohřběni, a nechal je spálit na náměstí.

Legenda praví, že kalich zničen nebyl, nýbrž že jej po bitvě na Bílé hoře na neznámém místě uschoval jakýsi Houška. Toho prý zajali a mučili, ale on místo úkrytu neprozradil, a tak kalich zůstává dosud neobjeven. Ale ke kalichu se pojily i jiné legendy. Prý má svůj původ v dobách prvních křesťanů, ne-li v časech ještě dřívějších. Římu věrní kněží prý také upláceli zloděje, aby volně vystavený kalich ukradli, ale nikomu se to nepodařilo, protože kdo se kalichu dotkl s nečestným záměrem, toho popadla obrovská hrůza. (Je tu patrně jakási souvislost s historkou o čápech, kteří si v kalichu zřídili hnízdo - www.atlasceska.cz/praha/kostel-panny-marie-pred-tynem).

Týnský chrám patří tak mezi české sakrální stavby, které ztělesňují dějiny českého protestantismu i českého římského katolictví. Nabízí se proto, aby právě zde probíhaly ekumenické evangelicko-katolické bohoslužby. Jak vznešený úkol pro Ekumenickou radu církví v ČR. Zvedne hozenou rukavici? Stačilo by i jen vzít si trochu příklad z washingtonské svatyně Washington National Cathedral, v níž bohoslužby konají nejen episkopálové, ale všechny možné církve, třeba i gay církev, anebo židé.

Zbývá ale otázka, zda je obnova kalicha a sochy krále Jiříka vůbec proveditelná? Jestliže blízký dům U zvonu byl rekonstruován do původní podoby, proč by mělo být problémem provést něco podobného s pouhým chrámovým průčelím? Kromě ekumenické domluvy, kterou by si mohla vzít do péče prve zmíněná instituce, stačí když tu bude dobrozdání historiků a jejich odborné přispění a když tu bude veřejný zájem.

V otázce probuzení ekumenické nebo obecné vůle nemám ale daleko od skepse, a proto jen jako možnost a sen uvádím myšlenku Společnosti pro obnovu kalicha na Týnském chrámu.  A také vlastně z potřeby nadsázky..

Smyslem její činnosti by bylo umístění kalicha do jemu vlastního výklenku a sochy krále Jiříka do výklenku pod ním. Mariánský obraz by se snesl, nerozbil, nýbrž vystavil by se na vhodném místě. Beztak nyní působí se svou obrovskou zlatou svatozáří jako pěst na oko. Symbol kalicha by dnes již z katolické strany nemusel být vnímán jako konfesijně-bojovný symbol. Připomínal by také významnou kapitolu českých dějin, ale s tím, že utrakvistická církev už dávno neexistuje. A socha Jiřího by zase připomínala krále, který se významně o stavbu chrámu zasloužil. Do chrámu by se mohl navíc instalovat symbolický hrob Jana Rokycany. A tak by nakonec mohly utichnout dohady kolem mariánského sloupu.

Jiří Hoblík

Převzato z www.svobodne.estranky.cz


"Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 29. listopad 2012 @ 09:08:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chrám Matky Boží před Týnem je o něco starší, v dobách krále Jiříka došlo jen k přestavbě a pochybuji že by chtěl stavět kostel k poctě Jana Rokycany. Spíš k poctě Boha a Panny Marie. Stejně jako kníže Bořivoj se svatou Ludmilou, který ho postavil jako první kostel v Praze a možná i v Čechách. Hned po svém křtu z rukou svatého Cyrila a Metoděje. Kteří také přinesli do Čech ostatky svatého Klimenta papeže, kterému je zasvěcen kostel na Levém Hradci. Musel bych se podívat který z nich je starší.
Tento článek bez nadsázky docela dobře popisuje víru našich utrakvistů, kteří zřejmě nic neměli proto naší Matce Panně Marii, světcům a jejich ostatkům a kteří zdobili chrámy a oltáře ku slávě Boží. Dokonce tvrdí že nádherné zlaté kalichy používali nejenom utrakvisti ale i prvotní církev.
Ani ta myšlenka mi nepřipadá špatná. Kdyby byl nalezen nebo obnoven původní kalich. Umístil bych ho do výklenku po králi Jiříkovi a králův pomník dolů do kostela, nebo na jiné vhodné místo. Jako jeho donátor a stavebník by se tam dle mého názoru hodil. V jednom z nejkrásnějších vídeňských kostelů u františkánů najdeme například pomník Přemysla Otakara II., manžela Markéty Babenberkovny a vládce Rakouska.
Kalich Kristovy krve mi rozhodně nevadí, považuji ho za posvátný symbol, podobně jako husiti. Ekumenické Bohoslužby se už dávno konají a myslím si že by byl pro ně tento chrám zvlášť vhodný. Abychom tam společně chválili Boha a prosili za odpuštění viny, naší i našich předků. Za sebe mohu říct že jsem pro obnovu obojího, mariánského sloupu i kalicha, ale ať se stane to co si přeje Bůh a ne já.



Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 29. listopad 2012 @ 09:17:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na oltář svatého Jana Křtitele z utrakvistického období se rád podívám, až budu mít někdy okolo cestu. Stejně jako na ty výklenky. Neumím si dost dobře představit jak by se tam někdo vydrápal, ať už za bílého dne a nebo v noci, kdy se dá předpokládat že by mu u toho asistovala noční hlídka městských biřiců, která se pravděpodobně pohybovala kolem blízké radnice i celnice a nejbohatších domů a obchodů. Kdyby tam přeci někdo vylezl tak by byl rozechvělý docela určitě. Zvlášť kdyby pod ním ponocný zatroubil odbyla 12 hóóóóódina, chval každý duch Hospóóóódina a pak ho při závěrečné fázi sestupu šťouchnul halapartnou do kalhot.



Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 29. listopad 2012 @ 12:08:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oživování starých tradic, repasování starých náboženských symbolů, model. K čemu je to dobré? Svět jde dál i bez toho.
Po vzoru starých atéňanů si tam vážená společnosti udělejte jen tak pro sichr plonkovní výklenek s nápisem- podstavec pro neznámého boha, náboženský symbol. Nevíte kdy se bude hodit :-)))
To proto aby vám váš kalich za nějaký rok nepřetavili na jinou symbolickou modlu.



Re: Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 29. listopad 2012 @ 12:45:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
O neznámém Bohu udělal svého času velice zajímavé kázání svatý Pavel a bylo to právě v Athenách. Využil jejich otevřenosti a touhy po poznání k misijní činnosti. Doporučuji si ho přečíst.


]


Re: Re: Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 29. listopad 2012 @ 20:06:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A proč myslíš, že jsem o tom asi psal??
Máš velké mezery. 
Atéňané netoužili po misijní činnosti jak zde mylně tvrdíš. Jejich kultura byla zcela nekriticky otevřená pro všechny druhy božstva. Proto měli preventivně připravený piedestal i pro zatím jim neznámého boha. Atéňané ze začátku v rámci své kultury, brali judaistického Boha kterého jim zvěstoval Pavel, úplně stejně jako božstva jiná. Přečti si raději sám pořádně co o nich apoštol Pavel napsal. Doporučuji ti hloupě neradit někomu kdo toho ví víc jak ty.
Howg.


]


Re: Re: Re: Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 30. listopad 2012 @ 08:07:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přesně tak. Jen jsem chtěl upozornit na to že všechno se dá využít k dobrému,pochybuji že by byl svatý Pavel nezískal alespoň jednoho člověka z Athén, i když velké misijní úspěchy neměl. Podobně jako třeba 1. misie z Irska, která prošla naším územím někdy okolo roku 600. Moc lidí se sice neobrátilo ale někteří přeci a pozdější misie měly na co navázat. Ovocem irské misie je například svatý Ivan, nebo spíš Eiwin či Owein, který je synem slovanského knížete a předtím než odešel ke Svatému Janu pod skálou byl benediktinem v jednom velkém klášteře. Před smrtí se vyzpovídal na Tetíně a kníže Bořivoj se svatou Ludmilou ho pohřbili v jeskyni ve které žil a ze které vypudil zlé duchy. Navíc je dokonale doložen i antropologicky, včetně věku, pobytu ve vlhkých skalních prostorách a postní stravy. Škoda že nemáme tak přesné forenzní metody a laboratoře jako třeba v Anglii, aby bylo možné potvrdit to že se živil jelením mlékem.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pátek, 30. listopad 2012 @ 23:38:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Apoštol je Boží posel a slova která zde apoštolové zanechali překlenují staletí. Pravda v nich obsažená je mimo jakoukoliv pochybnost, že by se jednalo o legendy, báje podložené místo historického faktu- tradicí.
To píšu proto, že chci poukázat na to, že životopisy různých "světců" co přišli po ukončení apoštolské činnosti jsou většinou zprofanované tradicí, potřebou dané doby, často až do podoby vybájených legend. Proto dělám velký rozdíl mezi tím co zde zanechali apoštolové a tím co zde zanechali různí "světci". Tím ovšem netvrdím, že někteří světci nedávali skutečně dobrý příklad. Problém je to, že tento dobrý příklad byl v historii často ideologicky a propagačně zneužitý, cenzurovaný, životopisně vkusně upravovaný.
Můj závěr je tedy takový, že působení apoštolů a působení "světců" je zcela neporovnatelné.
 U apoštolů Božích poslů je pravda absolutní a u "světců"ustanovených člověkem, je pravda relativní.
Apoštola Pavla si vyvolil přímo Kristus. Pavel je tedy Boží posel.
Světec je ustanovený jiným člověkem na základě nějakého zázraku. Který člověk může bezpečně říct, že daný zázrak je skutečně od Boha? Žádný! Takovou aprobaci nikdo nemá. 

Beru proto raději apoštoly. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 01. prosinec 2012 @ 01:12:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Myslivče,

tu a tam mám opravdu radost, když se tu objeví nějaký nick, se kterým (zatím v tom, co jsem četl) souzním. Proto jsem Tě chtěl povzbudit, abys tu občas v tom divokém reji nicků vytrval :-)

Pastýř


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Sobota, 01. prosinec 2012 @ 09:28:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Pastýři, děkuji Ti za tvá upřimná slova.
 V Duchu pravdy jsou spojeni všichni, kteří pravdu slyšet chtějí, pravdu o Bohu, pravdu o sobě a pravdu o lidech. Kdo takovou pravdu slyší, ten Boha našel. Kdo ji slyšet nechce, hledá Boha věčně a to většinou tam kde není. Hledá v budovách, u lidí, v náboženských ..ismech, organizacích, lžích antikrista.
Kolik zdejších diskutujících Boha našlo a vyzná- odhodil jsem všechno kde Boha nalézt nelze a šel pouze za Ním?

Nejde vůbec o to co zde píšu já. Jde o to co po každém z nás chce v pravdě Bůh. Naslouchat Bohu je přitom snadné. Stačí nenaslouchat tomu všemu co od Boha není a co nás ohlušuje a odděluje. Pro mnoho oklamaných, nešťastných lidí je těžké opustit vyjeté koleje svého náboženského přesvědčení, přesvědčení které mylně nazývají "vírou". Bojí se, že tím že opustí svou "víru, přesvědčení, vyznání", tak ztratí Boha.
Neztratí! Najdou!
Pokud mají odvahu udělat tento krok do neznáma, do boží náruče- Boha najdou. Boha skutečného, Boha se kterým budou mít svou živou víru postavenou na vzájemném vztahu. 
Ne boha obsaženého v pozemských budovách, boha poslušného náboženských vůdců, boha přizpůsobeného mocenským potřebám pozemských náboženských organizací, boha obrazů, boha soch, boha knih a lidských slov. 
Hledejte Boha pravdy, života a lásky. Boha který se všem chce dát poznat. 
Hodně zdaru a odvahy v hledání- všem v pravdě hledajícím.



]


Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: Farel (ierax@seznam.cz) v Čtvrtek, 29. listopad 2012 @ 20:39:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud vím, tak se jako důvod odstranění kalicha uvádělo, že v něm sídlí čápi a když krmí své mladé havětí z blízké Vltavy, tak hadi a žáby padají dolů před vchod a na lidi.

Joe



Re: Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 30. listopad 2012 @ 07:56:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To bylo ještě za Jana Rokycany, ten dal kalich vyčistit a zakrýt stříškou. Stejně nechápu kde se tam ti čápi vzali, obvykle nehnízdí z boku ve výklencích a spíš jsou na rybníky a močály než řeky. Nejradši loví pěšky na lužních loukách a okolních polích u rybníka. Tou dobou ale u nás ještě nebylo tolik rybníků. Tan kalich musel být veliký, jestli se do něho vešli. Těžko by ho někdo mohl nestřeženě ukrást, i kdyby nebyl na věži. Chápu že tehdejším lidem docela vadili, bez ohledu na počet eucharistických způsob. Tzv. žoužel nebyla v oblibě jako dneska a  byla spojována i s temnými silami. Pokud by někomu spadla v kostelních dveřích na hlavu nebo za krk živá užovka, žába nebo myš tak by to asi nepovažoval za dobré znamení, stejně jako mrtvá nebo něco mezi obojím. Tohle by neocenil ani dnešní ekologický aktivista. Čápi měli naši předkové rádi právě proto že likvidovali žoužel. Kterýžto název nám zůstal ve slově žížala.
Našel jsem si dějiny tohoto chrámu a jsou fascinující.


]


Re: Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 01. prosinec 2012 @ 00:38:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hadi padali na lidi? To zni skoro jako Boží soud... :-)


]


Re: Re: Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Neděle, 02. prosinec 2012 @ 12:10:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Srdečně jsem se zasmál ;-)


]


Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: sasek_flek v Pátek, 30. listopad 2012 @ 10:41:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohlecto je duvod proc rad chodim na GS, kvuli inspiraci pri prepisu bible. Co rikate na tohlecto by poutnick :

Skutky 17:22  Pavel se tedy postavil doprostřed shromáždění na Areopagu a promluvil: "Athéňané, vítám myšlenku Společnosti pro obnovu kalicha na Týnském chrámu.  Je poměrně známo, že chrám byl zdoben velkým pozlaceným měděným kalichem, který stál ve výklenku, v němž se dnes nachází mariánská socha, se svatozáří, jež pochází z materiálu vzatého právě z onoho kalicha. 


šašek



Re: Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 30. listopad 2012 @ 12:09:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Gojime,

nevíš, jak to vypadá v City Church v Bratislavě? Slovensko mi leží v poslední době na srdci a zdá se mi, že tam v něčem není situace až taková jako v Čechách. Jaký je vztah mezi AC a KSM?

P.


]


Re: Re: Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: jasomgojim v Pátek, 30. listopad 2012 @ 13:46:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pastyri, dakujem za zaujem a opytanie. tu v City church to vypada moc moc dobre, je tady zvycajne spousta gojimu a chybas nam.  Moc ludi sa na Teba pyta, kedy pride učitel z Brna ? Musim im porad vysvetlovat ze si v New Yorku a David Wilkerson dela pri tebe pokani ako sa mylil nebo tam hledas nakou ulici a tak nemozes stale prist ale ze niekedy to jiste bude. ano, Vztah medzi AC a KSC je dobrý, vsetci sa chcu sjednocovat, vítezit nad restituciami, vzdyt vis - tvuj skvelý plan genialni, kerej se ti iste povede. Nehnevaj sa na nas my jenom dufame ze nam vysvetlis ako sa veci maju.  Tradicia, sasa, mozek, gojim, jaelka, to vsetko je jeden nick, ten moj, gojimov ako iste dobre vies, aj Katz je Gojim. Vsetci su gojim. Zase oko, ucho, doutnick, elo je Oldrich Kadlec. nebo se mylim ? Ja nevím Ty nam vysvetlis vsetko  IP :)))   At ti zehna muj patron svaty Bubik a primlouva se za tebe v AC. Amen !


]


Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 03. prosinec 2012 @ 10:10:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vždycky mne fascinuje (a většinou s (větší) trochou hříšné škodolibosti) když někdo sám spadne do jámy kterou kope druhému. Když vidí problémy tam kde nejsou, když si třeba myslí že katolík začne vidět rudě při představě kalicha. Oceňuji i to když připtom mimoděk vykecá co nechtěl, například to jak moc se podobáme v rámci Ekumeny jeden druhému.
Dá Bůh že se vyplní to co so si přejí naši biskupové a věřím že i většina z nás. Že bude obnova mariánského sloupu na Staroměstském náměstí aktem ekumenické lásky a národního smíření.
Krásný znak používá československý husitská církev a máme ho i tady na kurzoru. Kříž a kalich.




Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy