Kontrasty: Bruselská modlitba
Vloženo Pondělí, 08. prosinec 2003 @ 07:58:54 CET Vložil: Bolek |
poslal tk
Bruselská modlitba
Virtuální bohoslužba na druhou adventní neděli
Je Advent – a právě v adventu si máme připomínat, že nebloudíme nahodile dějinami od trampoty k trampotě, od režimu k režimu, ale že naše směřování má svůj hluboký smysl, svůj cíl, a že je v tom cíli obrovská, krásná a nikým nezrušitelná naděje.
Měl jsem tuto středu vzácnou příležitost zúčastnit se ekumenického modlitebního shromáždění politiků, diplomatů a zástupců zemí celého světa, konaného každoročně v Evropském parlamentu v Bruselu. A protože to byla pro mne velmi silná a pozitivní duchovní zkušenost, rád bych se o ní rozdělil v tomto kázání. Text z Izaiáše, který jsme slyšeli i dnes, tam četl Isikeli Mataitoga, velvyslanec z Fidži, Markův text o nezastínitelném světle četl evropský komisař Samuele Furfari a na oba texty kázal pozorovatel v evropském parlamentu za Estonsko a bývalý ministerský předseda Estonska Mart Laar
Izaiáš 49,14-19
- Ale řekl Sion: Opustiltě mne Hospodin, a Pán zapomenul se na mne.
- I zdaliž se může zapomenouti žena nad nemluvňátkem svým, aby se neslitovala nad plodem života svého? A byť se pak ony zapomněly, já však nezapomenu se na tě.
- Aj, na dlaních vyryl jsem tě, zdi tvé jsou vždycky přede mnou.
- Pospíšíť k tobě synové tvoji, ti pak, kteříž tě bořili a kazili, odejdou od tebe.
- Pozdvihni vůkol očí svých, a pohleď, všickni ti shromáždíce se, přijdou k tobě. Živť jsem já, praví Hospodin, že se jimi všemi jako okrasou přioděješ, a otočíš se jimi jako halží nevěsta,
- Proto že pustiny tvé, a pouště tvé, a zbořeniny země tvé že tehdáž těsné budou, příčinou obyvatelů, když vzdáleni budou ti, kteříž tě zžírali;
Marek 4,21-23
- Dále pravil jim: Zdali *rozsvícena bývá svíce, aby postavena byla pod nádobu nebo pod postel? Však aby na svícen vstavena byla.
*Mt 5,15; L 8,16; 11,33; [1K 12,7]
- Nebo *nic není skrytého, co by nebylo zjeveno; aniž jest co tak ukrytého, aby najevo nevyšlo.
*Mt 10,26; L 8,17; 12,2
- Jestliže kdo má +uši k slyšení, slyš.
[+Mt 11,15; 13,9 ]
Bible Kralická 1. vydání/SZ 1613
Se svým jazykovým handicapem jsem měl potíže rozumět přesně všemu, co při této bohoslužbě slova zaznělo – a přece jsem to nejdůležitější oč šlo v tomto sejití zástupců mnoha jazyků a mnoha zemí pochopil. Přes svou jazykovou barieru jsem dostal „uši k slyšení a slyšel jsem“ a dokonce jsem i tomu základnímu docela rozuměl, jako o letnicích rozuměli lidé z různých národů učedníkům.
A to základní, co tam zaznělo, a zaznělo to velice výrazně a velice silně bylo: Ježíš je Pánem našich evropských dějin. Těch několik stovek lidí, kteří se tam sešli a kteří spolurozhodují o běhu světa, tam vyznávalo svoji afinitu k evangeliu Ježíše Krista. Cílem těchto shromáždění, jak bylo uvedeno i na pozvánce, je shromáždit kolem Ježíše Krista – základu a cíli všeho - lidi postavené do odpovědnosti za svět. Řekl jsem již, že to byla pro mne pozitivní zkušenost. Ti lidé tam totiž vyjadřovali svoji touhu stavět a spravovat svět ne podle těch, či oněch mocenských či finančních ambicí toho, či onoho mocipána, ale podle těch nejlepších tradic tohoto kontinentu.
Ale prožíval jsem tam v Bruselu i smutek - uvědomil jsem si tam až bolestně naléhavě, jak strašlivě mělká a duchovně prázdná je naše politická a vůbec intelektuální scéna, jak moc chybí v budování naší země idea, společný ethos, myšlenka, sdílená víra. Jak silně přežívají v myslích našich lidí plytká, přízemní, hokynářská komunistická schemata vidění světa. Ti lidé tam vyjadřovali to, co říká ono známé podobenství o stavbě chrámu: každý z nich pracuje sice jen na malém kamínku z nichž se skládá celá katedrála budované jednotné Evropy, pracuje na tom svém místě, kam byl postaven do odpovědnosti, ale koná tak s hlubokým vědomím, že právě on se podílí nezastupitelně na budování společné vize – světa s co možná největší mírou pokoje. Zatímco, bohužel, v naší atheistické vlasti většina lidí na otázku proč to, či ono dělají, buď neznají odpověď, nebo se s vámi spíše podělí o pocit marnosti, se kterým vláčí svůj kámen života, pouze pro svou obživu, bez jakéhokoliv hlubšího smyslu.
A co horšího; absence jakékoliv vize se týká i právě takových lidí, jako jsou politici, novináři, intelektuálové – lidí, kteří již z povahy svého poslání by měli být těmi, kdo mají uši k slyšení a slyší výzvu ke hledání smyslu světa. Rezignace na jakékoliv směřování, jakékoliv poslání, poselství; cynismus a nihilismus spodiny se stal populistickým módním postojem české reprezentace.
Výlupkem v tomto smyslu je náš český genius průměrnosti, současný prezident, který u příležitosti 17. listopadu neuvěřitelně kritizuje všechny, kteří se postavili proti komunistickému režimu a říká, že pro 17.listopad 1989 vytvořili předpoklady ti, jejichž reakcí na komunistický režim byla „rezistence, nevýkonnost, náhradní individuální aktivity, atomizace společnosti, pouhé pasivní žití v kulisách propagandy“ (MF Dnes 15. 11. 2003). Tentýž člověk vykládá v USA 19. 11. 2003 o nebezpečí lidských práv pro svobodu (!), o nebezpečí nediskriminace a nestátních organizací pro tutéž svobodu, říká, že za budováním Evropské unie vidí snahu získat dobré živobytí lidmi, kteří ji budují, atd atd.
Ten Estonec v Evropském parlamentu když kázal, mluvil o tom, co pro jeho zemi tak dlouho okupovanou a devastovanou komunistickým Ruskem znamenají slova Izaiášova proroctví: „Tvé trosky a tvá zpustošená města se obnoví až odtáhnou ti, kdo tě hubili. Neříkej: Hospodin mě opustil, cožpak Hospodin na tebe může zapomenout?“
A mluvil zcela konkretně a jasně o naději, kterou pro ně, pro Estonce, spojená Evropa znamená jako záruka míru, jako ochrana práva, jako hospodářská solidarita, jako zcela hmatatelné naplnění těch nejstarších a nejzákladnějších nadějí víry v Hospodina a v Ježíše Krista. Bylo to bylo nesmírně pravdivé a silné. Srovnával jsem si to s námi v Čechách: s našimi preferencemi komunistů, s blábolením našeho prezidenta, s naší skepsí vůči projektu spojené Evropy, s naší hluchotou a slepotou pro to, že spojení Evropy je v prvé řadě myšlenka, vize, touha naplnit starý křesťanský ideál a teprve v druhé řadě je to pracné, složité a někdy i kontroverzní hledání dohod a prostředků, jak k tomu cíli dospět.
Možná si někdo na tomto místě kázání řekne – to jsou příliš politické věci, to do kázání církve nepatří. Jenže to je právě strašlivý omyl. Bible je navýsost politická kniha! Vždyť jsme to četli u Izaiáše: mluví se tam o válkách, o útisku, o svobodě, o Boží ochraně v tom všem a o našem spoléhání na tuto Boží ochranu.
Křesťanská víra není ani sentiment, ani útěk ze světa, i když by ji tak mnozí rádi viděli. Víra je porozumění Ježíšovým slovům o tom, že světlo boží pravdy, lásky a spravedlnosti přichází proto, aby svítilo, aby bylo vidět, aby prosvěcovalo všechna temná místa naší země a aby se neukrývalo a mohlo tak konat své dílo! A to se týká samozřejmě i těch nejpraktičtějších a nejkonkretnějších věcí našeho privátního, i veřejného života. Boží slovo nemá zůstávat konzervované v nedělních bohoslužbách v kostelech, má být roznášeno do každodenního života, má nám svítit na cestu a ukazovat směr našim soukromým i společným cestám.
Je Advent – a právě v adventu si máme připomínat, že nebloudíme nahodile dějinami od trampoty k trampotě, od režimu k režimu, ale že naše směřování má svůj hluboký smysl, svůj cíl, a že je v tom cíli obrovská, krásná a nikým nezrušitelná naděje. A tak: nenechme si nikým namluvit, že je jen sobectví, a mentalita čtvrté cenové supiny, a pasivita, a beznaděj – není to pravda! Berme ze zvěsti i letošního adventu vždy novou naději v to, že jakkoli je Boží pravda u nás zamlčována, nic není, jak říká Ježíš, skrytého, aby to jednou nebylo zjeveno a nic není utajené navždy – bude to radostně a slavně zjeveno!
Amen Zdeněk BártaBritské listy
Autor je jedním z prvních signatářů Charty 77, zakládal OF v Litoměřicích, pak byl poslancem ČNR, spoluzakladatelem jednoho ze středisek Diakonie ČCE, dnes je senátorem Parlamentu České republiky a zároveň farářem církve evangelické. Tento text byl součástí bohoslužby 7. 12. 2003, autor jej poskytl exkluzivně ke zveřejnění Britským listům. Ode dneška budeme pravidelně každou neděli zveřejňovat obdobnou "virtuální" bohoslužbu.
|