Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 242, komentářů celkem: 429558, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 601 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116481238
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Potreba prostrednictva v duc*****m zivote.
Vloženo Středa, 25. duben 2012 @ 14:59:38 CEST Vložil: Olda

Katolicismus poslal betma

 Potreba prostredníctva iných osôb v duc*****m živote a vo vykonávanej službe
 
Treba pripomenúť potrebu sprostredkovania iných osôb v našom osobnom vzťahu k Bohu, v ktorom dôležitú úlohu zohráva osobná modlitba, a ešte viac potrebu sprostredkovania iných pri používaní charizmatických darov – potrebu podrobiť tieto milosti rozoznaniu iných osôb. Je to dôležité, lebo Boh chce, aby ľudia od seba navzájom záviseli, aby potrebovali pomoc iných na ceste k nemu, pomoc pri zistení, čo od nich Boh očakáva, pomoc pri posilnení viery a lásky, ako aj ich služby v Cirkvi. Je to podivuhodné tajomstvo, ale je to tak!

Aj keby sa Boh dokonca bezprostredne prihováral prostredníctvom zjavení či vnuknutí, aj keby prejavoval svoju moc prostredníctvom rôznych darov, napriek tomu chce, aby boli potvrdené prirodzenou cestou inými ľuďmi. A človek nikdy nenájde pokoj srdca a silu na uskutočnenie toho, čo sa mu zdá, že Boh od neho chce, ak toto Božie pozvanie neprejde cez sprostredkovanie (potvrdenie) človeka alebo spoločenstva.

Takýto Boží postup vidieť v živote mnohých biblických postáv. Ako príklad môžeme zo Starého zákona ponúknuť  Gedeona, ktorému sa Boh nadprirodzeným spôsobom, prostredníctvom anjela, zjavuje a pozýva ho, aby vyslobodil Izrael z rúk Filištíncov. Dáva mu pritom nadprirodzené znamenia, potvrdzujúce jeho božskú prítomnosť, napr. zostúpenie ohňa na obetu, ktorú Gedeon pripravil, alebo tiež znamenie spojené s rúnom (Sdc 6). Gedeon však ani potom necíti vnútorný pokoj, ani silu uskutočniť Boží príkaz, pokiaľ sa mu to nepotvrdí prirodzenou cestou prostredníctvom iných osôb, konkrétne cez filištínskych strážcov, ktorí tiež dostali rovnaké poznanie (Sdc 7, 9-15).

Podobne v Novom zákone sv. Pavol, ktorému sa Boh osobne zjavil pred Damaškom a potom mu bezprostredne zjavil svoje evanjelium, nie je úplne spokojný, ale vydá sa do Jeruzalema, aby mu ľudia potvrdili to, že neblúdi, ale že toto evanjelium skutočne pochádza od Boha (Gal 2, 1 - 2, 6 - 10). Analogicky to platí aj o Márii vo chvíli Zvestovania. Boh  sa jej bezprostredne prihovára a povoláva ju k Božiemu materstvu, a ona váha. Súhlas vyjadruje až potom, keď anjel poukazuje na iného človeka – na Alžbetu, že aj v jej živote Boh pôsobil mimoriadnym spôsobom (Lk 1, 26 - 38). A prvá vec, čo Mária urobí, je jej cesta k Alžbete, aby jej nejako potvrdila, čo jej zjavil anjel. A Alžbeta skutočne potvrdzuje – nazýva ju Matkou svojho Pána a blahoslaví Máriinu vieru. Až vtedy sa v Márii niečo „uvoľní“, získava pokoj a istotu, ktorá sa vylieva navonok v jej hymne vďakyvzdania Magnifikat (Lk 1, 39-55).

Tento obdivuhodný postup potvrdzuje Ježiš: „Lebo kde sú dvaja alebo traja zhromaždení v mojom mene, tam som ja medzi nimi“ (Mt 18, 29). Som medzi nimi, to súčasne znamená: osvecujem a posilňujem v ich srdciach Božie pravdy. Treba zdôrazniť, že Kristus nepovedal: „tam, kde je jeden“, tam som ja – hoci, samozrejme, aj tak to môže byť, ale povedal: som tam, kde sú aspoň dvaja. V tom prípade nám tým dal najavo, že si pre seba nemáme nechávať to, čo nám udeľuje Boh, ani sa v tom posilňovať bez toho, aby sme poprosili o radu a potvrdenie iných, a teda v konečnom dôsledku bez potvrdenia Cirkvi, ktorú tí iní tvoria. Pravda sa totiž nerozsvieti a neposilní v srdci osamoteného človeka, ktorý tak zostane slabý a studený.
Všetko, čo tu bolo povedané, zhrnul Ján od Kríža vo Výstupe na horu Karmel (II, 22, 9a): „Všetko, čo Boh zjavil ľuďom v Starom zákone, by nemalo vážnosť a silu vyvolávajúcu vieru, keby to nepotvrdili ústa kňazov a prorokov. Boh totiž túži, aby ľudí viedli ľudia im podobní a aby sa človek riadil prirodzeným rozumom. Rozhodne teda žiada, aby sme tomu, čo sa nám zjavuje nadprirodzene, ani neverili, ani sa v tom neposilňovali, pokiaľ to neprejde týmto     ľudským kanálom, t. j. ústami človeka. Preto vždy, keď niečo hovorí alebo zjavuje duši, udeľuje jej súčasne istý sklon (?? túžbu? ), vďaka ktorému sa duša zveruje tomu, komu je to vhodné. Prv ako sa to stane, nezíska od Boha úplnú spokojnosť, lebo chce, aby ju človek dosiahol prostredníctvom iného, sebe podobného človeka.“

Boh teda chce, aby druhý človek bol strážcom, prostredníkom a tým, kto potvrdzuje a posilňuje konanie a vzťah Boha s človekom. A tu je asi najhlbší prameň toho, čo sa v Cirkvi opisuje ako duchovné vedenie, ale tiež tu vidieť potrebu spoločenstva, potrebu kňazov a iných zodpovedných v spoločenstve. Boh to všetko chce, má taký spôsob konania, učí nás tým pokore, objektivizuje a posilňuje v nás to, čo sa nám zdá, že je jeho vôľa voči nám. A preto sú všetky tieto spôsoby ľudského sprostredkovania také dôležité. Keď ich používame, preukazujeme tým zrelosť našej viery, ale tiež správny prístup k službe v spoločenstve Cirkvi.


Páter dr. Andrzej Ruszała, bosý karmelitán, absolvent špecializovaného štúdia teológie duc*****sti na Pápežskom inštitúte duc*****sti Tereziánum v Ríme, prednáša teológiu duc*****sti;

kratene


"Potreba prostrednictva v duchovnom zivote." | Přihlásit/Vytvořit účet | 71 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Potreba prostrednictva v duc*****m zivote. (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Středa, 25. duben 2012 @ 22:58:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Opravdu, je to tak, že Bůh zde nevykoná nic bez člověka. Chce-li něco vykonat, vykoná to prostřednictvím nějakého člověka. A vždy nějakého najde. Někdy to jde tak daleko, že ho ke konání donutí, ať chce nebo nechce (Jonáš). 

Jenom jsem zde v prvních dvou větách opakoval známého Watchmana Nee.

Avšak buďme opatrní! Satan také chodí po zemi a hledá, koho by získal pro své záměry. Jak připomněl Jiří Hurta ve svém výkladu Zjevení, přesný překlad úvodní kapitoly knihy Jób, který známe z ekumenického překladu jako "Satan Hospodinu odpověděl: 'Procházel jsem zemi křížem krážem.'" zní správně "...Šmejdil jsem po zemi křížem krážem." Šmejdí, koho by našel, až se mu to nakonec podaří. Satan bez člověka nezmůže nic, a jako ve všem, napodobuje Boha. Ale tvořit neumí, jen napodobovat. Od něho je všechno jen "jako". Je to jen napodobenina, žádný dokonalý výtvor. Ten umí pouze Bůh.



Re: Re: Potreba prostrednictva v duc*****m zivote. (Skóre: 1)
Vložil: rive v Čtvrtek, 26. duben 2012 @ 05:51:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nedělám si iluze o "dokonalosti", jestli si Bůh používá nás "lidi". V kontextu jestli je něco dokonalé, či nedokonalé, se paradoxně může stát, že dílo Boží  vypadá jak ruina, a satanův "podnik" prosperuje. Ale podstatné je, kdo dílo tvoří. Je li to Bůh, je to dílo Boží, a to je  podstatné, je  to duchovní dílo, a k jeho charakteristice patří, že duchovní věci jsou rozpoznatelné pouze duchovním zrakem. Při vnějším hodnocení, často dochází k mýlce, obojím směrem. Proto je  v Písmu podobenství o koukolu.


Ale ty jsi asi myslel něco jiného, když si  v kontextu , že Bůh si používá člověka, hovořil o dokonalém výtvoru??

rive


]


Re: Potreba prostrednictva v duc*****m zivote. (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 26. duben 2012 @ 10:23:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zvláštní je jak zdánlivě nepatrné a bezvýznamné lidi si Bůh vybírá a jak nás to znova a znova pohoršuje. Dítě odložené do košíku v řece, pasáčky ovcí, pěstitele smokvoní, tesaře, rybáře z Galileje odkud by přeci nemohlo povstat nic dobrého. Celníky a hříšníky. A dělá to dodnes. Stačí když se podíváme na původ význačných osob církevního kléru i na vizionáře a světce dnešních dnů.



Re: Potreba prostrednictva v duc*****m zivote. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 27. duben 2012 @ 07:15:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Také já, bratři, když jsem přišel k vám, nepřišel jsem vám hlásat Boží tajemství vznešenými slovy nebo moudrostí.

Rozhodl jsem se, že nechci mezi vámi znát nic než Ježíše Krista, a to toho ukřižovaného. A byl jsem u vás ve slabosti, v bázni a v mnohém chvění. Mé slovo a má zvěst nespočívaly v přesvědčivých slovech lidské moudrosti, ale v ukázání Ducha a moci, aby vaše víra nebyla založena na lidské moudrosti, ale na Boží moci.

O moudrosti mluvíme mezi zralými, ne ovšem o moudrosti tohoto věku ani o moudrosti vládců tohoto věku, kteří zanikají, nýbrž o Boží moudrosti, skryté v tajemství, kterou Bůh před věky předurčil k naší slávě. Tu nikdo z vládců tohoto věku nepoznal. Neboť kdyby ji poznali, nebyli by ukřižovali Pána slávy. Ale jak je napsáno: ‚Co oko nevidělo a ucho neslyšelo a na lidské srdce nevstoupilo, to Bůh připravil těm, kdo ho milují.‘

Nám to Bůh zjevil skrze svého Ducha; neboť Duch zkoumá všechno, i Boží hlubiny. Vždyť kdo z lidí ví, co je v člověku, než duch člověka, který je v něm? Tak ani Boží věci nezná nikdo, jen Duch Boží. A my jsme nepřijali ducha světa, ale Ducha, který je z Boha, abychom věděli, co nám Bůh daroval.

O tom také mluvíme -- ne však slovy, kterým vyučuje lidská moudrost, ale těmi, jimž vyučuje Duch svatý; duchovní věci vysvětlujeme duchovními slovy. Duševní člověk však nepřijímá věci Ducha Božího, neboť jsou mu bláznovstvím a nemůže je poznat, protože mají být posuzovány duchovně. Duchovní člověk však posuzuje všechno a sám není od nikoho posuzován.

Neboť kdo poznal Pánovu mysl, která mu dá porozumět? My máme mysl Kristovu.

Ať nikdo neklame sám sebe. Jestliže si někdo mezi vámi myslí, že je v tomto věku moudrý, ať se stane bláznem, aby se stal moudrým. Neboť moudrost tohoto světa je před Bohem bláznovstvím. Vždyť je napsáno: ‚On chytá moudré v jejich chytráctví.‘ A opět: ‚Pán zná myšlenky moudrých a ví, že jsou marné.‘

A tak ať se nikdo nechlubí lidmi. Vždyť všechno je vaše: ať Pavel nebo Apollos nebo Kéfas, ať svět nebo život nebo smrt, ať věci přítomné nebo budoucí -- všechno je vaše, vy pak jste Kristovi a Kristus Boží.



Re: Potreba prostrednictva v duc*****m zivote. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 30. duben 2012 @ 07:53:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."ale vydá sa do Jeruzalema, aby mu ľudia potvrdili to, že neblúdi, ale že toto evanjelium skutočne pochádza od Boha"...


To je pravda.
Já si ale myslím, že Pavel se vydal do Jeruzaléma také proto, že jako úd církve nemohl konat jinak - nechtěl konat svou evangelizaci bez vědomí Petra a ostatních "sloupů církve."

Nechtěl jednat na "vlastní triko" bez vědomí apoštolů,  ale vnímal evangelizaci jako společné dílo apoštolů, které ustanovil Kristus.




Apoštol Pavel tímto vyjádřil ten samý respekt před učitelskou autoritou církve, jakou je dnešní podoba sboru kardinálů v čele s papežem.



Re: Potreba prostrednictva v duc*****m zivote. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 30. duben 2012 @ 07:57:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Boh teda chce, aby druhý človek bol strážcom, prostredníkom a tým, kto potvrdzuje a posilňuje konanie a vzťah Boha s človekom."...



Toto je velmi důležitý prvek křesťanství - důraz na živé společenství lidí v Bohu.
 Nekráčíme k Bohu jednotlivě sami, ale jako společenství a vzájemně si pomáháme.




Tímto se křesťanství liší od všech ostatních náboženství, kde se prosazuje jen rozvoj osobního vztahu člověk - Bůh.



Re: Re: Potreba prostrednictva v duc*****m zivote. (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 30. duben 2012 @ 17:59:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, a jsme u toho! V řkc je křesťanství považováno za jedno z náboženství, aniž by jí bylo známo, že Bůh náboženství nenávidí a že Pán Ježíš Kristus dal sám sebe za hříchy věřících, aby je (kromě jiného) z náboženství vysvobodil.


]


Re: Re: Re: Potreba prostrednictva v duc*****m zivote. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 02. květen 2012 @ 07:27:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, a z vola nemůže vypadnout nikdy nic jiného, než zase jen kravinec.


]


Re: Re: Re: Re: Potreba prostrednictva v duc*****m zivote. (Skóre: 1)
Vložil: noname v Středa, 02. květen 2012 @ 18:20:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No vidíš a pak, že willy nikoho nesoudí. On vlastně ale Bůh, Který jej na slovo poslouchá a on mu dělá mluvčího. :-)  Zbývá naděje, že nás Bůh nebere tak vážně, jako se bereme my sami. :-))
H.


]


Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy