Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jan.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16684, komentáře < 7 dní: 646, komentářů celkem: 432942, adminů: 60, uživatelů: 5256  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 443 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

rosmano
cizinec
ivanp
Tolstoj

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
119037907
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Dan Drápal: Evergreen - financování církví
Vloženo Neděle, 15. duben 2012 @ 12:02:15 CEST Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

V době „Mnichovské zrady“ Winston Churchill údajně prohlásil: „Volili jsme mezi hanbou a válkou. Zvolili jsme hanbu a budeme mít válku.“ Pokud jde o státní financování církví, mohli by církevní představitelé tento výrok obměnit: „Volili jsme mezi závislostí na státu a nouzí. Zvolili jsme závislost na státu a budeme mít nouzi.“

    Když jsem v roce 1993 psal představitelům církví, že by bylo lépe rezignovat na restituce a státní financování a hrdě se postavit na vlastní nohy, tušil jsem, že tato otázka bude ještě dlouho živá a že závislost na státu církvím velmi uškodí, a to především duchovně. Opravdu bych si ale nevsadil na to, že tento problém nás bude provázet dvacet let!


Aby bylo jasno: (Komunistický) stát církve okradl a tato křivda nebyla napravena. Zákonem o financování církví byly v roce 1949 duchovním vnuceny státní platy. Komunisté dobře věděli, že přes peníze lze církve snadno kontrolovat. Některé církve se státnímu financování bránily, leč nakonec podlehly.

    Bránila se zejména Církev bratrská (tedy se ještě jmenovala Jednota českobratrská), jejíž přední představitel František Urbánek, přítel Masarykův, odmítl již na počátku První republiky nabídku tehdejšího prezidenta na státní podporu. Bránila, ale neubránila. Budiž ji přičteno k dobru tehdejší bránění, kontrastující se servilními články do denního tisku, psanými některými katolickými, evangelickými i husitskými faráři.

    Po sametové revoluci se stát pokusil věc částečně napravit tím, že umožnil církvím, aby si pořídily tolik duchovních, kolik chtějí – a to bez jakékoli kontroly ze strany státu. A církve se činily – některé více, jiné méně. Došlo to tak daleko, že máme církev, která má jednoho duchovního na devatenáct členů. Ukazuje se, že tam, kde chybí kontrola financí, zřejmě na křesťanskou morálku spoléhat nelze.

    Jako představitel Křesťanských společenství jsem se spolu se svými spolupracovníky rozhodl, že státní peníze zásadně brát nebudeme. Ano, vím, že někteří naši pastoři to neměli a nemají jednoduché. Mnozí musí svou duchovní službu vykonávat při občanském zaměstnání. Nadto tady byla „církevní konkurence“, která nám některé potenciální či už působící pastory odlákala nabídkou státního platu. Na to si ale nestěžuji – ten, kdo na takovou nabídku slyšel, k nám stejně vnitřně nepatřil.

    Celých těch dvacet let se nevěřící pohoršují nad státním financováním církví. Ano, vím, že neprávem. Z hlediska právního byl míč vždy na státní straně hřiště. Nicméně vysvětlujte to lidem v hospodě!

    Pro toho, kdo jednou začal brát, je těžké s tím přestat. To zakusila i Církev bratrská, která se po sametové revoluci ke své předkomunistické zásadovosti už nedokázala vrátit. A zakusili to i baptisté, kteří – pokud vím, jako jediní – brát přestali, ale pak zase potichu začali.

    Ten, kdo bere, začíná jinak myslet. Slyšel jsem tolik nejroztodivnějších vysvětlení tohoto braní. Nedávno jsem slyšel v rozhlase půlhodinové interview s Tomášem Halíkem. V mnohém mi mluvil z duše, a tam, kde jsem s ním nesouhlasil, mi bylo zřejmé, že jeho názor je nutno brát vážně a poctivě se s ním vyrovnat. Jen když došlo na státní platy duchovních, nestačil jsem se divit, co také dokáže říci. Tvrzení, že „je knězem nejen věřících, ale i nevěřících“, muselo ty nevěřící přinejmenším zvednout ze židle. Milý Tomáši, já se také cítím jako pastor nejen věřících, ale i nevěřících. Ale od nevěřících si za to nenechávám platit.

    Stačí ale položit si jednoduché otázky: Dovedete si představit Ježíše Krista, jak horlí pro církevní restituce? Jak si může církev vážit sebe sama, když se nedokáže o sebe postarat? Jak může být svědomím politiků, když se nechává platit státem?

    Co nás čeká? Až se bude v Parlamentu znovu projednávat otázka vyrovnání mezi státem a církví, nepochybně se zase najde někdo, kdo do toho hodí vidle. (Posledně to byl poslanec Vlastimil Tlustý, pamatujete?) A po volbách nás čeká tandem sociálních demokratů s komunisty, který otázku jednou provždy vyřeší: Zruší blokace církevního majetku bez náhrady. A bude vymalováno. Pan prezident – pokud bude ještě v úřadě – se určitě zlobit nebude, soudě podle jeho nedávných vyjádření. Vyjít vstříc protikřesťanskému populismu mu bude milejší než přízeň kardinála Dominika Duky.

    Je jen otázka času, kdy financování církví státem skončí. Nevím, za jakých okolností k tomu dojde, ale dojde k tomu určitě, dříve nebo později. Jenže pokud k tomu nedojde z rozhodnutí samotných církví, budou trpět nouzi. Finanční, ale především duchovní.

    Ale spoléhat na Boha lze začít kdykoli. I teď.

12. dubna 2012

Dan Drápal

Zdroj: http://dan-drapal.cz/index.php/cz/politicke-clanky/29-evergreen-financovani-cirkvi


"Dan Drápal: Evergreen - financování církví" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dan Drápal: Evergreen - financování církví (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pondělí, 16. duben 2012 @ 06:28:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Asi ma pravdu. A.

PS Ten Churchilluv citat koncil: "Zvolila si [Britainie] hanbu, ale valku bude mit stejne." Ale myslim, ze jsem nekde slysel, ze je stejne apokryfni.



Re: Dan Drápal: Evergreen - financování církví (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Pondělí, 16. duben 2012 @ 09:53:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Petr Kolář už někdy dříve napsal: Církev měla na vybranou mezi chudobou a ostudou. Vybrala si ostudu a bude mít i chudobu.




Re: Dan Drápal: Evergreen - financování církví (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 16. duben 2012 @ 10:44:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Považuji za velice pravděpodobné že pokud něco dostaneme tak jedině tehdy když zasáhne sám Bůh. Podobně jako když vybudoval Církev v naší zemi rukama Boleslava Ukrutného který zavraždil svého svatého bratra na nátlak pohanské kliky a zejména rukama jeho dětí. Boleslava Pobožného, blahoslavené Milady a syna který se stal mnichem. I takové věci se stávají. Pokud si to Bůh bude přát tak budou vracet třeba i komunisti se sociálními demokraty. Pokud si to bude přát tak nedostaneme nic.  Nebo "jen" dojde k posílení vzájemné lásky a úcty mezi církvemi a to se už stalo. Kromě toho i militantní ateisti, novináři a politici už hovoří o křesťanských církvích a ne o katolické církvi. Tahanice které vyvolali okolo restitucí je donutily k tomu aby začali brát Ekumenu se skřípajícími zuby na vědomí.
Ten kdo se nechá zlákat laciným a populistickým směrem se satanistům ani militantním ateistům po hospodách stejně nezavděčí. Ani kdyby pomohl okrást církve, ani kdyby to schvaloval a snažil se jim škodit. V duchu se mu budou smát a přemýšlet co provedou jemu, až přestane sloužit jejich záměrům nebo i podstatně dřív.



Re: Dan Drápal: Evergreen - financování církví (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 16. duben 2012 @ 11:24:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavý byl i způsob jak sovětské Rusko "vracelo" Rakousko. Rakušani na rozdíl od nás nepožádali Stalina aby je zařadil do své sféry vlivu a nikdy se s tím nesmířili že by z nich měli být komunisti. Od začátku žádali od Sovětského svazu uznání suverenity, stvrzené mezistátní smlouvou a sovětští politici se jim otevřeně vysmívali a říkali na věčné časy a nikdy jinak. Někteří Rakušani se začali každý den pravidelně modlit za svobodu Růženec. Během let se přidávali další, ke konci jich bylo půl milionů. Těch kteří se pravidelně každý den modlili. Ty kteří tak činili příležitostně nikdo nepočítal. Ke změně došlo téměř ze dne na den. Rusové pořád říkali ne a pak najednou položili smlouvu na stůl.
Ten komu leží na srdci osud církve, státu a církevní restituce by měl svěřit všechny ty i jiné záležitosti do rukou Boha, ať udělá to co sám chce a tehdy když chce, měl by se modlit jak nejlépe dovede. Je to mnohem lepší než osočování druhých, urážky a neplodné dohady. Měl by pamatovat i na politiky a mocné tohoto světa, přátelské i nepřátelské.
Společná modlitba je jedna z nejdůležitějších věcí které nás vedou k Bohu a bližnímu. V rámci Církve, církví i celého lidstva.



Re: Dan Drápal: Evergreen - financování církví (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Pondělí, 16. duben 2012 @ 15:12:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
3 Janův 1:5  Věrně jednáš, milovaný, v tom, co činíš pro bratry, a to pro ty, kteří přišli odjinud;
6  oni vydali před církví svědectví o tvé lásce. Dobře učiníš, když je vypravíš na další cestu, jak se sluší před Bohem,
7  neboť pro jméno Kristovo se vydali na cesty a od pohanů nic nepřijímají.

Matouš 13:30  Nechte, ať obé spolu roste až do žni. A v čas žni dím žencům: Vytrhejte nejprv koukol a svažte jej v snopky k spálení, ale pšenici shromažďte do stodoly mé.

tak snad jen toliko



Stránka vygenerována za: 0.37 sekundy