Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Emil.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 11, článků celkem: 15441, komentáře < 7 dní: 570, komentářů celkem: 343413, adminů: 60, uživatelů: 4861  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 63 návštěvník(ů)
a 7 uživatel(ů) online:

LD
Vota
Willy
JirkaB
timg
Nemohouci1
wollek

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Koho budete volit pøi letošních eurovolbách?
·Ať se jdou homosexuálové zastøelit, hlásá americký baptistický pastor.
·Nepøelezeš
·Dobrá zpráva pro každého ètenáøe
·Odpovìï Pavla Steigera na recenzi Aleše France knihy „Svou slávu nikomu nedám“
·Problémy laického fundamentalismu I
·E. S. Williams: Fenomén nového kalvinismu
·Nesuïte, abyste nebyli souzeni
·O katech
·Reakce Pavla Coufala na dopis odcházejících baptistù z lovosického sboru

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
99092446
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Rozmnožení chlebů
Vloženo Neděle, 25. březen 2012 @ 11:26:56 CEST Vložil: Olda

O Bibli poslal xb

Jaký je význam nasycení zástupů rozmnoženými chleby? Navazuje na ně rozmluva Ježíše s učedníky zakončená otázkou "Ještě nechápete?", na kterou může být i pro nás dnes těžké odpovědět jinak než "Nechápeme." Tato část Písma je málo srozumitelná. Přetlumočím zde vysvětlení, které objevil evangelický teolog Otto Betz. Pouze z Písma bez znalosti mimobiblických pramenů se na to přijít nedá. Citáty z Bible jsou ze Studijního překladu.


V Markově a v Matoušově evangeliu shodně čteme, že Ježíš dvakrát zázračně nasytil zástupy. Poprvé rozmnožil 5 chlebů a 2 ryby, sebralo se 12 košů a jedlo 5000 mužů. Podruhé rozmnožil 7 chlebů, sebralo se 7 košů a jedlo 4000 mužů. Na to pak navazují tyto pasáže:

Marek 8,14-21:
Zapomněli vzít chleby; neměli s sebou na lodi víc než jeden chléb. A on jim nařizoval: "Dávejte si pozor, varujte se kvasu farizeů a kvasu Herodova." I dohadovali se mezi sebou, že nemají chleby. Zpozoroval to a řekl jim: "Proč se dohadujete, že nemáte chleby? Ještě nerozumíte ani nechápete? Máte své srdce ztvrdlé? Oči máte a nevidíte, uši máte a neslyšíte? Nepamatujete si, když jsem rozlámal těch pět chlebů pro pět tisíc, kolik nůší plných úlomků jste sebrali?" Řekli mu: "Dvanáct." "Když těch sedm pro čtyři tisíce, kolik naplněných košů úlomků jste sebrali?" Řekli mu: "Sedm." A říkal jim: "Ještě nechápete?"

Matouš 16,5-12:
Učedníci přišli na druhou stranu a zapomněli vzít chleby. Ježíš jim pověděl: "Dávejte si pozor a varujte se kvasu farizeů a saduceů!" Oni se pak mezi sebou dohadovali a říkali: "To proto, že jsme nevzali chleby." Ježíš to poznal a řekl: "Proč se mezi sebou dohadujete, malověrní, že nemáte chleby? Ještě nerozumíte? Ani se nepamatujete na těch pět chlebů pro pět tisíc, a kolik nůší jste nasbírali? Ani na těch sedm chlebů pro čtyři tisíce, a kolik košů jste nasbírali? Jak to, že nerozumíte, že jsem k vám nemluvil o chlebech? Varujte se kvasu farizeů a saduceů!" Tehdy pochopili, že neřekl, aby se varovali chlebového kvasu, nýbrž učení farizeů a saduceů.

Lukášovo a Janovo evangelium obsahují každé pouze jedno rozmnožení chlebů a není v nich žádná pasáž, která by se podobala těm výše citovaným.

Autoři Studijního překladu Bible umístili nad Marek 8,14-21 nadpis "Varování před farizeji a herodiány". V Ježíšově době existovaly v židovství tři hlavní náboženské směry: saduceové, farizeové a esejci. Slovo "esejec" pochází z aramejského chasen, resp. chasaia, což znamená "zbožní" (Kurt Schubert, Židovské náboženství v proměnnách věků, str. 82). Lidé je tak nenazývali, pro jejich spojenectví s Herodem jim říkali herodiáni. Podrobněji k tomu viz kapitolu "Byli herodiání esejci?" od Otty Betze, str. 92 v knize "Ježíš a svitky od Mrtvého moře", jejímž editorem je James H. Charlesworth.

Autor Matoušova evengelia má teologicky blízko k esejcům a místy jeho text vychází z Kumránských svitků (např. blahoslavenství - Mt 5,3-5 vychází z 1QH 18,14-15, Mt 5,5-8 vychází z 1QS 4,3, viz David Flusser, Esejské dobrodružství, str. 103 a 127). Po uzdravení člověka s odumřelou rukou následuje verš:

Marek 3,6:
Když farizeové vyšli, hned se s herodiány proti němu radili, jak by ho zahubili.

Matouš 12,14:
Farizeové však vyšli a radili se proti němu, jak by ho zahubili.

Autor Matoušova evengelia neblahou zmínku o herodiánech vynechává a stejně tak z kvasu farizeů a kvasu Herodova dělá kvas farizeů a saduceů.

Podle Josefa Flavia bylo farizeů přes 6000 a esejců 4000. Otto Betz na str. 93 píše: "Farizeové kladli důraz na to, aby každý týden bylo v chrámu obětováno dvanáct předkladných chlebů, které jedli kněží, zatímco pro esejce bylo příznačné obětování sedmi bochníků chleba při slavnosti Posvěcení." Dvojice nasycení tisíců funguje u Marka jako symbolické poměření Ježíšovy nauky s naukou farizeů a esejců.


"Rozmnožení chlebů" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Rozmnožení chlebů (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 25. březen 2012 @ 16:43:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vysvětlení je pěkné, díky. Taky jsem tomu pořádně nerozuměl.



Re: Rozmnožení chlebů (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 26. březen 2012 @ 09:02:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Před časem jsem slyšel podobné vysvětlení ohledně zázračného rybolovu svatého Petra po Kristově zmrtvýchvstání. Svatopisec tehdy zaznamenal že v síti uvízlo 155 ryb. Právě takový byl tehdy podle hebrejských učenců počet národů v tehdejším světě.
O herodiánech jsem nijak zvlášť nepřemýšlel a předpokládám že to byli prostě straníci královského rodu, aktivní spíš v politice než v náboženství. I když nějaké zvláštní náboženské zvyklosti mít mohli.
Co se týče esejců nebo spíš esenů tak ti neměli s herodiány nic společného. Jejich hnutí založil prorok Izaiáš a upevnil prorok Jeremiáš. Žili především v oblasti Kumránu a Karmelu, živili se zemědělstvím a štědře obdarovávali Chrám. Většina z nich žila v celibátu, postu a odříkání, jejich živvot v mnohém připomínal pozdější řeholní řády. Jen někteří uzavírali manželství po poradě se svými proroky. I ti pak žili svatým , skromným a odříkavým životem. Svatyni měli v jeskyni svatého Eliáše. Měli vyhrazenou i část Chrámu a malý kousek Jerusaléma. Přes všechny bohaté dary je saducejové a farizejové nemohli vystát. Jako chudé, poctivé a zbožné lidi. Jejich hlavním úkolem bylo vychovat mnoho pokolení svatých žen, ze kterých se pak narodila Panna Maria, Jan Křtitel, někteří apoštolové a mnozí učedníci. Z esenů pocházely i svaté ženy pod křížem, s vyjímkou Marie Magdalské. Po Kristově zmrtvýchvstání pravděpodobně pomohli opisovat a šířit Písmo a nakonec pravděpodobně pokojně odešli před obsazením země Římany. O čemž mimo jiné svědčí kumránské svitky. Jako příznivci Herodů by se předpokládám spíš zdržovali u královského paláce než v pustině.



Stránka vygenerována za: 0.53 sekundy