Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 268, komentářů celkem: 429603, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 448 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Syntezator
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116507173
přístupů od 17. 10. 2001

Z internetu: Vrchní rabíni: Je zakázáno vystupovat na Chrámovou horu!
Vloženo Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 21:27:05 CET Vložil: Olda

Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Sefardský vrchní rabín Izraele, rabi Šlomo Amar (Shlomo Amar, שלמה משה עמאר) vyzval židovské věřící, aby nevstupovali na Chrámovou horu v Jeruzalémě. Výzva byla vydána pod titulkem „zdržte se výstupu na Horu a dotýkání se jejího okraje,“ kterýžto výrok je připisován rabimu Menachemu Mendelu z Kocka (Menachem Mendel Kotzk, מנחם מנדל מקוצק).

Prohlášení rabiho Amara spolupodepsali bývalý sefardský vrchní rabín rav Elijahu Bakši Doron (Eliyahu Bakshi Doron, אליהו בקשי דורון), rav Šalom Kohen (Shalom Cohen, שלום כהן), hlava ješivy Porat Josef (Porat Yosef, ישיבת פורת יוסף) ve Starém městě jeruzalémském, bývalý rabín Starého města rav Avigdor Nevencal (Avigdor Neventzal, אביגדר הלוי נבנצל) a rabín Západní zdi rav Šmuel Rabinovič (Shmuel Rabinovitch, שמואל רבינוביץ).

„Je svatou povinností vás upozornit, že je halachou zcela zakázáno vystupovat na Chrámovou horu a tento zákaz vždy byl jednoduchý a srozumitelný a tato věc byla zakázána všemi Velkými (učenci) Izraele.“

„Vzhledem k tomu, že v poslední době různé druhy organizací vyzývají veřejnost k výstupu na Chrámovou horu, vyhlašujeme zde stanovisko Tóry, že tento zákaz stále trvá a je zcela zakázáno vystupovat na Chrámovou horu v této době.“

Stanovisko k této záležitosti vydal také aškenázský vrchní rabín Izraele rabi Jona Mecger (Yonah Metzger), který také uvedl, že zákaz vstupu na Horu je dobře znám. „Přesto jsem nemohl zůstat mlčet, když jsem slyšel slabý hlas těch, kdo tvrdí, že údajně existuje heter (povolení, היתר) v této záležitosti (výstupu na Horu), a kdo svádějí věřící Izraele k výstupu na B*ží Horu…“

„Proto cítím povinnost vyzvat svaté společenství, aby se zdrželo výstupu, B*h chraň, (kamkoliv) na celou Chrámovou horu,“ dodal rav Medger. „Navíc mi dovolte říci, že každý, kdo ví o osobě, která si přeje vystoupit na Chrámovou horu, má svatou povinnost protestovat a laskavě mu vysvětlit závažnost tohoto zákazu…“

 sc

Zdroj: http://eretz.cz


"Vrchní rabíni: Je zakázáno vystupovat na Chrámovou horu!" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Vrchní rabíni: Je zakázáno vystupovat na Chrámovou horu! (Skóre: 1)
Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Středa, 14. březen 2012 @ 11:12:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ví někdo, proč se tam nesmí? 



Právní postavení Chrámové hory v judaismu (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 14. březen 2012 @ 13:57:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Právní postavení Chrámové hory v judaismu

Chrámová hora je místem, které bylo rituálně znečištěno a navíc je místem, kam mohl vstupovat pouze velekněz, který řádně vykonal všechny očistné obřady. Z důvodu nemožnosti rituální čistoty většina rabínů zakazuje židům vstoupit na Chrámovou horu. Ovšem tento názor není přijímán všeobecně. Mezi ultraortodoxními, ortodoxními i neortodoxními židy se vyskytují jak názory zastávající stanovisko nevstupovat na Chrámovou horu, tak i názory, které návštěvu hory povolují, nebo ji alespoň tolerují. Stejně tak neplatí vždy, že ultraortodoxní antisionističtí Židé vždy vstup na Chrámovou horu zakazují, a náboženští sionisté ne vždy povolují.

Podle křesťanských zdrojů židé ještě v byzantské době navštěvovali trosky Chrámu, za císaře Juliana Apostaty jim bylo dokonce dovoleno Chrám znovu vybudovat, tudíž zákaz neplatil vždy. První zmínku nacházíme až v dopise od Ovadji di Bertinory roku 1488.

Vstup na Chrámovou horu zakazovali a zakazují např. tito rabíni:

    Jona Metzger, vrchní aškenázský rabín Izraele
    Šlomo Amar, vrchní sefardský rabín Izraele
    Ovadja Josef, bývalý vrchní sefardský rabín Izraele
    Elijahu Bakši-Doron, bývalý vrchní sefardský rabín Izraele
    Šmu'el Rabinowitz, rabín Západní zdi
    Šlomo Aviner, hlava ješivy Ateret Kohanim
    Jisra'el Me'ir Lau, bývalý vrchní aškenázský rabín Izraele a vrchní rabín Tel Avivu
    Mordechaj Elijahu, bývalý vrchní sefardský rabín Izraele
    Abraham Isaac Kook, vrchní aškenázský rabín britského mandátu Palestina, považovaný za prvního vrchního aškenázského rabína Izraele a vůdčí postavu náboženského sionismu
    Josef Šolom Eljašiv, hlava charedi komunity v Me'a Še'arim
    Joel Teitelbaum, satmarský rebbe, bývalý vůdce komunity satmarských chasidů, hlavní antisionistické frakce v chasidském hnutí.

Vstup na Chrámovou horu povolovali a povolují např. tito rabíni

    Šlomo Goren, bývalý vrchní aškenázský rabín Izraele
    Chajim David Ha-Levi, bývalý vrchní rabín Tel Avivu
    Dov Lior, rabín Kirjat Arby
    Josef Elboim
    Še'ar Jišuv Ha-Kohen, vrchní rabín Haify

Maimonides se modlil na Chrámové hoře a údajně za jeho dnů měla na Chrámové hoře stát synagoga (podle jiných se modlil ve Skalním dómu, což ovšem halaše neodporuje, neboť není místem modloslužby). Dokonce ustanovil výročí své modlitby na Chrámové hoře (6. chešvan) jako výroční den pro sebe a svou rodinu.

Šlomo Goren během svého působení v úřadu vrchního rabína Izraele vstoupil do Skalního dómu, oblečen v talitu, tfilin a se svitkem Tóry.

Další rabíni povolují vstup na Chrámovou horu pod podmínkou, že muži i ženy prodělají předtím očistnou koupel v mikvi, ženy nebudou v období menstruace, muži nebudou nosit koženou obuv. Další omezení se týkají prostoru, který mohou židé navštívit - názory se různí, někteří se domnívají, že mohou obejít pouze okraj Chrámové hory, jiní se domnívají, že nesmějí pouze vystoupit na vyvýšenou platformu kolem Skalního dómu, Šlomo Goren i jeho následovníci se domnívají, že by Židé měli vstoupit až do srdce Skalního dómu, aby dokázali svou vládu a suverenitu nad místem.

Tato praxe omezeného vystupování na Chrámovou horu je odvozena z původních zvyků, platných za dob Chrámu, kdy byl Chrám rozdělen na "nádvoří národů", "nádvoří žen", "nádvoří Izraele", "svatyně", a "velesvatyně„. Podle některých přísných nařízení se zákaz pro rituálně nečistého člověka vztahoval na celou Chrámovou horu, podle jiných nesměl vstoupit pouze do ženské části. Na druhou stranu bylo povoleno vstoupit do jakékoli části Chrámové hory, dokonce i do Nejsvětější svatyně, a to v rámci nutných oprav. Podle traktátu Berachot 9,5 by “člověk neměl vstupovat na Chrámovou horu se svou holí, měl by se zout, neměl by si zkracovat přes ní cestu a plivat kolem sebe." Na Chrámovou horu se mohlo vcházet pouze z východní strany a odcházet pouze z pravé strany (kromě zvláštních příležitostí, Midot 2,2).

V dnešní době je diskutována i otázka přinášení obětí. Podle některých názorů je přinášení obětí zapovězeno až do vybudování Chrámu, podle jiných je možné a dokonce povinné přinést oběť (zvláště pak oběť na Pesach) na Chrámovou horu a obětovat ji na oltáři, který by byl vztyčen na místě původního.

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chrámová_hora


]


Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy