Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 252, komentářů celkem: 429587, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 463 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116499938
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Nepodceňuj průvodce
Vloženo Neděle, 19. únor 2012 @ 19:10:41 CET Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal Momonka

Podle jednoho dobrého vykladače je možno rozdíl mezi zákonem a milostí srovnávat s rozdílem mezi mapou a osobním průvodcem. Zákon můžeme označit jako dokonalou mapu. Milost nám však nabízí osobního průvodce, jímž je Duch svatý.

Cesta, kterou máme jít, vede samozřejmě neznámou krajinou. Je v naší lidské přirozeností, že prohlásíme: dejte mi spolehlivou mapu, já už to dokážu nějak zvládnout. Dobře, tady je perfektní mapa, je v ní srozumitelně vyznačen každý detail. Sáhneš po mapě a vydáš se na cestu. Chvilku to vypadá nadějně, ale dřív než jsi se nadál, je tady tma a uhodí zima, rozpoutá se bouře. Sotva zahlédneš, že jsi zrovna na okraji propastného srázu a na jednou nevíš, kde vlastně je sever, kde jsou všecky světové strany, nevíš, bude-li příští krok znamenat cestu vpřed nebo vzad, nebo dokonce zkázu, a rázem jsi v koncích a je ti ouzko. Co je ti platné, že máš výbornou mapu, když si zůstal bídně trčet ve smrtelném nebezpečí? A tu se tě zeptá tichý, laskavý hlas: „Mohu ti pomoci?“ A ty řekneš: „Ach, ach, Pane Všemohoucí a dobrotivý, jak velice, jak velice tě potřebuji!“ A v tom okamžiku víš, že Duch svatý je po tvém boku a říká ti: „Tady je má ruka, drž se mě s důvěrou, já tě povedu.“ Od té chvíle všecky hrůzy ustupují, celá situace se brzy změní, octneš se na rovné cestičce, slunce svítí, ptáci zpívají, nu - a ty si řekneš: „Nu vida, ono to vlastně ani nebylo tak zlé, možná, že bych to také sám dokázal.“ A tu se obrátíš k Duchu svatému a řekneš: „Já jsem na začátku vyšel podle takové velice dobré a spolehlivé mapy. Zastavme se chvilku, já se teď chci do té mapy podívat, abych viděl, kde to vlastně jsme.“ Vytáhneš znovu svou mapu, začneš ji zkoumat a potom prohlásíš: „Á, tak teď už tomu rozumím a už vidím. Vidím, že vlastně teď jsme tuhle, podívej se.“ Jenomže ono je ticho, zdvihneš oči, a ejhle, nikdo už u tebe není, a bude to stát mnoho trápení, než znovu uslyšíš ten tichý hlas, který ti řekne: „Když to chceš zvládnout sám s mapou, tak nepotřebuješ mne.“ Copak se nic takového nikomu z vás nikdy nepřihodilo? Když to dokážeš sám s mapou, proč obtěžovat Ducha svatého? Jenomže pravda zní, že sám nedokážeš nic. Řekneš-li Duchu svatému: „Tady máme na cestu dobrou mapu,“ Duch svatý ti odpoví: „Já žádnou mapu nepotřebuji.“ Musíš si prostě vybrat: buď mapu, anebo průvodce. Vybereš-li si průvodce, on s tebou bude stále na každém kroku, na všech cestách. Ale nemůžeš jít kousek cesty podle mapy a potom zase kousek s průvodcem. Pamatuj, že v novém životě na cestě víry a milosti, jsi na každém kroku stoprocentně závislý jen a jen na Duchu svatém. Vždyť ty se všemi svými schopnostmi tady vlastně už dávno nemáš co dělat. Jak to píše Pavel (6. kap. Římanům, verše 3, 4): „Nevíte snad, že všichni, kteří jsme pokřtěni v Krista Ježíše, byli jsme pokřtěni v jeho smrt? Byli jsme tedy křtem spolu s ním pohřbeni ve smrt, abychom jako Kristus byl vzkříšen z mrtvých slavnou mocí svého Otce, i my vstoupili na cestu nového života.“ Je nám tedy zřetelně řečeno, že Pan Ježíš Kristus byl vzkříšen slavnou mocí svého Otce a tou slavnou moci nebeského Otce je míněn Duch svatý. Ježíš nevzkřísil z mrtvých sám sebe. Zůstal dokonale závislý na Otci, který ho vzkřísil z mrtvých Duchem svatým. A právě tak naprosto jako Ježíš závisel na Duchu svatém, aby ho vzkřísil z mrtvých, máme na něm totálně záviset i my. Aby on sám nás učinil schopnými žít novým životem. Jakže to říká Pavel: „Abychom, jako Kristus byl vzkříšen slavnou mocí svého Otce i my vstoupili na cestu nového života.“ Potřebujeme zůstat v naprosté závislosti na Duchu svatém, tedy na pouhé milosti Boží v každém okamžiku, za všech situací, na všech cestách. Bez Ducha svatého nic trvale platného nemůžeme dělat. Ono je dost těch, kteří poznali Ducha svatého a přijali jeho moc, ale potom se prostě pokusili žít ten nový darovaný život sami a mám za to, že tito lidé patří k těm nejmrtvějším. Oni jsou ještě mrtvější než ti, kteří Ducha svatého nikdy nepoznali. A nezapomeňme, že nám hrozí to veliké nebezpečí, že si zvolíme Ducha svatého jako svého průvodce, tedy že budeme řečeno biblicky - chodit v Duchu, a potom si řekneme: „No tak doufám, že teď už to dál zvládnu sám s tou mapou!“ Nezvládneš nic!

Podobná témata

Zamyšlení

"Nepodceňuj průvodce" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nepodceňuj průvodce (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Neděle, 19. únor 2012 @ 20:06:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak tenhle článek je pěkná blbost. Už jsem to tu jednou četl. Ať už měl autor článku sebeušlechtilejší motiv, ve skutečnosti říká, že mapa je venkoncem naprd. A to (nejen) v kontextu příběhu není.



Re: Re: Nepodceňuj průvodce (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Pondělí, 20. únor 2012 @ 20:12:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak to promiň, že už to tu bylo. Autor neříká, že mapa je nanic. Pokud jsi četl ten spis (Zákon a milost) celý, tak tam je to vysvětleno vcelku jasně, k čemu slouží mapa. Kdo chce pochopit, pochop.


]


Re: Re: Re: Nepodceňuj průvodce (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 21. únor 2012 @ 17:33:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen mě napadlo takové svědectví ze života.
Zaštiťuji práci několika lidí. Tito lidé musejí vědět, co mají dělat. Co mají dělat a jak to mají dělat je součástí dokumentace. Je to dohledatelné. Aby to ti lidé pochopili, můžu buď s nimi jít a nalít jim úkoly do hlavy anebo jim napsat návod, podle kterého jedou. (úkoly jsou komplexí a rutinní;, tj. není jednoduché si je v krátkém čase naučit, ale jak si je osvojí, nemusím se o ně téměř starat). Netvrdím, že píšu dokonalé návody, ale mám omnoho lepší zkušenosti s návody než s "průvodcováním". Návody záměrně píšu tak, aby podle nich mohl pracovat i minimálně poučený člověk.
Teď si vezmi dokonalou mapu. dokonalá mapa je dokonale srozumitelná a jednoznačná. I člověk s velmi podprůměrnou inteligencí a nulovým rozhledem podle dokonalé mapy dojde. V opačném případě to není dokonalá mapa. K dokonalé mapě průvodce nepotřebuješ. S průvodcem zase nepotřebuješ žádnou mapu, prostě jdeš.
I přes sebeušlechtilejší pohnutky (na deklasování Písmem není ušlechtilého nic) tento článek jako přirovnání nesedí.


]


Re: Re: Re: Re: Nepodceňuj průvodce (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Úterý, 21. únor 2012 @ 18:07:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mi toto přirovnání naopak sedí a než jsem si tohle podobenství přečetla v tom spise, tak mě už dříve napadlo úplně stejné. Taky mi stačí vědět to, že Abraham žádnou mapu prostě neměl a vůbec z toho nebyl zoufalý, a že mapa tady ani nemusela být, protože v Božím plánu byla původně milost. Člověk prostě musí mít v rukou něco hmatatelného, protože je to lépe rozumem uchopitelné. Spravedlivý ovšem žije z víry, což je v určitém slova smyslu "skokem do prázdna". Tady se prostě už nemáš čeho chytit, tady se spoléhá už jen na toho Průvodce.

Tvoje přirovnání je typické pro spravedlnost podle Mojžíše a Starou smlouvu. Nic ve zlém.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Nepodceňuj průvodce (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 21. únor 2012 @ 18:14:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Mapu" v současné chvíli máme.
Mapa je buď dokonalá, a pak to pro nás něco znamená. Anebo dokonalá není, a v tom případě má podobnou hodnotu, jako ostatní nedokonalé mapy.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Nepodceňuj průvodce (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 22. únor 2012 @ 15:18:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tady se prostě už nemáš čeho chytit, tady se spoléhá už jen na toho Průvodce.

A jak dokážeš Průvodce? Co když to žádný Průvodce není, ale je to někdo úplně jiný. Třeba nějaký jiný průvodce anebo svůdce? Jak odlišíš Průvodce od ostatnách "průvodců"?

Ovocem tohoto přístupu, který rozhodně nemá v mojžíšském pojetí staré smlouvy místo, je vznik jedinců, jež neumí číst mapy! Řekneš si, k čemu číst mapy, když máš průvodce? V realitě okolo sebe vidíme, kam to dopracovali lidé, kteří se nenaučili číst mapy, zato v následování průvodců (či jejich lidských náměstků; není důležité pozn.) excelovali. Tito lidé jsou nesamostatní, snadno podléhají autoritářům a manipulátorům a nemají rádi ty samostanější spoluobčany. Víš, nechat se vést je snazší, než hledat podle mapy. Podívej se na voličské preference KSČM a ČSSD. Sama vidíš. Tito (a jiní) lidé různé průvodce přímo vyhledávají. Někteří z nich po zklamání z průvodců a svůdců nakonec zjistí, že udělali velkou chybu, že se nenaučili číst mapy. Mohli se vyhnout mnoha slepým uličkám, které je připravily o mnoho času.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nepodceňuj průvodce (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Čtvrtek, 23. únor 2012 @ 17:39:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Doufám, že sis všiml, že ta mapa představuje Zákon... Mám takový pocit, jako bys mi chtěl vytknout, že se už obejdu i bez Písma... Takže toho Průvodce lze dokázat či odlišit od svůdců pouze díky Písmu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nepodceňuj průvodce (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pátek, 24. únor 2012 @ 13:10:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já nechci vytknout tobě nic. Pouze jsem sdělil své znepokojení nad velmi extrémními názory některých blouznivců, které ve své umírněnější podobě naneštěstí penetrují mezi širší spektrum živých křesťanů.

Mimochodem, Zákon jako 5 knih Mojžíšových je stejně biblický jako ostatní biblické knihy. Chápu, že čas od času je v Církvi moderní něco zatracovat. V současné době přichází do módy zatracování všeho řeckého, a ostentativní negace veškerého dědictví svobodných řeckých měst na civilizovaný svět. Někteří jdou tak dalece, že by nejraději vymazali řecké originály novozákonních spisů. I když některé texty mohou spíš než řečtina působit jako hebrejština psaná řeckými slovy (Matouš), anebo hýbat žlučí obdivovatelům klasické řečtiny (Zjevení), tak Církev se zrodila v řecké, respektive helénské kultuře a je její součástí.
Plivání na Zákon dneska už tak moderní není, byť to některým lidem stále slouží jako základná názorové měřítko, asi jako pro hippies válka ve Vietnamu.
Pravdou ovšem je, že nepomine ani čárka ze Zákona a Proroků, a kdo by rušil byť pranepatrné přikázání a tak učil, bude v Království Nebes vyhlášen za nejmenšího (o to já zrovna nestojím). O tom, jak Zákon učit, jestli jen jako informativní záležitost, kulturní svéráznost svérázného národa (který je kořemen všeho toho, čemu věříme), anebo jako velmi univerzální propracovaný právní systém a životní styl, jehož prvky je záhodno si implementovat do života... o tom můžeme vést debaty. Faktem ale zůstává, že by křesťané Zákon znát měli. (To se lehce řekne, ale když spousta z nás nezná ani pořádně Evangelia a Epištoly, je to pouze mé zbožné přání.)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nepodceňuj průvodce (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Sobota, 25. únor 2012 @ 20:35:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
12 Zákon je tedy jistě svatý a přikázání je svaté, spravedlivé a dobré.
13 Stalo se mi tedy to dobré smrtí? V žádném případě! Avšak hřích, aby se ukázal hříchem, mi skrze to dobré působí smrt, aby se hřích skrze přikázání stal nadmíru hříšným.

1 A proto již není žádné odsouzení pro ty, kdo jsou v Kristu Ježíši, kteří nechodí podle těla, ale podle Ducha.
2 Neboť zákon Ducha života v Kristu Ježíši mě osvobodil od zákona hříchu a smrti.
3 Neboť co bylo pro Zákon nemožné, protože byl slabý kvůli tělu, to Bůh vykonal, když poslal svého vlastního Syna v podobě těla hříchu a kvůli hříchu. Odsoudil hřích v těle,
4 aby byl spravedlivý požadavek Zákona naplněn v nás, kdo nechodíme podle těla, ale podle Ducha.

Pokud Ti to připadá jako plivání na Zákon, pak jsi stále nepochopil, o čem je řeč... Jakkoliv dokonalá mapa Tě nepřivede k cíli pro slabost Tvého těla. Chyba není v mapě! Opakuji - chyba není v mapě, nýbrž v padlé přirozenosti člověka! Skrze Zákon přichází jen poznání hříchu a smrt, z čehož Bůh nabízí vysvobození v podobě průvodce - zákona Ducha života. Dnes sice nechápu, co je na tom tak nesrozumitelného, ale ještě před rokem a něco bych někoho, kdo tohle tvrdí, taky nejspíš poslala někam...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nepodceňuj průvodce (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Neděle, 26. únor 2012 @ 22:32:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dnes sice nechápu, co je na tom tak nesrozumitelného, ale ještě před rokem a něco bych někoho, kdo tohle tvrdí, taky nejspíš poslala někam...

Ale Momonko, není přece důvod k tak ošklivým slovům. Já jsem pouze podrobil Tvůj příspěvek zdrcující kritice, neboť je co do stránky věcné oddůvodněná, a co do stránky formální oddůvodněná ještě víc, jak je vidět v našich komentářích. Zejména po formální stránce ten úryvek z knihy kulhá na obě nohy (a to hodnotím ještě velmi mírně).

Já ti neoponuju, když jsem zmínil "křesťanské" či církevnické plivání na Zákon; myslel jsem to jako obecný trend, který se v Církvi rozbujel již v dobách apoštolských a svého vrcholu dosáhl v následující generaci.
I když se od těchto zvrácenností distancoval i sám Pavel (1 Tm 6,20 Timoteji, vyhýbej se bezbožným řečem a protikladným naukám, které se lživě nazývají „poznání“.), tak neblahé ovoce v historii mylně intepretovaného Apoštolské ho koncilu se tíhne celou historií Církve až do dnešníh dob.

Sk 15,20 Vždyť Mojžíš má odedávna po městech své kazatele, kteří čtou jeho Zákon v synagógách každou sobotu.

Tento verš podává suchou informaci. Co kdybychom
to neinterpretovali jako gnostici a ignoranti, ale jako výzvu ke křesťanům, aby studovali Mojžíše v místě a čase k tomu určeném, a církevní prostředí aby nebylo tímto zahlceno, ale bylo využíváno ke specificky novozákonním záležitostem.

Nezapomeň, že Petr i Pavel, oba přes svou historicky bezprecedentní otevřenost vůdči gójům, zůstali praktikujícími židy, respektujícími Zákon. Když už se pouštíme do této problematiky, tak ani současné židovstvo nepožaduje, aby se židovským Zákonem řídili "Árijci". I samotný Mojžíšský Zákon počítá s tím, že v ideálním případě se Lid Vyvolený řídí Zákonem, zatímco ostatní lidé se Zákonem jako celek neřídí. Zákon je ve své dokonalosti nastaven tak, že není možné, aby se všichni pozemšťané Zákonem řídili. Zákonuvěrná populace není autarkní, naopak, její přežití jako entity je de facto odkázáno na přátelské vztahy s ostatními národy. Některé činnosti jsou Izraelcům zapovězeny, ale Neizraelcům jsou povoleny (aby oddělovaly Lid Svatý pro Svatého Izraele). A tyto činnosti jsou nezbytné nejen pro dnešní ekonomiku, ale i pro ekonomiku starověkou. Bez toho bychom skončili v prvobytně pospolném řádu.
Vezmi si příklad. Kdyby všichni lidé na celém světě dodržovali Velikonoce a zbavili se všeho kvašeného, tak by nebylo pivo! Ještě jednou to zopakuji, nebylo by pivo, jelikož veškeré kvasnice by byly na jaře zničeny ještě před výročím Ježíšova Zmrtvýchvstání, a pak by trvalo dlouhé měsíce, než by byly tyto kultury izolovány a jejich pomocí vyrobeno další pivo. Že by se tím utnula jákákoliv možnost selekce a šlechtění těchto kmenů je nabíledni. Neexistovaly by dnešní různé značky piv a lidstvo by bylo odkázáno na primitivní patoky, a to ještě pouze několik měsíců v roce. To je hrozná představa.

Celý problém kolem Starého Zákona se točí ohledně jedné jediné otázky, a tou je judaizace okolních národů. Řeků, Etiopů, Arménů, Keltů, Římanů apod. Současný judaismus o proselitizaci neusiluje, spíš naopak. Před dvěma tisíci lety tomu tak nebylo, židé stáli o nové konverity a křesťané, tehdy byli křesťané jen židé, stáli o konveritiy k judaismu stejně jako jiné židovské směry. Připočteme-li si misijní důrazy prvotní Církve, dovedu si živě představit splynutí těchto dvou myšlenek v hlavě nejednoho Kristova následovníka. Ani bych se nedivil, kdyby někoho napadlo, že použije Evangelium jako vějičku, na kterou bude lákat góje pro judaismus. Leč situace se vyvinula trochu jinak. Kdo chce, najde si pro oddělení Evangelia a Židovství jako dvou různých rovin podklady i ve Starém Zákoně, a tak židovský svéráz, který by mohl působit některým pohanům překážku při přijímání Evangelia nakonec ustoupil, s roustoucím poměrem křesťanů z nežidovského prostředí oproti hebrejským křesťanům, do pozadí. Bohužel, ustoupil, do pozadí více než by i z novozákonního pohledu musel, a tak tu máme tisíciletou nevraživost židů vůdči Kristu, kolaboraci židovských úřadů s římskými úřady v pogromech na křesťany, podíly představitelů Církve, nebo spíš odpadlé církve, jak na systematickém pronásledování židů, tak na živelných pogromech, ideologické zaštítětí antisemitismu Martinem Lutherem a v neposlední řadě morální selhání představitelů většiny církví v období Třetí Říše, kdy se tito oficiálně zřekli svých členů, kteří nebyli dostatečně Árijští.
Nechci nic podsouvat, ale myslím si, že ani Petr ani Pavel by tohle všechno ne
chtěli.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nepodceňuj průvodce (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Sobota, 03. březen 2012 @ 23:36:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-) Koneckonců s kritikou musil počítat i ap. Pavel, to mě rozhodně nepřekvapuje. Díky za obsáhlou přednášku. Spíš by mě ale zajímala Tvá interpretace oněch příslušných pasáží z listu do Říma.


]


Stránka vygenerována za: 0.42 sekundy