Připomeňme několik faktů:

1) Ačkoli Univerzita Karlova vypracovala právní expertýzu majetkoprávních vztahů církví již od první pozemkové reformy, nikdo z vlády výsledky této expertýzy nebral v potaz.

2) Vláda odmítá provést audit majetku určeného k vrácení a nehodlá ho ani konkretizovat.

3) Existují názory, že rozdíl mezi skutečně vlastněným množstvím půdy a nároky je až 58 tisíc hektarů.

4) Vláda kalkuluje pro potřeby vracení majetku s tržní cenou 44 korun za metr čtvereční, ačkoli běžné ceny se v Česku pohybují kolem pěti až jedenácti korun za metr čtvereční. Jde tedy o nadhodnocení o 30 miliard korun.

5) Podle názoru vlastníků lesů vláda církvím nabízí minimálně o deset tisíc hektarů více, než kolik uvádějí dobové zprávy o stavu lesa vydávané ministerstvem zemědělství. Což je vyjádřeno v penězích více o tři miliardy. A navíc obvyklá tržní cena lesů je jen 12 korun za m2. Jako příklad jsou uváděny např. nadprůměrně výnosné lesy města Kroměříže o výměře 636 ha, které byly prodány v listopadu 2006 za cenu 15,60 Kč/m2,“ Náhrady za nevydané lesy by se tedy při dodržování stejných pravidel pro církve snížily o polovinu. Ve výroční zprávě Lesů České republiky jsou spravované lesy oceněny dokonce částkou pouze 3,86 Kč/m2!“ Obdobné je to i u zemědělské půdy. Pozemkový fond v roce 2006 prodával půdu ve svém vlastnictví za 4,62 Kč za m2. Pokud by stát podle nich počítal stejně i náhradu církvím, pak by byla v případě zemědělské půdy nižší o 20 miliard korun.

Je tedy evidentní, že církve požadují, a angažované politické strany a politici přistoupili, na vracení značně nadhodnoceného majetku, a hrubým odhadem lze jednoduše dojít k názoru, že pokud církve mají na něco nárok, tak přibližně pouze na třetinu toho, co si dohodly se stávající vládou. A i tento nárok je spochybnitelný, neboť podle zmíněné expertýzy po vzniku Československa se stal případný majetek výhradně majetkem státu, a církev tedy žádný majetek nevlastnila.

Přes veškeré výše uvedené vidíme u vládních stran, ale hlavně u pana Kalouska ( který se v přihrání majetku církvím angažuje dlouhodobě ), snahu o to, aby církvím bylo "vráceno" majetku co nejvíce. Dovolím si teď malou konspirační teorii:

Pokud predikujeme, že církve skutečně mají nárok na jakýsi majetek, a to, co jim Kalousek a spol chce dát je 2-3x tolik, než nač mají nárok ...... pak je nutno se ptát  "proč ?". Dal by někdo dobrovolně 2-3x více než musí ? A když to udělá .... co ho k tomu vede ? Umím si v barvách představit dohodu asi v takovémto znění:
 
"My vám přiklepneme to co požadujete a nebudeme se nijak snažit zjistit skutečnou oprávněnost vašich požadavků, ale vy na oplátku jakmile vám budou vráceny a připsány pozemky, zařídíte jejich prodej za námi určených podmínek a cenu konkrétním osobám. 3x navýšená náhrada za nevratitelné pozemky vám tuto malou ztrátu navíc nahradí a navíc máte luxusní úročení přes 4,5% ročně po dobu až 30 let. Takže z těch miliard vyplácených ročně by něco mohlo hupsnout jako sponzorský dar do naší stranické pokladny, že ?"

........... když víte, jak velmi se ve vracení majetku církvím angažují sběratelé a skupovatelé pozemků v jižních Čechách ministři Kalousek a Schwarzenberg, a ve světle toho, kolik politiků z vládních a parlamentních stran na celostátní i regionální úrovni je zapleteno do machinací s pozemky, s manipulací v územních plánech atd. atd .... jsem přesvědčen o tom, že taková konspirační teorie by vůbec nemusela být daleko od pravdy.