Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 537 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116492839
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Nárok na církevní restituce je zbudován na lži
Vloženo Středa, 18. leden 2012 @ 23:30:45 CET Vložil: Stepan

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Vážený pane kardinále, přečetla jsem si Vaši reakci na můj článek Církev nemá na restituce právní nárok. Nepřekvapilo mě, že jste se ozval, čekala jsem to.

Chápu Vaši mnohaletou starost o finanční zajištění života a práce katolických duchovních. Překvapuje mě ale to, že při své vzdělanosti stále vycházíte z chybné premisy, že takzvaný církevní majetek měl před únorovým převratem v roce 1948 soukromoprávní charakter.

Ve zmíněném článku jsem se pokusila čtenářům podat historický výklad vztahu stát a církev, ale zřejmě jsem byla příliš stručná, když jste mi vytkl, že probírám především přelomovou dobu Josefínskou a vynechávám právní poměry v pozdějším Rakousku-Uhersku. To opomenutí nebylo účelové ale praktické, neboť majetkové postavení církve nebylo legislativně pozměněno.

Právo církve uznávané státem na užívání kostelů a dalších staveb mělo i nadále povahu veřejnoprávní, takzvaný majetek katolické církve neměl vlastnické atributy a dispozice s ním byla stále výrazně omezena. Souhlas s prodejem, převodem či nákupem vždy musela dát státní správa. 

Novinkou bylo zavádění pozemkových knih, na jejichž existenci mě jako bývalý archivář upozorňujete a vybízíte mě, abych navštívila Pražské arcibiskupství a ověřila si na kopiích, co vše bylo katolické církvi připsáno. Děkuji za nabídku a možná ji využiji, abych si potvrdila, že na stránkách B jsou jako subjekty zapsány jednotlivé církevní instituce (např. kostely, kongregace, nadace). To, že nebyly soukromými vlastníky, ale právnickými osobami, jejichž nakládání s majetkem podléhalo státní správě, nezavedl totalitní režim, tak tomu skutečně bylo už od Josefa II., stejně pak za Rakouska-Uherska, za první republiky i později. 

Teprve federální poslanci odhlasovali v roce 1992 zákon, který vydával (daroval) majetek řádům a kongregacím do soukromého vlastnictví, a tím se stát vzdal dohledu nad jeho dalším užitím. Skutečnost, že nešlo o restituce, už precizně rozebralo několik erudovaných právníků Univerzity Karlovy. Snad jejich rozklady znáte. Pokud ne, je od Vás až urážlivé, když vytýkáte jim i mně komunistické myšlení. Pokládám to za známku toho, že musíte být zoufalý, jinak byste se k podobným útokům jistě nesnížil.

Takže Vám za svou osobu odpouštím tu unáhlenost a navrhuji, abychom nadále komunikovali bez podjatosti. V minulosti jsme oba patřili k NO (nepřátelským osobám vůči režimu), nepěstujme si tedy nyní nevraživost vůči sobě. Vy, jako církevní hodnostář a já, jako spisovatelka, můžeme pro duchovní a mravní obrodu národa, po které usilovně voláte, udělat asi víc, budeme-li hledat to, co nás spojuje, než když se zakopeme na nepřátelských pozicích.

Pro uchopení společných cílů mohu konstatovat, že sdílím Vaši touhu osvobodit církev od státu. Vývoj českých dějin k tomu směřuje už dlouho. Příklad jiných zemí však ukazuje, jak je věc složitá. Proč? Především proto, že osvobozená církev musí být nějak financována, když ji přestane dotovat stát. Někde se ujala církevní daň, jinde církevní poplatky, což je obdobné. 

Chápu však Vaši obavu z toho, že v České republice by vybrané příspěvky asi nestačily ani na platy duchovních, natož na církevní školy, případně ještě na charitativní činnost. Z tohoto hlediska je Váš dvacetiletý zápas o „restituce" srozumitelný, z hlediska právního a mravního je ale neobhajitelný, neboť je postaven na lži. Když profesor Masaryk kritizoval padělané Rukopisy a byl za to veřejně napadán, hájil se tím, že hrdost národa nemůže být zbudována na podvodu. Pro mě osobně je tento jeho výrok celoživotním krédem.

Ze zkušenosti vím, že mnozí katoličtí duchovní dokázali v době totality vzdorovat lži a trpět pro pravdu, některé jsem měla tu čest poznat. Už v minulém článku jsem ale psala, že „naše" katolická církev udělala osudovou chybu, když okamžitě po „převratu" začala usilovat o majetky, které jí už dvě stě let nepatřily. Jsem si téměř jistá, že kdyby tehdy nepokrytě přiznala, jak se věci mají, neztratila by příznivce, které pak postupně ztratila a nalezla by sponzory, které dnes už asi nenalezne. 

No dobře, co bylo, bylo, ale co s tím teď, když plán, který vláda vypracovala, je neprozřetelný, vynucený nátlakem a odmítaný většinou občanů. Jejich nevraživost vůči církevním nárokům stále roste a na rozdíl od nedávné doby, kdy jsem psala první článek, si dnes, po reakcích na něj, začínám myslet, že ta nevraživost může přeskočit i do parlamentu. 

Co uděláte, pane kardinále, pokud poslanci ten plán neschválí? Máte pro finanční zajištění katolické církve nějakou alternativu B? Pokud nemáte, není na čase ji po dvaceti letech začít promýšlet? Už ne podle propočtů, co byste na svou potřebnou činnost od státu chtěli dostat, ale jako minimalistické vlastně nouzové řešení, které umožní, aby katolická církev v Čechách vůbec přežila. Vzhledem k vývoji světa bych jí, i nám, to přežití z celého srdce přála! To není ironie, ale uvědomování si blížícího se bodu zvratu.

Jistě i Vy cítíte, že čas se zrychluje a že ten štít, poněkud zprohýbaný a místy děravý po všech historických peripetiích, už drží pohromadě z posledních sil. Neplýtvejte jimi tedy bojem o majetky. V sázce je dnes už mnohem víc. Možná dokonce nejvíc od doby, kdy zanícený židovský rabi Ješua z Nazareta putoval kolem Galilejského jezera a svými promluvami uchvacoval srdce lidí... 

S přátelským pozdravem

Lenka PROCHÁZKOVÁ

Zdroj: Literární noviny


Podobná témata

Katolicismus

"Nárok na církevní restituce je zbudován na lži" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nárok na církevní restituce je zbudován na lži (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 08:01:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Církev zde byla i před dobou josefínskou, byla zde i za komunistů a bude zde i po Lence Procházkové.
Bez ohledu na to, jak restituce nakonec dopadnou.



Stavět argumenty na krocích kteréhokoli totalitárního režimu, ať už to byli komunisti, nebo Josef II. a zpochybňuvat skutečnost, že katolická církev měla svůj majetek, může skutečně jen zaslepený ignorant.




Ježíš nebyl jen jakýsi "zanícený rabi" - byl to Boží Syn, Vykupitel světa.

Tedy i Vykupitel a Spasitel Lenky Procházkové - pokud ho ona sama ovšem neodmítne.



Re: Re: Nárok na církevní restituce je zbudován na lži (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 11:57:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
myslíš ten majetok ktorý katolíci ukradli protestantom po bielej hore?

ivanp


]


Re: Re: Re: Nárok na církevní restituce je zbudován na lži (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 12:18:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslíte těch kteří se společně s námi modlí za jednotu křesťanstva a kteří mají svůj podíl na restitucích které teď probíhají ?


]


Re: Re: Nárok na církevní restituce je zbudován na lži (Skóre: 1)
Vložil: mysli v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 12:08:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Katolická církev po r. 1620 ukradla obrovský majetek po pobělohorských vyhnancích. Pokud katolické církvi něco vrátit a prolomit tak zákon Josefa II, pak jedině konkrétní položky nemovitostí, na které má ŘKC platné a ověřené historické doklady o jeho dobrovolném darování katolické církvi od katolíků. Politické přesuny majetku a konfiskace pobělohorského majetku a inkvizičních procesů nevydávat. 


]


Re: Nárok na církevní restituce je zbudován na lži (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 12:15:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samotný nadpis je perla. Pokud ho přeložíme do českého jazyka tak říká že církve nemají právo na návrat do původního stavu...............Připomíná to jistou odbornou debatu na tema biomasa. Paní nebo slečna Procházková nám kromě toho předkládá krásný obrázek "spravedlnosti". Takové té která rozhoduje podle papírů, přestože zná a otevřeně vyslovuje pravý stav věcí. U nás v Čechách žel Bohu dost obvyklá, ve světě téměř neznámá. V některých zemích by hrozil trestní postih a vyloučení ze společnosti, v jiných rána do hlavy.

Jistě i Vy cítíte, že čas se zrychluje a že ten štít, poněkud zprohýbaný a místy děravý po všech historických peripetiích, už drží pohromadě z posledních sil. Neplýtvejte jimi tedy bojem o majetky. V sázce je dnes už mnohem víc. Možná dokonce nejvíc od doby, kdy zanícený židovský rabi Ješua z Nazareta putoval kolem Galilejského jezera a svými promluvami uchvacoval srdce lidí... 

S přátelským pozdravem
 


Závěr je úměrný nadpisu. Domnívám se že jeho formulace dala nejvíce práce. Nechme se překvapit kolik přispěje sponzorským darem slečna nebo paní Procházková. Ta kdyby fakt nakonec přispěla, poté co pozná Ježíše Krista ještě lépe...............to by bylo překvapení. I takové věci se v dějinách Církve stávaly.




Re: Re: Nárok na církevní restituce je zbudován na lži (Skóre: 1)
Vložil: mysli v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 12:36:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud by se měla církev vrátit do původního stavu, pak by měla následovat příkladu prvotní církve jeruzalémské v 1. sol. na.l. : v chudobě a nezištné službě.

Jinak, k tvým komentářům, katolický aktivisto: Asi ti dají hodně práce, ale zastřít pravdu se ti nikdy nepodaří. 


]


Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy