Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 430 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463017
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Církev nemá na restituce právní nárok
Vloženo Čtvrtek, 17. listopad 2011 @ 15:09:20 CET Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Spisovatelka a bývala členka Spolku Šalamoun Lenka Procházková v obsáhlém článku věnovaném restitucím církevního majetku uvádí:

Motto: I když připouštíme, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou,
neznamená to, že stokrát opakovaná pravda se stane lží.

Vatikánský městský stát se nachází v centrální enklávě Říma na pozemku původně nazvaném Pahorek věštců. Má rozlohu 0,44 km čtverečních, jde tedy o území menší než malé. Přesto je Vatikán vnímán jako světová mocnost. Důvod je prostý. V tomto státě sídlí úřad, který pro více než miliardu katolíků celého světa zastupuje Boha, jehož mluvčím je papež. Ten dle kanonického práva stojí v čele absolutistické teokracie a jeho rozhodnutí nepotřebují žádné potvrzení a není proti nim odvolání.


Papež má postavení nejvyššího zákonodárce, je nositelem nejvyšší výkonné moci a současně i moci soudní. Pod názvem Apoštolský stolec, případně Svatý stolec, je papežský stát subjektem mezinárodního práva a tedy může uzavírat mezinárodní smlouvy (zastarale konkordáty) se státy, v nichž se alespoň menšina obyvatel hlásí ke katolickému vyznání.

Obsahem dvoustranných čili bilaterálních smluv je především záruka svobodného šíření katolické víry v signatářských zemích, umožnění katolické výuky ve školách státních i privátních, přítomnost katolických kněží v ozbrojených i policejních složkách státu a ve věznicích. Tyto smluvní povinnosti signatářských států vyvažuje Svatý stolec garancí, že katolická církev využije všechny vhodné prostředky pro mravní formování obyvatel ve prospěch obecného dobra podle principů katolické nauky. Některé smlouvy vymezují vztah civilního práva státu vůči právu kanonickému. Většinou tak, aby v případě kolize převážilo civilní právo. Někdy je toto opomenuto.

Česká republika doposud s Apoštolským stolcem konkordát neuzavřela (na rozdíl od Slovenska), ačkoliv už se k tomu schylovalo v roce 2002, kdy narychlo zpracovaný a právně napadnutelný text kolidující s ústavou tehdejší ministr zahraničí lidovec Cyril Svoboda ve sněmovně neprosadil. Černých čárek však máme u Svatého stolce víc. Ta nejčernější se týká nevyřešených církevních požadavků na restituce.

Osvícený panovník versus Svatý stolec


Dle kanonického práva má římskokatolická církev vrozené právo nezávisle na civilní moci nabývat, držet, spravovat a převádět majetek. Nejvyšší dohled nad veškerým majetkem římskokatolické církve má papež. Nezrušitelný předpis zvnějšku narušil už rakouský císař Josef II. Tento suverén, ovlivněný četbou soudobých francouzských filozofů, si jejich kritické výhrady vůči církvi a absolutistickým režimům ověřil v praxi, když během čekání na samostatné vládnutí procestoval dědičné země a na vlastní oči viděl, že podráždění encyklopedisté nepřehánějí. Po návratu do Vídně pohrdl matčinými výhradami a v rychlé sérii reforem zrušil nevolnictví, čímž přispěl k vytváření občanské třídy. Dále zákonem zaručil pro všechny obyvatele mocnářství svobodu vyznání, zrušil cenzuru tisku i její provozovatele (náboženské komise pátrající po tzv. závadných knihách).

Zhrozené duchovenstvo podalo stížnost k papeži, ale Josef II. se nevyděsil a pokračoval. Zrušil i některé řeholní řády, které, protože se nevěnovaly charitě ani vzdělávání, pokládal za neužitečné. V té souvislosti přebudoval vysídlené kláštery pro civilní účely (kasárna, nemocnice a úřady). Než dotčení biskupové stihli vybrat nejvhodnějšího delegáta, aby pohromu sdělil v Římě osobně, předvídavý panovník jim zakázal přímý styk s papežskou kurií. Zda to vše bylo dobře nebo špatně lze posuzovat ze dvou hledisek. Z hlediska Svatého stolce to bylo nehorázné. Papež Pius IV. dokonce za nehodným Josefem v březnu 1782 přijel do Vídně, aby mu domluvil. Císař jej měsíc hostil, neboť host do domu, bůh do domu, ale od „bezbožných" reforem neustoupil. Nelze zamlčet, že při vystěhovávání klášterů docházelo i k nepravostem a že mnohé cenné knihy se během rekvírky ztratily nebo zničily.

Nicméně na „prosté" věřící zrušení klášterů nijak diskriminačně nedolehlo, lidé naopak měli ke slovu Božímu blíž, protože panovník dal postavit stovky nových far a kostelíků v místech, která pro církev nebyla atraktivní. Josef II. tedy nebyl jen bořitel, ale i stavitel a razil heslo, že nikdo nesmí mít do kostela dál než hodinu chůze. Majetek, který církvi zůstal dál k užívání (nemovitosti a půda), už jí však nepatřil, měla ho pouze ve správě. Platy duchovních byly hrazeny státem z fondu, který vznikl po rozprodeji některých zrušených klášterů a dalších nemovitostí. Tak to fungovalo až do vzniku Československé republiky.

Restituce nebo dary?

V roce 1919 se v rámci pozemkové reformy parlament ČSR rozhodl rozdělit i půdu, kterou dosud spravovala církev, mezi drobné rolníky a bezzemky, kteří na ní pracovali. Část majetků, hlavně stavby, církev spravovala dál, ale nenabyla vlastnické právo. Cokoliv chtěla prodat, musel stát odsouhlasit (od hodnoty nad 200 korun). Platy duchovních a charitativní a vzdělávací činnost církve hradil stát. Smlouvu s Apoštolským stolcem prezident T. G. Masaryk odmítl uzavřít. Jako hluboce věřící muž přesně rozlišoval mezi vírou a církví. Jeho velkým snem byla odluka církve od demokratického státu. Což, bohužel, nestihl.

Po válce roku 1945 při sčítání majetku se katolická církev pokusila využít zmatků v archívech tím, že bryskně vykázala také pozemky, které přestala spravovat už v roce 1919. Politické přesměrování republiky však šlo příliš rychle, takže tím ničeho nedosáhla. V období, které začínalo únorovým převratem, nepřišla církev o majetky, ale o svobodu slova, o postavení ve společnosti a její působení bylo omezeno na pastorační činnost.

Komunistický režim se ke všem církvím, ale především ke katolické, choval jako k nutnému zlu. Náboženství pokládal za přežitek, což mu však nebránilo v tom, aby při zvolení Gottwalda za prezidenta nepřinutil arcibiskupa Berana sloužit ve Svatovítské katedrále slavnostní Te Deum. Náboženství ve školách bylo omezováno, katolické školství zrušeno, Junák přivtělen do ČSM a katolický tisk postupně likvidován. Kláštery byly zavírány, kněží internováni, mnozí vězněni. Ti přizpůsobivější časem vstoupili do kolaborantské Pacem in terris, někteří další prokazatelně podepsali spolupráci s STB. Naopak nejstatečnější se sešli v podzemní církvi, aby slovo Boží šířili nelegálně v malých společenstvích. Režim křesťanské aktivisty odhaloval a stíhal, kolaboranty využíval a doufal, že tyto vytrvalé praktiky povedou i k rezignaci věřících. Obrovský zájem o svatořečení Anežky České v listopadu 1989 však ukázal, že to byl chybný kalkul. O pět dní později pak přišel 17. listopad.

Celý následující rok byl pro katolickou církev nepřetržitou příležitostí vybudovat si u starých nově povzbuzených přívrženců i mladých rozjásaných sympatizantů kredit, jaký dosud (konkrétně v Čechách) nikdy neměla. Desítky duchovních, především ti tajně vysvěcení, skutečně získali mravní autoritu a udrželi si ji u věřících i později, navzdory svým neshodám s oficiální „linií" katolických hodnostářů. Obecně však katolická církev milostivý rok promarnila ekonomickými požadavky. V době kratší než krátké začala uplatňovat vlastnické právo na tytéž položky jako po válce a sloganem Co nám komunisté ukradli, musí být vráceno! se pokusila zatemnit skutečnou právní situaci.

Komunistický režim, jak už bylo řečeno, zavíral kláštery, ale vyvlastnit je nemohl, protože už byly zestátněny Josefovou reformou. Polnosti a další pozemky též, takže požadovat zpět majetek podléhající reformám z 18. století a reformě z roku 1919 a tvrdit, že tyto požadavky neprolomí únor 1948, je podvod. I expertíza Právnické fakulty UK vypracovaná docenty V. Kindlem a V. Mikulem potvrzuje, že katolické církvi majetek nepatřil od dob Josefínských a že jej měla pouze v pronájmu, správě. Také někdejší vicepremiér JUDr. Pavel Rychetský v roce 1999 vydal stanovisko, že církev nemá na restituce právní nárok a že záleží pouze na vládě, zda jí dá majetek do užívání.

Výčtové zákony nebyly restituce, ale první pomoc

Začátkem 90. let tehdejší Federální shromáždění odhlasovalo převod některých nemovitostí (dle tzv. výčtového zákona) na církevní řády. Účelem bylo umožnit řeholím a řádům obnovení činnosti. A jelikož tyto majetky byly zákonem prohlášeny za majetek nabyvatelů, skutečně tím vznikly majetky privátní. Z hlediska kanonického práva ovšem spadající pod dohled Svatého stolce. Omyly federálních legislativců, kteří přiklepli například Voršilkám či Premonstrátům víc, než měli, nebyly později napraveny, neboť i špatný zákon je zákon a zákonodárci za něj nenesou právní odpovědnost.

Jedním z nejdůležitějších polistopadových cílů katolické církve měl být převod katedrály sv. Víta do jejího vlastnictví. Parlamentní cesta se nejevila jako schůdná, a tak následoval řetěz soudních jednání o určení vlastníka. Stranu žalovanou – Český stát zastupovala Kancelář prezidenta republiky a Správa Pražského hradu. Spor, v němž žalovaná strana několikrát jednala tak, aby vyhrála strana žalující a pouze apel občanských aktivistů ji přiměl chovat se jako řádný hospodář svěřeného majetku, trval dlouhých osmnáct let. Během nich soudy různých stupňů přesouvaly vlastnictví chrámu na tu či onu stranu, prezident Havel jezdil konejšit netrpělivého papeže do Říma a kardinál Vlk přidával k názvu katedrály jména dalších světců, Václava a Vojtěcha. To ale neovlivnilo konečný verdikt Nejvyššího soudu v roce 2009, že katedrála byla, je a zůstane majetkem státu.

Kardinál Vlk sice podal proti rozsudku stížnost k Ústavnímu soudu a vyhrožoval i Štrasburkem, ale jeho nástupce pražský arcibiskup Duka prohraný spor blahosklonně uznal za skončený a písemně stvrdil spolu s prezidentem Klausem dohodu o společné správě chrámu. Otázkou je, zda za pár nebo více let nebude dohoda vykládána jinak a slovo správa nebude vnímáno jako vlastnictví...

Zbožný odkaz

Převaha vládních poslanců v dnešní sněmovně dává tušit, že chystaný další bezúplatný převod státního majetku na církve nazývaný restitucemi bude schválen a že lesy, polnosti a rybníky (celkem víc než 250 tisíc hektarů) dostanou nového vlastníka. Církev se dušuje, že bude dobrým hospodářem, zřejmě už zakládá lesnická a rybníkářská učiliště a možná i kursy pro budoucí poustevníky, kteří ve skalnatých oblastech najdou meditativní útočiště. Pokud používám humornou nadsázku, pak je to výraz bezmoci. Situace vůbec není komická, ale tristní.

Římskokatolická církev (a té se chystané darování týká především, ostatní subjekty jsou ve vládním návrhu jen kvůli alibi) bude s pozemky spíš obchodovat, než je kultivovat. S tím vláda počítá a už slíbila, že daň z prodeje církvi odpustí. Šrafování budoucích držav může těšit i vatikánské úředníky. To oni budou z Pahorku Věštců doporučovat a schvalovat příští kupce. Je možné, že české a moravské obce, které si stěžují na blokaci pozemků vyhlédnutých od roku 1991 k církevní restituci, těmito kupci nakonec nebudou.

Jaký motiv může mít vláda, když v době úsporných škrtů (nazývaných reformami), které zredukují sociální stát na minimum, hodlá část státního majetku věnovat církvím? A proč o tak zásadním převodu a souběžném finančním odškodnění (59 miliard korun plus inflační navýšení, ke kterému během třicetiletého splácení dojde) nenechá občany rozhodnout plebiscitem?

Zdůvodnění, že chystá odluku církve od státu a tedy musí zajistit příjmy pro duchovní, je trochu vachrlaté, když současně plánuje, že ještě pět let bude jejich platy (1,5 miliardy ročně) plně hradit a poté během dvaceti let je postupně sníží až k nule. Opravy církevních staveb bude i pak sponzorovat grantovým systémem, stejně tak bude finančně podporovat církevní školství a charitativní instituce. Čím budou takové podmínky odluky užitečné českému státu, který se zněním Listiny (základních práv a svobod) vymezuje jako ideologicky a nábožensky neutrální? A jehož asi 60 procent občanů jsou dnes ateisté respektive lidé bezkonfesní?

Co se vleče, neuteče

Když v roce 1993 arcibiskup Vlk troufale zasvětil Českou republiku Panně Marii, vzbudilo to u mnohých občanů rozpaky, jiní to pojímali jako neškodný folklór. Pouze husita Václav Klaus zasvěcení veřejně zkritizoval, neboť v něm viděl předzvěst. Dnes spolu s arcibiskupem Dukou pořádá Svatováclavské pouti a na příští rok znovu zve papeže, tentokrát oficiálně, na rozdíl od polosoukromé návštěvy předchozí. Tento zvrat svědčí o poučení prezidenta z dějů minulých. V roce 1997, když Klausova vláda padla, byla neveřejným, ale zřejmě hlavním motivem i jeho odmítavost k církevním restitucím.

Dočasným premiérem se pak stal bankéř Tošovský, který obešel (ve smyslu ignoroval) parlament a pokusil se vydávat církvi majetky exekutivně jako darování či prodej za korunu. Ve štědrosti jej poněkud zbrzdilo trestní oznámení, které jsem jménem Spolku Šalamoun (společně s advokátem Alešem Pejchalem) na premiéra podala u Nejvyššího státního zastupitelství. Definitivně blahovolné rozdávání však zastavila až vláda Miloše Zemana. Její ministr kultury Pavel Dostál, který měl na starosti i církve, prožil martýrium při sestavování komisí, které měly restituční nároky prozkoumat a připravit podklady k řešení. Pahorek Věštců zamítal navrhované odborníky, jednu dobu byly komise dokonce dvě, církevní a vládní...

K výsledku nicméně nedošlo, ani Dostálova návštěva Říma (na kobereček) to neposunula. Následná (první) krátká vláda Mirka Topolánka se problematice nestihla věnovat. Druhá vláda téhož premiéra, v níž se ministrem zahraničí stal Karel Schwarzenberg, církevní restituce připravila a vyčíslila za pouhého dva a půl roku, než jí sněmovna přestala důvěřovat. Předseda překlenovací úřednické vlády Jan Fischer nechal téma, horké dvacet let, na chvíli vychladnout. Než došlo k oddalovaným volbám do sněmovny, založil bývalý lidovec Miroslav Kalousek spolu s bývalým ministrem zahraničí Schwarzenbergem, kdysi též lidovcem, politickou stranu TOP 09. Ta ve volebním programu slibovala nastolení bezpodmínečné vlády práva. Občané, znechucení nevyřešenými korupčními skandály a uhranutí lidovým šarmem knížete, pomohli „topce" k vládnutí v dnešní trojkoalici.

Představy voličů o bezpodmínečné vládě práva se už po prvním roce zhmotnily z mlhoviny kandidátských slibů do tvrdých ministerských požadavků na církevní restituce. Chabý řečnický pokus firmy VV snížit aspoň finanční odškodnění jen mírně zčeřil hladinu vládního rybníka. O skutečné rybníky, lesy a polnosti se hádka nevedla a ani čtenáře (konzumenty provládních deníků) tato stránka restitucí moc nezajímá. Přestože je jejich nejdůležitější a nevratnou součástí, zatímco peníze jsou jen oběživo.

Odluka církve od Boha ?

Po dvaceti letech, ve kterých se církev konečně mohla projevovat svobodně, a také to dělala, takže dokonce v kostelích  kázala o církevních restitucích, už je toto téma úmorné jako bzučení masařky. Když Josef II. cestoval po „svých“ zemích psal  matce postřehy, ve kterých podrážděně konstatoval: „…sedmina veškeré země patří církvi a na Moravě ještě více. Přes 8 miliónů dělají nadace. Arcibiskup Pražský je bezuzdný hrabivec peněz. Děkan na Vyšehradě má erb, na kterém sv.Petr bičuje českého vévodu. Tento vévoda ublížil prý  vyšehradským kanovníkům, tu se zjevil sv.Petr a tak dlouho vévodu mrskal, až jmění vydal…“  Jakým bičem je poháněna vláda k převodu státních majetků na církev?  Opravdu ji trápí jen starost o platy duchovních, když je lze řešit průběžně církevní daní jako v Německu, nebo církevními poplatky po vzoru Rakušanů?

Soupis vypracovaných církevních „restitucí“ sice ještě musí projít hlasováním parlamentu, ale výsledek je předem daný. Horní komora schvalování jen protáhne o další kolo, víc nedokáže. Určitou naději snad představuje Ústavní soud. Sami občané, od nichž v demokracii vychází veškerá moc, jsou ale dvacet let zavalováni propagandou, že církev vyvlastnili komunisté, a nejspíš nebudou pravdu ani hledat, ani odhodlaně hájit.  Husita Klaus,   který už bič okusil, takže je napravený a s církevními restitucemi naprosto souhlasí, si může začít chystat další projev o nutném návratu k tradicím (před josefínské reformy), který pronese při slavné návštěvě  papeže v červenci 2013 na Velehradě. A pak mu složí k nohám dar v hodnotě větší než veliké.

Zdroj: http://www.literarky.cz/domov/spolecnost/6680-cirkev-nema-na-restituce-pravni-narok


"Církev nemá na restituce právní nárok" | Přihlásit/Vytvořit účet | 14 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 18. listopad 2011 @ 07:18:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ERC byla v řadě případů jen vykonavatelem vůle ČBK. Tato informace není nová, ale mluvilo se o ní už před deseti lety. Pochybuji, že by o tom církevní představitelé nevěděli. Nicméně se domnívám, že řada z nich jsou diplomati, kteří si to bojí s katolíky rozházet. Společnost by na ERC musela vyvinout větší tlak, než vyvíjí CBK a různá katolická lobby, a pak by snad tyto peníze, na které nemají nárok, odmítli. Musela by se rovněž bouřit členská základna. Jsem přesvědčen, že by stačilo jediné prohlášení církevního představitele, který by skrze svědomí odpovědné Bohu a touhu po evangelizaci národa se od tohoto návrhu distancoval. Okamžitě by se přidali i mnozí ostatní. Zažil jsem to už vícekrát. Možná by s nimi otřásla i nějaká internetová petice členů těchto církví.

Všechno zlé je ale k něčemu dobré. Kdyby ten návrh byl schválen do roku 2013, pak mám naději, že ta nehorázná akce "pozvání národa na večeři Kurzů Alfa" narazí na silný odpor občanů ČR. Kdo by také chtěl přijmout "zdarma" pozvání na večeři, kterou si tento národ mnohohnásobně zaplatíl skrze nespravedlivý majetek, který má být rozdán z především z jeho kapsy.

Pastýř




Re: Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Pátek, 18. listopad 2011 @ 09:44:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pastýři, ty máš něco proti Kurzům Alfa? Já myslel, že je to povídání o restituci majetku, ne o Alfě, nebo potažmo gastronomii ;)


]


Re: Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 24. listopad 2011 @ 08:20:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych byl v tomto případě dodal, že pokud mluvím o nároku, myslím tím právní nárok nekatolíků na majetek, nikoliv se*****árně nárok přijmout podíl z "právního" nároku.

Existují zde i právní názory, které primární právní nárok řkc nezpochybňují. Např.:

Tvrzení, že nemovitý majetek je církevním právnickým osobám pouze svěřen, že s ním nemohou disponovat a že fakticky patří státu, se sice ojediněle vyskytovalo (a vyskytuje se daleko hojněji v současnosti, paradoxně ovšem nikoli v letech 1948-1989, kdy právní teorie i praxe se jednoznačně shodovaly na jeho soukromoprávním charakteru), neopíralo se však po celou dobu trvání první československé republiky o žádný právní předpis ani o praxi, byť při provádění pozemkové reformy k jejímu uplatnění jistě byla vhodná příležitost.


]


Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pátek, 18. listopad 2011 @ 11:23:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Jestli pokladem církve není Kristus s Jeho nevystižitelnými bohatstvími, jimiž buduje svou Církev coby Tělo Kristovo v lásce, jak si může myslet, že její budování zajistí nějaký pozemský majetek, který kradou zloději a ničí rez a mol? Pokud si to přesto myslí, může to být tím, že to není církev, ale jakási podivná lidská organizace/instituce, která si na církev jen hraje, aby mohla připravovat/žádat stát o prostředky na své "potřeby" lépe řečeno pseudopotřeby.
Dle mého soudu by měl stát takovému počínání učinit jednoznačnou přítrž úplnou okamžitou odlukou státu od církve s poukazem na to, že církev není z tohoto světa a budována je tudíž jinými než světskými prostředky.
Tož tak.

willy



Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 19. listopad 2011 @ 14:32:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavá je zde bryskní reakce kardinála Vlka, který volí - podle mého soudu - poněkud silná slova. Jde o analýzy „komunistických právníků“ a „neúctu k historickým faktům“, která je „typická pro totalitní komunistický režim“. Přesto doporučuji se s jeho argumenty seznámit:


Doporučuji také ke srovnání další dva dokumenty:






Re: Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 19. listopad 2011 @ 16:42:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavá je reakce kardinála Vlka i tím, že na jedné straně zpochybňuje argumenty vznesené proti vrácení církevního majetku, který prý potřebuje "církev" pro svou bohulibou činnost, kterou prý stát potřebuje, ale na druhou stranu se už nezabývá oněmi historickými fakty ve smyslu, jak se vlastně ke "svému majetku" dostala a zdali jej tudíž vlastnila oprávněně a podle práva. A už vůbec se ve svém příspěvku nezabývá tím, co k dané problematice/situaci říká Pán Ježíš Kristus - Hlava Církve. Proč jen mne to nepřekvapuje? Svědčí to jen o tom, že řkc skutečně není církví a už vůbec ne Církví, poněvadž skutečná Céírkev by postupovala podle Boha a nikdy ne proti nevinným lidem/národu a jeho potřebným, jimž je z toho důvodu pohoršením a sebe sama diskvalifikující pro zvěstování evangelia o Ježíši Kristu. Ach jo!

willy


]


Re: Re: Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 19. listopad 2011 @ 22:10:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se týká článku pana Vlka, zde bych uvedl dva odkazy:

1. Církevní majetek a prvorepubliková pozemková reforma


kde se uvádí:

Zodpovězení otázky v jakém rozsahu a zda vůbec bude se pozemková reforma dotkne církevního majetku, bylo zcela ponecháno na správním uvážení nově vytvořeného Pozemkového úřadu. Ten bez jakýchkoli pochybností církevní majetek do pozemkové reformy zahrnul jako účelově vázaný majetek, avšak odmítl „princip církve jako jediného právního subjektu. Uplatněno nebylo ani to, že byl církevní majetek pokládán za majetek královské komory. Každý církevní subjekt byl chápán jako samostatný“[3] a jednotlivé právní normy pozemkové reformy na něj byly v tomto smyslu aplikovány.

Zdroj: http://www.svobodavyznani.cz/?p=10
[..]
2. Právně historická expertiza Univerzity Karlovy v Praze právního postavení tzv. katolického církevního majetku v druhé polovině 19. a ve 20. století na území dnešní ČR

Kde se uvádí:

     Autoři rozborů přistoupili k problému povahy majetku církve římskokatolické záměrně dvojím způsobem: jednak z právně historického hlediska (V. Kindl), jednak z hlediska ústavního a správního práva (V. Mikule). Oba rozbory vyúsťují v tyto závěry:

     1. Vzhledem ke svému mezinárodnímu rozměru a původnosti moci nebyla církev římskokatolická zpravidla v nauce uznávána za veřejnoprávní korporaci: za takové korporace byly uznávány jen jednotlivé katolické úřady a ústavy (instituty) na území státu (tzv. institutová teorie). Proto pouze jednotlivé církevní instituce jakožto právnické osoby (kostel, farní obročí, kapitula, nadace apod.) mohly být subjekty majetkoprávních vztahů.

     2. Katolická církev sice měla právo vlastnit majetek a samostatně spravovat své vnitřní záležitosti, ohledně jejího majetku však platilo, že požívá té státní ochrany, jakou požívají obecně užitečné nadace. V tomto smyslu byla státní správa oprávněna a současně povinna dozírat, aby se základní jmění kostelů a církevních ústavů zachovalo. Zákon podmiňoval platnost závažnějších majetkoprávních úkonů (každého právního jednání o církevním jmění, které přesahuje rámec obyčejné správy a má větší důležitost, zejména zcizení nebo zatížení tohoto majetku či koupě majetku nového) předchozím souhlasem státní správy. Dispozice s majetkem církve byla tedy veřejným právem výrazně omezena.

     3. Budova kostela státem uznané církve, tedy i církve katolické, která byla věnována veřejné bohoslužbě, se uznávala za věc veřejnou, i když byla třeba v soukromém vlastnictví. Z tohoto důvodu podléhala obecnému režimu zvýšené ochrany věcí veřejných.

     4. Právo církve užívat věc (kostel, kapli apod.) k bohoslužebným účelům, vzniklé věnováním k těmto účelům, bylo považováno za zvláštní právo povahy veřejnoprávní, a to bez ohledu na to, zda vlastníkem věci byla osoba od církve odlišná anebo církev sama. Spory o výkon tohoto práva proto rozhodovaly orgány státní správy a nikoliv soudy.

     5. Od 1. 11. 1949 byly sice zrušeny všechny předpisy (pocházející zejména z doby starého Rakouska), které upravovaly poměry mj. církve římskokatolické, nová zákonná úprava však v podstatě zachovala principy úpravy dosavadní, pokud jde o dozor státu na majetek církve a požadavek předchozího souhlasu státní správy ke zcizení nebo zavazení tohoto majetku. Ustanovení o dozoru státu a předchozím souhlasu státní správy byla zrušena teprve dnem 15. 4. 1992, resp. 20. 11. 1992.

     6. Tzv. vrácení majetku, který byl církvi římskokatolické odňat před 20. 11. 1992, resp. 15. 4. 1992, by nebylo restitucí (uvedením do původního stavu), protože odňat byl majetek podléhající uvedenému omezujícímu režimu, kdežto nyní je podle zákona č. 308/1991 Sb. církev oprávněna disponovat svým majetkem zcela volně.

Zdroj: http://spcp.prf.cuni.cz/dokument/katmaj.htm [..]


]


Re: Re: Re: Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 19. listopad 2011 @ 22:44:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A zde je ještě jedna katolická polemika:

Proti vrácení církevního majetku jsou jeho odpůrci předkládány tři argumenty. Církev prý není a nikdy nebyla takovým vlastníkem, který by mohl volně disponovat svým majetkem jako jiné právnické osoby, její majetek je de facto státním majetkem, protože stát církvi prostřednictvím panovníků majetek daroval a v důsledku toho si vždy ponechával právo omezovat její dispoziční právo s tímto majetkem. Jako druhý argument se někdy uvádí, že církev získala svůj majetek hlavně z pobělohorských konfiskací, což má v posluchači podvědomě vyvolat pocit morálního odsouzení církve za způsob, jakým k majetku přišla. A konečně je to tvrzení, že církevní majetek je majetek nadační, který lze církvi odebrat, kdykoliv není používán pro účely, pro které byl zřízen.



]


Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 21. listopad 2011 @ 08:29:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To co se stalo za Josefa II. je názornou ukázkou toho co se stalo pokaždé když někdo vztáhnul ruku na něco co bylo zasvěceno Bohu. Vždycky to znamenalo pohromu pro celou společnost. Náboženskou, morální i ekonomickou. Nejkřiklavější případ je právě "osvícená" Francie. Všechny masakry, války a hrůzy revoluce i císařství které poznamenaly celou Evropu a které v nejrůznějších podobách přežívají dodnes. O takových věcech by se dalo psát dlouho ale rád bych upozornil na jediný aspekt. Na to že loupež církevního majetku vždycky přinesla chudobu a prázdnou státní pokladnu, očekávaný ekonomický efekt se nikdy nekonal. O tom se přesvědčil třeba i Filip Sličný když vztáhnul ruku na papeže a když si přivlastnil to co patřilo Templářům. Kdyby byla První republika neprovedla "pozemkovou reformu" tak je dost pravděpodobné že by se byl náš stát udržel mimo vliv nacismu a komunismu. Byli to právě bezzemci kteří dostali půdu bez kapitálů a často i hospodářských zkušeností kterým zanedlouho hrozily soudy a exekuce a díky tomu mohli být úspěšně využiti k dalším krokům reformy a nakonec i k "rozkulačení" dobrých a poctivých hospodářů a založení družstev která byla po dlouhá léta uměle udržovaná bez jakéhokoliv efektu.
Předpokládám že by se i našemu státu dneska dařilo po všech stránkách lépe kdyby byl vrátil maximum všeho, všem a hned a kdyby byl podpořil původní vlastníky.



Re: Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 25. listopad 2011 @ 17:34:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Předpokládám že by se i našemu státu dneska dařilo po všech stránkách lépe kdyby byl vrátil maximum všeho, všem a hned a kdyby byl podpořil původní vlastníky.


  Když má teď ŘKC takový chválhodný postoj ke státem ukradenému majetku a jeho navracení, nevíte, Potnicku, kdy se bude navracet původním vlastníkům Chrám Panny Marie Vítězné?


]


Re: Re: Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pátek, 25. listopad 2011 @ 23:40:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, jo, Toníku,

ale co by si s tím chrámem teď ti luteráni - a ještě k tomu německy mluvící - počli a co by asi tak udělali s tou pidimodlou - pražským jezulátkem? To by byl docela "danajský dar". No ale vzhledem k tomu, že byl původně zasvěcen Nejsvětější Trojici, tak by pro ně neměl být problém se jezulátka elegantně zbavit směrem k řkc, ať si po ně postaví nebo vysvětí nějaký chrám svůj, že, a chrám použít k jiným - Bohulibým účelům. K tomu by se mohl vyjádřit zdejší luterán.

Vůbec těm lidičkám nezávidím jejich problémy. A děkuji Bohu, že naše problémy jsou úplně jiné, jelikož v nich je Bůh s námi a ne proti nám.

Tož tak.


]


Re: Re: Re: Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 26. listopad 2011 @ 07:01:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Pidimodle, Willy? Víš, že to je nejspíš největší modla západní polokoule? A jestli ne největší, tak jedna z největších.


  Jinak je samozřejmě zajímavé, co lidi řeší a jak dokáží hrát na dvě strany. ŘKC staletí přijímala a používala konfiskáty státu a to jí zřejmě nevadilo, o navracení ukradeného původním majitelům jsem neslyšel ani slovo. A Oko teď dokonce chce vrátit nějaký majetek po Pastýřovi ...

  Z mého pohledu slouží tohle celé k cejchování svědomí ŘK, kteří žijí pod tou mocí, stejně jako jejich obhajoba krytí pedofilie a násilí před pár měsíci. A jde to dobře, snad všichni ŘK tady se do cejchování svého svědomí poctivě zapojili a cejchování bude zřejmě dál pokračovat k horšímu.


  Já jsem také rád, že řešíme jiné problémy. Když se církev schází v domě a lidi si pro takovou příležitost jednoduše postaví větší dům, je situace o kus jednodušší, než v hromadných lidových církvích. Ale  přemýšlím nad tím, jak bych se choval jako ŘK: Asi bych taky křičel, že žádné zločinné spolčení na krytí sexuálních zločinů nebylo, asi bych také křičel, ať zloděj vrátí ukradené a asi bych také taktně mlčel o tom, v jakém že kostele se scházím, kdo ho postavil či kde se na něj vzaly peníze...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Církev nemá na restituce právní nárok (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 26. listopad 2011 @ 10:55:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Pidimodle, Willy? Víš, že to je nejspíš největší modla západní polokoule? A jestli ne největší, tak jedna z největších.

Největší modla je to zřejmě v očích lidí, kteří ji uctívají. Ale v Božích očích ani tato modla nic není! A v mých očích je to "pidimodla" svou fyzickou velikostí.:-)

Jinak cejchované svědomí je určitě hrozná věc, bránící člověku v poznání a přijetí P/pravdy, která ho vysvobodí.


]


Hloupá a zlá Procházková (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pondělí, 21. listopad 2011 @ 08:51:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zbytečná diskuse. Zbytečná iniciativa nepřihlášeného. Procházková je usvědčená lhářka a pravda v ní není. Viz. stránky pana kardinála Vlka.
Člověk může být chytrý nebo hloupý, dobrý nebo zlý. Procházková je hloupá, pokud se nechá usvědčit ze lži, jak ji pan kardinál Vlk usvědčil na základě faktů.  
Procházková je zlá, neboť záměrně, úmyslně a manipulačně předkládá v tisku zjevné nepravdy. Procházková je známá v kauze “katedrála“, kde spolu se spisovatelem Máhlerem, bouřili veřejné mínění proti ŘKC.
Pokud se politici a ústavní soud shodnou, a ta shoda a rozhodnutí ÚS jsou známé, že Církev má na restituce právní nárok, pak konstatování spisovatelky Procházkové, že Církev nemá na restituce právní nárok, je nutné vnímat, jako konstatování hlupáka a diskuse je bezpředmětná. Ale jistě i zde Procházková nalezne klub hloupých, ochotných sdílet její lež i zlo.



Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy