Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 449 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478356
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Jiná církev?
Vloženo Pátek, 23. září 2011 @ 22:12:40 CEST Vložil: Olda

Z hnízda poslal Nepřihlášený

Nejjednotvárnější věc na světě je změna.
Gilbert Keith Chesterton

Hned na počátku chci upozornit, že nechci poškodit žádnou církev, žádného pastora, žádný sbor. Chystám se něco kritizovat, ale rád bych sdělil, že kritizuji určitý konkrétní jev, nikoli církve nebo organizace, u nichž tento jev pozoruji. Sbor, který má adresu www.jinacirkev.cz je možná lepší než jiné; dle mých poznatků je přinejmenším nadprůměrný. Chci však upozornit na jeden jev, který je neblahý.

Většina z vás patrně zná podtitul restaurací MacDonald’s: „Tak trochu jiná restaurace.“ V Praze působí „realitka, ale jinak“. Nazvat se „jiným“ je zřejmě dobrý marketingový tah.

Na jaře byl v Praze seminář o „provokativní církvi“. Nebyl jsem tam, ale něco málo, co jsem četl od hlavního řečníka, mi připadalo docela dobré. Přesto jsem nad názvem konference tiše povzdechnul. I církev už musí provokovat?

Žijeme na konci období (tedy doufám, že toto období už končí), kdy se „bořila všechna tabu“. Proč se domnívám, že už jsme na konci? Mám za to, že všechna tabu už jsou zbořena. Televize je plná těch největších oplzlostí, nad nimiž by se před padesáti lety i otrlí chlípníci zděsili, politici se dopouštějí do nebe volajících nemravností a nic se neděje, všudypřítomná reklama je založena na okaté lži. Snad ještě zbývá prolomit poslední hráz směrem k pedofilii – většina zvráceností, zejména ale nikoli výhradně sexuálních, už není dávno tabu, ale považuje se za „normální“.

Za frajera se považoval každý, kdo hranice „tabu“ posunul někam dále. Tak třeba sníst na rockovém koncertu mrtvého netopýra, to bylo něco! Heslem doby bylo „být jiný“. Jiný, neotřelý, rovná se lepší. Je to jeden z posledních pozůstatků osvícenského pokrokářství, kdy „nový“ znamenalo automaticky „lepší“.

Křesťané někdy podléhají dojmu, že musí jít s dobou. To znamená, že musí být také „jiní“. Tak se na bohoslužbách objevují různá elektronická hejblata a vynálezy, abychom „byli relevantní“.

Považuji to za cestu do pekel.

Nevadí mi zrovna používání nejmodernější elektroniky jako takové. V minulém týdnu jsem absolvoval dvě demonstrace – jednu zvučil starý dobrý Petr Vlasák, nejlepší zvukař, jakého znám, druhou (bohužel) nezvučil. Kdyby to nebyl můj přítel, ani bych na něj na první demonstraci nevzpomenul, protože vše bylo perfektní. Na druhé jsem úpěl: „Proč nepozvali Petra Vlasáka?“ Vzadu a po stranách totiž nebylo nic slyšet. O Petrovi Vlasákovi nevíte, protože mu všechno funguje. Tak to má s elektronikou být. Jakmile se elektronika nebo dýmy na pódiu stanou středem pozornosti, mějme se na pozoru my jako křesťané!

Jsou společenství, která se už raději nenazývají církev nebo sbor. Prý by tím lidi odradili. Musí prý být „jiní“, aby zasáhli nevěřící.

Aby bylo jasno, plně chápu takového Ricka Warrena, který byl kritizován za to, že ve zvacím dopise při zakládání sboru nezmiňoval Ježíše. Mě čas od času také nějaký rozumbrada vyzývá: „Dane, nepiš na toho Neviditelného psa světsky, piš tam o Ježíši!“ Mně o Ježíše jde, je centrem i cílem mého života, ale chci-li lidi přivádět k němu, neznamená to, že ho zmiňuji v každé druhé větě. Chápu i ty lidi, kteří se z evangelizačních důvodů nechtějí tvářit jako církev a kteří mají dobrý důvod snažit se být „jiní“.

Ale má to své meze. U církve přece vůbec nejde o to, aby byla jiná. Pokud má nové učení, je to učení špatné – už proto, že je nové. Nové mohou být snad metody oslovení druhých, nikoli obsah víry. U církve bychom měli spíše dbát na to, aby to byla ta stará, původní, nikoli nějaká nová, „jiná“.

Oč v církvi jde? O to, abychom uctívali Pána, abychom kázali evangelium, uzdravovali nemocné, vyučovali, jak žít před Boží tváří, věnovali se pastýřské službě. Přiznejme si – při vší snaze o jinakost to s těmito věcmi není v církvi právě slavné. V poslední době jsem byl dost zděšen nízkou úrovní pastorace v různých sborech – nemám-li hovořit přímo o absenci pastorace. Jako kdyby jeden pól církve znal jen naprostou rezignaci na biblické normy (třeba v otázce homosexuality) a uměl jen lidi posílat k „odborníkům“ (světským manželským poradcům, kteří někdy radí, abychom na nevěru rovněž odpověděli nevěrou, nebo psychiatrům, kteří nejen že nepočítají s Duchem, ale ani s duší, a znají jenom „psychiku“), zatímco druhý pól zná jen zákonictví bez jakékoli empatie! Jedni hříšníky milují, ovšem láskou opičí, nikoli Boží, a druzí jim dokáží jen vynadat. Ne, Pán pro nás má něco lepšího.

Pokud nám půjde především o to, abychom sami chodili s Bohem, pokud budeme žít podle Ježíšova slova „kdo by ztratil svou duši pro mě a pro evangelium, ten ji nalezne“, budeme jiní než lidé kolem nás, ale stejní jako všechny církve, které kdy stály za řeč. A obávám se, že budeme dosti provokativní, i když nám o to nepůjde ani v nejmenším. Snažme se být Kristovi, nikoli jiní!

Dan Drápal

http://dan.drapal.org


"Jiná církev?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jiná církev? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 24. září 2011 @ 08:09:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."U církve bychom měli spíše dbát na to, aby to byla ta stará, původní, nikoli nějaká nová, „jiná“. "...


Naprostý souhlas.

Přesto je třeba mít zároveň na paměti, že život křesťana je neustále nové objevování Krista, život každého z nás má být  "USKUTEČŇUJÍCÍ SE PÍSMO."

Tato "stará" církev je živý organismus, v čase neustále se obnovující, nikoli zakonzervovaná vykopávka s mrtvými frázemi.



Re: Jiná církev? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 24. září 2011 @ 15:57:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Vzpomínám si když jsem uvěřil v Ježíše a prvně se potkal s lidmi od nich na jejich podiv. Na jejich postoj asi nezapomenu: "To je dobře, že jsi uvěřil v Ježíše, ale PROČ NE S NÁMI a PROČ TO NEDĚLÁTE JAKO MY? V jednom s časopisů po revoluci si vzpomínám na recenzi jakési evangelizace od jednoho ze spolupracovníků: Zkritizoval na té evangelizaci všechno, nic vlastně nebylo "tak jak to dělají oni", protože ONI přece udělali první evangelizaci a vědí, jak to má SPRÁVNĚ (jedině) být.

  O pár měsíců později se v Praze objevil první McDonald. Vzpomínám si na to okouzlení tím západním fastfoodem, tím kapitalistickým pozlátkem: Místo smradlavých špínavých mokrých s*****utých otlučených temných záchodů krásně uklizené, čisté a osvícené toalety (to nebylo jen v tom pojmu). Místo lokálu skrznaskrz pros*****ěného kouřem a letitým pachem nikotinu ve stěnách a otlučených polorozpadlých židlí příjemné prostředí se sladěným designem a (na tehdejší dobu) úžasným nábytkem. Místo otlučeného kulečníku či staré televize v rohu hrací koutek pro děti. I jen jedna z těch věcí by bývala stačila na to, abych jinam než do té jedné restaurace nechodil.

  Přijde mi tak "kritika" dost účelová, jen ještě úplně nevidím, jaký je její účel.

 

 

 



Re: Re: Jiná církev? (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Neděle, 25. září 2011 @ 12:52:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
abych jinam než do té jedné restaurace nechodil.
 Jen jestli tam uměj vařit, a ještě jaký tam točej pivo.



]


Re: Re: Re: Jiná církev? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 25. září 2011 @ 13:03:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ve srovnání s tehdejší svíčkovou, koprovkou, knedlozelovepřo a dršťkovou, pivem z nevymytých trubek? Nevim. Pivo jsem tenkrát skoro nepil a ani dneska mi pivo v mekovi neschází. A ty zahulené místnosti, špína a neochotná obsluha byly tenkrát pro rodinu s dětmi tak velká překážka, že jídlo bylo detail ;-) V každém případě, drcený kuřecí řízeček a výborné hranolky se sladkokyselou omáčkou děti milujou dodnes. I když se dneska dá najít restaurace, kde je čisto, celkem slušně tam vaří a není tam zakouřeno.





 


]


Re: Re: Re: Re: Jiná církev? (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Neděle, 25. září 2011 @ 21:25:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ač jedna z mých dcer u mekka asi 2 roky pracovala, a já pro ně vyráběl tabule s přehledem jídel, byl jsem tam jíst pouze jednou. Na Kladně, a naposled. To co jsme si ze synem objednali /cheeseburger/ na skladě neměli a museli jsme čekat. Když jsem čekal asi 15 minut, šel jsem se zeptat, co jako...? Zjistil jsem, že na nás úplně zapoměli. To co jsem pak dostali bylo vzhledu i chutě nevalné. Zato jsme téměř tonuli v záplavě letáků, které člověk dostal na tácek ještě před objednáním. A ty letáky, protože se nedaly sníst;-) plnili koše, stoly i podlahu. Co a jak u mekka podávají k pití /snad colu s brčkem?/ dodnes vlastně nevím.
Zlatý bufet v Praze U Rozvařilů naproti Bílé Labuti, či již zrušený bufet Nisa v Liberci. Co je české, může být i hezké. Jinak do restaurace /hospody/, kde lidé kouří, jíst, jako odnaučený kuřák, zásadně nechodím. Z nekuřáckých restaurací, kde je čisto a dobře vaří, doporučuji v Liberci Ztráty a nálezy v Barvířské ulici.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Jiná církev? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 26. září 2011 @ 23:22:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Jeden cheseburger si šla jednou objednávat i moje dcera, když si v mcdonald hráli na komunismus.

  Lu, chápu, že se tě to asi nějak dotklo. Já jsem Maninám vděčný za mnoho věcí - mimo jiné za moji ženu, která díky nim přijala Ježíše. Ale některé důrazy - a speciálně ten ve stylu "my přece víme jak se to má jedině správně dělat a dokážeme vám vypočítat co všechno děláte špatně" - opravdu nemusím.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jiná církev? (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Neděle, 02. říjen 2011 @ 11:34:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"my přece víme jak se to má jedině správně dělat a dokážeme vám vypočítat co všechno děláte špatně" - opravdu nemusím.

Vidíš, s tím jsem se třeba vůbec nesetkal. Ale zase jsem si přidělal mnohé problémy svojí pýchou na to, že jsem v tom nejlepším společenství. Tak si říkám, zda jsem i já nebyl nositelem, nevědomky, toho tvého tvzení.

DD měl takovou teorii, že pokud skončí probuzení, tak církvi zústanou budovy a učení. Pak též tvrdil, že učení může být všelijak pokroucené, ale důležité je to praktické křesťanství, ty láskyplné vztahy. A o tom asi ten článek je, nebudovat si tu svoji "image", ale mít tu Boží "náplň". Také jsem nedávno,asi tak tři roky, koketoval s jednou "jinou" církví www.sborliberec.cz, a nešlo to. A pak jsem se pozval na jednu akci, kterou pořádali www.graffiti-street.cz, a najednou, mimo kostel, bylo všechno v pohodě. Dokonce jsem si s jejich pastorem sedl na trávník a v pohodě jsme se pokecali, a rozebrali všelicos. Což se nám v oficiálnim provozu vůbec nedařilo.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jiná církev? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 03. říjen 2011 @ 08:40:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Vidíš, s tím jsem se třeba vůbec nesetkal. Ale zase jsem si přidělal mnohé problémy svojí pýchou na to, že jsem v tom nejlepším společenství.

  No, vidíš. A Voda života byla lepší ;-)

DD měl takovou teorii, že pokud skončí probuzení, tak církvi zústanou budovy a učení.

  No a co zůstalo?

  Já jsem celkem spokojený z toho, co po pražském KS zůstalo. U nás ve městě a okolí tři církve: KSko má z nuly za dvacet let skoro stovku lidí, pak dvě-tři menší církve což je skoro další stovka, několik desítek obrácených romů, pár zachráněných manželství, dobře vychovaných dětí, začátky několika projektů pro práci ve světě. Až dost. A po zdejším KS zůstane případně i budova, kdyby už nic nezbylo. Byla by to to asi tak desátá skoro či úplně prázdná budova, co tu po církvích zbyla. A možná stihnou i nějaké učení.

  Ale ten článek mi zní dost přesně jako to, co jsem kdysi z KS vnímal. I když jsem v docela standardní církvi, která je skoro ve všem stejná jako kterákoliv jiná církev.





]


Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy