|
Právě je 260 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116545788 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Kristus staví svou církev na Skále - na Petrovi
Vloženo Pondělí, 18. červenec 2011 @ 19:24:09 CEST Vložil: Stepan |
poslal demagog Následující
text se stal kamenem úrazu pro římskokatolickou středověkou pozemskou
instituci. Jeho první část totiž brali jako bianko šek podepsaný Bohem.
Více než na Boží MIlost a věrnost a bázeň před Bohem sázeli na
kontinuitu předávání svěcení od apoštola Petra, čímž považovali ono
tajuplné biblické místo za naplněné. Stejně nezdravě se však v reakci
na tento fakt k němu postavili protestanté, kteří pravděpodobně naopak
zcela popřeli jeho smysl.
Jak tedy tento text chápat správně? Podívejme se na Něj společně.
Když
Ježíš přišel do oblasti Cesareje Filipovy, ptal se svých učedníků: "Za
koho lidé pokládají Syna člověka?" Oni řekli: "Ti za Jana Křtitele,
jiní za Eliáše, jiní za Jeremjáše nebo za jednoho z proroků." Řekl jim:
"A za koho mě pokládáte vy?" Šimon Petr odpověděl: "Ty jsi Mesiáš, Syn
živého Boha." Ježíš mu na to řekl: "Blahoslavený jsi, Šimone Bar–Jona,
protože ti to nezjevilo tělo a krev, ale můj Otec, který je v
nebesích.8A já ti pravím, že ty jsi Petr (*ř. Petros — muž. rod), a na
té skále (*ř. petra — ž. rod) vybuduji svou církev a brány podsvětí ji
nepřemohou. A tobě dám klíče království Nebes, a cokoli svážeš na zemi,
bude již svázáno v nebesích, a cokoli rozvážeš na zemi, bude již
rozvázáno v nebesích." Tehdy přikázal svým učedníkům, aby nikomu
neřekli, že on je Mesiáš. Od té doby Ježíš začal svým
učedníkům ukazovat, že musí odejít do Jeruzaléma a mnoho vytrpět od
starších, velekněží a učitelů sZákona, být zabit a třetího dne být
vzkříšen. Petr si ho svzal sstranou a začal ho kárat: "Bůh tě chraň,
Pane, to se ti určitě nestane!" Ale on se otočil a řekl Petrovi: "Jdi
ode mne (nebo za mne), (S)satane (h.: protivníku)! Jsi mi kamenem
súrazu, protože nemáš na mysli věci Boží, ale věci lidské." Matouš
16,13nn
Osobně
jsem přesvědčen, že tyto dva příběhy patří k sobě. Protože oba
evangelia, která zachycují toto Petrovo selhání, je dávají do toho
samého kontextu - přímo po Petrovém vyznání. To znamená, že již první
církev od nejstarších dob (t.j. ještě za života apoštola Petra) vnímali
tyto dva příběhy jako jeden celek. Proto bychom my neměli vykládat
první část bez ohledu na část druhou. Jestliže první část je poselstvím
pro uspořádání církve, pak stejně tak i druhá část je výslovným
varováním - a to právě pro tu stejnou církev. Jestliže se má církev
poučit z prvního Petrova příkladu, má si vzít i varování z příkladu
druhého.
Protestanté
zde většinou zdůrazňují, že v řečtině je Petr nazván "Petros", coý
spíše znamená kámen - v řečtině mužský rod, na rozdíl do řeckého slova
"Petra," což znamená Skála- v řečtině ženský rod. Ježíš tu údajně tedy
řekl něco ve smyslu: Ty jsi kamínek, zatímco na Skále (t.j. Bohu), které je ten kámen součástí,
postavím svou církev. Avšak tento výklad zapomíná na dvě zcela
důležité věci: Za prvé - Ježíš tento výrok nevyřkl řecky, ale
aramejsky. V aramejštině oba tyto pojmy tvoří jedno slovo. Na víc -
jedno slovo mužského rodu. A za druhé - větu napsanou v kurzívě Ježíš
nevyslovil. A bez té věty onen citát zcela ztrácí význam. Ježíš ani
neřekl: Na tom kamínku postavím církev. Nic takového. Evangelisté
naopak touto zvláštní formulací použili právě proto, aby zdůraznili, že
v aramejštině měl Ježíš na mysli právě skálu. Leč v řečtině je skála
rodu ženského a nehodilo se, aby přední apoštol Kristův měl jméno
ženského rodu - jeho kázání by pak ztratilo na vážnosti a tato
maličkost by se pro mnohé mohla stát kamenem úrazu.
My, "protestanté", bychom se ani neměli bát "zbožtění" Petra na základě rovnice: Hospodin = skala Petr = taky skála Petr = Hospodin
Tu nejde o to, že by Petr měl být skála, na kterou postavíme náš život. Vůbec né. My bychom měli stavět svůj život jenom na jedné, jedinné skále, kterou je Hospodin, Kristus, ale Hospodin, Kristus staví
svou církev na své skále, na Petrovi. Je to akt, který činí Bůh, né
člověk. Tu nejde Bohu o to, abychom uctívali, zbožňovali Petra jako
náměstka Kristova, ale abychom dovedli odlišit sbor, který staví
Hospodin, od sboru či církve, kterou Bůh nestaví.Sbor, církvi, které
Kristus svěřil ony klíče, od sboru, církve, kterým Kristus nesvěřil
naprosto nic, natožpak nějaké klíče.
Položme si důležitou, až klíčovou otázku: Kdo je z biblického hlediska nástupce Petrův? Následník - dědic Petrův?
Židé
doby Krista měli velký problém: Začali věřit více zaslíbení než Tomu,
kdo to zaslíbení dal.Toto zaslíbení začali brát jako jakýsi Boží
"bianco šek." Židé si stavěli na své tělesné kontinuitě, dědictví, na
Abrahamovi, kterému Bůh ona zaslíbení svěřil. Římskokatolické
středověké pozemské instituci se stalo to samé. Postavili svou
legitimitu na kontinuitu předávání zasvěcení předávané od samotného
Petra. Dokonce ji začali důvěřovat až tak vehementně, že opustili
věrnost Kristu, bázeň přeed Hospodinem. Co však říká Písmo?
Odpověděli
mu: "Náš otec je Abraham." Ježíš jim řekl: "Kdybyste byli děti
Abrahamovy, jednali byste jako on. Váš otec je ďábel a vy chcete dělat,
co on žádá. Jan 8,31.
Toto
řekl Ježíš Kristus do očí tělesným synům Abrahámovým: Vy nejste jeho
děti. Vážený čtenáři, toto je závažné a silné slovo, nepodceňujme jej.
Syn, dědic Abrahámových zaslíbení tedy není ten, kdo se může chlubit
tělesnou kontinuitou s Abrahamem. Ale ten, kdo jedná jako Abraham.
Stejně tak ani dědicem Petrova zaslíbení není ten, kdo se může
pochlubit kontinuitou zasvěcení až k Petrovi, ale jen a pouze ten, kdo jedná jako jednal Petr.
Protože Jan Křtitel řekl židům téžde doby i toto tvrdé slovo: Nemyslete si, že můžete říkat: ‚Náš otec je Abraham!‘ Pravím vám, že Bůh může Abrahamovi stvořit děti z tohoto kamení. (Jan 3,9)
Opět,
ta samá myšlenka. Tělesná kontinuita, předávání zaslíbení z jedné
generace na druhou, nic neznamená, není-li podepřena Věrností Kristu a
Bázní před Hospodinem. A naopak, Bůh může stvořit Abrahamovi i Petrovi
dědice z "tohoto kamení," tedy z "materiálu," který s posloupnosti po
Abrahamovi či Petrovi nemá nic společného. Jestliže se tedy jedna
církev vyvyšuje nad církve ostatní stavíc na posloupnosti generací až k
Petrovi, je její sebechvála nic jiného než pouhá chiméra, iluze, sen,
sebeuspokojení.
Ježíš nám totiž tady představuje dva Šimony.
Tedy lépe řečeno jednoho, a toho samého Šimona a přesto dva Šimony:
Jednoho nazývá Petrem, druhého Satanem. A pouze na Petrovi staví svoji
církev. Ne na satanovi, ale na Petrovi. Co z toho pochopit.
Církev
postavená na Pettrovi je církev postavená na vyznání mesiáše, syna
Boha živého, příšlého v těla. Srovnejme s prvním listem Janovým, 4.
kapitolou! A sbor, který je postaven na Satanu, ma na mysli věci lidské
a ne Boží. Jiný překlad říká, že jeho smyšlení je z těla a ne z Boha.
Pavel v listu římanům, osmá kapitola, píše: Dát se vést tělem (=smýšlení z těla) znamená smrt, dát se vést Duchem je Život a Pokoj (Řím 8,6).
Jak poznáme smýšlení z těla? Podle ovoce. Bible ovoce vedení tělem dobře zná: Jedná
se o necudnost, nečistotu, bezuzdnost, modlářství, čarodějství,
rozbroje, hádky, žárlivost, vášeň, podlost, rozpory, rozkoly, závist,
opilství, nestřídmost, jedná se o smilníky tohoto světa, chamtivce,
lupiče a modláře, utrhače, opilce, o ty lidi, kteří se soudí s bratry
před světskými soudy, cizoložníci, rozkošníci, lidé praktikující
homosexuální pohlaví styk, žádostivci, reptající, jsou to ti, kdo
opovrhují svými bratry a sebe pokládají za něco lepšího, urozenějšího,
netrpěliví, nedobrotiví, nelaskaví, vychloubaví a domýšliví,
nečestníci, hledající svůj vlastní prospěch, rozčilující se, počítající
křivdy a zlo, lidé bez lásky, neslušní a nespořádaní, ti, co druhé
zotročují, vyjídají, obírají, vyvyšují se nad druhé, když někdo bije
druhého do tváře, i ten, kdo to snáší, a i ti, kdo se stávají
dobrovolně vlastnictvím lidí (mimo případu, kdy se tak stane za účelem
zvěstování Krista) - ať už žijících lidí, nebo mrtvých.
Ovoce
Božího Ducha však je láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost,
dobrota, věrnost, tichost a sebeovládání. Proti tomu se neobrácí žádný
zákon.
Kdo se cítí být dědicem Petra a jeho zaslíbení,
musí se chovat tak, jak se choval on. Musí v pláči poznat vlastni
tělesnost, hříšnost, nevěrnost a vzpouru proti Bohu (Mt 26, 75),
pochopit, že
není nejsilnější, nejodvážnější ze všech lidí, ten, kdo miluje Boha
více než kdo jiný (Jan 21,15nn - viz podrobněji článek věnující se přímo
Petrovi]) ustoupit, když se objeví povolanější vůdce, než je on
sám (Sk 15,7), přijmout káznění, když jedná nedobře (Gal 2,11),
odmítnout si osobovat a přijímat slávu patřící Bohu (Sk 10, 26), mít
rád Pána Ježíše Krista a vyznávat ho jako mesiáše, Syna Božího, který
přišel v těle. Sám pak vyzívá své nástupce a dědice, aby všichni byli
jedné mysli, soucitní, plní bratrské lásky, milosrdní a pokorní,
neodplácející zlým za zlé ani urážkou za urážku, naopak žehnající;
nejsouci oddáni lidským vášním, ale vůli Boží, mající vytrvalou lásku
jedni k druhým; vždyť láska přikryje množství hříchů, jsoucí jedni k
druhým pohostinní a nestěžujte si na to, vždyť jsou povoláni k tomu,
abyste se stali dědici požehnání, aby již nežili v tom, v čem si libují
pohané: žili jste v nevázanosti, vášních, v opilství, v hodech,
pitkách a v hanebném modlářství. Starší pak napomíná, sám také starší,
aby se starali jako pastýři o Boží stádce, ne z donucení, ale
dobrovolně, jak to Bůh žádá, ne z nízké zištnosti, ale s horlivou
ochotou, ne jako páni nad těmi, kdo jsou jim svěřeni, aby byli jim
příkladem, mladé nabádá, aby se odřizovali starším, a všechny pak, aby
si každý oblékl v pokoru jeden vůči druhému, vždyť všichni byli
povoláni k tomu, ale aby se stali dědici požehnání.
Kdo takto nejedná, není dědicem Petrovým, ale Kristus jej nazván satanem. Kristus však staví svou církev na Skále - na Petrovi, ne na satanovi...
Zdroj:http://bohu-a.svetu.cz/23760-kristus-stavi-svou-cirkev-na-skale-na-petrovi.html
|
Podobná témata
|
|
Re: Kristus staví svou církev na Skále - na Petrovi (Skóre: 1) Vložil: lydia7 v Pondělí, 18. červenec 2011 @ 21:57:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ďakujem za tento článok! Ten kľúčový verš z Mt 16:18 sa dá uchopiť z rôzneho uhlu pohľadu, ale mne celý čas ide o to, že CIRKEV BOŽIA nestojí na človeku. Ani na Petrovi v zmysle apoštolskej postupnosti. Apoštol Peter predsa neuchopil zjavenie o tom, kto je Pán Ježiš svojou múdrosťou a inteligenciou, sám Pán Ježiš hovorí "nezjavilo ti to telo a krv, ale môj Otec". Je to Božie dielo. Platí: čo sa z Ducha narodilo, je duch. Ja nemám s Tvojím poňatím absolútne žiadny problém.
Lebo prvý z apoštolov, kto vyslovil, kto uchopil, kto je Pán Ježiš Kristus, bol Šimon, ktorý na základe Božieho zjavenia dostal nové meno: Peter = Skala. Ale nebol posledný, lebo aj apoštol Pavol svedčí, že "evanjelium, ktoré som ja zvestoval, nie je podľa človeka; lebo som ho ani ja neprijal od človeka ani ma nemu nenaučil človek, ale som ho dostal skrze zjavenie Ježiša Krista... Ale keď sa zaľúbilo Bohu, ktorý ma oddelil od života mojej matky a povolal svojou milosťou, zjaviť vo mne svojeho Syna, aby som ho zvestoval medzi pohanmi, hneď som urobil tak, že som sa neporadil s telom a krvou ani som neodišiel hore do Jeruzalema k tým, ktorí boli predo mnou apoštolmi, ale som odišiel do Arábie a zase som sa navrátil do Damašku."
(Gal 1:11-17)
A toto sa deje, chvála a sláva Bohu, aj DNES, lebo náš BOH JE STÁLE TEN ISTÝ NA VEKY VEKOV, milujúci hriešnikov a nenávidiaci hriech. Aj dnes je deň milosti a netreba čakať do nedele, vôbec netreba čakať! DNES, keby ste počuli Jeho hlas, nezatvrdzujte svoje srdcia! Amen.
|
|
|
Re: Kristus staví svou církev na Skále - na Petrovi (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 19. červenec 2011 @ 08:37:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jistěže církev nestojí na člověku, ale na Kristu!
Ale katolíci nikde netvrdí, že církev stojí na člověku, naopak nám toto neustále podsouvají naši nepřátelé, kteří nepochopili podstatu naší víry.
Církev stojí na Kristu! My věříme, že Kristova církev má v podstatě tři části: část církve vítězné spolu s Kristem v nebi, část církve trpící a očišťující se pro nebe (v tuto část mnozí nevěříte) a část církve viditelné, církve dosud putující po této zemi.
V církvi putující je Kristus přítomen neviditelně, tajemným způsobem. Mnozí nám vytýkáte, že ŘKC je lidskou organizací - ale Kristus svou církev ustanovil jako lidskou organizaci s hierarchickým uspořádáním. V takovém společenství lidí musí být každému jasné jeho postavení, druh jeho služby. Takové společenství musí také mít jednoho viditelného mluvčího, který viditelně církev zastupuje. Který viditelně zastupuje i neviditelného Krista a mluví jeho jménem, v jeho autoritě. Tak, jako se bezvýznamný úředník stává v cizí zemi jako velvyslanec mluvčím své země, svého presidenta.
(1 Kor 12) Vy jste tedy Kristovo tělo a jednotlivě jeho údy.
A Bůh ustanovil v církvi některé takto: za prvé apoštoly,
za druhé proroky, za třetí učitele, potom zázraky, potom dary
uzdravování, potom pomoci, vedení, rozličné druhy
jazyků.
Jsou snad všichni apoštolové? Jsou snad všichni proroci?
Jsou snad všichni učitelé? Činí snad všichni zázraky?
|
|
|
Re: Kristus staví svou církev na Skále - na Petrovi (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 19. červenec 2011 @ 12:35:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Myslím že tyhlety dva citáty jsme vždycky brali v úvahu a i já jsem za svůj život mnohokrát slyšel kněze jak o nich současně mluví a porovnává je. Věřím tomu že z toho co jste tu citoval platí všechno a s katolickou církví je to podobné jako s tím Vyvoleným národem. Přesně jak říkáte, také byl mnohokrát sám sobě kamenem úrazu, pro zlost lidem a pro ostudu Pánubohu, jednotlivci i celek a mnohokrát mu dával Pán Ježíš za příklad pohany a Samaritány. To že člověk patří do Bohem vyvolené skupiny lidí nebo do církve kterou Ježíš založil ještě neznamená že je svatý nebo že si to zaslouží. |
|
|
Re: Kristus staví svou církev na Skále - na Petrovi (Skóre: 1) Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Neděle, 10. leden 2016 @ 13:10:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/ | eště je třebqa zmínit jednu věc. Když Ježíš nazval Petra skálou, zároveň ho tím "jmenoval" za Abrahama nového Izraele (církve), neboť stejně jako Petra nazval Bůh skálou také Abrahama (Iz 51,1). Tudíž to, co Kristus prohlásil o Abrahamovi SZ židům, platí vlastně i na Petra pro nz křesťany:
Odpověděli mu: "Náš otec je Abraham." Ježíš jim řekl: "Kdybyste byli děti Abrahamovy, jednali byste jako on. Váš otec je ďábel a vy chcete dělat, co on žádá. Jan 8,31.
Jestliže tedy říkáme, že naše apoštolská posloupnost vede k Petrovi, pak musíme také jednat tak, jak jednal on.
Nemyslete si, že můžete říkat: ‚Náš otec je Abraham!‘ Pravím vám, že Bůh může Abrahamovi stvořit děti z tohoto kamení. (Jan 3,9)
A ještě jedno varování z Bible: Nemysleme si, že apoštolská posloupnost je bianco šek jednou pro vždy podepsán Kristem církve - neboť Kristus může Petrovi vzbudit děti i z tohoto kamení... Důležitá je věrnost Kristu jako Pánu a Spasiteli. Kde není tato věrnost, tam apoštolská posloupnost je jako rubáš na mrtvém: Nezahřeje, v ničem nepomáhá, jen to dobře vypadá...
|
|
|
|
|