Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 526 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483918
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu?
Vloženo Pátek, 20. květen 2011 @ 22:35:20 CEST Vložil: Stepan

Historie poslal kabrtdaniel

Ač řečtině nerozumím, němčině a angličtině přece. Proč některé překlady namísto "první den týdne" datují Ježíšovo vzkříšení na "jedné ze sobot"?

Johannes 20:1     

AN der Sabbather einem / kompt Maria Magdalena früe / da es noch finster war / zum Grabe / vnd sihet / das der stein vom grabe hin weg war. (Luther Bibel 1545)

And on the first of the sabbaths, Mary the Magdalene doth come early (there being yet darkness) to the tomb, and she seeth the stone having been taken away out of the tomb, (YNG)

Jako doplněk k článkům na téma "Opravdu vstal Ježíš Kristus v neděli?" bych chtěl poukázat na existující překlady těchto biblických statí. V originálním textu se nachází řecká fráze „mia tōn sabbatōn“. Což tedy údajně doslova znamená "jedné (z) těch sobot" a stejnou frázi pak používají všichni evangelisté. Mia se v originálním textu vyskytuje 79 krát, z toho 62 krát je přeloženo jako jeden, jedna nebo jedné a pouze 8 krát jako první, a to výhradně ve spojení se vzkříšením nebo událostmi, které se údajně udály v neděli. Z 68 výskytů slova sabbatōn je toto slovo 59 krát přeloženo jako sobota nebo soboty, a v 9 případech je přeloženo jako týden. V 6 případech se jedná o události spojené se vzkříšením Ježíše Krista a 2 krát o události, které se údajně odehrály v neděli. Proč byly tyto texty přeloženy jinak než valná většina jiných míst v Bibli??? Opravdu vstal Ježíš Kristus v neděli? Je zde prosím nějaký řečtinář, který by mi to ujasnil?

Podobná témata

Historie

"Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 21 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 20. květen 2011 @ 23:34:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj, tu řečtinu jsem tu už vysvětloval opakovaně, ale ještě jednou to snad zvládnu. Sabbaton má dva významy - vedle Sabathu (tj. sobota nebo svátek) to znamená i týden (v singuláru i plurálu). Podívejme se do Písma:

Lk 18,12: postím se dvakrát za týden (dis tú sabbatú). Nebylo a není možné postit se dvakrát během jednoho dne;-)

Spojení, které máš na mysli, je opakovaně použito pro neděli, tj, první den týdne: Sk 20,7 a 1 Kor 16,2. Ve stejném smyslu to najdeš i v mimobiblické literatuře. Paradoxně máme v češtině naprosto stejný zvyk, jen pro týden používáme slovo "neděle". Když ti řeknu, že jsem někde byl tři neděle, je ti hned jasné, že jsem tam byl 3 týdny. Jako příklad mohu uvést Didaché, kde se ve verši 8,1 píše: Pokrytci (asi židé) se postí deutera sabbatón (dvakrát týdně). druhého a pátého dne. 

Podívejme se do Mt 28,1. Mían sabbatón prostě nemůže znamenat jeden/první sabbath, protože pokud by to byl sabbath, byl by druhý. 

Z pohledu řečiny se tu tedy mluví o prvním dnu týdne. Mě osobně by zajímalo, proč je pro tebe vzkříšení v sobotu tak důležité.



Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: svata_tradicia (svatatradicia@jesuits.tv) v Pátek, 20. květen 2011 @ 23:45:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.jezuiti.sk/
jo, ssns ma pravdu! Ty překlady nejsou dobré, protože tam nemají odborníka z arcibiskupství a překládají to bez přihlédnutí ke tradici jediné pravé církve!


]


Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 21. květen 2011 @ 00:00:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak on Dan především uvádí špatnou zkratku překladu - není to YNG ale YNT. A čerpat z tehdejšího meziřádkového (doslovného) překladu je nevhodné. Člověk buď umí řecky a může se tak podívat přímo do originálu, nebo řecky neumí a pak se musí spoléhat na překlady, které správně překládají idiomy a ustálená rčení. A podívej se na to Lk 18,12:  I fast twice in the week, I give tithes of all things-as many as I possess.

Když teď už víme, že jsi také adventista, možná bys mi mohl objasnit, proč je pro vás tak veledůležité napasovat vzkříšení na sobotu.


]


Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: svata_tradicia (svatatradicia@jesuits.tv) v Sobota, 21. květen 2011 @ 00:03:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.jezuiti.sk/
TAKHLE JSME TO PREPSALI, MISTROVSKE DíLO !!!! http://neuveritelnaodhaleni.cz/kazani/opravdu-vstal-jezis-kristus-z-mrtvych-v-nedeli.html


]


Re: Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 21. květen 2011 @ 00:14:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hele, Dan chtěl vysvětlit řečtinu. Buď  umíš řecky a pak se se mnou bav konkrétně nad mým komentářem, nebo snad radši mlč. Já ukazuji pouze a jen to, že slovo sabbaton má prokazatelně dva významy a že Písmo je správné číst tak, že se tam nemluví o prvním sabbathu. 

Pro vás adventisty není právě dobrou vizitkou, že debatujete nad naprostým nesmyslem. Pokud se totiž podíváš do textu, zjistíš, že se tu vůbec nebavíme o dni zmrtvýchvstání. Přečti si třeba tento článek a uvidíš, že čtete nepozorně a že debatujete o časové souvislosti úplně jiných událostí než je vzkříšení. Jediný ze všech těch vašich veršíků, který opravdu ve vztahu ke vzkříšení stojí za zmínku, je Mk 16,9.


]


Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: monsek v Sobota, 21. květen 2011 @ 09:28:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý ssns , zdravím Tě a děkuji za mnohá vysvětlení, jsoucí zde k požehnání nejen mně.

Mohu li jen malou připomínkou adventistům nejde o napasování vzkříšení na sobotu. Včeobecně se má za den vzkříšení první den v týdnu, tedy neděle, protože teprve první den v týdnu byl objeven / jak dlouho písmo neřeší / prázdný hrob.

ŘKC na základě tohoto změnila sobotu za neděli a protestantské církve tento fakt uvádí jako důkaz pravosti svěcení neděle. Adventisté zas ve spisu EGW citují, že Ježíš vstal z mrtvých v neděli, aby dokázal zachováním, soboty její zvláštní postavení.

Dle mého mínění by se do krámu nehodilo vůbec nikomu, kdyby někdo přišel s tím, že Ježíš vstal v sobotu. Proto si myslím, že zde není co vysvětlovat a jde zde vyloženě o snahu v textu najít pravdu, možná ani ne významnou, rozhodně ne pro spasení.

Důležité je, že Jeržíš zemřel a vstal z mrtvých a všechny lidské hádky a názory pro které se zde někteří uráží slovy pitomců a bláznů, patří spíše do stranických, než křesťanských diskusí.

Mně tento fakt také zaujal - v nějakém americkém časopisu jsem o tom četl v souvislosti s tím, byla li tato sobota před ukřižováním sobotou týdenní nebo výroční a na základě toho byl upřesňován rok ukřižování. Důležitý zde byl i výklad, jestli byl Ježíš v hrobě 3 dny a tři noci jak říká ve zmínce o znamení proroka Jonáše, nebo vstal dne třetího / 1 den a 2 noci /.
Bereš li písmo doslova, nutně vyvstanou otázky, jak se k některým, věcem postavit a tak se nedivím, že je tolik názorů, asi ne tak podstatných, aby nás rozdělili na spasené a nárok na spasení nemající - jak někteří zde toto rozdělení předvádí.

Můj osobní názor je, že pokud měl být Ježíš v hrobě 3 dny a 3 noci, tak musel vstát z mrtvých již večer, po skončení dne - a všimni si, že neuvádím kterého - a mezi návštěvou hrobu a jeho vzkříšením musela proběhnout noc. Zemřel přece v podvečer.

No ať mají na hlavě máslo zastánci neděle i soboty, jestliže by se prokázalo, že vstal v sobotu- je to názorný příklad toho, jak se budou hůldat verše pro dokázání něčeho, co jsme sami napáchali, byť by to bylo ukřižování mesiáše - svět se nezměnil, lidský výklad je důležitější, než samotná pravda Boží :)

Lojza - Monsek
 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 21. květen 2011 @ 10:33:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Lojzo,

Jsem rád, že si stejně jako já uvědomuješ, že v Písmu se píše, že v neděli byl objeven prázdný hrob. Jak už tu opakovaně píšu, má smysl debata pouze nad veršem Mk 16,9. 

Já spisy EGW znám jen velmi málo, ale i mně by dávalo větší smysl, kdyby ke vzkříšení došlo v neděli, pokud by měla být nadále zachovávána sobota. Vzhledem k tomu, že se vše odehrálo v období svátku (sabbathu), je pravděpodobné, že těch "sobot" bylo v týdnu více. Tehdy bylo dokonce zvykem posunout uměle začátek měsíce, aby se svátky pokud možno nekryly se sobotami.

Slávek


]


Re: Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 21. květen 2011 @ 10:44:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Moc hezky popsané.

  To, že Ježíš vstal z mrtvých večer po sobotě týdne, tedy prvního dne týdne následujícího, jak udává církevní tradice, docela dost věřím, protože to zapadá do celého konceptu písma a z toho mála co vím k danému tématu z řečtiny je i svědectví písma o tom, že byl prázdný hrob objeven první den týdne ráno, dost jasné.

  Co do svědectví písma nezapadá je teorie, že Ježíš zemřel nějakých den a kousek před tím, než byl vzkříšen, tedy lidová tradice o zelených čtvrtcích a velkých pátcích. Ta se slovy Ježíše: "Vždyť jako byl Jonáš v břiše velké ryby tři dny a tři noci, tak bude Syn člověka tři dny a tři noci v srdci země." vůbec nejde dohromady.

  ssns, nevíš, kde se ta tradice vzala? Co na to spisy ranných církví, které vznikly po prvotních církvích?

  Stejně tak souhlasím, že tohle jsou detaily pro zajímavost, nevidím souvislost s ničím podstatným. Pokud si na nich někdo dělá témata k hádkám, zatracování, nadávání, vylučování, je podle mne docela mimo.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: monsek v Sobota, 21. květen 2011 @ 17:25:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Od počátku mého "bádání!" v pravdách Božích, nebo spíše spoléhání se na ně,  mi nikdo nevysvětlil rozpor mezi těmi 3 dny a 3 nocemi Jonáše / rozumím 3 x 24 hodin po novu / a třetím dnem.
Myslím si, že je legitimní pozastavit se nad nejasnostmi dne ukřižování i zmrtvýchvstání ve všech souvislostech, včetně SZ symboliky, která se měla naplnit, abych já - Lojza - uvěřil že každé proroctví, vztahující se na Mesiáše, se muselo na Ježíši věrně naplnit. Třetí den a 3 dny a noci Jonášovy pronesené z úst nejpovolanějšího, samotného Ježíše, zabití beránka a smrt Ježíšova, jeho příjezd a vybrání beránka atd..atd.. zmrtvýchvstání a prvotiny...
Z tohoto důvodu moc nevěřím na 3. den a velký pátek v týdnu, ale nemám důkaz, že to bylo jinak. Židé možná v té současnosti ten důkaz měli, aby na proroctvích pochopili, vždyť byla dána jim.. my se spíš odvoláváme na svědectví o vzkříšení, než na naplněná proroctví.
Avšak věřím li písmu a má li být pro můj život závazné, musím věřit i v to, že se naplnilo na to, kdo se v nem táhne jako zlatá nit, vlastně celým zákonem.
Snad jen proto nad tím dumám, jak to bylo. je to otázka důvodu mé důvěry.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 22. květen 2011 @ 17:12:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spojení tři dny a tři noci je významovým ekvivalentem pro třetí den:

Ester 4,15 - 5,1  Ester dala odpovědět Mordokajovi: "Jdi, shromažď všechny židy, kteří jsou v Šúšanu, a postěte se za mne. Nejezte a nepijte po tři dny, v noci ani ve dne. Také já a mé dívky se budeme takto postit. Potom půjdu ke králi, třebaže to není podle zákona. Mám-li zahynout, zahynu." Mordokaj odešel a učinil všechno, co mu Ester přikázala. Třetího dne si Ester oblékla královské roucho a stanula na vnitřním nádvoří králova domu proti královu domu.

Na kterou tradici se ptáš? Pokud jde o pátek a půst, najdeš to už v Didaché.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 22. květen 2011 @ 19:51:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, jestli se ester postila noc-den-noc-den-noc-den a toho třetího dne ve dne stanula před králem, tak je to něco jiného, než když by Ježíš byl v hrobě večer(pátek)-noc-den(so)-večer(ne) vzkříšen, ne? Jestli dobře počítám o nějaké dvě noci méně, než "tři noci a tři dny"

  Pokud jde o tu tradici, myslel jsem nějaký záznam o tom, že Ježíš zemřel v pátek. Ptal jsem se na nějaký záznam o této věci?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 22. květen 2011 @ 22:43:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale vždyť tam máš třetí den: pátek - sobota - neděle. Jen si je třeba uvědomit, že Marek se drží židovského počítání hodin a Jan očividně římského. K ukřižování tedy došlo v 9 hodin ráno (proces začal v 6 ráno). Ježíš zemřel ve 3 odpoledne. Tma byla od 12 do 3 odpoledne. Pátek trval do západu Slunce, takže pátek je první den. Sobota je den druhý a neděle třetí - Písmo vždy mluví o třetím dni a ne o dni čtvrtém (např. Sk 10,39-40).

Ten pátek s největší pravděpodobností identifikuje už Písmo. "Den příprav" je označení pro pátek doložené jinde v Bibli (Judit 8,6; 2Mak 8,26) i mimo (např. Flavius, Židovské starožitnosti 16,163). Pátek potvrzuje i Talmud (Sanhedrin 43A). Jak výš, existuje teorie dvou sabatů za sebou (pátek + normální sobota). Pak by k ukřižování muselo dojít ve čtvrtek, ale ke vzkříšení v sobotu a ne v neděli. K tomu níže.

Pátek jako den ukřižování úzce souvisí s nedělí jako dnem vzkříšení. Pokud došlo ke vzkříšení v neděli, pak je přece jasné, že k ukřižování došlo v pátek - jinak by se Písmo pletlo a Ježíš by zemřel a byl pohřben až v sobotu. K tomu jsem už ale nějaké prameny uvedl jinde, takže ještě dodám třeba Justina Mučedníka, který ve své 1. apologii (68) píše, že k ukřižování došlo přede dnem Saturna (=sobota) a ke vzkříšení v neděli, kdy se křesťané společně schází. 

My víme, že Ježíš byl ukřižován v době, kdy v Palestině šéfoval Pilát, což je 26 až 36 a současně až po vystoupení Jana (28) a současně ne v roce 36 (válka Heroda). Standardně se z tohoto důvodu má za to, že k tomu došlo mezi roky 30 a 33, ale i tak 14 Nisan pak připadá na:

pátek, 27. března 28
úterý, 14. dubna 29
středa, 3. dubna 30
pondělí, 24. března 31
pondělí, 12. dubna 32
pátek, 1. dubna 33
pátek, 20. března 34
čtvrtek, 9. dubna 35

Pondělí, úterý a středa jsou mimo hru - ke vzkříšení by došlo ve středu/čtvrtek/pátek. Základní problém se čtvrtkem je Lk 24,13. Byl to třetí (ne čtvrtý) den po ukřižování, takže to byla sobota (ukřižování ve čtvrtek) či neděle (ukřižování v pátek). Který Žid by v té době putoval o sobotě tak daleko?

No a když už jsem tě možná přesvědčil, zůstanu věrný svému přesvědčení, že pravda je to jediné, na čem záleží. Židé tehdy počátky měsíce určovali podle měsíce a to pouhým pohledem na oblohu, takže se klidně mohlo stát, že ty výše uvedené astronomické údaje nejsou v souladu s realitou:-)




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Pondělí, 23. květen 2011 @ 14:34:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavé. Co je to za časové údaje? Úplňky? 

Jen k tomu dni příprav. Dnem příprav byl právě označován den před 15. Nisanem. Den před velkou sobotou. Izraelci neměli den příprav každý pátek. Celý den byl skutečně vyhraněn k přípravám pokaždé 14. Nisanu, vždyť to byl i den příprav před vyjitím z Egypta.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 24. květen 2011 @ 21:55:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty časové údaje jsou atronomické údaje pro 14. Nisan, tj. pro Den příprav před 15. Nisanem. Jinými slovy jsou to dny a datumy, kdy v daných letech došlo k ukřižování. Pokud tedy došlo ke vzkříšení v neděli, pak ukřižování proběhlo 1.4.33 či 20.3.34 (rok 28 mi nepřijde pravděpodobný vzhledem k tomu, že v tom roce veřejně vystoupil Jan Křtitel). Pokud vstal Ježíš z mrtvých, k ukřižování došlo 9.4.35. 


]


Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Sobota, 21. květen 2011 @ 08:37:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Jeste snad male doplneni.

Slovo Heis muze znamenat neco jako  "jeden, nebo nejaky," ale take se objevuje ve smyslu druhý, respektive "první po." A ve spojeni se sobotou to pak v Bibli znamena  prvni den po sobote. Kdyz Bible hovori o sobote, tak tam pak slovo "heis" nedává.

Overit si to muzete sami. Na http://bible.poutnici.com si muzete dat do vyhledavani v recke konkordaci slovo "heis" a slovo "sabbaton" a pak porovnavat. Ja jsem si jednou tu praci dal a nenasel jsem vers, kde by souslovi "prvni po sobote" neznamenalo konkrtne nedeli, ale "nejakou sobotu," ci "prvni sobotu"

Mimochodem, kdyby ten anglicky preklad mel pravdu, pak by ty zeny sobotu vedomne porusili, coz samotny text v kontextu odmita...


]


Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 21. květen 2011 @ 10:28:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Demagogu, díky za doplnění. Já už ti fakt nevím, ale to jsem jediný, kdo opravdu čte, co tam je? Podívej se na to:

Když uplynula sobota a začínal první den týdne, přišly Marie z Magdaly a jiná Marie, aby se podívaly k hrobu. (Mt 28,1) - Ježíš očividně vstal z mrtvých PŘED tím, než tam přišly. I kdyby tam šli v neděli či v pondělí, nic to neříká o dni vzkříšení.

Prvního dne po sobotě, za časného jitra, přišly k hrobu s vonnými mastmi, které připravily. (Lk 24,1) - totéž jako Mt 28,1

První den po sobotě, když ještě byla tma, šla Marie Magdalská k hrobu a spatřila, že kámen je od hrobu odvalen. (J 20,1) - totéž jako Mt 28,1

Jediný verš, o kterém má smysl diskutovat je Mk 16,9: Když Ježíš ráno prvního dne po sobotě vstal, zjevil se nejprve Marii z Magdaly, z níž kdysi vyhnal sedm démonů. Jenže tady je čtení nejisté, neboť to můžeme zcela oprávněně číst jako:

Když vstal, prvního dne ... takže se nám tu zase neříká nic o tom, kdy vstal.




]


Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Sobota, 21. květen 2011 @ 14:04:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Ozeáš 6,2  Po dvou dnech nám vrátí život, třetího dne nám dá povstat a my před ním budeme žít.


]


Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Sobota, 21. květen 2011 @ 16:44:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj ssns, děkuji. Přesto však mi tento verš v Bibli připadá málo. Je nějaký další verš, podle kterého by bylo také zřejmé, že se sabatón používal i ve významu týden? Postit se dvakrát za sobotu mohlo tehdy znamenat leccos. Třeba vynechal dvě hlavní jídla. Nicméně půst skutečně se sobotou nejde dohromady. Nicméně Ježíš byl v hrobě nejspíš 15. Nisanu, tedy ceremoniální sobotě, která mohla vyjít na kterýkoli den v týdnu. 

10. Nisanu měl být oddělen beránek
10. Nisanu vjel Ježíš do Jeruzaléma a byl vítán jako král
14. Nisanu kolem třetí hodiny odpoledne měl být beránek zabit, neměla mu být zlámána žádná kost
14. Nisanu byl kolem třetí hodiny odpoledne zavražděn Ježíš Kristus, nebyla mu zlámána žádná kost
15. Nisanu byla slavnostní sobota přesnic, dřív než začala, musel být ze všech příbytků odstraněn veškerý kvas, Izrael si připomínal vyjití z Egyptského otroctví
15. Nisanu ve veliký sobotní den byl Ježíš v hrobě, přinesl oběť, která očistila lid od přestoupení, kvas hříchu byl odstraněn, cesta z otroctví hříchu otevřena
16. Nisanu byl přinášen snopek jako prvotina žně vždy následující den po sobotě.
16. Nisanu byl Ježíš vzkříšen jako prvotina ze vzkříšení všech spravedlivých. 
O padesát dní později nastávaly žně a Izraelci měli přinést novou oběť.
O letnicích, padesát dní po Ježíšově vzkříšení byl seslán na učedníky duch svatý a bylo pokřtěno 3000 lidí jako předzvěst žně ze všech spravedlivých

Byla-li by 16. Nisanu také sobota, byl by např. hned jasnější význam vyměňování předkladných chlebů ve svatyni v sobotu za čerstvé. "Den po sobotě" v tomto kontextu může být naprosto kterýkoli den, nechápu-li tedy slovo sabatón jako týden. 

Je to pro mě důležité jako cokoli jiného v Bibli, a myslím si, že nic na Božím slově není nehodné našeho zkoumání. A že toto téma je stejně vhodné k diskuzi jako kterékoli jiné. Připadá-li Ti to jako bazírování na hloupostech, mně třeba ne a kdo z nás dvou je určen k tomu, aby rozhodoval co v Bibli podstatné je a co není?


]


Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 22. květen 2011 @ 17:09:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Speciálně k tomu půstu jsem přece uvedl dobový pramen Didaché, který tu židovskou praxi zaznamenává s konkrétním údajem o dnech.

Jako hloupé, mám-li použít tvé slovo, mi přijde, když se lidé přou o sobotní vzkříšení a uvádějí verše, kde se nemluví o dni vzkříšení, ale o tom, kdy šly ženy k hrobu. Už jsem psal, že jediný verš, kde se "datuje" vkříšení, může být Mk 16,9. Za sebe - a uvítám podněty řečtinářů - se přikláním spíše k formulaci, že po té, co Ježíše vstal, šly ženy prvního dne k hrobu. A tady máš vlastně další vodítko - myslíš, že by tam šly v sobotu či o svátku?

Mně zajímá, proč je to podle tebe důležité. Je pro tebe stejně důležitý den narození?


]


Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Neděle, 22. květen 2011 @ 22:06:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já se přece s nikým nepřu. Já věřím ve vzkříšení v neděli, protože jsem to tak dosud četl v Bibli. Ale nebráním se tomu, že to mohlo být jinak. Jestli ano, pak chci vědět jak. Jsem prostě zvědavý. Co já vím, tak 15. Nisanu byl styk s mrtvým zakázán, ale v sobotě týdenní nikoli. Navíc tyto ženy, které šly k hrobu, znaly Ježíše a slýchaly jeho kázání. Nemyslím si, že by si zrovna ony nadále počítaly kroky, které smí v sobotu ujít a vůbec že by měly vůli se držet kteréhokoli lidského a ne Božího nařízení.

Ssns, nemyslíš si, že je to málo ten jeden verš? Je-li jediný, na kterém se dá potvrdit, že v biblickém slovníku sabaton znamená týden, pak je to zoufale málo, na to abychom mohli tak jednoznačně říct, že se právě v onom významu vyskytuje i při určení dne, v který vstal Ježíš z mrtvých. 

Nerozumím Ti. Říkáš, že sabaton znamená týden, tedy že se tam vyskytuje "První den týdne", a zároveň říkáš, že jediný spekulativní verš je Mk 16. Jak to myslíš?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Vstal Ježíš z mrtvých v sobotu? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 22. květen 2011 @ 22:55:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Výše jsem cizincovi poskytl přehled 14. nisanu pro klíčové roky. Tak se tam jukni. Mk 16,9 je problematický, protože řečtina umožňuje dvě odlišná čtení:

vstav tedy, ukázal se prvního dne ...
vstav tedy prvního dne, ukázal se ...

Je to jediný ze všech těch veršů, o kterých tu mluvíme, kde se neuvádí den, kdy šly ženy k hrobu. Možná se to tu uvádí také, možná se tu uvádí den vzkříšení. My prostě nevíme jistě, kam dát tu čárku.

Já sám si myslím, že k ukřižování došlo v pátek, 1. dubna 33 a ke vzkříšení v neděli 3. dubna 33. U sobotního vzkříšení vidím hlavně problém s poutí učedníků do Emauz. Ale jak jsem už napsal Toníkovi, jistotu v této otázce prostě získat nelze. 

Já jsem ale uvedl více příkladů, ne? Ten jeden je ale přece naprosto průkazný - proto jsem na něj dal takový důraz. Jestli ti to ale přijde málo, pak ti snad ani nebudu psát o slovech, která nejsou ze starověké literatury doložena vůbec a v NZ jsou jen jednou:-)


]


Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy