Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 170, komentářů celkem: 429696, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 527 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Willy
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116580347
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Svoboda nebo bezbožnost
Vloženo Pondělí, 17. leden 2011 @ 09:58:20 CET Vložil: Stepan

Společnost poslal cizinec

    V roce 1989 jsme stáli na náměstí a skandovali "SVOBODU, SVOBODU!", cinkali přitom klíči a byli nadšení a překvapení z toho, že otroctví komunismu pomíjí a můžeme zažívat svobodu na vlastní kůži. S příchodem svobody jsme pak byli o to více překvapeni, co všechno jsou lidé schopni považovat za "svobodu".        

    Poslední dobou jsem povídal s některými lidmi na téma "svoboda" a byl poněkud překvapen, že i mnozí lidé z křesťanského prostředí jsou na tom podobně a vykládají si to slovo svoboda velmi podivně a dokonce se snaží takový obsah pojmu svoboda vložit do pojmu "svoboda v Kristu Ježíši".

    V Kristu Ježíši je opravdová svoboda, ale ta svoboda má velmi daleko od způsobů, kterými by chtěli prožívat svobodu lidé ve světě.

Svoboda vybírat si dobro nebo zlo     Někteří lidé mají představu, že ve světě existuje svobodná volba "vybírat si dobro a zlo", svobodně si vybrat, jestli člověk "hřeší nebo nehřeší". Přemýšlím nad tím, jak to asi vypadá: Jestli takový člověk co si svobodně vybírá dobro a zlo se někde ocitne s hezkou ženou, tak se svobodně rozhoduje, jestli se s ní vyspí, nebo ne. Když si s někým povídá, tak se svobodně rozhoduje, jestli bude mluvit pravdu, nebo jestli bude lhát a vymýšlet si. Když se mu něco nepovede, tak se svobodně rozhoduje, jestli se bude rouhat, nebo dobrořečit Bohu.

    Když jde někdo do obchodu a zcela svobodně se rozhoduje, jestli za zboží v obchodě zaplatí nebo zda si ho odnese bez placení, tak takovému člověku neříkáme "svobodný" člověk, ale nazýváme ho třeba "zločinec", "zloděj", "podvodník", člověk "amorální", "zlý", "bezcharakterní" a podobně. Pokud člověk pobíhá po ulici a má "svobodu" sbalit na potkání kohokoliv a vyspat se s ním, neříkáme, že je "svobodný", ale říkáme, že je "sukničkář", "nevěrník" nebo "záletník". Stejně nazýváme člověka, který má svobodu lhát, ubližovat druhým, rouhat se Bohu nebo má jakoukoliv jinou "svobodu" vybírat si zlo.

    "Normální" svobodný člověk má jen jednu jedinou svobodu: Vzít si zboží, zaplatit ho na kase a teprve pak si ho odnést domů. Má nulovou svobodu zboží ukrást bez placení a taková "svoboda" mu v životě vůbec neschází, neomezuje ho. Stejně tak ho neomezuje mluvit pravdu, nespat s každým na potkání nebo nerouhat se Bohu. Pokud se straní zla, nepřipadá si nesvobodný, ba naopak: svoboda od zla normálního člověka v životě posiluje. "Svoboda" krást, lhát, podvádět či vybírat si jakékoliv jiné zlo není člověku k ničemu užitečná, není v životě člověka potřebná. Bez téhle "svobody" není normální člověk žádným způsobem omezen.     Svoboda a smlouva     Setkal jsem se tu i s názorem, že když je člověk svobodný, může si dělat cokoliv i když uzavře smlouvu. Že když člověk uzavře manželství, je stále svobodný a není manželskou smlouvou nijak omezen. To je pro mne poněkud šokující, vědět, že jsou kolem mne lidé s tímto názorem.

    Pokud nějaký člověk uzavře smlouvu a je nadále svobodný od podmínek té smlouvy, necítí se jimi vázán a je schopen si dělat dále cokoliv chce bez ohledu na uzavřenou smlouvu, tak takovému člověku neříkáme "svobodný", ale říkáme, že je "nesvéprávný". Je potřeba, aby jeho rodiče, děti nebo jiní příbuzní co nejdříve sebrali dotyčnému občanku a požádali soud o zbavení svéprávnosti dotyčného člověka a určili mu opatrovníka.

    Normální svéprávný člověk, pokud uzavře smlouvu, přestává být svobodný vzhledem k té smlouvě a je zavázán dodržovat to, co je ve smlouvě psáno. Schopnost omezovat vlastní možnosti a rozhodování a zavazovat se smlouvou s někým druhým a závazky dodržovat je nejzákladnější možný rys skutečné svobody a svéprávnosti člověka a jeden ze základů a pilířů naší kultury.

    K uzavření smlouvy je třeba svoboda a svobodné rozhodnutí člověka, ale pokud už k uzavření smlouvy dojde, tak si normální člověk nepřipadá nesvobodný, pokud dodržuje závazky vyplývající ze smlouvy, kterou uzavřel. Ani ho nenapadne, že by byl nějak degradovaný tím, že to musí dělat. V klidu platí za telefon, který si objednal, pracuje v zaměstnání do kterého nastoupil, dodává zboží svému obchodnímu partnerovi, miluje svoji ženu a děti a stará se o ně a nijak mu nevadí, že se k dané věci zavázal smlouvou. Svoboda a láska     Někteří lidé říkají: Láska může být jen ve svobodě. A dodávají: Ve svobodě dělat si cokoliv, co si člověk vybere, ve svobodě vybírat si dobro a zlo, ve svobodě dodržovat nebo nedodržovat smlouvu, ve svobodě poslouchat nebo neposlouchat, starat se nebo nestarat...

    Lidé ve světě, kteří jsou svéprávní, nechce se jim zavazovat ale uvědomují si závažnost smlouvy pak říkají, že "k lásce nepotřebují papír" a vyhýbají se uzavření manželské smlouvy, jak jen mohou, "aby mohli milovat ve svobodě". Pro tento druh lidí je nepředstavitelné zavázat se "budeme spolu v dobrém i zlém až do smrti", protože při tom "ve zlém" už by to nebyla láska.

    Ve skutečnost má láska muže a ženy možnot opravdu se rozvinout právě jen tehdy, kdy se lidé cíleně vzdají části své svobody, vzdají se možnosti flirtovat s kolegy v práci, možnosti hledat si jiného partnera, možnosti spát s kde-kým, možnosti odejít když jdou věci špatně a mnoha dalších možností, které má zcela nezávislý a "svobodný" člověk bez manželské smlouvy.     Pokud se normální člověk vzdá své svobody a uzavře manželskou smlouvu, stane se místo "svobodným", "svobodnou" najednou "ženatým" nebo "vdanou", nijak mu to nebrání v tom, aby svou ženu nebo svého muže člověk miloval ještě více, než "ve svobodě".

    O lidech, kteří mohou prožívat lásku jen ve svobodě a když to nevydrží v dobrém, tak odchází, neříkáme, že jsou "svobodní", ale říkáme, že jsou "nezodpovědní" nebo že chtějí být "nezávislí". Odmítají na sebe vzít opravdovou zodpovědnost za druhého člověka a za vztah, který s ním budou dlouhodobě tvořit a budovat, odmítají se vydat druhému tak, že by na něm měli být závislí. Svoboda a vztahy lidí     Pokud je někde člověk, který se dostal do problémů (například vyhořel) a jiný člověk má naprostou svobodu dotyčnému pomoci nebo se na něj vykašlat, tak neříkáme, že takový člověk je "svobodný" ale říkáme, že takový člověk je "lhostejný".

    Pokud je někde člověk, který žije s jinými lidmi několik let nebo desítek let a má naprostou svobodu se o druhé lidi, se kterými je, nezajímat, nic o nich nevědět, míjet je a ani je nepozdravit, tak takovému člověku říkáme "podivín" spíše než "svobodný člověk".

    Pokud je někde člověk, jemuž se ztratilo dítě a on má naprostou svobodu sedět doma a dítě nehledat, tak o takovém člověku například říkáme, že je "bezcitný" spíše než "svobodný".

    Pokud je někde táta, který se pohádal se synem a ten otec má svobodu svého syna nevidět stejně jako jeho syn svého otce, neříkáme, že jsou "svobodní", ale říkáme, že jsou "furianti", "tvrdé palice" a podobně.

    Normální svobodný člověk má schopnost navazovat vztahy s lidmi, starat se o ně. Pokud svobodný člověk někoho miluje, tak ho ta láska váže, láska způsobuje, že člověk nejedná zcela svobodně, ale má náklonnost k tomu, koho miluje, snaží se mu pomoci, vyhledává ho, myslí na něj a hledá jeho vůli a ne svojí. K tomu, koho člověk miluje se chová jinak než k lidem, ke kterým lásku nemá. Láska rozpouští těžkosti mezi lidmi, přitahuje lidi k sobě, přikrývá a odpouští chyby a provinění.

    Lidi, kteří tohle neznají a žijí zcela "svobodně" bez ohledu na vztahy, nejsou "svobodní" ale spíše by se dali nazvat "lhostejní", nebo dokonce v některých případech "bezcitní" či "lidé s kamenným srdcem". Svoboda nebo svévole     Občas potkávám některé lidi, kteří říkají: Já vím, že Bůh chce, abych už tohle v životě nedělal (abych už nebyl bez práce, nepodváděl na daních, poctivě pracoval, netelefonoval za peníze zaměstnavatele, ...). ALE JÁ si myslím, že to není tak špatné a CHCI si věci dělat podle svého.

    Pokud někdo zná Boha, ví, že Bůh je, ví, že Bůh je dobrý a že chce pro člověka dobré věci a přesto si dělá věci po svém, podle svojí "svobodné" vůle, tak takovému člověku neříkáme "svobodný", ale nazýváme ho "svévolník".

    "Svoboda" žít si po svém, neptat se po Boží vůli a neřídit se Boží vůlí pokud jí znám není k ničemu dobrému užitečná. Pro normální život křesťana není taková "svoboda" potřebná.

    "Normální" křesťan se ptá stále na Boží vůli v mnoha věcech svého života a poslouchá Boha. Pokud nemá svobodu žít si "podle své vůle" ale poslouchá Boha, nijak ho to v životě neomezuje, nepřipadá si méněcenný nebo degradovaný, ale poddání Bohu u něj funguje přesně naopak: Rozpoznání a poslušnost Boží vůle sytí jeho život. Svoboda nebo bezzákonnost     Někdy narážíme na lidi, kteří říkají: "Vždyť je to jedno, jak člověk žije a co dodržuje. Nikdež není žádná absolutní norma, každý má svoje normy, všechno je relativní, cokoliv svobodně můžeme, MY jsme norma a to, co děláme je správně. Proto jezme pijme, než umřeme, ať si to tu užijeme."

    Tak dnes máme běžně uzákoněné potraty, ve školách učitelé pouští dětem pornografické filmy stejně jako celému národu televize, krádež bohatým a závist je morálně omluvitelná protože jsou bohatí, o rodiče se stará stát v domovech důchodců a o batolata v jeslích, Bohu se může kdo chce rouhat jak chce, a když se někdo ozve a chtěl by žít podle vyšších a absolutních norem, je to pro bezzákonné lidi "středověk". A všem ve světě tento stav připadá "normální".

    Pokud má někdo "svobodu" být sám sobě normou a tou normou se řídit, neříkáme, že je svobodný, ale říkáme, že je "bezzákonný". Bezzákonnost je také základ věcí na konci světa: Až vzroste bezzákonnost, vychladne láska mnohých a ten, který pak nastoupí, syn zhouby, bude člověkem bezzákonnosti.

    Spravedlivý a svobodný člověk nemá s bezzákonností nic společného. V klidu přivede na svět svoje děti, stará se o svoje rodiče, nezávidí bohatým či cokoliv dalšího a nepřipadá si tím ve své svobodě omezený. Dodržuje bez potíží a pocitu omezení zákony svého státu (které nejsou proti svědomí a Bohu) a nepřipadá si tím omezen. Svoboda nebo bezbožnost     Někteří lidé říkají: S Bohem můžu žít jen ve svobodě. Jenom když si můžu svobodně vybrat, jestli Boha odmítnu nebo přijmu, tak to je "pravá svoboda". A zrovna teď chci odmítnout a jít si po svém.

    Pokud člověk slyší o kříži Ježíše Krista a rozumí tomu, co Ježíš udělal, pochopí cestu Boží spravedlnost a má "svobodu" to odmítnout, tak o takovém člověku neříkáme, že je svobodný, ale říkáme, že je "bezbožný". Bezbožný člověk prožívá nejhlubší minutí cíle, jaké může člověk prožívat: Žije bez Boha, sám podle sebe a své vlastní vůle, v dost zoufalé situaci, kterou si někdy uvědomuje, ale často má skutečný stav své situace zakrytý.

    Bezbožník s kamenným srdcem má jediné východisko: Použít svojí zpropadenou "svobodu" a vydat svůj život Ježíši Kristu. Písmo svaté a svědectví o svobodě a otroctví.     Učení proroků, Ježíše a apoštolů je ve věci svobody vybírat si dobro a zlo dost přímočaré. Rozlišuje jen dva stavy: Buď člověk patří Hříchu a je jeho otrokem, nebo patří Bohu, slouží mu a uctívá Boha.

    Tito lidé jsou prameny bez vody a mlhy hnané vichřicí; je pro ně na věky uchována mrákota tmy. Neboť mluví pyšná slova marnosti a lákají v žádostech těla výstřednostmi ty, kdo sotva utíkají těm, kteří žijí v bludu. Slibují jim svobodu, ačkoli sami jsou otroky zkázy; vždyť čemu někdo podlehne, tím je zotročen. Jestliže totiž ti, kteří unikli poskvrnám světa poznáním [našeho] Pána a Zachránce Ježíše Krista, se znovu do nich zapletou a podlehnou jim, jsou jejich poslední věci horší než první. Bylo by pro ně lépe, kdyby nepoznali cestu spravedlnosti, než když ji spoznali, a odvrátili se od svatého přikázání, které jim sbylo předáno. Přihodilo se jim to, co říká toto pravdivé přísloví: ‚Pes se vrátil k vlastnímu vývratku a umytá svině se opět válí v bahně.

    Stejný pohled na věc dává apoštol Pavel v listu Římanům:

    Což nevíte, že komu se propůjčujete jako otroci k poslušnosti, koho posloucháte, toho jste otroky: buď hříchu, který vede ke smrti, nebo poslušnosti, která vede ke spravedlnosti? Díky Bohu, že jste sice byli otroky hříchu, ale stali jste sse ze srdce poslušnými vzoru učení, jemuž jste byli svěřeni. Byli jste osvobozeni od hříchu a stali jste se otroky spravedlnosti. Pro slabost vašeho těla to říkám po lidsku: Jako jste propůjčili za otroky nečistotě a bezzákonnosti k činění bezzákonnosti, tak nyní předložte své údy za otroky spravedlnosti k posvěcení. Když jste byli otroky hříchu, byli jste svobodni od spravedlnosti. Jaký jste tehdy měli užitek z těch věcí, za něž se nyní stydíte? Neboť jejich cíl je smrt. Avšak nyní, když jste byli osvobozeni od hříchu a stali jste se otroky Božími, máte svůj užitek ku posvěcení a vašim cílem je věčný život. Mzdou hříchu je smrt, ale darem Boží milosti je život věčný v Kristu Ježíši, našem Pánu. 

    Cílem člověka je život s Bohem, ale člověk je otrokem hříchu, cílem hříchu pak je smrt. V Kristu Ježíši je člověk vysvobozen od hříchu, od toho minutí se cíle, který je v Bohu. To je také skutečná svoboda, kterou jsme přijali v Kristu Ježíši.

    V Kristu Ježíši není svoboda vybírat si dobro a zlo, porušovat nebo nedodržovat smlouvy, svoboda být bezcitný ke slabým, závistivý k bohatým a lhostejný k ostatním. Takové "svobody" nejsou nikomu k ničemu dobré a užitečné: Ani tomu, kdo se s takovou svobodou ohání a používá jí, ani tomu, kdo je obětí takové "svobody" na druhé straně.     Žádnou z těchto "svobod" nám náš Pán nedal ani nejmenším náznakem!

    Bůh dává jen dobré dary. Svoboda v Kristu Ježíši     Skutečná svoboda v Kristu není vybírat si dobro a zlo, ale svoboda v Kristu je vysvobození z otroctví hříchu a strachu. Poslechněme si svědectví evangelia k příchodu Ježíše:

    Muž Marie, Josef, byl spravedlivý a nechtěl Marii vystavit hanbě; rozhodl se propustit ji potají. Když to rozvážil, hle, Pánův anděl se mu ukázal ve snu a řekl: „Josefe, synu Davidův, neboj se přijmout Marii, svou ženu; neboť co v ní bylo počato, je z Ducha Svatého. Porodí syna a dáš mu jméno Ježíš (Hebrejské jméno Jehošua, ř. Iésús se odvozuje od kořene j–š–` = „vysvobodit“), neboť on vysvobodí svůj lid z jejich hříchů.“

    Zachariáš, otec Jana, byl naplněn Duchem Svatým a prorocky promluvil: „Požehnaný Pán, Bůh Izraele, protože navštívil a vykoupil svůj lid (ř.: učinil vykoupení svému lidu) vzbudil nám roh záchrany v domě Davida, svého služebníka, jak mluvil skrze ústa svých svatých proroků od pradávna, zachránil nás od našich nepřátel a z rukou všech, kteří nás nenávidí, aby učinil milosrdenství s našimi otci a rozpomenul se na svou svatou smlouvu, na přísahu, kterou se zavázal našemu otci Abrahamovi, že nám dá, abychom vysvobozeni z rukou našich nepřátel mu beze strachu sloužili ve svatosti a spravedlnosti před ním po všechny naše dny. A ty, dítě, budeš nazváno prorokem Nejvyššího, neboť půjdeš před Pánem připravit jeho cesty, aby dal jeho lidu poznání záchrany v odpuštění jejich hříchů, pro hlubiny milosrdenství našeho Boha, v nichž nás navštíví Úsvit z výsosti, aby se ukázal těm, kdo sedí ve tmě a stínu smrti a uvedl naše nohy na cestu pokoje.“

    To je skutečná svoboda, kterou jsme přijali v Kristu Ježíši: "abychom vysvobozeni z rukou našich nepřátel beze strachu sloužili Bohu ve svatosti a spravedlnosti před ním po všechny naše dny." To je slavná svoboda Božích dětí, o které píše apoštol. V Kristu Ježíši není jiná svoboda, natož pak některá z bezbožností uvedených v úvodu článku. 

    Ježíš nás vysvobodil z pravomoci temnoty a přenesl do království svého milovaného Syna, v němž máme skrze jeho krev vykoupení, odpuštění hříchů. On je obraz Boha neviditelného, prvorozený všeho stvoření neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebesích i na zemi, věci viditelné i neviditelné, ať trůny nebo panstva, knížatstva nebo mocnosti; všechno je stvořeno skrze něho a pro něho. On je přede vším a všechno v něm spočívá.
    A on je hlavou těla, církve. On je počátek, prvorozený z mrtvých, aby on sám zaujal ve všem první smísto, neboť se Otci zalíbilo, aby v něm přebývala veškerá plnost a aby skrze něho smířil všechno se sebou a způsobil pokoj skrze krev jeho kříže — aby skrze něho smířil vše jak na zemi, tak v nebesích.


Podobná témata

Společnost

"Svoboda nebo bezbožnost" | Přihlásit/Vytvořit účet | 25 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 17. leden 2011 @ 13:35:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Klasicky se mi to nepovedlo naformátovat, rozumně ke čtení i s odstavci a nadpisy je to na cizinec.com.



Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pondělí, 17. leden 2011 @ 17:12:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
máš to naformátováno ok,
a hlavně ten poslední odstavec je NÁDHERNÝ a VYDATNÝ


]


Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 17. leden 2011 @ 20:28:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  To jo, to je dobrý odstavec. Díky.

  Když jsem to psal a po sobě četl, tak jsem se trochu zděsil. Vzpoměl jsem si na dobu, kdy jsem se dvakrát denně, ráno i večer, modlil tu Zachariášovu modlitbu a proroctví a přitom jsem seděl ve tmě a stínu smrti a moje nohy byly daleko od cesty pokoje.

  Mohl jsem si zase znovu po letech do hloubky připomenout, jakou sílu má živé a navěky zůstávající Boží slovo, když je fakt živé a člověk nemá roušku, která to slovo schovává a zatemňuje.


]


Re: Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: helena v Úterý, 18. leden 2011 @ 00:47:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
cizinče,
já vím, že zázraky SLOVA BOŽÍHO se dějí, já sama je přijímám stále v úžasu a pokoře! i mě drželi daleko od zdroje ŽIVOTA a SPÁSY, ale NEUDRŽELI! PÁN TI MOCNĚ ŽEHNEJ!


]


Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 18. leden 2011 @ 10:19:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máte tam moc pěkný článek o tom co je po vědecké a společenské stránce korektní a důvěryhodné a co naopak není. Škoda že Vám tam chybí ještě pár příkladů které se týkají naší církve. Pokaždé když někdo nadává na Vatikán tak si mnozí z té veřejnosti o které mluvíte ze samé radosti otloukají rohy o strop jak vysoko poskakují. A ochotně mu odsouhlasí třeba i křemíkové nebe nebo malé růžové slony na místě Stvořitele. Nebo zkuste někomu z nich říct že Bůh není nějaké neurčité a relativní něco (to by též skákali radostí) ale konkrétní a živoucí Stvořitel a Spasitel. Pak už od Vás ani pes kůrku nevezme. :o)



Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 18. leden 2011 @ 12:42:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, poutnicku, přiznám se, že jsem váš příspěvek četl několikrát, abych vám mohl nějak odpovědět, ale vůbec jsem nepochopil, jak se růžoví sloni vztahuji k článku, který jsem napsal.

  Článek jsem psal jako reakci na diskuze zde, kdy třeba oko a Jaela používají slovo "svoboda" způsobem, který je mi naprosto cizí, nevím, jestli jste ty diskuze sledoval. Řekl bych, že v jejich uvažování o "svobodě" má prsty vatikán, ale radši diskutuji nad tématem, než nad nějakou virtuální válkou.

  S lidmi, kteří žijí bez Boha, neznají Boží vůli nebo se jí nechtějí poddat diskutuji celkem často a diskuze s nimi je snažší, než s lidmi, kteří jsou uzavřeni v nějakém nábožném systému plném prázdných frází. Problém s Vatikánem jim lze vysvětlit celkem rychle a jednoduše, protože mnozí se dějepis učili nebo jsou dokonce dějiny jejich koníčkěm. S takovými lidmi je tedy snažší se bavit přímo na dané téma a neodbíhat k nesmyslům a hádkám. Obvykle jsou také schopní spíše respektovat názor druhého, když nemají v hlavě natlučen hřebík ve stylu "kdo má jiný názor je heretik a je třeba ho přesvědčit o tom, že MY máme pravdu".


]


Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: helena v Úterý, 18. leden 2011 @ 13:14:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
kdo chce psa bít, narostou mu nejdříve rohy a vidí růžové slony, něco jako delirium?


]


Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Úterý, 18. leden 2011 @ 13:31:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
poutnicku,

ne, že by to bylo tak důležité, ale mohu vědět, na co že je tu takto reagováno? Děkuji za odpověď.

willy


]


Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Čtvrtek, 20. leden 2011 @ 10:13:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
poutnicku,nevím proč otkoukat hlavy o strop ? Naše hlava je v nebi a tam je i naše svoboda i radost.
 
Nebeský Jeruzalém ovšem není Vatikán,kde mají někteří napichané hlavy svázané "mocí klíčů". Co s tím?


]


Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Úterý, 18. leden 2011 @ 18:08:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Milý Cizinče,
hezky jsi to napsal. A souhlasím. Ale měl bych otázku. Proč tedy Bůh vysadil v zahradě strom poznání dobrého a zlého? Odpověď většinou zní, že kvůli svobodě. Je-li tedy svoboda v Bohu něco jiného, než možnost nejednat podle Božích příkazů, o co šlo zde?



Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Úterý, 18. leden 2011 @ 19:27:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Danieli,

nevím, jestli většinová odpověď zní "kvůli svobodě". Já bych řekl, že to, co Bůh sledoval vysazením stromu poznání dobrého a zlého, byla spíše (dobrovolná) poslušnost a bázeň před Hospodinem. Člověk měl poznat ne dobré a zlé, ale přijmout život (božský věčný) jedením ze stromu života, aby mohl vyjadřovat/reprezentovat a zastupovat Boha přede všemi živými tvory, nad nimiž měl panovat. K tomu, co dostal Adam za úkol nepotřeboval poznat dobro a zlo, ale život a přirozenost Boha. Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Středa, 19. leden 2011 @ 20:28:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Víš, s tím poznáním dobrého a zlého mám také problém. Znamená-li "znát" (poznat) dokázat rozlišit mezi dobrým a zlým, tedy něco čemu před snězením zakázaného ovoce člověk nerozuměl, za co byl vyhnán z ráje? Nebyl-li člověk původně obdařen schopností rozlišovat dobré a zlé, jak mohl vůbec být učiněn zodpovědným za své jednání? Já si myslím, že to slovíčko "znát" neznamená evidovat nějaké informace, ale přímo zakoušet. Myslím si, že had tvrdící o Bohu, že zná dobré a zlé, nemluví o tom, že Bůh ví, co je dobré a co zlé, ale že dobře i zle jedná ("je pravda, že vám Bůh zakázal jíst ze všech stromů v zahradě?"). Představuje Boha jako tyrana a někoho, kdo zaslepuje mysl lidí, tedy člověk musí jíst ze stromu poznání, aby prozřel (otevřely se mu oči). Bůh nezná zlé, tak jak to člověku nalhal satan. Má-li tedy člověk podle satana jako Bůh znát dobré a zlé, je to jen součást ďáblovy podlé řeči, protože nejenže člověk poznal zlo jinak než Pán Bůh, a totiž podle chuti, ale také po tom, co "prozřel" uviděl, že je nahý (styděl se). Větu pak "Teď je člověk jako jeden z nás, zná dobré a zlé." lze přeložit i jiným způsobem, kterému většina překladů nefandí, ale některé přece a totiž: Člověk byl jako jeden z nás, znaje dobré a zlé, teď nepřipustím... Sloveso "haja" lze přeložit dvěma způsoby - stal se, nebo byl. Slovo "teď" se pak v originále vyskytuje až v další větě. Kdykoli dál v Bibli se setkáváme s rozlišováním dobrého a zlého, vždy je k tomu potřeba Boží zjevení. Viz např. Šalamounova prosba o schopnost rozlišovat dobré a zlé. Člověk nedostal schopnost rozlišovat, naopak pádem do hříchu toto jakési vnitřní "čidlo rozlišování", závislé na přímém napojení na Boha, ztrácí. Člověk byl stvořen, aby znal Boha. Zakoušel jeho přítomnost, žil s Ním. Koneckonců Boha samotného reprezentuje ten druhý strom, strom života. Jenže proč tam je tedy ten strom "poznání"? Vydrčel si ho padlý anděl? Nebo nám měl dávat na vědomí, že jsme pouhým stvořením a musíme přijmout určité limity? Nevím.


]


Re: Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Středa, 19. leden 2011 @ 21:16:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověk byl vyhnán ze zahrady Eden, tj. z ráje kvůli neposlušnosti/pádu/hříchu. Nikdy neměl poznávat/rozlišovat/zakoušet dobré a zlé ani nic činit nezávisle na Bohu - o to šlo, aby byl oddělený pro Boha a vše činil spolu s Bohem pod Jeho vedením.

Člověk byl stvořen, aby znal Boha. Zakoušel jeho přítomnost, žil s Ním. Koneckonců Boha samotného reprezentuje ten druhý strom, strom života.  Nevím. To jsi napsal dobře a hezky.

Jenže proč tam je tedy ten strom "poznání"? Vydrčel si ho padlý anděl? Nebo nám měl dávat na vědomí, že jsme pouhým stvořením a musíme přijmout určité limity? Padlý anděl neměl co požadovat, ten jen zneužil Boží zkoušky poslušnosti pro člověka. Již jsem to napsal - šlo o poslušnost; dobrovolnou a z lásky v rámci bázně před Hospodinem, která je počátkem moudrosti a poznání, pramenem života a k životu - viz Př 1:7,29; 8:13; 9:10; 14:27.

Šlo také o to, že Bůh chtěl, aby člověk měl veškeré/jakékoliv poznání v Něm a skrze Něho, tj. v Bohu, který všechno stvořil, ví jak a proč všechno stvořil a který dává všemu pravý/správný smysl. Bůh nechtěl, aby člověk poznával bez Něho. Bez Boha je naše poznání/poznávání k ničemu - koneckonců Pán Ježíš ve své "velekněžské" modlitbě (J 17:3) definuje věčný život jako "poznávání Boha" - „A toto je život věčný: Aby poznávali Tebe, jediného pravého Boha, a Toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista.“

Podobné to bylo později, když předložil před syny Izraele život a smrt a řekl, aby si vybrali; ale zároveň jim dal radu, aby si vybrali život. Na začátku to takto nebylo, ale bylo to tak myšleno/naznačeno tím, že strom života byl strom života a strom poznání byl stromem smrti.

Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Čtvrtek, 20. leden 2011 @ 18:01:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Nikdy neměl poznávat/rozlišovat/zakoušet dobré a zlé ani nic činit nezávisle na Bohu

Myslíš si tedy, že zakoušet "dobré" snědením plodu ze stromu poznání symbolizuje "dobré" bez Boha? To je velmi zajímavé. Všiml jsi si, jak strom ohodnotila Eva? Byl s plody dobrými k jídlu, lákavý pro oči, slibující vševědoucnost (Gn 3,6). (Pro Evu byl dobrý, ačkoliv byl Bůh určitě jiného mínění) A opět člověk poznává "dobré" jinak než Bůh, tedy bez Boha. (není to koneckonců stejné s každým hříchem, jevícím se jako dobrý, lákavý, slibující něco víc?) Ale rozlišovat dobré a zlé si stejně myslím, že musel umět i jako hříchem neporušená bytost. Už jen proto, že je obrazem Dobrého, musel zakoušet dobré (tedy to i dokázat rozlišit), ale jinak než posléze. A o zlém musel vědět přece taky. Postavil-li se anděl s takovým postavením jako byl Lucifer proti Bohu a s ním zástupy andělů, muselo to mít vesmírný rozměr a člověk byl určitě Bohem varován. 

Jinak za komentář moc děkuji. Dal jsi mi uspokojivou odpověď, která mi v mém studiu chyběla. A myslíš tedy, že strom poznání dobrého a zlého by v Edenu stál, i kdyby bylo k žádnému sporu mezi anděly nedošlo?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Čtvrtek, 20. leden 2011 @ 19:11:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověk od té doby umí samozřejmě rozeznat dobro a zlo a umí je i činit. Ale jak určitě sám víš, to, co se jeví člověku jako zlé, může/umí Bůh použít pro jeho dobro a děje se to i naopak, což je důsledek toho, že tyhle věci posuzuje bez Boha/nezávisle na Bohu. k se často stává např. to, že se člověk přirozeně brání dle jeho názoru něčemu zlému, což by mu však mělo být ku prospěchu. Začíná to už v dětství, kdy se děti např. snaží vyhnout všemožně trestu za zlé jednání, i když si ho zaslouží a potřebují. Trest není zlý, je-li spravedlivý a s láskou a z lásky vykonaný, ale děti se přesto brání, poněvadž to vnímají jinak.

Přirozeně dobrý hodný věřící člověk může mít za to, že je v pořádku a nepotřebuje žádnou zvláštní proměnu k Obrazu Syna Božího a může se bránit Boží výchově i vůli, ačkoli ji potřebuje znát i zažívat.

Tvé kdyby v závěru komentáře je nepřípadné, poněvadž k satanově vzpouře a třetiny jím svedených andělů prostě došlo a má-li se Bůh s tímto svým nepřítelem vypořádat a stvořil za tímto účelem kromě jiného i člověka, pak je na Bohu a Jeho svrchovanosti, jakým způsobem to provede tak, aby to bylo provedeno řádně, spravedlivě a jednou provždy. Bůh při stvoření vesmíru, nebe a země rozhodl, že to bude tak, jak to bylo a určitě věděl, co, jak a proč. Tož tak.

w.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Čtvrtek, 20. leden 2011 @ 20:32:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mé "kdyby" uvažuje spojitost těch dvou událostí. Jestli je v ráji strom poznání kvůli možnosti se přidat na nepřítelovu stranu, nebo čistě se týká osobní roviny mezi člověkem a Bohem.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Čtvrtek, 20. leden 2011 @ 20:55:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dá se říci, že obojí. Když se člověk přidá na nepřítelovu stranu, nemůže se skrze něj/jeho prostřednictvím Bůh se satanem vypořádat, takže je to třeba vyloučit. A strom života je tu kvůli tomu, aby jedením z Něho člověk přijal božský život spolu s božskou přirozeností a vším pro vyjadřování Boha neboli rovina vztahu Bůh a člověk zjevující Boží věčný záměr a způsob jeho naplnění.


]


Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 18. leden 2011 @ 21:50:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Fakt nevím.


]


Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Fera v Středa, 19. leden 2011 @ 07:04:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč tedy Bůh vysadil v zahradě strom poznání dobrého a zlého?

Myslím, že aby nemohla být Bohu předložena otázka nemožnosti volby člověka v "jeho svobodě" a zároveň byl v Boží vševědoucnosti toho, jak to dopadne, oslaven Syn, a potvrzeno, že člověk bez symbiozy se svým Stvořitelem v nějaké svobodě od Něj nemůže existovat.


]


Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: helena v Středa, 19. leden 2011 @ 07:21:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kábrte,
co to je otázka probíraná ve zbytečných úkolcích? a Ty nás zkoušíš?
Pán Svořitel, náš Bůh stvořil člověka ke svému obrazu a se všemi předpoklady moudrosti a jako Pán řekl co chce a co bude!
Poznat proč a vidět do té úžasné tvorby můžeme jen tím, co je PSÁNO!
Parametry k JEHO obrazu jsme obdrželi a strom poznaní dobrého a zlého, nezůstal bez příkazu a jasné řeči!
V den kdy budeš z něho jíst ZEMŘEŠ!
Kdo z vás tam prosím vás může vidět prostor pro SVOBODU? Jen blázen a sebevrah a v té situaci jsme se žel ocitili a mnozí v ní ještě jsou


]


Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Středa, 19. leden 2011 @ 10:10:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Heleno
je tam prostor pro svobodu rozhodování. Je to i ve tvém životě - ty si to jablíčko buď vezmeš a nebo nevezmeš. Od toho se odvíjí všechno další. Můžeš být zatvrzelá a nepoznáš PRAVDU.


]


Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Středa, 19. leden 2011 @ 19:25:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavý postřeh :-). Děkuji.


]


Re: Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 19. leden 2011 @ 20:08:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Já to taky tak chápu. Například:

Volám si dnes proti vám za svědky nebe a zemi: Dnes jsem vám předložil život a smrt, požehnání a prokletí. Vyber si život, a budeš živ ty i tvé símě.

  Já si nemůžu pomoct, ale prostě v tom nevidím "svobodu vybírat si smrt nebo život, požehnání nebo prokletí". Svoboda by to byla bez toho příkazu a trestu, a i to je dost sporné jestli by to byla svoboda.

  To je jako kdyby sem přijel cizinec (s malým c) a my jsme mu řekli: "U nás máme svobodu vybírat si dobro a zlo. Můžeme vraždit, krást, smilnit, cizoložit, lhát, závidět, podvádět jak se nám zachce, úplně svobodně, nic nám v tom nebrání." Asi by se cizinec trochu divil.

  Nebo přijít za sloužícím někde pod svým Pánem a slyšet od něj: "Můj Pán mi dal svobodu, můžu mu ukrást, cokoliv chci. Kdy se mi zachce, udělám si z jeho majetku hostinu, taky můžu svobodně spát s jeho ženou". Divné, ne?

  Stejně chápu rozdíl "svobody" a "možnosti selhat, splést se, zkazit něco".

  Technicky řečeno, rozdíl mezi chybou systematickou (svoboda volit zlo, t.j. otroctví hříchu) a chybou nahodilou (člověk se omylem splete, selže).


]


Re: Re: Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Čtvrtek, 20. leden 2011 @ 07:29:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinče,

a nemůže být věta "Vyber si život...." míněna ne jako příkaz, ale jako doporučení? V tom smyslu, že Otec vpodstatě říká dítěti - "prosím tě, já tě tak miluju, jestli ti můžu doporučit, vyber si život, nechci tvoji smrt...." - ale to mě jen tak napadlo..

I.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Svoboda nebo bezbožnost (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 20. leden 2011 @ 09:40:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Jo, rozumím tomu podobně, buď jako příkaz, nebo jako doporučení, ve všech těch případech, kdy Bůh takto mluví. V případě, kdy ale po "doporučení" uvedena dost nepříjemná sankce, tak mi to připadá trochu víc než jen doporučení ;-)

  V každém případě vnímám slovo "svoboda" jinak, než jako možnost selhat, neco zkazit nebo někomu či sám sobě ublížit, tedy možnost hříchu. Opravdová svoboda v Kristu je pro mne přesný opak: možnost zbavit se hříchu, vyjít z hříchu, možnost poslouchat Boha, sloužit mu, žít pro něj podle jeho doporučení.

  Slovo "svoboda" vnímám podobně, jako křesťané, kteří utíkali pryč z pronásledování náboženství. Pro ně byla svoboda uctívat Boha, svoboda od strachu, svoboda slova - to jsou pro mne opravdové "svobody". Když se k tomu přidá svoboda v základních potřebách, žádná jiná svoboda mi v životě neschází.


]


Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy