Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 258, komentářů celkem: 429593, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 441 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
Danny42
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116502541
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Paradoxy kalvinismu
Vloženo Čtvrtek, 02. prosinec 2010 @ 23:27:17 CET Vložil: Olda

Etika poslal Nepřihlášený

Je opravdu zvláštní, jak kalvinisté všechny verše, kde křesťan propadá peklu, oddiskutují, že nejde o peklo :) Bůh prý není tak zlý, aby zatratil své díťe, i kdyby hřešilo na entou. Inu, kalvinismus jen nad Písmem. Pak ovšem neříkejte Sola Scriptura, ale Sola Calvinism. Když však Bible říká, že Bůh chce, aby všichni došli spásy, náhle Bůh tak hodný není a přeje si prý zatracení většiny lidstva  :-)

Bublifuk


"Paradoxy kalvinismu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 31 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 06:09:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A které místo v pekle chceš zaujímat bezbožníku Bublifuku? No každopádně skvěle plníš úlohu tvého pána a to odvádět od víry. Ještě , že je nemožné vyvolené svést.
A tak můžeš svést jenom Bohem dávno zavržené.Vrať se do pekla démone!



Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 09:30:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Říkám vám: Nebude-li vaše spravedlnost mnohem dokonalejší než spravedlnost učitelů Zákona a farizeů, do nebeského království nevejdete. 
Slyšeli jste, že bylo řečeno předkům: 'Nezabiješ. Kdo by zabil, propadne soudu.' Ale já vám říkám: Každý, kdo se na svého bratra hněvá, propadne soudu; kdo svého bratra tupí, propadne veleradě; a kdo ho zatracuje, propadne pekelnému ohni.

Do pekla ho radši neposílejte. A když už se stalo tak se zkuste pomodlit a požádat za odpuštění.


]


Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: Revival v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 11:42:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na tento verš dostaneš odpověď, že nejde o peklo, ale o obraz :-) Vyvolený přece nemůže ztratit spasení :-)



]


Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 16:50:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale poutnicku,
vyvolený nemůže propadnout pekelnému ohni!



]


Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 09:55:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Touto reakcí jsi jen potvrdil závažnost jeho námitek, Didymosi.


]


Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 11:27:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jo, je to těžká volba. Na jedné straně kalvinismus, který tvrdí, že Bůh vlastně nechce to, o čem tvrdí, že to chce. A na druhé straně arminiáni, kteří tvrdí, že Bůh je natolik slabý a bezmocný, že neví, jak dosáhnout toho, co chce a o čem prohlásil, že toho dosáhne.

Ještě že máme třetí možnost - Bůh chce to, co říká, že chce, a ví, jak toho dosáhnout, když už prohlásil, že toho dosáhne. Jenže to se nám pak ztratí ta láskyplná představa věčně trpících lidí v pekle, že?



Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: Revival v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 11:40:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A na druhé straně arminiáni, kteří tvrdí, že Bůh je natolik slabý a bezmocný, že neví, jak dosáhnout toho, co chce a o čem prohlásil, že toho dosáhne.

Bůh někde prohlásil, že spasí každého vyvoleného i když neodpustí, bude se rouhat Duchu, zatratí svého bratra nebo zakope hřivnu?


]


Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 14:20:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ne, Bůh podle Písma opakovaně prohlásil, že spasí vše a každého. Případně se podívej na moji níže uvedenou odpověď Oku. 


]


Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: Revival v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 14:22:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, v tom se asi neshodneme, já čtu v Bibli něco jiného :-(



]


Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 14:29:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak se na mě nemrač. Jestli chceš, můžeme o tom hodit řeč. Nástin mých argumentů je v těch odkazech pro Oka. Jestli se ti to nechce číst, naprosto to chápu. Mně zase přijde zbytečné, abych to tu zaplevelil opakováním už mockrát napsaného.

Někde jsi tu napsal, že máš jistotu spasení. Pokud bude kdokoli nespasen, pak já mám jistotu nespasení, protože o spásu od takového boha nestojím. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: Revival v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 15:03:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale já se přeci vůbec nemračím :-) Četl jsem to - kdysi. Píšeš: "Pokud bude kdokoli nespasen, pak já mám jistotu nespasení, protože o spásu od takového boha nestojím."

Nedáváš si žádnou rezervu pro to, že by ses přece jen mohl mýlit? 



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 18:51:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, reagoval jsem na ten smaijlík " :-( ". Samozřejmě se mohu mýlit. Jedna možnost je, že mají pravdu třeba muslimové a pak to máme oba velmi pravděpodobně spočítané, pokud tedy nepřijmeme Mohameda jako proroka. Druhá možnost je, že si tu Bible protiřečí. A třetí varianta je, že Bible učí něco jiného, tj. že jsem ABSOLUTNĚ nepochopil Evangelium. V takovém případě jsem ale žádné Evangelium nepřijal a nejsem ani křesťan. Ježíš, v kterého věřím, je pak jakási modla či co. 

Kristus (Bůh) mě naučil milovat lidi. Selhávám, ale před tím, než jsem uvěřil, jsem byl hodně jiný. Bůh by musel totálně změnit vše, čím jsem se díky němu stal, abych mohl žít v nějaké blaženosti při vědomí, že miliardy lidí věčně trpí v nějakém pekle. Bylo by to pro mě jako piknik za plotem Osvětimi.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 06. prosinec 2010 @ 10:21:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Do Osvětimi byli lidé dovezeni násilím, peklo si volíš sám dobrovolně způsobem svého žití.


]


Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 12:29:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bůh sice chce, aby všichni lidé byli spaseni.

Ale spása je podmíněna dobrovolností přijetí daru spásy a my víme, že věčné zavržení je realitou. Bůh nás nespasí bez nás, bez našeho souhlasu, bez naší spolupráce. Milovat jde jen svobodně.

O věčném zavržení mluvil i Pán Ježíš (Mt 10,28).

Pavel i Jakub mluví o zavržených.
(2 Kor 13,5; Jk 4,12)

Zj 20,15 mluví zcela jasně o části lidí, kteří budou zavrženi.



]


Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 14:15:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Staňo, ale já přece netvrdím, že někdo bude spasen proti své vůli. Už jsme se o tom bavili mockrát. A ani nepochybuji o reálné existenci pekla. Jen věřím opakovaným slibům v Písmu, že nakonec dojde spásy vše a každý.

Nemám rád tapetování, ale nemá smysl, abych to vše zase znovu opakoval. Takže na konci komentáře odkazuji na články, kde jsem se tomu věnoval.

S plným vědomím závažnosti tvrdím, že pokud bude jen jeden jediný člověk trpět bez konce v nějakém pekle, pokud zůstane jen jeden, který nebude nakonec přijat do Boží slávy (spasen), pak Bible neučí o pravém Bohu. Já věřím v Boha, který přitloukán na kříž volal po bezpodmínečném odpuštění, Boha, který nás učí milovat bezpodmínečně všechny lidi (k tomu viz zejména ten druhý odkaz), Boha, který zná a ví, jak dosáhnout cíle, aniž by musel někoho znásilnit. Polož si jednu jednoduchou otázku. Pokud někdo stane před soudnou stolicí tváří tvář Bohu, jeho lásce a svatosti, a bude mu řečeno, že je ve stavu, kdy musí pryč, bude mu nějak bránit svobodná vůle udělat cokoli, aby poklekl a přijal Krista a tím i nepopsatelnou blaženost v přítomnosti Boha?

Já vím, věříš, že smrtí končí šance na obrácení. Asi se shodneme, že zatracení, kteří poprvé opravdu uvidí sebe sama pohledem Boha, by dali vše za možnost činit pokání. Ty jsi rodič. Miluješ své děti, ale jistě budeš souhlasit, že tvoje láska je v porovnání s láskou Boží naprosto nedokonalá a pokřivená. A přesto, když je dítě neposlušné, dáš mu lhůtu na "obrácení" do soboty do tří hodin s tím, že když se kajícně omluví až v neděli, zavrhneš ho na věčnost do utrpení?

Už jsem to psal, ale bůh, který by připustil nekonečné utrpení člověka (nebo ho dokonce k němu odsoudil) není a nikdy nebude mým Bohem. Dospěl-li by takový bůh k závěru, že mne spasí, doufám, že budu mít možnost odmítnout a z lásky k těm nešťastníkům odejít do zatracení.






]


Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: Revival v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 15:06:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No ale jestli bude "spasen každý", tak pojem spásy úplně ztráci smysl. Jestliže není zatracení, není potřeba ani spasení...



]


Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 19:05:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechápu proč. Spása je Boží zásah, který člověka vyléčí z nemoci hříchu. Abych se přidržel toho připodobnění. Dnes je x miliónů lidí nemocných AIDS. Řekněme, že jako lékař najdu lék se stoprocentní úspěšností. Budeš také tvrdit, že léčba postrádá smysl, když už nikdo AIDS netrpí a nezemře?

Spása má smysl pro každého z nás. Já jsem byl svého času v pohodě, věřil jsem, že jsem celkem slušný člověk. Pak se Bůh dotkl mého srdce a já se viděl v úplně jiném světle - člověk totálně prolezlý chorobou hříchu, člověk zlý. On mi ukázal cestu z toho ven a já mu nikdy nepřestanu být dost vděčný. Pokud mě dovede až k cíli, bude mít spása pro mě smysl bez ohledu na to, jestli budu jediný spasený nebo budeme spaseni všichni. Protože tím, jak postupuji po cestě za Kristem, roste moje láska k lidem, bude moje radost ze spásy úměrná radosti, kterou z ní budou mít další. Čím víc takových lidí, tím lépe. Nezapomeň, že budou-li nějací bez konce trpět v pekle, stvoření nikdy nebude v pořádku. Nečekáš, že oni budou Boha milovat a děkovat mu, že? Všemohoucí Bůh může v mžiku oka donutit k čemukoli kohokoli. Ale Bůh, který jednou dokáže proměnit i nejhoršího z lidí ve svoje dítě, je opravdu veliký. Zamysli se. Představ si, že bys měl plně v rukou Hitlera. Zabít ho (zavřít někam) je maličkost. Ale dokázal bys mu ukázat, jaký je, a dovést ho k pokání a lásce? Přivést ho k tomu, aby se změnil?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 21:36:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Trošku si rejpnu a prohlásím, že když byste chápali spásu v katolickém pohledu, pak by se vám tyto jednotlivé, zdánlivě protichůdné výroky podařilo skloubit.

Spása je pro každého. Ježíš jako Spasitel spasil všechny. Ale přesto existuje zatracení. Protože lidi navzdory nabídce spásy spásu odmítnou. Je to nepochopitelné a k udivení, že k tomu dochází, ale taková je realita hříchu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 03. prosinec 2010 @ 23:12:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No bylo by fajn, kdybys dal vědět, jaké výroky myslíš. Mluvíš-li o odmítnutí spásy, pak jsou tu dva principy spravedlnosti, ke kterým se už dopracovalo i lidstvo.

1. Trest odpovídá provinění

Smrtelný člověk nikdy nemůže udělat nic, co by mělo tak tragické a nikdy nekončící dopady, aby byl trest nekonečného utrpení spravedlivý. Někteří koumáci se snaří tvrdit, že každý hřích proti Bohu má nekonečné důsledky, protože Bůh je Bůh. Tento princip ale s*****í středověkem až hanba. Argument vznikl v době, kdy se závažnost provinění posuzovala podle sociálního postavení oběti a pachatele.

Řekněme si však, že si lze asi těžko představit horší hřích proti Bohu než se aktivně spolupodílet na vraždě jeho Syna. Vrátím se k tomu ve druhé části.

2. Pro trestní odpovědnost je nutná znalost důsledků a vědomí, že páchám něco nekalého

Žádný normální soud neodsoudí někoho, kdo si třeba vlivem nemoci či poruchy neuvědomuje povahu a následky svého konání. Existence Boha a celé to naše křesťanské povídání jsou empiricky nedokazatelné. Lidé, kteří si jsou vědomi následků odmítnutí spásy (nevědí to, ale aspoň tomu věří), spásu přijímají. Jenže spásu odmítají právě ti, kteří si takových důsledků vědomi nejsou. Nevěří v Boha, Ježíše, posmrtný život. Odmítnutí i přijetí spásy je čin naprosto iracionální a v žádném případě není založen na znalosti. To je mimochodem to, co hlásá sama KC:

Jak se má rozumět tomuto tvrzení, které často opakovali církevní otcové? Je–li formulováno kladně, znamená, že veškerá spása pochází od Krista–hlavy skrze církev, která je jeho tělem: „Posvátný sněm … na základě Písma svatého a tradice učí, že tato putující církev je nutná ke spáse. Neboť jedině Kristus je prostředník a cesta ke spáse a on se pro nás stává přítomným ve svém těle, církvi. On sám výslovným zdůrazněním nutnosti víry a křtu potvrdil zároveň i nutnost církve, do které lidé vstupují křtem jako branou. Proto by nemohli být spaseni ti lidé, kteří vědí, že Bůh prostřednictvím Ježíše Krista založil církev jako nezbytnou, a přesto by nechtěli do ní vstoupit anebo v ní vytrvat.“ (KKC §846)

Upozorňuji, že slovo "vědí" považuji za poněkud přehnané, protože ani papež to neví - on tomu věří. Naprosto stejně mluvil i sám Ježíš: "Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí." (Lk 23,34b) On tu volá po bezpodmínečném odpuštění největšího přestupku proti Bohu na základě nevědomosti pachatelů, ale hlavně z principu všeobjímající lásky Boží.

Závěr

Já prostě odmítám věřit, že Bůh Bible je natolik nespravedlivý, aby za činnost, která má konečné negativní dopady, a na základě neinformovaného rozhodnutí (odmítnutí spásy se děje bez vědomí, že to vede k věčnému zavržení) nechal lidi věčně trpět. K tomu ještě přistupuje to, co jsem opakoval, tj. že Bible jasně univerzální spásu učí. Evangelium má být radostnou zvěstí. Považuješ za radostnou zvěst to, že většina lidstva (nebo jen jeden člověk) bude navěky trpět? Katolíci nezavírají apriorně dveře k Bohu pro ty, kteří Krista za života odmítnou. Protestanté (samozřejmě ne všichni, ale značná část) jsou v tomto více zabedněni a jejich logika je, že kdo slyšel o Kristu a odmítl, má smůlu. Svého času jsem tu Cizincovi ukazoval, že pokud je to tak, že kdo o Kristu neslyšel, může dosáhnout spásy skrze rozumně dobrý život, a kdo o něm slyšel a odmítl, má smůlu, ať už žije jakkoli, je lepší nikomu o Kristu nic neříkat. Situace pro lidstvo se příchodem Ježíše paradoxně zhoršila. V době Staré smlouvy ke spáse stačil právě ten rozumně dobrý život (židé mluví o přikázáních skrze Noema).


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 04. prosinec 2010 @ 08:26:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Slávku.
Máš jistě logické závěry. Ale je zlo logické?

Když mě chcípla koza, ať chcípne i mému sousedovi! Je to racionální myšlení?
Já myslím, že do toho svého "vzorce" spasení světa bys měl zahrnout i prvek nelogičnosti zla. Zlo prostě existuje, je zrůdné a nelogické. Mnoho lidí ho přesto stále volí. Satan měl poznání Boha, jeho dobroty a přesto zcela proti zdravému rozumu se postavil proti Bohu. Domníváš se, že i on bude nakonec spasen? I on je přece součástí tvorstva.

Evangelium učí radostnou zvěst o možnosti spasení každého člověka, nikoli o nutnosti spásy každého. Naopak spásu podmiňuje zcela jasně vytrváním v dobrém (zdůrazňuje to na mnoha místech). Bible tedy podle mého mínění neučí o univerzální spáse. Naopak, zcela jasně mluví o odsouzení těch, kdo Boha vědomě odmítnou..

(2 Tes 2,7-12)
Tajemství této bezbožnosti již přece působí; jen čeká, dokud nebude odstraněn z cesty ten, kdo ji dosud zadržuje.
A tehdy se zjeví ten bezbožník, kterého Pán pohltí dechem svých úst a zničí jasem svého příchodu.
Příchod toho bezbožníka odpovídá satanovu působení s jeho veškerou mocí, znameními a lživými zázraky
a s veškerým klamem nepravosti pro ty, kdo hynou, protože nepřijali lásku k pravdě, aby mohli být spaseni.
A proto na ně Bůh pošle mocné působení bludu, aby uvěřili lži
a aby všichni, kdo neuvěřili pravdě, ale našli zálibu v nepravosti, byli odsouzeni.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 04. prosinec 2010 @ 09:44:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak víš, Staňo, Satan podle mě sice vystupuje v opozici k Bohu, ale na základě jeho vlastního rozhodnutí. V tomto ohledu jsem věrný židovskému pohledu na věc, jak jsem už o tom i psal v pár článcích. Naprosto zřetelné podání najdeš třeba u Jóba. Čti pozorně a nezapomínej, že vše se má odehrávat v době dlouho po domnělé vzpouře. Satan předstupuje spolu s dalšími syny Božímí (očividně andělé) před Boha na nebesích. Vede s Bohem veskrze přátelský rozhovor, na jehož má pak satan svolení konat. Satan je jako každý jiný anděl nástrojem Boha. I Augustin ukazuje, že ospravedlnění hříšníků je mnohem větší milost a překonává stvoření andělů ve spravedlnosti. Povšimni si rovněž, že Písmo říká, že do Jidáše vstoupil satan a on pak prodal Krista. Satan tak opět plní plán a vůli Boha. Mluvit o osudu andělů nejde v lidských termínech. Jisté je, že Kristus přišel, aby v něm bylo naprosto vše usmířeno s Bohem. Jestli to znamená, že satan bude zbaven svého úkolu nebo zničen, jak se zdá svědčit kniha Zjevení, nevím a moc neřeším.

Ty sám oprávněně vytýkáš lidem, že se nesnaží chápat KC. Bohužel děláš přesně to samé ve vztahu ke mně. Já ani v nejmenším nepochybuji o tom, že mnoho lidí bude odsouzeno k nápravnému trestu (kolasis), kterému můžeme klidně říkat peklo nebo vězení, stejně jako bezbožníci v době Noema (1Pt 3,19 až 22). Bude to zkušenost velmi nepříjemná. Ber to s rezervou, ale pokud si to mám představit, pak bych to viděl asi tak, že takovým Bůh praví:"Inu, mysleli jste si, že se beze mě obejdete. Považovali jste se za celkem slušné lidi. No tak si to beze mě spolu zkuste." Muset odejít od Boží lásky bude pro takové lidi hrozné, žít bez Boha mezi "svými" bude v porovnání se životem těch s Bohem taky příšerné. A tak se nakonec stane, že každé koleno poklekne a vyzná, že Ježíš je Pán. Bůh pak dosáhne svého cíle, že vše bude skrze oběť na kříži s ním usmířeno, a stejně jako jeden skutek Adama přinesl odsouzení všem, přinese jeden skutek Krista všem ospravedlnění a život.

Jakkoli ti to asi přijde divné, je to právě KC, která má k tomuto pochopení velmi nakročeno a to díky tolik zatracované nauce o očistci. Kdybychom žili před 300 či 500 lety a já se tě zeptal na spásu nekatolíků a případně nekřesťanů, tvrdil bys, že to tedy ani náhodou, nebo jen ve velmi vzácných případech. Podívej se, co říká církev dnes o takových lidech. O protestantech, muslimech, židech, buddhistech, hledajících. Během času dochází k jakémusi "přesunu duší" z pekla do očistce. Krásně o tom svědčí i ta nová interpretace "mimo církev není spásy", který jsem uvedl výše. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Sobota, 04. prosinec 2010 @ 11:13:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Navzdory Satanovu "přátelskému" rozhovoru v Jóbovi se k němu Ježíš obrací vysloveně "nepřátelsky".

A Ježíšův postoj je pro nás katolíky směrodatnější, než umělecká licence vypravěče v Jóbovi.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 04. prosinec 2010 @ 16:56:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No samozřejmě - satan představuje svod od Boha, pokušení, hřích, ale z Boží vůle a rozhodnutí. Člověk dostal od Boha unikátní šanci následovat dobro tím, že dostal na výběr mezi zlem a dobrem. Právě v každém z nás probíhá onen boj mezi dobrem a zlem. Je na nás, jak se zachováme. A právě tato volba nás činí odpovědnými. Bůh stvořil Satana, který mě může svádět k nevěře vůči vlastní ženě, ale ponechal na mně, jestli se dopustím hříchu zrady vůči člověku, který mě miluje.

Někteří andělé slouží jako poslové (viz třeba zvěstování P. Marii, Abrahám), jiní mohou být třeba těmi strážnými, dalšími mají předkládat modlitby a další jsou tu, aby pokoušeli či sváděli. Andělé jsou pouze nástroje Boží vůle.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Sobota, 04. prosinec 2010 @ 11:20:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě zvaž toto:

V nebi není hřích. Když někdo hřeší a má zalíbení v hříchu, není jen o tom, že by pro něj peklo bylo z jeho pohledu trestem. On ani nechce jít do nebe. Protože má rád hřích. A ten tam chybí. Nápravný trest má smysl jen tehdy, když se dotyčný napravit chce.

Ale hříšník si dobrovolně volí své zatracení, neštěstí a utrpení v plodech svých hříchů, které nehodlal opustit a které ani nechtěl pomocí Krista přemoci.

Věčné zatracení je proto věčné, že hříšníci v něm se točí v kruhu. Nedokáží pochopit, jsou zatvrzelí. Krásná úvaha na toto téma jsou Rady zkušeného ďábla od Lewise. Tam také přesvědčení ďáblové brojí proti nebi a používají k tomu z jejich pohledu racionální zdůvodnění. Pevně věří svému přesvědčení, že dělají správnou věc, že jejich trest je nespravedlivý a že jediný zodpovědný postoj je revolta proti Božímu stvoření.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 04. prosinec 2010 @ 17:04:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já také netvrdím, že v nebi je hřích. O andělských bytostech jsem ti právě psal. O "dobrovolnosti" volby jsem psal o kousek výš. Nijak si se k tomu nevyjádřil, takže nevím, co k tomu dodat. Ty nevěříš, ža před Kristem nakonec poklekne každé koleno a vyzná ho jako Pána? Pokud ano, pak to neštymuje s tím, že by někde někdo neustále brblal proti Bohu. Už jsem zmiňoval např. 1, kapitolu do Kolos. Je to tedy tak, že Kristus ve své misi selhal, protože nakonec nedojde spásy vše? Pokud já řeknu, že chci dosáhnout 5 věcí a dosáhnu jen 3, je to neúspěch. Budu to snad označovat za částečný úspěch, budu nacházet důvody, proč jsem těch dvou věcí nedosáhl, ale pořád zůstává faktem, že můj plán a záměr selhal.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Sobota, 04. prosinec 2010 @ 19:18:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jaká byla ta mise? Umožnit všem spásu. A to se skutečně stalo. Záměr tedy neselhal.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 04. prosinec 2010 @ 20:03:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ne, mise byla spasit všechny. Bůh opakovaně prohlašuje, že chce spásu všech. Aby toho dosáhl, poslal svého Syna.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 05. prosinec 2010 @ 09:10:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spása je obostranný vztah v lásce.
K tomu je zapotřebí lidské svobodné volby.
Nikdo nedonutí milovat mocí, ani všemohoucí Bůh. Ten vyžaduje naše svobodné darování se v lásce. Nic menšího nechce.

Je mnoho povolaných, ale málo vyvolených.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Neděle, 05. prosinec 2010 @ 21:23:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bůh stojí o lásku všech. Ale o dobrovolnou lásku.

Satan nemůže být spasen ne proto, že by mu Bůh spásu nepřál, ale protože on sám bytostně nechce. A podobně je to i s lidmi. A věřím tomu, že přes veškerou urážku a boj proti Božímu řádu a stvoření by Bůh na minutu dokázal Satanovi odpustit, kdyby Satan byl schopen litovat.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 04. prosinec 2010 @ 12:55:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Slávku.
Vidím, že to máš skutečně hluboce promyšleno.

Ale jak ti potom do toho zapadá hřích ke smrti, pokud by nikdo duchovní smrtí nakonec stejně nezemřel? Vlastně by ani nedostal možnost zemřít, být zavržen?

Pak bych nemohl brát vážně ani slova samotného Krista.

A nebojte se těch, kdo zabíjejí tělo, ale duši zabít nemohou, ale raději se bojte Toho, který může duši i tělo zahubit v pekle.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paradoxy kalvinismu (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 04. prosinec 2010 @ 17:18:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak tomu Staňo věř. Já ani náhodou nepochybuji, že je možnost setrvat ve vzpouře Bohu pořád, že může být tvé tělo i duše zahubeno v pekle. Já se jen držím toho, že Bible tvrdí, že dojde ke smíření (spáse) všeho a všech s Bohem. Je si sám sebou natolik jistý, že ví, že nakonec každý zcela dobrovolně zvolí život s ním a nikdo život bez něj. Podívej se na ty, co zemřeli při potopě. Byla to pěkná sebranka, když kvůli nim došlo k potopě. Noe k nim kázal, varoval je, ale oni se jen smáli, hřešili a mysleli si o něm, že je cvok. Stejně dnes mnozí reagují na zprávu Evangelia. Přesto jim bylo kázáno evangelium.

Naprosto každý člověk touží po blaženosti. Lidé odmítají Evangelium a tím i blaženost nejvyšší, aniž by věděli, co činí. Znáš někoho, kdo ví, že ho odmítnutí Evangelia dovede do pekla (a ano, to se stane) a přesto odmítá? Mám-li se držet toho katechismu, potkal jsi někdy člověka, který ví nebo aspoň věří tomu co ty ohledně katolické církve a je nadále protestantem nebo muslimem? Já katolík nejsem, i když mám v mnoha ohledech ke katolické (a pravoslavné) víře a teologii mnohem blíž než k protestantské. Pokud budu ale věřit (vědět), že plnost církve a darů lze najít jen tam, kde je apoštolská posloupnost včetně stolce Petra, okamžitě konvertuju - v mém případě spíš k nelatinské části (řeckokatolické či "anglikánské"). Byl by přece nesmysl neudělat to.


]


Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy