Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 443 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462792
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Kde subsistuje jediná pravá?
Vloženo Středa, 24. listopad 2010 @ 19:55:31 CET Vložil: Stepan

Katolicismus poslal Nepřihlášený

Co se týče modlitby za příslušníka některé z nepravoslavných církví: svíčku za ně stavět určitě můžeme (dokonce je velice žádoucí modlit se za ně a zapalovat za tyto lidi svíce, a tak jim duchovně pomáhat, aby nalezli správnou a spasitelnou duchovní cestu v pravé Církvi Kristově).

Na proskomidii však nemůže být vzpomínán nepravoslavný člověk. Každá modlitba má dle Boží vůle a ustanovení vdechnutých do života Církve Svatým Duchem svůj řád a své místo. Za nepravoslavné se modlíme vroucně ve svých tichých modlitbách, můžeme se za ně modlit komboskiny, vykonávat za ně poklony, rozdávat almužny, postit se a zapalovat svíce apod. Dávat je vzpomínat na proskomidii pro ně nemá žádného významu, neboť to je modlitba, která je ustanovena jen pro pravoslavné (je velikou výsadou pravoslavných být vzpomenut na svaté proskomidii stejně jako být nahlas vzpomínám duchovenstvem při chrámových bohoslužbách). Narušováním tohoto řádu se ničeho nedosáhne, neboť modlitba není magie. Při modlitbě je vzýván Bůh, a proto je důležité dodržovat při konání modlitby Boží ustanovení, aby modlitba byla jemu příjemná. (Pravoslavní ekumenisté vzpomínají při proskomidii kohokoliv, dokonce i atheistu; proto také jejich modlitby nemají sílu...) Kdo je vlastně v Církvi (v nejužším a nejvlastnějším smyslu tohoto slova)? Podle pravoslavného učení o církvi, které je založeno na učení svatých otců a na praxi Církve v době apoštolů, stejně jako v průběhu celého prvního tisíciletí (kdy se Církev scházela na všeobecných sněmech), lze za Církev Kristovu považovat pouze pravoslavné křesťany. Svatí Otcové jakož i ustanovení všeobecných sněmů vylučují, že by mohl být údem Církve někdo, kdo se protiví pravoslavné (orthodoxní) křesťanské víře. Věrni tomuto původnímu křesťanskému učení o Církvi nepovažují pravoslavní křesťané za členy Církve Kristovy takové věřící, kteří vyznávají jinou víru než pravoslavnou. Nepravoslavná víra vykazuje odchylky, změny, zkratky či rozšíření oproti původní apoštolské víře, a tím se protiví Duchu Pravdy (tj. Svatému Duchu) působícímu v Církvi. Ještě ke smyslu proskomidie. Při tomto posvátném konání se z liturgického chleba vytváří na diskosu ikona Církve. Uprostřed je svatý Beránek (Kristus) (má podobu krychle - tj. stavební kámen - úhelný nebo základní, za který se Pán Ježíš prohlašoval). Kolem se stavějí z chleba vyřezané trojboké "pyramidky", které zde zpřítomňují různé osoby: především přesvatá Bohorodice a pak devatero řádů andělských beztělesných mocností a všechny svaté (některé jmenovitě) - to je zobrazení neviditelných duchovních skutečností. Pak jsou zde částečky za ty, kteří ještě žijí pozemským životem a sami sebe - vlastním svobodným rozhodnutím přivedli do svaté obce Církve a byli přijati do církevního společenství, aby zde dosahovali spásy (za ně mají být správně také vykrajovány částečky ve tvaru oněch "pyramidek", jenže to není z praktických důvodů možné, a tak se za každého vyjímá z prosfory prostě obyčejná částečka - maličký drobeček chleba - a klade se na diskos pod Beránka). A pak jsou zde částečky za zesnulé, neboť i zesnulí jsou stále v Církvi - po křtu a křesťanském životě s přijímáním Božských Tajin nemá smrt sílu zahubit duchovně člověka a oddělit ho od Církve). Tím je na diskosu při proskomidii vytvářena ikona Církve, která je pak (spolu s vínem v kalichu) při tzv. "velkém vchodu" slavnostně nesena na svatý prestol a proměňována na Tělo Kristovo. Na závěr liturgie je tato ikona sesypána do kalicha s Božskou Krví - všechny částečky jsou tím napojeny Krví Kristovou a jakoby se rozpustí v Božské Krvi (krev = život), a tak je zobrazen konec světa, kdy bude "Bůh všechno ve všem". Dávat za nepravoslavného člověka čátečku na diskos, by znamenalo, že ho tím zařazujeme do ikony Církve, i když víme, že ten člověk sám sebe do Církve nezařadil. Tedy tím bychom nerespektovali svobodnou vůli tohoto člověka. Jistě už z tohoto výkladu je možno chápat neopodstatněnost (a v podstatě i nesmyslnost) toho, aby byl na svaté proskomidii vzpomínán někdo nepravoslavný. Jako bychom ho tím chtěli násilím (jen naší vlastní vůlí - bez jeho spoluúčasti) činit pravoslavným (připadalo by mi to jako obdoba násilných katolických křtů pohanů). Bůh však nečiní na nikom násilí. A když Bůh chce dát lidem nesmrtelnost a věčnou blaženost, vyžaduje lidský souhlas a naši spoluúčast na díle naší spásy. Ani my si nemůžeme počínat jinak. Musíme respektovat skutečnost, že ten a ten člověk se nerozhodl stát se pravoslavným, a proto se nemůžeme chovat a jednat, jakoby se býval byl pravoslavným stal. Napsat jméno nepravoslavného člověka na papírek se jmény, která mají být modlitebně vzpomínána při proskomidii nebo při Božské liturgii, a tím nechat za někoho nepravoslavného konat modlitby, které se náleží vznášet jen za pravoslavné, nejen nemůže přinést duchovní užitek, ale je to neúcta k tomuto člověku, jakož i k Bohem ustanovenému řádu spásy (a konečně i k ustanovením pravoslavné církve). Proto nabádám ke zvážení výše uvedeného a k opatrnosti, aby neuváženým (byť dobře míněným) počínáním nebylo činěno něco nesprávného.


Podobná témata

Katolicismus

"Kde subsistuje jediná pravá?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kde subsistuje jediná pravá? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 10:25:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je dobře že se za nás modlíte, postíte a pálíte svíce, stejně jako za všechny lidi včetně ateistů. Že přejete spásu všem, stejně jako my a jste ochotní pro to něco udělat a obětovat.  Co konkrétně a jakým způsobem ponechávám na Boží vůli a na Vaší lásce a svědomí. Ať Vám Bůh žehná, odpouští hříchy, provází na každém kroku a ukazuje Vám a na Vás své milosrdenství a svou slávu. Tak jako na nás a na všech lidech.



Re: Kde subsistuje jediná pravá? (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 11:09:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je dobře, že se pravoslavní modlí za všechny lidi, aby našli cestu ke Kristu.
Chvála Ti Kriste.



Re: Kde subsistuje jediná pravá? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 13:57:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle pravoslavného učení o církvi, které je založeno na učení svatých otců a na praxi Církve

Tak to je. Pravoslavné učení o církvi není založené na Božím Slově, ale na žvástech lidských učeních a praxi (omylných lidí).

Tímto prosím ekumenické pravoslavné čtenáře, aby mě na proskomidii nezahrnovali.



Re: Re: Kde subsistuje jediná pravá? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 14:47:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pravoslavní bratři a sestry mezi svaté otce počítají zejména apoštoly a evangelisty. Ty kteří chodili po světě s Ježíšem Kristem a naplněni Svatým Duchem hlásali a zapsali všechny novozákonní spisy a konali z moci Boží mnohé zázraky.  Vycházejí i z toho jak uctívali Boha, sloužili mši, jak se oblékali a jak žili svůj vezdejší život. To je ta tradice ze které vycházíme a čerpáme i my. Mluvit v téhle souvislosti o žbástech se rovná rouhání. Raději buďte v budoucnosti opatrnější a nepodsouvejte jiným své vlastní myšlenky a představy.



]


Re: Re: Re: Kde subsistuje jediná pravá? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 14:56:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
1) žvásty jsou přeškrtnuté
2) o tom, jak se apoštolé oblékali nic nevím, jak sloužili mši mám jen kusé informace a jak to bylo s jinými aspekty života natom nejsem o mnoho líp


]


Re: Re: Re: Re: Kde subsistuje jediná pravá? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 15:39:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No dobrá. Nesmazal ale alespoň přeškrtnul. Informací je spousta. Od Bible až po nejrůznější historické zprávy a vykopávky. Desítky a stovky starověkých spisů a obrazů z katakomb. Údaje o reáliích z doby Kristovy a těsně po ní jsou přehledně seřazeny v mnoha encyklopediích. Biskupové například nosí berly pastýřů ovcí. Ve Svaté zemi i jinde je dodneška zvykem že pastýři nehoní stádo tak jako u nás násilím před sebou ale chodí sami vepředu a drží v ruce hůl která je nahoře zakončená točenicí ve tvaru beraních rohů. Ovce jdou za nimi a tam kde se pastýř zastaví a zabodne hůl do země tam se začnou pást a drží se na dohled. Musí znát jeho hlas .......i vzezření a důvěřovat mu. Tímhletím způsobem vychází z Bible i ze života to čemu říkáme tradice. Nevidím důvod proč v tom hledat něco špatného.


]


Re: Kde subsistuje jediná pravá? (Skóre: 1)
Vložil: flame v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 15:03:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám takový návrh, abychom ignorovali všechny články, jejiž autoři, nebo ti, co jen něco zkopírovali, se nechtějí podepsat aspoň přezdívkou.



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy