Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 271 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116537642
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Lidská duše
Vloženo Úterý, 21. září 2010 @ 22:29:25 CEST Vložil: Olda

Katolicismus poslal oko

..."Všechny živé tvory mají v chřípí dech života"... - říká Rudinec.


Proč se nepodíváš do Genesis na popis stvoření? Nebo si vezmi nějaké výklady k Písmu a nastuduj si to. I když je to jazykově stejný výraz (dech života), významově se liší. U potopy to vyjadřuje stav smrti (přestali dýchat). Je třeba číst v souvislosti.

V popisu stvoření Bůh všechno stvořil tak, že řekl - a stalo se.
Jen člověka stvořil úplně jinak.
Vzal již stvořenou hmotu a vdechl do ní duši (dech života)  - jedině člověk má schopnost a potřebu vést duchovní život.
Proto Adam nenašel mezi stvořením nikoho sobě rovného. Kočka, ani pes neví o Bohu nic, žijí pouze životem přirozeným.


..."Lidská duše není duch člověka."...
Tato Bohem vdechnutá lidská duše je na člověku to nejpodstatnější, je nositelem naší osobnosti, našeho nejvlastnějšího Já.
V lidském těle se za 7 let vymění každá molekula v těle, každý atom. Jen duše zůstává stále tatáž. Jsme to pořád my.
Lidská duše je duch, není vidět. Projevuje se však vnitřním duchovním životem, který označujeme výrazem "lidský duch".
Lidský duch je viditelným (projevujícím se) odrazem stavu života lidské duše.



Lidská duše je na člověku to nejvzácnější, je vnitřní podstatou člověka.

(Mk 8,35-37)
Kdokoli by si totiž chtěl zachránit duši, ztratí ji, ale kdokoli ztratí svou duši pro mne a pro evangelium, ten ji zachrání.

Vždyť co prospěje člověku, kdyby získal celý svět, ale uškodil své duši?
A co dá člověk na oplátku za svou duši?


Bůh stvořil hmotný viditelný svět, neživou přírodu, rostliny, zvířata.
Bůh stvořil také svět neviditelný, nehmotný, svět andělů, svět duchovní. Také andělé jsou duchové.

Jediný člověk ze všech tvorů svým bytím zasahuje do obou těchto světů.

Tělem žije ve světě hmotném, duší žije ve světě duchovním.

"Lidská duše" | Přihlásit/Vytvořit účet | 21 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Lidská duše (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Úterý, 21. září 2010 @ 22:47:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko,

neskutečně to motáš.

Už v tom, že mně nazýváš Rudinec.

Stejně tak nesprávně dáváš rovnítko mezi duši a duch.

Bůh vdechl do chřípí člověka dech života. A stejně tak vdechl dech života všem zvířatům:

Veškeré tvorstvo na zemi, vše, co se hýbe, zahynulo – ptactvo i dobytek, zvěř i veškerá havěť hemžící se po zemi, i všichni lidé. 22Vše, co mělo v chřípí dech života, vše, co žilo na souši, pomřelo. 23Bůh smetl všechny živé tvory z povrchu země. Vše od člověka až po dobytek, drobnou havěť i nebeské ptactvo bylo smeteno ze země. Zůstal jen Noe a ti, kdo s ním byli v arše.

Všechny živé tvory mají v chřípí dech života

Lidská duše není duch člověka. My lidé to často motáme a někdy nedovedeme rozlíšit, co je z duše člověka a co z ducha. Ne tak Boží slovo - to je rozdělit dokáže:
He 4:12 Neboť živé je slovo Boží, činné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč; proniká až do rozdělení duše a ducha, kloubů a morku a je schopné rozsoudit myšlenky a postoje srdce.




Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Úterý, 21. září 2010 @ 23:12:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím drahý Rosmano,
 tohle  si  oko motá již dlouho! Snad nechápe ,že my lidé máme(neboť člověka Bůh učinil, aby byl obrazem Božím) narozdíl od zvířátek něco navíc...

 
1. Tesalonickým 5,23  Sám Bůh pokoje nechť vás cele posvětí a zachová vašeho DUCHA, duši i tělo bez úrazu a poskvrny do příchodu našeho Pána Ježíše Krista.    AMEN.


]


Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Středa, 22. září 2010 @ 20:05:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Amen


]


Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 22. září 2010 @ 12:15:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rudincovi se za toto nedopatření omlouvám.

..."Bůh vdechl do chřípí člověka dech života. A stejně tak vdechl dech života všem zvířatům"...

Že Bůh stvořil člověka tak, že do něj vdechl dech (duch) života, o tom svědčí Gn 2,7. Přes veškeré vysvětlování jsi nepochopil, že právě tímto se člověk odlišuje od všech ostatních tvorů (Gn 2,20). Člověk žije na rozhraní světa viditelného (tělem) a neviditelného (duší).
 Nikoho jiného už Bůh takto nestvořil.

Pokud s tímto nesouhlasíš, uveď konkrétní místo v Písmu, kde se popisuje, že stejně tak Bůh vdechl život všem zvířatům. Nenajdeš takové místo.




Pokud ovšem lidská duše není duch, co tedy je?
Jen jakýsi soubor vlastností? Vždyť Kristus se vyjádřil jasně o tom, co je na člověku nejcennější.

Podstatným na člověku je lidská duše, která jako duch je obrazem Božím
a jako duch je také nesmrtelná..



Boží slovo rozsuzuje myšlenky a postoje srdce,

Myšlenky a postoje srdcí je právě to, co činí lidskou duši Bohu blízkou (dar nového ducha při znovuzrození ve křtu),
nebo Bohu vzdálenou (starý duch člověka, postoj srdce člověka přirozeného, podléhajícího hříšným náklonnostem).


]


Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Středa, 22. září 2010 @ 13:04:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hospodin Bůh pak z prachu země zformoval člověka a do jeho chřípí vdechl dech života. Tak se člověk stal živou bytostí.
V jeho chřípích byl dech života. (nevím,proč za dech dáváš do závorky duch)

Veškeré tvorstvo na zemi, vše, co se hýbe, zahynulo – ptactvo i dobytek, zvěř i veškerá havěť hemžící se po zemi, i všichni lidé. Vše, co mělo v chřípí dech života, vše, co žilo na souši, pomřelo.

V chřípích zvířat byl také dech života. Nevím, jestli zvířata ten dech života obdržela jinak než že Bůh tento dech života do nich vdechl anebo jim jej dodal nějakým jiným způsobem. Pravdou však je, že dech života měl člověk i zvířata. Ten samotný způsob, jak jej obdržel člověk a zvířata nevidím jako podstatný. 


Ostatně argumentovat tím, že nikoho jiného Bůh nestvořil tak jak člověka, tj. že do něho vdechl dech života, mi nepřijde moc nejvhodnější. Přece i zvířata mají dech života.
 ----- V popisu stvoření Bůh všechno stvořil tak, že řekl - a stalo se. Jen člověka stvořil úplně jinak. ----- 


I člověka stvořil tak:   (1.kap.Genesis)

 Tehdy Bůh řekl: „Učiňme člověka k našemu obrazu, podle naší podoby! Ať panují nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nad dobytkem, nade vší zemí i nad veškerou havětí lezoucí po zemi.“
Bůh stvořil člověka ke svému obrazu,
k obrazu Božímu stvořil jej:
jako muže a ženu stvořil je.

A zvířata: Bůh učinil různé druhy polní zvěře a dobytka i všemožné druhy zemské havěti.

Nevidím v tom zásadní rozdíl.

Trochu rozdíl se zdá být oproti 2.kap.Genesis. ale ten je dán tím,že zde pisatel více podrobně rozvíjí stvoření (učinění) člověka.
Stvoření (učinění) zvířat více podrobně nerozvíjí, to je vše. Avšak výsledek je stejný - člověk má v chřípích dech života, zvířata mají v chřípích dech života.


 ----- Boží slovo rozsuzuje myšlenky a postoje srdce, ------

To je ale pouze tvá interpretace. Boží slovo o sobě tvrdí něco víc, a sice že proniká až do rozdělení duše a ducha, kloubů a morku a je schopné rozsoudit myšlenky a postoje srdce.

Nevím, proč z Božího slova ubíráš. 

 


]


Re: Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 22. září 2010 @ 13:40:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."(nevím,proč za dech dáváš do závorky duch)"...

Protože stará hebrejština používá na tomto místě slovo "nefeš", jenž označuje bytost, oživovanou dechem života, který se projevuje také duchem (ruach).
Výraz ruach označuje vzduch v pohybu, buď vanutí větru (Ex 10,13), nebo dech, který vychází nozdrami (Gen 7,15). U člověka je to dar od Boha (Gen 6,3). Znamená také životní sílu a myšlenky, city, nebo vášně, v nichž se tato síla projevuje (Gen 45,27; 1 Sam 1,15;).

Je to rovněž síla, prostřednictvím které Bůh jedná, jak při stvoření (Gen 1,2;Job 33,4; Žl 104,29-30), tak v lidských dějinách (Ex 31,3), zejména pak v prorocích (Sd 3,10; Ez 36,28; Iz 11,2;).

Srovnej (Ř 1,9)!


]


Re: Re: Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Čtvrtek, 23. září 2010 @ 17:37:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A jseš si jistý, že  Genesis 7,22 také nepoužívá na tomto místě "nefeš"? ve staré hebrejštině? Já ten překlad nemám, tak nevím, ale všechny překlady které mám používají stejný pojem pro Genesis 2 a Genesis 7,22.
Např. ekumenický dokonce s tím duchem:

A zahynulo všechno tvorstvo, které se na zemi pohybuje, ptactvo, dobytek i zvěř a také všechna na zemi se hemžící havěť, i každý člověk.
  • 22Všechno, co mělo v chřípích dech ducha života, cokoli bylo na suché zemi, pomřelo.


  • ]


    Re: Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: oko v Středa, 22. září 2010 @ 13:53:48 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    ..."Boží slovo o sobě tvrdí něco víc, a sice že proniká až do rozdělení duše a ducha, kloubů a morku a je schopné rozsoudit myšlenky a postoje srdce."...


    Lidský duch je výslednicí stavu lidské duše. Lidskou duši (duše je neviditelný nehmotný duch) nedokážeme hodnotit jinak, než podle chování, podle postoje srdce - jen tyto příznaky jsou viditelné a těmto příznakům říkáme lidský duch.


    Tento lidský duch nelze nijak oddělit od duše, protože je jen výslednicí jejího skutečného stavu.
    Podobně jako nelze oddělovat u živého člověka klouby od morku. Lze jen konstatovat změnu jeho kvality, pokud se změní kvalita stavu lidské duše (znovuzrozením). Lze tedy rozlišit, co je duše a co jsou její projevy (rozdělit), ale nelze to od sebe oddělit.

    Příměr k morku a kloubům je vzat proto, že charakterizují to nejvnitřnější v těle člověka, kam se lze jen obtížně dostat.


    ]


    Re: Re: Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: rosmano v Středa, 22. září 2010 @ 15:38:55 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    oko,

    který váš filosof tohleto vymýšlí?
    A proč si myslíš, že by ti lidé, kteří věří Bibli, měli něčemu takovému uvěřit?

    Zcela zjevně tvrdíš něco jiného než Bible. Na to není třeba mít žádnou vysokou školu ani teologii.

     ---- Tento lidský duch nelze nijak oddělit od duše, protože je jen výslednicí jejího skutečného stavu. -----

    Bible říká:
    Boží slovo proniká až do rozdělení duše a ducha, čili DUŠI A DUCHA ROZDĚLIT LZE.
    Sám Bůh pokoje nechť vás cele posvětí a zachová vašeho DUCHA, duši i tělo .
    Pavel přeje věřícím, aby Bůh zachoval a posvětil jejich ducha,
                                        aby zachoval a posvětil jejich duši
                                        aby zachoval a posvětil jejich tělo.
    Na tom není třeba hledat žádnou převrácenou filosofii.


    ]


    Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: oko v Čtvrtek, 23. září 2010 @ 08:03:33 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    Pokud nedokážeš pochopit a přijmout, že i Bible učí o tom, že člověk je zcela vyjímečný a odlišný od ostatního stvoření (viz příslušné odkazy na Bibli), že člověk jako obraz Boha (Bůh je duch) má také duchovou podstatu - lidskou duši, tak je opravdu ztrátou času, abychom se bavili o věcech složitějších.


    My známe hranici mezi kloubem a morkem, ale když u živého člověka rozdělíš klouby od morku, zničíš ho.
    Lidské tělo funguje jen ve vzájemném spojení těch dvou.


    Stejně tak známe hranici mezi lidskou duší a lidským duchem, ale fungují jen ve vzájemné souvislosti.
    Rozdělení (hranice) tedy zde je, ale nikoli oddělení.


    Lidská duše je neviditelná, nehmotná a jako každý duch nesmrtelná.
    Stvořená Bohem při početí každého člověka.

    Nevěděli bychom o ní, kdyby se neprojevovala.
    Lidská duše může být v různém stavu. Její projevy odpovídají jejímu stavu.

    Nový duch člověka:
    Ochota dát se Bohu k dispozici, obětavost lásky, zbožnost, pokora, touha a ochota pomáhat potřebným - a mnoho dalších cností, je ovocem společenství lidské duše s Bohem.

    Duch člověka přirozeného:
    Pěstovaná náchylnost ke hříchu, libování si v hříchu, sobectví, lakomství, pýcha, sebestřednost, samolibost - i toto je ovocem lidské duše, které chybí společenství s Bohem.


    Protože duše je neviditelný duch člověka (nositelem jeho osobnosti), můžeme ji vnímat pouze podle podle účinků jejího působení, nazýváme toto zjevné ovoce ducha člověka lidským duchem
    .




    ]


    Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: rosmano v Čtvrtek, 23. září 2010 @ 17:31:26 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    --- Pokud nedokážeš pochopit a přijmout, že i Bible učí o tom, že člověk je zcela vyjímečný a odlišný od ostatního stvoření... ----

    Ale proč bych nedokázal tohle pochopit a přijmout že člověk je výjimečný a odlišný od ostatního stvoření? Nic takového nikde přece netvrdím.

    Tvrdím jen toto:
    1) Tuto odlišnost se dá dost těžce odvozovat od obratu " Bůh vdechl v jeho chřípí dech života", protože i zvířata mají v chřípí dech života

    2) Z těchto formulací v Genesis se absolutně nijak nedá dovodit smyšlenky o tom, že duch a duše jedno jest. Navíc že Písmo na mnoha místech hovoří zřetelně a jednoznačně o opaku.



    ]


    Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: oko v Pátek, 24. září 2010 @ 21:28:05 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    ..."Ale proč bych nedokázal tohle pochopit a přijmout že člověk je výjimečný a odlišný od ostatního stvoření? Nic takového nikde přece netvrdím."...


    Ale právě že tvrdíš:
    ..."Stvoření (učinění) zvířat více podrobně nerozvíjí, to je vše. Avšak výsledek je stejný - člověk má v chřípích dech života, zvířata mají v chřípích dech života."...


    Pokud by byl člověk stvořen stejně jako ostatní zvířata, byl by jen dalším "zvířátkem"
    .
    I když tyto názory na člověka nejsou vůbec ojedinělé, jsou chybné.


    ..."Z těchto formulací v Genesis se absolutně nijak nedá dovodit smyšlenky o tom, že duch a duše jedno jest."...

    Naprosto jsi to zatím nepochopil. Duch a duše není to samé, ale působí jen svázaně, nerozlučitelně. Lidský duch je stavem lidské duše, plyne z činnosti lidské duše, která žije buď životem přirozeným, nebo životem nadpřirozeným (formována Duchem svatým). Je to rozhodování našeho srdce pro dobro, nebo pro zlo.


    ]


    Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 21. září 2010 @ 23:02:26 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
    Kočka, ani pes neví o Bohu nic, žijí pouze životem přirozeným.

      Tak, jako člověk, který nemá věčný život, který nedostal od Boha nového ducha a nové srdce. Proto je ve světě tolik válek, zla, neštěstí, proto tolik lidí věří, že člověk je v podstatě jen evolučně lépe vyvinuté zvíře. Protože skutečný výsledek přirozeného života je stejný. Proto přirozený člověk žije ve stylu: Jezme pijme, dyť zítra umřeme.

    Proto také přirozený člověk nepřijímá věci Božího Ducha, neboť jsou mu bláznovstvím, a nemůže je poznat, protože musí být posuzovány duchovně. Proto také na konci časů přijdou posměvači, kteří si budou počínat podle svých vlastních bezbožných žádostí: To jsou ti, kteří vytvářejí rozdělení, lidé duševní, kteří nemají Ducha.



    Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 23. září 2010 @ 09:16:38 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
    Oko, tohle je jeden z hlavních rozdílů učení ŘKC proti bibli.

      Jedna věc je to, jestli je člověk inteligentní nebo méně inteligentní, jestli je člověk založený citově nebo technicky, jestli je spíš na dějepis nebo na fotbal, jestli se rád podívá na hvězdy nebo jde na ryby, jestli rychle vzplane nebo je kliďas. To jsou věci důležité pro život ale nejsou podstatné pro věčný život.

      Jiná věc je to, jestli je člověk dobrý nebo zlý, spravedlivý nebo bezbožník. To je to, co se počítá v Božím království. Jestli je člověk "mrtvý ve svých hříších" (je mrtvý jeho duch, neslyší Boha) nebo jestli má věčný život (Bůh dal do jeho nitra nového ducha a nové srdce)


      Písma tyhle dvě věci docela oddělují. Když se David modlí, nemodlí se: Stvoř ve mne duši čistou a duši přímou obnov v nitru mém, ale modlí se: Stvoř ve mne srdce čisté a ducha přímého obnov v nitru mém.

      Na rozdíl mezi duší a duchem se spíše podívej do písma, tam u vás se toho moc nedozvíš, protože se to neučí stejně jako se u vás neučí o znovuzrození, krevní smlouvě a dalších věcech, o kterých ti píšeme. A když se u vás něco neučí, tak tomu nemůžeš rozumět a nemůžeš se tam o tom dovědět. Pokud to chceš pochopit, musíš se podívat tam, kde dokážou oddělit věci duševní a duchovní.



    Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: oko v Pátek, 24. září 2010 @ 07:40:25 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    ..."To jsou věci důležité pro život ale nejsou podstatné pro věčný život."...

    Tak proč ty věci vůbec vzpomínáš, já o nich nemluvil. Snad proto, že ve tvém "neomylném" učení představují podstatu lidské duše? Ovšem co by se dalo na takové karikatuře duše spasit?


    Když se David modlí "Stvoř mi čisté srdce, Bože", prosí o očištění své duše od dřívější viny a prosí dále o vytrvalost v dobrém.


    V Písmu není velkého rozdílu mezi obsahem výrazu "srdce člověka" a výrazu "lidská duše".
    Snad jen v tom, že "srdce člověka" je vnímáno jako duše v těle, jako člověk za života pozemského, zatímco duše přesahuje do věčnosti.


    Zaslibuje-li Bůh nové srdce a nového ducha, znamená to úplnou proměnu člověka [Ez 11, 19; 18,31; 36,26, sr. Ž 51,12]. Úmysly, vedoucí k činům, vznikají v srdci. Svědomí je výsledek působení ducha na srdce (1Kr 2,44;)
    Srdce je organizovaná síla duše, jíž se lišíme jeden od druhého, jak v obdarování, tak i v osobních rozhodnutích.

    Hledat Hospodina celým srdcem je totéž jako hledat jej celou vůlí, vším úsilím, jež je počátkem činu (2Pa 30,19;)
    Srdce je orgánem náboženského a tudíž i mravního života. V srdci se soustřeďuje všecek osobní život. Srdcem se věří [Ř. 10,9n], srdcem se přijímá Boží slovo [Mt 13,19], v srdci ctném a dobrém je slovo zachováváno [L 8,15] a poslušně přijímáno [Ř 6,17]. Boha nutno milo­vati z celého srdce [Mk 12,30], právě tak jako od­pouštět bližnímu [Mt 18,35] a milovat jej [1Pt 1,22].

    Lidský duch vyjadřuje stav lidského srdce, stav duše.

    Nelze mít proměněné srdce a starého ducha.
    Výslednicí daru čistého srdce je obnova daru vytrvalosti v dobrém, obnova v lidského ducha přímého - ducha nového.


    ]


    Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: Willy v Pátek, 24. září 2010 @ 11:12:48 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    oko,

    proč vlastně píšeš o věcech, kterým evidentně jako přirozený člověk nerozumíš?

    Když už jsi ale zmínil srdce ve vztahu k duši, pak věz, že srdce, tak jak toto slovo používá Písmo Svaté, znamená duši člověka, sestávající z mysli, citů a vůle + svědomí, což je jedna ze tří částí lidského ducha, sestávajícího vedle svědomí ještě z intuice a společenství. Lidský duch je jediným "orgánem", Bohem určeným ke spojení s Bohem a přijímání "věcí" od Boha, tj. duchovních věcí neboli věcí Božího Ducha, neboť Bůh je Duch, nikoli duše! A každý, kdo se připojuje k Pánu, je s Ním jeden duch (1K 6:17), nikoli duše. Duch Boží přebývá v lidském duchu a tvoří spolu jednoho smíšeného ducha.

    Božský život se pak, je-li mu to dovoleno, šíří z ducha do duše, což se při naplnění Duchem = přetečení z ducha do duše nějak projeví. Proto také apoštol Pavel učí a vede věřící k tomu, aby chodili podle Ducha a aby se nechali vést Duchem Božím a byli tak Božími syny.

    Tož tak.

    willy


    ]


    Re: Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: oko v Pátek, 24. září 2010 @ 21:56:04 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    Willy.
    Plácáme, plácáme, ale nesrozumitelně.

    ..."srdce znamená duši člověka, sestávající z mysli, citů a vůle + svědomí"...

    Neříkal jsem já snad o lidském srdci a lidské duši to samé?


    Novotného biblický slovník:
    Srdce ve většině případů označuje vnitřní podstatu člověka podobně jako nefeš [= duše] a rûach [= duch], při čemž srdce možno chápat jako bezprostřední orgán duše, po případě i ducha. Duše a srdce jsou proto často souběžné výrazy [Ž 24,4; Př 2,10 a j.].
    Při tom srdce ozna­čuje zdroj uvědomělé činnosti, nejen pouhý pud. Milování Boha z celého srdce je spojeno s vědomým rozhodnutím, musí se však stát druhou přirozeností [z celé duše, Dt 6,5; sr. 1Pa 28,9, kde »mysl« je překlad hebr. nefeš. Podobně Joz 22,5, sr. Sk 4,32]. Ale i duch a srdce jsou místy souběžné výrazy. Neboť duch pod­miňuje osobní život [duši], jehož orgánem je srdce, takže srdci je často připisováno to, co patří do oblasti působnosti ducha, zvl. tam, kde jde o projevy náboženského života [Ž 34,19; 51, 12.19; 78,8. Sr. Sk 19,20 s 2K 9,7, kde »uložit v duchu« = »uložit v srdci«].  Hebrejština nemá výrazu pro vůli.
    Místo toho užívá výrazu srdce [1S 14,7, kde Kral. hebr. lébáb překládají jednou výrazem srdce, podruhé vůle], takže tam, kde v kralickém překladu čteme srdce, můžeme často číst docela dobře vůle [Ex 14,5; 35,21; 1S 13,14; 2S 15,6; 1Kr 12,27; 18,37; Dn 18].
    Úmysly, vedoucí k činům, vznikají v srdci [Ex 36,2; 1Kr 8,17; Jr 23,20; Iz 10,7; 57,17]. Ale i náboženský a mravní život, jak už bylo naznačeno, má své sídlo v srdci jako nástroji ducha, zvl. pak Ducha Božího. 
    Svědomí je výsledek působení ducha na srdce [1Kr 2,44; 1S 24,6; 2S 24,10; Jb 27,6; Kaz 7,22; Jr 17,1].


    ]


    Re: Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 25. září 2010 @ 00:37:09 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
      V Písmu není velkého rozdílu mezi obsahem výrazu "srdce člověka" a výrazu "duch člověka". Písmo je často volně zaměňuje.

      Podobně jako to děláme my: Říkéme "člověk má dobré srdce" stejně jako řekneme archaicky: "člověk má dobrého ducha" a znamená to: Ten člověk je dobrý, jedná dobře, je spravedlivý. Nikdo neřekne: "ten člověk má dobrou duši".

    Úmysly, vedoucí k činům, vznikají v srdci. Srdce je orgánem náboženského a tudíž i mravního života. V srdci se soustřeďuje všecek osobní život. Srdcem se věří [Ř. 10,9n], srdcem se přijímá Boží slovo [Mt 13,19], v srdci ctném a dobrém je slovo zachováváno [L 8,15] a poslušně přijímáno [Ř 6,17]. Boha nutno milo­vati z celého srdce [Mk 12,30], právě tak jako od­pouštět bližnímu [Mt 18,35] a milovat jej [1Pt 1,22].

    Nelze mít proměněné srdce a starého ducha.

      Některé věci jsi moc hezky a pravdivě napsal.


    ]


    Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: rosmano v Pátek, 24. září 2010 @ 08:40:00 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    Teologie: Lidská duše
    Vloženo Úterý, 21. září 2010 @ 22:29:25 CEST Vložil: Olda
    ---- Lidský duch je viditelným (projevujícím se) odrazem stavu života lidské duše. -----

    1. Kor. 2,11 Neboť kdo z lidí zná, co je v člověku, než jeho vlastní duch? Právě tak nikdo nepoznal, co je v Bohu, než Duch Boží. 
           
          aneb:   Neboť kdo z lidí zná, co je v člověku, než jeho vlastní viditelný odraz stavu jeho duše????


    Skutky 7,59  Zatímco ho kamenovali, Štěpán se modlil: „Pane Ježíši, přijmi mého ducha"

          aneb:     Zatímco ho kamenovali, Štěpán se modlil: „Pane Ježíši, přijmi můj viditelný odraz stavu života mé duše." ???


    Jan 4,24      Bůh je Duch a ti, kdo ho uctívají, ho musí uctívat v duchu a v pravdě.

          aneb:    Bůh je Duch a ti, kdo ho uctívají, ho musí uctívat ve viditelném odrazu stavu života své duše a v pravdě ???


    Dokonce Marie, kterou římští katolíci tak důvěrně znají, rozlišuje ducha a duši. Když už Bible vám nic neříká, tak snad aspoň Marie?

    duše velebí Hospodina
    a můj duch jásá v Bohu, mém Spasiteli,

     



    Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: oko v Pátek, 24. září 2010 @ 22:05:59 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    ..."Zatímco ho kamenovali, Štěpán se modlil: „Pane Ježíši, přijmi mého ducha""...


    Lidská duše je duch. V tom jsme obrazem Božím, nikoli tělem.

    Štěpán tedy odevzdává Bohu své nejvnitřnější a neviditelné Já - svou nesmrtelnou duši.


    ..." Bůh je Duch a ti, kdo ho uctívají, ho musí uctívat v duchu a v pravdě."...

    Schválně nám vysvětli, co ty si představuješ pod pojmem uctívat Boha v duchu. Pak se můžeme posunout někam dál.

    A přidej odkaz na místo v Písmu, které mluví o spáse lidského ducha
    .




    ]


    Re: Re: Lidská duše (Skóre: 1)
    Vložil: oko v Pátek, 24. září 2010 @ 22:12:44 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    Nejenom Marie, ale i já rozlišuji duši a ducha, jak je patrno z mých dřívějších komentářů. Ale vím, že jedno bez druhého nejde. Když duše velebí Boha, duch jásá - a až to je viditelné v chování člověka. Duch by nemohl jásat, pokud by duše Boha nevelebila.


    ]


    Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy