Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 538 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483782
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: JAKO V NEBI, TAK I NA ZEMI (Náčrt trinitární teologie) - Ctirad Václav Pospíšil
Vloženo Neděle, 19. září 2010 @ 16:09:15 CEST Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal maws

Roku 2007 vydalo nakladatelství Krystal OP a Karmelitánské nakladatelství v Kostelním Vydří, 590 stran., 429,- Kč
Kategorie: Křesťanská teologie / Dogmatická teologie.

Studenti teologie z ní čerpají základy ke zkouškám, zároveň je určena i široké veřejnosti.


Profesor Pospíšil připravil obsáhlou knihu týkající se trinitární teologie.

Hutný, čtivý text seznamuje čtenáře s pojmy, které jsou obsahem trinitární teologie. Podmínkou je dostatek času pro čtení a přemýšlení. Kniha je rozdělena na tři části:

1) TŘI ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ KAMENY TRINITOLOGIE
Hned v úvodní kapitole s názvem "Jahve - Bůh Otec, nebo Trojice?" autor vysvětluje: "Nezapomínejme, že Otec, Syn a Duch svatý jsou skutečně osobami, a proto není tak docela přesné hovořit v tom smyslu, jako kdyby existovala nějaká jediná "nadosoba" nesoucí jméno "Trojice", v níž by Otec, Syn a Duch svatý byli pouze jakýmisi podřazenými funkcemi. To pochopitelně neznamená, že výraz "Trojice" nemůžeme používat, není to však bez nebezpečí."
/My, křesťané, vyznáváme víru v jednoho Boha - ale při komunikaci s jinými věřícími, kteří také vyznávají monoteismus (judaismus, islám), mnoho z nás neumí "obhájit" trojiční obraz Boha./

2) TAJEMSTVÍ TROJJEDINÉHO V PÍSMU A V PATRISTICKÉ EPOŠE DO KONCE ČTVRTÉHO STOLETÍ
"Starozákonní předehra zjevení Trojjediného", "Dovršení zjevení Nejsvětější Trojice v Novém Zákoně", "Přehled základních trinitárních herezí", "Trinitologie v závěru druhého a ve třetím století"- (Irenej z Lyonu, Tertulián, Klement Alexandrijský... spory o nicejský koncil v letech 325 - 361, spory o božství Ducha svatého...), "Pokus o hodnocení vývoje trojičního dogmatu v prvních čtyřech staletích křesťanství".
/Je užitečné znát kořeny své víry a uvědomit si, že Ježíšovi učedníci byli lidé své doby, jenže Kristovo poselství se neslo staletími dál. Bylo potřeba, aby obsah zůstal jednotný, bez nánosu falešných cest a herezí. Hereze byly někdy naivní, ale mnohdy velmi rafinované./

3) DALŠÍ ROZVÍJENÍ TRINITOLOGICKÉ REFLEXE
"Rizika Augustinovy psychologické trinitární teorie jako slabina západní trinitologie", "Filioque " jako západní dodatek k Nicejsko-konstantinopolskému krédu a ožehavé ekumenické téma", "Problematika přivlastňování esenciálních vlastností Otci, Synu a Duchu sv. a rozlišování působení jednotlivých osob Trojice "navenek", "Společné charakteristiky Boha Otce, Syna a Ducha svatého". "Bůh Otec a tajemství kříže Ježíše z Nazareta"... "Trojice a svátosti".

Tolik stručně z obsahu velmi zajímavé a kvalitní publikace. Kniha nabízí bohatou bibliografii, která může posloužit k další četbě.

/V audioarchivu Radia Proglas jsou krátké přednášky profesora Pospíšila na téma Úvod do teologie Trojjediného Boha./


Podobná témata

Studijní materiály

"JAKO V NEBI, TAK I NA ZEMI (Náčrt trinitární teologie) - Ctirad Václav Pospíšil" | Přihlásit/Vytvořit účet | 9 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: JAKO V NEBI, TAK I NA ZEMI (Náčrt trinitární teologie) - Ctirad Václav Pospíšil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 19. září 2010 @ 18:58:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám v úmyslu asi začátkem příštího měsíce (snad to stihnu) sem vložit sérii článků, inspirovaných přednáškou tohoto autora, která mě neobyčejně oslovila.
Sérii proto, že téma je příliš rozsáhlé.


Ctirad Václav Pospíšil je skutečně encyklopedií nádherných myšlenek. Jediným problémem bývá, že tak vzdělaní lidé mají ve zvyku mluvit řečí, která je sice velmi úsporná a výstižná, však obyčejnému člověku málo srozumitelná.

Např.: "Boží transcendence implikuje imanenci Boha ve světě."

Je tedy někdy potřeba kvůli srozumitelnosti přeložit jeho myšlenky do jazyka obyčejných lidí.



Re: Re: JAKO V NEBI, TAK I NA ZEMI (Náčrt trinitární teologie) - Ctirad Václav Pospíš (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Neděle, 19. září 2010 @ 21:09:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proto P.Ježíš mluvil v podobenstvích a srozumitelně, aby mu rozuměl každý plebej a tak mohl dosáhnout spásy. On Bůh nedával na odiv svoji moudrost a dokonce mu nebylo těžko se unížit před farizeji a odejít uprostřed hádky. Dnešní někteří tzv. křesťané si libují ve své svědské vzdělanosti  a dávají pocítit obyčejným lidem, že jsou něco víc. Navlečou se do honosných hábitů (hotové divadlo) a dokonce jsou tak sprostí, že si nechají olizovat ruce lůzou, prý spolubratřími. Myslím, že chudák Petr, kterého si vzali jako předchůdce, se musí obracet v hrobě.
rastan


]


Re: (Skóre: 1)
Vložil: maws v Neděle, 19. září 2010 @ 22:18:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko:
C.V.P. mluví velice poutavě, vtipně, živě a bohatým jazykem, znám ho z fakulty. Proto nemohu souhlasit s Tvým názorem, že by jeho řeč byla obyčejnému člověku málo srozumitelná.

Každý obor má určitou terminologii, s tím je potřeba počítat. Mnohem nesnadněji by se mluvilo nebo psalo, kdyby bylo potřeba květnatě nebo opisně vyjadřovat něco, co lze vystihnout jedním slovem. Nakonec - snaha číst i náročnější knihy (nebo vyslechnout přednášku s odbornými výrazy) člověka vzdělává, i když ho nutí dohledat, co nezná. Ráda si přečtu, co a jak Tě inspirovalo.
Určitě by byl zajímavý a obohacující článek na dané téma i od dalších křesťanů z jiných denominací.





]


Re: Re: (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 20. září 2010 @ 08:03:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vždyť říkám, že mě C.V.P. velmi zaujal.
Nadmíru. Byl jsem nadšen.
Ale jsou místa, která jsou opravdu obyčejnému člověku málo srozumitelná. Je to o úrovni vzdělání v tom kterém oboru.
Když se budou dva astronomové mezi sebou bavit o hvězdách, také jim obyčejný člověk bude málo rozumět. U nás je určitě několik desítek takových vynikajících lidí, ale až třeba Jiří Grygar ve svém pořadu "Okna vesmíru dokořán" dokázal tuto oblast "přetlumočit" a přiblížit veřejnosti.

Tobě to možná už nepřijde (jestli se pohybuješ v oblasti používání těchto výrazů), ale jeho věta: "Boží transcendence implikuje imanenci Boha ve světě", kterou jsem uvedl jako příklad, je skutečně z jeho přednášky, on je jejím autorem - a nutni si přiznat, že málokdo z obyčejných lidí jí dokáže porozumět. Máš pravdu, je to o terminoligii, jsou to pro nás cizí slova. V hovorové řeči nás, obyčejných lidí, je k výstižnému vyjádření smyslu této věty potřeba použít vět několik.


]


Re: Re: Re: (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 20. září 2010 @ 08:28:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pospíšil je dobrej, např. jeho vysvětlení kenóze Božího Syna je velice kontemplativní a zároveň velikou pomocí pro hlubší vhled do tajemstvích víry.


]


Re: Re: JAKO V NEBI, TAK I NA ZEMI (Náčrt trinitární teologie) - Ctirad Václav Pospíš (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 20. září 2010 @ 11:46:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prostí a obyčejní lidé se obvykle obejdou bez překladů vzletných a složitých myšlenek. Tomu kdo má čisté a otevřené srdce často stačí holé věty a pokyny aby věděl co si Bůh přeje. Když řekne pojď tak jde, když řekne udělej tak udělá. A když řekne je tak ví. Toto je moje Tělo a toto je má Krev. Co k tomu víc dodat ?


]


Re: Re: Re: JAKO V NEBI, TAK I NA ZEMI (Náčrt trinitární teologie) - Ctirad Václav Po (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pondělí, 20. září 2010 @ 12:34:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A když řekne jsem tak také ví. Já jsem dveře.


]


Re: Re: Re: Re: JAKO V NEBI, TAK I NA ZEMI (Náčrt trinitární teologie) - Ctirad Václa (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 21. září 2010 @ 08:44:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cesta, Pravda a Život. Alfa i Omega.


]


Re: Re: JAKO V NEBI, TAK I NA ZEMI (Náčrt trinitární teologie) - Ctirad Václav Pospíš (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 21. září 2010 @ 01:15:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
S tou terminologií (názvoslovím) je to tak, že opravdu existují úsporná označení, která řeknou mnoho, ale ne zase každému. Zkusím tu uvedenou větu jako krásný příklad upřímného výrazu trochu ´polidštit´. Rozebereme slovo za slovem a složme mozaiku do češtiny.
´´ BOŽÍ  TRANSCENDENCE  IMPLIKUJE  IMANENCI  BOHA VE  SVĚTĚ.´, tak jak tomu rozumím já, laik bez teologické ani filosofické fakulty.
Transcendovat zde znamená přesahovat. Bůh přesahuje vše co si pomyslíme. I to své dílo přesahuje. Transcendovat znamená také překračovat. Tedy první část je na světě:
´´To jak (že) Bůh PŘEKRAČUJE  (PŘESAHUJE) všechno, to implikuje imanenci Boha ve světě´´. Dále o slovu implikovat, příklad z běžného vztahu ze školy:
Pojem IPMLICITE versus EXPLICITE vidíme v příkladu v matematické rovnici. Hledaná neznámá (x) je vyjádřená bud explicitně (přímo zřetelně), nebo implicitně (skrytě, jaksi zavinutě). Vezměme pozemek jako čtverec se stranou právě 10 metrů. Ale zajímáme se o jeho plochu, ať kvůli stavbě domu nebo výnosu obilí. V tom je obsaženo, že plocha čtverce je 100 metrů čtverečních. Tedy když řekneme, že čtvercové pole má plochu 100 metrů čtverečních, a víme, že to je čtverec 10 krát deset metrů. potom ve větě ´´Obsah je 100 metrů čtverečních´´ je vyjádřená jednak plocha (a to EXPLICITNĚ, natvrdo číslem 100), ale je tam také obsažena výpověď o délce strany, jenže skrytě, IMPLICITNĚ. Musíme si ji totiž z toho čísla 100 vypočítat. Potřebujeme to na určení obvodu (délky plotu). Když řekneme přímo, že čtverec mé délku strany 10 metrů, je délka strany ukázaná vyjádřeně, EXPLICITNĚ, zjevně, nemusíme se k tomu dopracovat odvozením z plochy. Když řekneme naproti tomu, že obsah čtverce je sto metrů čtverečních, je v tom obsažena vědomost o délce strany, ale IMPLICITNĚ, skrytě, zavinutě.
Podobně je-li Bůh překračující vše, potom je v tom ZAHRNUTĚ, skrytě, naznačeně VYJÁDŘENO také to, že se v tom Bohu také nachází.
Takže : větu´´To jak (že) Bůh překračuje všechno, to IMPLIKUJE  imanenci Boha ve světě´´..
přeměníme snadno na větu:
´´To jak (že) Bůh překračuje všechno, to V SOBĚ  OBSAHUJE  i to, že Bůh je ve světě imanentní.´´ nebo :
´´To jak (že) Bůh PŘESAHUJE všechno, to V SOBĚ  OBSAHUJE i vlastnost (stav), že Bůh je ve světě imanentní.´´
Zbývá poslední záhada, IMANENCE. Obrátím se na pomoc do slovníku cizích slov, imanentní je tkvící v samé podstatě věci, týkající se vnitřní stránky věci, mající vnitřní souvislost, vyplývající z toho.
 Slova  BŮH  JE  VE  SVĚTĚ  IMANENTNÍ  značí tedy, že Bůh tkví v samé podstatě světa, je jeho vnitřní zákonitostí, příčinou a údělem.
Je to možné, když jsme četli nejprve, že On překračuje či přesahuje svět? Ovšem.
Vše přesahuje, a zároveň je svět i spolu v jeho podstatě obsažený, protože svět stvořil, tedy je z Boha. Zajímavý důsledek toho obhajovali panteisté: Bůh je ve  všem, i v tom, co stvořil, pozorováním stvoření dostáváme poznání o Bohu, protože Bůh je v podstatě všech věcí.
Tedy tři nejasnosti jsme vysvětlili:
transcedence – přesahování, překračování (chápání v rozumu),
implikace – že z toho vyplývá další skutečnost,
imanence – být v jádru věci obsažený.
Větu ´´ BOŽÍ  TRANSCENDENCE  IMPLIKUJE  IMANENCI  BOHA VE  SVĚTĚ.´ čteme nově ve smyslu:,
´´To jak (že) Bůh  PŘESAHUJE  všechno, to V SOBĚ OBSAHUJE skutečnost, že Bůh JE (vnitřní) PODSTATOU světa,´´
Také takto, ´´To že Bůh PŘEKRAČUJE všechno, to v sobě ZAHRNUJE  také skutečnost, že Bůh  TKVÍ V SAMÉ PODSTATĚ světa.´´.
Opačně stejná myšlenka hovořená se strany světa:
´´To že Bůh PŘESAHUJE všechno, to v sobě ZAHRNUJE také skutečnost, že sama podstata světa SPOČÍVÁ  v Bohu´´.
A opravdu opačně (větně):
´´ PODSTATA světa SPOČÍVÁ v Bohu, tato skutečnost je v Bohu OBSAŽENA, Bůh totiž PŘESAHUJE naprosto vše a OBSAHUJE tudíž v sobě i svět.´´
Je ale obtížné to říkat česky, ne ?


]


Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy