Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 423 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116464670
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Izraelci oslavují Júditu
Vloženo Pondělí, 13. září 2010 @ 10:02:39 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal Jaela

Jedna z žen Bible


Izraelci oslavují Júditu
Júdit 15, 11  - 14

  • 11Třicet dní se dělil lid o kořist z tábora. Júditě dali Holofernův stan a všechny stříbrné předměty i lehátka a nádobí a všechno jeho zařízení. Ona to přijala a naložila na svou mezkyni; pak zapřáhla své vozy a naskládala to na ně.
  • 12Všechny izraelské ženy se seběhly, aby ji viděly, dobrořečily jí a daly se na její počest spolu do tance. Júdit nabrala do rukou ratolesti a dala je ženám, které byly s ní.
  • 13Ověnčily se olivovými ratolestmi , ona i ty, které byly s ní, a Júdit šla v čele všeho lidu a vedla taneční rej všech žen. A všichni izraelští muži šli za nimi v plné zbroji, ověnčeni a s chvalozpěvem na rtech.
  • 14Pak začala Júdit tuto píseň díkůvzdání před celým Izraelem a všechen lid s ní hlasitě zpíval tuto píseň chvály:

Júdit 16, 1  - 25
  • 1Júdit zpívala: „Začněte chválit mého Boha při bubnech, zpívejte Hospodinu při cymbálech, zapějte mu žalm a chvalozpěv, vyvyšujte a vzývejte jeho jméno!
  • 2Neboť Hospodin je Bůh, který činí přítrž válkám; z rukou těch, kdo mne pronásledují, mne vytrhl a přivedl do svého tábora uprostřed lidu.
  • 3Přitáhl Ašúr z hor na severu, přitáhl s deseti tisíci svého vojska. Jejich množství zastavilo potoky, jejich jízda přikryla pahorky.
  • 4Řekl, že mé území vypálí, mé jinochy že zahubí mečem, mé kojence že hodí na zem, moje nemluvňátka že dá za kořist, že uloupí mé panny.
  • 5Hospodin, Všemohoucí, je však zničil rukou ženy.
  • 6Jejich bohatýr nepadl rukou jinochů, neubili ho synové Titánů, nepostavili se proti němu obrovití giganti, to Júdit, dcera Merarího, jej zbavila sil krásou své tváře.
  • 7Svlékla svůj vdovský šat pro vyvýšení trpících v Izraeli, pomazala si tvář vonnou mastí,
  • 8vlasy sepjala čelenkou, vzala jemný šat, aby ho oklamala.
  • 9Její opánky uchvátily jeho oko, její krása zaujala jeho duši – a meč pronikl jeho šíjí.
  • 10Peršané se třásli před její odvahou, Médové se děsili její odhodlanosti.
  • 11Kdysi moji pokoření kvílili, moji slabí byli zachváceni strachem a jati hrůzou; teď pozvedli svůj hlas – a nepřátelé se obrátili na útěk.
  • 12Synové děveček je probodali; prokláli je jako děti přeběhlíků. Zhynuli zásahem šiku mého Pána.
  • 13Budu zpívat svému Bohu novou píseň: Hospodine, veliký jsi a slavný, obdivuhodný v síle, nepřemožitelný!
  • 14Tobě ať slouží všechno tvé stvoření, protože ty jsi řekl, a stalo se, poslal jsi svého ducha a on to vybudoval. Nikdo se nemůže postavit na odpor tvému hlasu.
  • 15Hory i s vodami se v základech budou třást, jako vosk se rozplynou skály před tvou tváří, ale ty, kdo se tě bojí, obdaříš slitováním.
  • 16Příliš málo je vše, co se obětuje jako libá vůně, za bezvýznamný máš všechen tuk ze zápalné oběti, avšak kdo se bojí Hospodina, bude velký vždycky!
  • 17Běda pronárodům, povstanou-li proti mému pokolení! Hospodin, Všemohoucí, je potrestá v den soudu tím, že do jejich těl sešle oheň a červy. Budou úpět v bolestech na věky.“
  • 18Jakmile přišli do Jeruzaléma, poklonili se Bohu, a když se lid očistil, přinesli své zápalné a dobrovolné oběti a dary.
  • 19Júdit tam vystavila všechny Holofernovy předměty, které jí lid daroval; i ochranný závěs, který sama vzala z jeho ložnice, oddělila Bohu jako obětní dar .
  • 20Lid se veselil v Jeruzalémě před svatyní po tři měsíce a Júdit zůstala s nimi.
  • 21Po těch dnech odešel každý do svého dědictví a také Júdit odešla do Betúlie a zůstala při svém majetku. Byla ve své době slavná po celé zemi.
  • 22Mnozí po ní zatoužili, ale žádný muž ji nepoznal po všechny dny jejího života ode dne, kdy zemřel její muž Menaše a byl připojen ke svému lidu.
  • 23Dožila se velmi vysokého věku a dočkala se v domě svého muže stáří sto pěti let. Svou komornou propustila na svobodu. Když zemřela v Betúlii, pohřbili ji v jeskyni jejího muže Menašeho
  • 24a izraelský dům pro ni truchlil sedm dní. Před svou smrtí rozdělila svůj majetek všem příbuzným Menašeho, svého muže, a příbuzným svého pokolení.
  • 25Nikdo pak už nenaháněl strach Izraelcům ve dnech Júdity, ani dlouho po její smrti.


V návaznosti na předcházející téma o ženách v církvi, bych vás pozvala k zamyšlení o Júditě. Mohli bychom se postupně zamýšlet  nad  úlohami všech žen v Bibli. Je to hezké téma a zajímavé.

Mě osobně by zajímalo, jestli se muži k ženám chovají tak, jak to zamýšlel Hospodin, když stvořil Adama a Evu a tato otázka by mohla být takovou osnovou u příběhu každé ženy z Bible. Jaké postavení měla žena v Bibli?

Přemýšlela jsem, kterou ženou začít a napadlo mi na Júdit. Uzijáš věřil její moudrosti a tomu, že je ve spojení s Hospodinem. Ona zřejmě uměla lidi potěšit v malomyslnosti, dodat jim odvahu a  neochvějně důvěřovala Hospodinu.

Také bychom si mohli povšimnout toho, že starší města vzývali Boha Izraele o pomoc i v noci. Modlili se ve dne i v noci. Věděli, když byli v tísni, že je Hospodin slyší a s jistotou k němu volali.







Podobná témata

Zamyšlení

"Izraelci oslavují Júditu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 18 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Pondělí, 13. září 2010 @ 10:32:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pěkný příběh, ale není z Bible. Je to apokryf.




Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 13. září 2010 @ 11:20:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechci se přít ale myslím že se dá říct že do Bible patří podle všech denominací které se podílely ne ekumenickém překladu. Že se na tom shodnou dokonce i lidé kteří by možná měli potíže kdyby se měli shodnout jakou barvu má pomeranč.


]


Re: Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Ferda (nmcoqi6@iol.cz) v Pondělí, 13. září 2010 @ 12:07:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na všechno není v Bibli odpověď. Příběh je pěkný.Když budeme šermovat jen Bibli,tak doporučuji spálit všechny učebnice,pomůcky,knihy a zrušit knihovny....Ferda


]


Re: Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Pondělí, 13. září 2010 @ 14:06:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Slepci nemohou rozhodovat o tom, jakou má pomeranč barvu. To je nesmysl.
Je to apokryf a hotovo.


]


Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 13. září 2010 @ 12:23:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co je apokryf a co ne? Kdo o tom rozhoduje?


]


Re: Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pondělí, 13. září 2010 @ 15:31:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...jasne že o židovskom kánone rozhodujú rímsky katolíci a ani náhodou židia...ešte že katolíci nerozhodujú o moslimskom, hinduistickom...kánone...

ivanp


]


Re: Re: Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Pondělí, 13. září 2010 @ 16:55:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ivane vždyť jsme se o tom již bavili:) i Septuaginta  je židovským kánonem a tím prvním.


]


Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 13. září 2010 @ 20:13:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prosím Momonku, Didyma a  další, aby se zdržovali výrazu "apokryf". Tento termín je nepřesný a velmi urážlivý. Přesnější označení je buďto deuterokanonická kniha, případně kniha kanonická pouze katolickou a určitým spekterem východních církví.
Apokryf je něco jiného, třeba Ezdrášova Apokalypsa.


]


Re: Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Úterý, 14. září 2010 @ 21:30:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ok.


]


Re: Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Středa, 15. září 2010 @ 06:40:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A přece je to apokryf...


]


Re: Re: Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 15. září 2010 @ 21:32:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mýlíš se. Jestli mi nevěříš, tak si najdi význam tohoto slova v encyklopedii, ať příště nevypadáš jako nevzdělanec.


]


Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 13. září 2010 @ 20:10:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mě osobně by zajímalo, jestli se muži k ženám chovají tak, jak to zamýšlel
Tato otázka by mě téměř rozesmála :[



Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Úterý, 14. září 2010 @ 19:32:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Eleazar
Co by tě téměř rozesmálo? To, jak se muži k ženám chovají a nebo to, jak se k ženám mají chovat, podle Hospodinova plánu stvoření?


]


Re: Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 15. září 2010 @ 21:29:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ani jedno, ale ta diference mezitím. Ale ono mě to nerozesmálo, ono to xmíchu vůbec není. Ono je to spíš kpláči. Ale rozesmálo mě, že ještě někdo věří tomu že by to tak nemuselo být.


]


Re: Re: Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Čtvrtek, 16. září 2010 @ 10:32:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Eleazar
No muži se vydali Kainovou cestou a za nimi jdou ženy. Muž by měl být ten, kdo rozhoduje. Muži vedou náš svět.


]


Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 15. září 2010 @ 09:50:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro mně je apokryfem cokoliv co pojednává o Bohu a o lidech kteří se k němu hlásí a nemá to oficiální certifikát z Vatikánu. Od pana papeže a od biskupů. To znamená že je to svědectví ale nezávazné, které je třeba brát s určitou rezervou. Deuterokanonické knihy takový certifikát mají a do Bible patří i podle mého názoru. Jestliže je ale někdo považuje za apokryf tak mě to nepohoršuje. Myslím si sice že zbytečně odmítá část Božího slova ale pro sebe v tom nevidím problém a co se jeho týče tak jsem rád že uznává alespoň ten zbytek.
To co mi vadí je když někdo o deuterokanonických nebo dokonce i o kanonických knihách vykládá že jsou to jen symbolické pohádky. Biblická i světská archeologie neustále nachází věci které pravdivost Bible potvrzují do nejmenšího detailu, i když se o tom moc nemluví. Našla se například značná část Sírachovce v hebrejském originále ze kterého byl ve 4. století pořízen překlad. Myslím že na místech kde žili eseni v Kumránu. Tam se našly i zlomky evangelií z 1. století. Blahoslavená Kateřina Emmerichová viděla mimo jiné na vlastní oči příběh Tobiáše a Sáry přesně tak jak je popsán a vykládá ho jako symbolickou předzvěst událostí okolo zrození Panny Marie a příběhu jejích rodičů, Jáchyma a Anny.  Krok za krokem. Mnoho námitek se uvádí právě okolo příběhu Judity a Holoferna. Jsem zvědav a těším se na to co by mohly přinést novodobé výzkumy. Židé až do dnešních dnů pojídají o Chanuce sýr na památku toho čím Judita pohostila asyrského vojevůdce Holoferna dřív než ho zabila a považují vdovu Judit za dceru nejvyššího hasmonejského kněze Matiáše a sestru Judy Makabejského. Antiochos IV. Epifanes by pak mohl být symbolicky nazýván Nabukadnesarem. Asyrský král byl určitě. Lidem kteří dobře znali příslušný úsek dějin by bohatě stačilo k přesnému určení jméno asyrského tartana Holoferna. O tom že tajemné město Betulie je ve skutečnosti  Jeruzalém nemají dnešní Židé nejmenší pochyby. Zajímalo by mě co znamená to slovo v hebrejském jazyce. Jestliže se Holofernes nechal takhle potupně zabít ženou a pak bylo vojsko drtivě poraženo výpadem z města tak by se dalo pochopit že by se o takové události příliš nešířili tehdejší Asyřani ani Helénové a ztráty by připsali na vrub jiných bitev.
Zajímavé je že k Judovi Makabejskému se prý vehementně hlásili někteří protestanti v dobách náboženských válek v Anglii a považovali ho za svůj vzor vojáci a důstojníci. Mělo se to týkat zejména puritánů. Nevím ale jestli je to pravda.



Re: Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Čtvrtek, 16. září 2010 @ 16:28:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Deuterokanonické knihy SZ nejsou tak přihlouplými báchorkami, jako třeba Tomášovo evangelium dětství a spousta dalších NZ apokryfů.


]


Re: Izraelci oslavují Júditu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 17. září 2010 @ 11:30:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Genezaretská končina začíná mezi Tiberiadou a Tarichejou, asi čtyři hodiny od Kafarnaa, a táhne se tři hodiny od jezera do nitra země a jižně do okolí Taricheje až k místu, kde vytéká Jordán. Půvabné údolí s uměle vytvořeným jezerem, které vy­tváří potok, s lázněmi u Betulie sousedí s touto končinou a jiné prameny tudy protékají do jezera.
Ježíš v Seforidě, Betulii, Kadetu a Jezreeli
Betulie je město, při jehož obležení připravila Judita Holo-ferna o život. Leží jižním směrem na východ od Seforidy na jednom kopci; z něho můžeme vidět dobře do širého okolí. Od­tud to není daleko k Magdaléninu zámku v Magdalu.


Pořád mi ta Betulie byla nějak povědomá a tak jsem se po ní podíval do Života a hořkého umučení našeho Pána Ježíše Krista, co o ní říká Kateřina Emmerichová. Našel jsem tyhle tři úryvky. V zeměpise Svaté země se moc nevyznám ale myslím že by se podle toho popisu dala snadno najít, ať už jako současné město jiného jména nebo zbytky pod zemí.




Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy