Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 535 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480205
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: John Bunyan o kvakerech
Vloženo Neděle, 01. listopad 2009 @ 22:30:38 CET Vložil: Olda

Sekty poslal McMartyn_

Úryvek z knihy Johna Bunyana (1628-1688)  - Milost přehojná, největšímu z hříšníků udělená

Pán použil dvě věci, aby mě v tomto upevnil (tj. v Božství i člověčenství Ježíše Krista). Jednou z nich byly omyly kvakerů a druhou vina za hřích, neboť čím více kvakeři odporovali jeho pravdě, tím více mě v ní Bůh upevňoval, uváděje mne do veršů Písma, které ji báječným způsobem obhajovaly.


Omyly, které tito lidé tenkrát zastávali byly následovné:

1. že Písmo svaté není Slovem Božím
2. že každý člověk na světě má Ducha Kristova, milost, víru atd.
3. že Ježíš Kristus, který byl ukřižován a zemřel před 1600 lety, neučinil božské spravedlnosti, pokud se hříchů lidí týče, zadost
4. že Kristovo tělo a krev jsou přítomny ve svatých
5. že těla dobrých i špatných, která jsou pochována na hřbitově, nevstanou z mrtvých
6. že vzkříšení u dobrých lidí už nastalo
7. že člověk Ježíš, který byl ukřižován mezi dvěma zloději na hoře Kalvárii v zemi kanaánské u Jeruzaléma, nevstoupil vzhůru nad hvězdná nebesa
8. že tentýž Ježíš, který zemřel rukou Židů, nepřijde znovu v poslední den a v lidské podobě nebude soudit všechny národy, atd.

V oněch dnech tito lidé podněcovali mnohem více zlých a ohavných věcí, které mne nutily ještě bedlivěji pátrat v Písmu, abych pak skrze poznání a svědectví, kterých se mi dostane, získal nejen poučení, ale též hojnou posilu a útěchu v jeho pravdě a, jak jsem řekl, vina za hřích mi hodně pomohla, neboť sotva se u mne dostavila, krev Kristova ji hned sňala a to se opakovalo znovu a znovu a bylo to sladké a zcela v souladu s Písmem. Ó přátelé* , volejte k Bohu, aby vám zjevil Ježíše Krista, není lepšího učitele nad něj.

* - Přáteli na tomto místě Bunyan myslí kvakerskou církev, jejíž oficiální název zní Society of Friends (Společnost přátel)

Vydalo nakladatelství STEFANOS v r. 2000






"John Bunyan o kvakerech" | Přihlásit/Vytvořit účet | 9 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: John Bunyan o kvakerech (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 02. listopad 2009 @ 04:40:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já jsem se sám divil, když jsem četl dějiny kvakerství, jak moc se v prvních desetiletích po jeho vzniku kvakerská teologie měnila. Bunyan se zřejmě nestihl té změny dožít, případně toho napsal tak v 50. nebo 60. letech 17. století, nebo z té doby pocházely jeho informace.
Já bych k tomu řekl.
ad 1) Písmo svaté se stává slovem Božím pro nás, tedy tady a teď v případě, že na nás působí Boží duch. Bez něho je to starý mrtvý text. Na tomto se nic od té doby nezměnilo.
ad 2) To možná špatně pochopil. Kvakeři učí, že každý člověk má v sobě "cosi od Boha", tedy jakýsi malý plamínek, který se daá zažehnout k tomu, aby člověk přijal, jak píše Bunyan Ducha Kristova, milost, víru apod. Je to tedy potenciál, nikoliv současný stav.
ad 3) To je řečeno velmi vyhroceně. Je za tím zřejmě reakce kvakerů na to, že lidé tentkrá své hříchy "hodili na Krista" a vesele hřešili dál. Četl bych to spíš jako výzvu k tomu, že jestliže za nás Ježíš zemřel, byli jsme vykoupeni, pak je samozřejmé, že nás to změní a mělo by to být vidět.
ad 4) Nutno chápat jako symbol. Kristus zde na zemi prostě nemá jiné ruce, než ty naše. Jsem zde jeho "velvyslanci".
ad 5 a 6) To je věc, které jsem se nejvíc divil, když jsem se dověděl, že toto kvakeři někdy učili. Oni to pak ještě možně někdy v 70. letech 17. století opustili.  Oni opravdu věřili, že jak objevili, že Bůh může bezprostředně působit na každého, že to jako podruhé přišel Kristus a vlastně už žijí v Novém Jeruzalémě. To je fakt ulítlé a pan Bunyan má pravdu, na druhé straně si na tohle učení už asi tak 300 let nikdo nevzpomene.
ad 7 a 8) Tak tohle asi pan Bunyan nějak nepochopil, tohle kvakeři nikdy netvrdili. Ačkoliv je zajímavé si všimnout, že i sám Ježíš počítal s tím, že se podruhé vrátí ještě za života tehdejší generace a nějak k tomu nedošlo. To apokalyptické očekávání bylo v tom prvním století tak nějak "ve vzduchu" a zdá se, že i On, který na jednom místě přiznává, že neví, kdy to má nastat, tomu podlehl. Měl zkrátka i lidskou přirozenost. Každopádně jsou kvakeři zaměřeni spíš na to, jak žít zde na zemi s Bohem, než na spekulace, co bude potom, případně "termín se krátí, honem něco dělejme". Běda nám, pokud by brzký Kristům příchod měl být naší motivací k tomu, abychom za ním šli. Tou motivací by měl být Kristus sám a ne snaha si zachránit kůži.




Re: John Bunyan o kvakerech (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 02. listopad 2009 @ 09:00:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Početl jsem si na jejich stránkách a je to velice zajímavé. Pochopil jsem tak lépe část anglických i amerických dějin. Kroky Jindřicha VIII., Martina Luthera a jiných reformátorů jim nestačily a  tak šli pořád dál a snažili se prý vytvořit společenství přesně takové jako byly sbory za svatého Pavla. Postupně přestávali uznávat veškeré obřady, zvyklosti a svátosti až se vzdali i křtu a část z nich považuje Ježíše za pouhého člověka který se po jejich způsobu nechal naplnit nejvíce. Zajímalo by mne jak přišli na tiché naslouchání.  Prvotní sbory byly dost hlasité a krom toho měly biskupy, starší i jáhny.

Co nemělo chybu byla historka o farmáři a zlomyslné krávě která mu dělala potíže a které domlouval v souladu s jejich pacifismem. Ty víš že ti budu nadávat. Ty víš že na tebe nevztáhnu ruku. Co ale nevíš je že tě mohu prodat baptistovi a ten z tebe vymlátí duši…….:o)

Zajímavý je i příběh státu Pensylvania. Území které dostal od krále syn admirála Pena který se stal kvakerem  na úhradu peněz které jeho otci dlužil. Uzavřel prý s indiány jedinou smlouvu která byla beze zbytku dodržena. Pravdou je že ostatní porušovaly permanentně obě strany. Americká vláda neovládala zlatokopy, osadníky, kupce a podvodníky a indiánské náčelníky a šamany neposlouchal vůbec nikdo. Nebylo výjimkou že na válečnou výpravu vyrazilo několik set bojovníků a na nepřátelské území došel jen zlostí a hanbou plačící náčelník se svými syny, pokud ho měli chuť poslouchat ti. Vždycky se našlo pár mladíků kteří přejeli hranici a přivezli pár skalpů mužů, žen i dětí aby prokázali svou mužnost. Podobné potíže měl i slavný náčelník Lakotů Harry Tokai To který inspiroval mnoho dobrodružných románů. Spojil se s vojákem US army Adamsem který měl za ženu dceru vyššího důstojníka a dvěma farmáři, za zlato kmene nakoupil pro všechny půdu a strakaté bisony  (krávy) v Kanadě a společně je začali pěstovat.  Oživovací mladíky dopadl v poslední chvíli na cestě ke kanadským farmářům, přivázal je ke kůlu a zbičoval do bezvědomí. Pro příště jim slíbil že je zaživa stáhne z kůže. Vzali si to k srdci a jejich potomci ovládají rozsáhlý zemědělský kraj dodnes. Svůj kmen vyvedl i z moci kouzel a zlých duchů. Šaman proti němu dělal co mohl a chtěl aby zůstali a uctívali dál posvátné medvědy které měl jejich kmen v totemu. Nakonec raději zemřel než aby překročil hraniční řeku.




Re: John Bunyan o kvakerech (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Pondělí, 02. listopad 2009 @ 15:30:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nejsem pochopitelně takový znalec dějin kvakerského myšlení jako výše Ingmar. Moje zkušenost se současnými kvakery i studium původní literatury (kvakeří vesměs nesepisovali nějaké teologické traktáty ale tzv. deníky) mě vede k názoru, že nelze mluvit o tom, že kvakeři zastávají/zastávali nějakou teologii. Platí o nich to, co se říká o rabínech: když se sejdou tři k diskuzi, dostaneš 4 různé odpovědi.

Je jasné, že zpočátku používali křesťanskou terminologii a byli křesťansky orientováni. Objevili se v křasťanské zemi, vymezovali se ve vztahu k tehdejší společnosti a hlavně se museli v jednom kuse obhajovat, protože anglikáni je měli rádi asi tak jako katolíky. Pokud ten pan Bunyan zemřel v roce 1688, pak poznal jen první krůčky kvakerů (myslím, že za oficiální rok vzniku jnutí se udává rok 1647).

Pokud dnes zavítáš mezi kvakery, musíš nejprve přítomné "rozlišit" na kvakery (tj. ti, kteří jsou jimi oficiálně) a sympatizanty (tj. lidi, kteří mezi kvakery chodí i desítky let, ale nejsou jimi). V té druhé skupině najdeš dost lidí, kteří jsou křesťany a kteří pravidelně chodí do nějakého křesťanského kostela a ztotožňují se s vírou té které denominace. I v první skupině pak najdeš obrovkou směsku názorů a stanovisek. Někdy zjistíš, že mluvíš de facto s buddhistou, jindy křesťanem, jindy unitářem atp. Obecně jsem se ale setkal s tím, že se jim nechce nijak zvlášť mluvit o nějakých otázkách víry. Snad všichni se tedy shodnou na termínu "vnitřní světlo" (nutno přiznat, že "definice" tohoto jevu jsem slyšel už mnohé a různorodé).



Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy