 |
Právě je 152 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: studentbible oko
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 112230867 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Hledání: Stručná historie Moravských bratří
Vloženo Středa, 02. září 2009 @ 19:55:39 CEST Vložil: Stepan |
poslal Nepřihlášený Vznik a vývoj Moravských bratří - Unitas fratrum
„Důvěřuj Hospodinu celým svým
srdcem, poznávej ho na všech svých cestách.“ Př. 3;5-6
Kdo jsou Moravští bratří -
Moravané?
Po
bitvě na Bílé hoře v roce 1620 se v Českých zemích
změnila politická situace. Nastala doba velkého pronásledování
a náboženské nesvobody. Některé historické údaje říkají, že
v těch dobách bylo až tři čtvrtiny všeho obyvatelstva
protestantského /evangelického/ vyznání, a to bylo najednou
úředně zakázané. Takže pro většinu obyvatel vyvstala otázka:
Čemu vlastně věřím? Jak to s mojí vírou ve skutečnosti
je? Stojí mi za to, abych kvůli svému přesvědčení měl takové
problémy? Abych se kvůli tomu dostal do vězení nebo mi zabavili
majetek nebo musel odejít někam do ciziny? Má to cenu, aby mě
kvůli tomu, že věřím Pánu Ježíši a mám doma Bibli,
mučili nebo zabili nebo pronásledovali moji rodinu?
Ti,
kteří chtěli zachovat věrnost své víře, začali mít velké
potíže. Mnozí to taky vzdali a řekli si, že je jedno jaké
mají vyznání. Někteří ale opustili celý svůj majetek, domy,
hospodářství, známé a příbuzné a sami nebo s rodinou
odešli za hranice. Tyto odchody – emigrace probíhaly v několika
vlnách. První emigrační vlna mířila do Polska (Lešno). Další
do Německa (Ochranov) a další do Ameriky. Byli to především
křesťané z Jednoty bratrské z Moravy. Všude kam přišli
šířili Boží Slovo a mluvili o své víře, zakládali
osady a misie. Začalo se o nich říkat, že to jsou Moravané,
Moravští bratři.
V
roce 1722 pod vedením Kristiána Davida, tesaře ze Ženklavy,
založili křesťané ze severní Moravy město Herrnhut - česky
Ochranov. Město leží v dnešním Německu. Tehdy to bylo svobodné
panství saského hraběte Mikuláše Zinzendorfa. V době přísné
náboženské nesvobody v letech 1722-1781 do Ochranova postupně
přicházely stovky křesťanů z Moravy. Zinzendorf
se snažil, aby splynuli s luterskou církví, ale oni se chtěli
řídit řády Jednoty bratrské, i za cenu, že budou nuceni opět
odejít a znovu hledat svobodu. Když se blíže s bratrskými řády
seznámil, umožnil jim setrvat a připojil se k nim. Jako den obnovy
Jednoty bratrské se připomíná 13. srpen 1727. Z dobových záznamů
vyplývá, že ochranovské události jsou jedinečným fenoménem,
který rozhádané osadníky sjednotil a dal jejich životu nový
směr. Věnovali se evangelizační a misijní práci doslova v celém
světě. Byla zde zahájena činnost tiskárny, kde se tiskly Bible
a další křesťanská a misijní literatura. Ta se šířila
dál po světě a pašovala se i do Čech. Mnozí se vydávali
na misie na druhý konec světa, nebo šli povzbuzovat ty, kdo
zůstali v Čechách a na Moravě bez ohledu na strádání, oběti,
hlad, nemoci a často smrt.
Misie Během
dvaceti let založili více misií, než celá protestantská církev
v uplynulých dvou stoletích. Za necelých třicet let
z jediného městečka vyšlo celkem 226 misionářů do všech
kontinentů, k nejopovrhovanějším etnickým skupinám. 1732 k
černým otrokům na Karibské ostrovy, 1733 k eskymákům do
Grónska, 1734 k Laponcům, 1735 k Indiánům
v severní i jižní Americe, 1737 do Jižní Afriky,
Guineje, Estonska, Litvy a do Ruska, 1738 na Cejlon, 1739 do Alžíru
a Cařihradu, 1742 ke Kalmykům, dále do Egypta, Etiopie, Indie, na
Labrador, na Jamajku, do Nikaragui, Austrálie, Himalájí i Izraele.
'Bratři'
šli do míst, kam se jiní báli a nepřicházeli s pocitem
nadřazenosti „bílých pánů“, kteří jdou „civilizovat
divochy“. Naopak, mezi domorodci žili a pracovali jako oni.
Jestliže kupříkladu černoši tehdy nebyli považováni za lidi, a
bratrští misionáři se s nimi nesměli stýkat, chtěli se sami
stát otroky, aby s nimi mohli žít. Majitelé plantáží to
většinou nedovolili, ale umožnili jim k otrokům přístup.
Světová
církev - mnoho názvů a jmen Jednota
bratrská ve světě užívá starý latinský název Unitas Fratrum.
V Německu působí jako Brüder-Unität nebo Brüdergemeine. Protože
do Ochranova přišli exulanti z Moravy, vešli do historie jako
„Moravané“. Jednota se tak stala po celém světě známou pod
názvem Moravian Church, ve španělsky mluvících oblastech Iglesia
Morava. „Unitas Fratrum – Moravian Church“ je svazkem 19
samosprávných celků tzv. provincií. Struktura není hierarchická,
každá provincie je spravována a pracuje samostatně. Jako celek
Unitas Fratrum podporuje několik projektů: Star Mountain u Ramallah
poblíž Jeruzaléma (péče o mentálně postižené dívky),
Radžpúr v Tibetu (škola pro hindustánské a buddhistické děti),
Kajmaní ostrovy v Karibiku (práce mezi Indiány Garifuna) a Aljaška
(práce mezi eskymáky Yuppik).
V
Čechách a na Moravě Jednota
bratrská se mohla vrátit do českých zemí a obnovit práci až v
roce 1867. Jako první založila sirotčinec v Čermné v Orlických
horách. V roce 1870 vznikl první sbor v Potštejně. V počátcích
nesměla Jednota užívat své původní jméno, byla státem uznána
pod jménem „Evangelická církev bratrská“, a teprve od roku
1921 se opět směla nazývat Jednota bratrská. V současné době
se k ní hlásí zhruba 3500 členů ve dvaceti sborech, provozuje
dvě základní školy a řadu dalších sociálních aktivit.
Mezinárodní
rozmanitost Ve
světové Unitas Fratrum panuje veliká šíře zvyků a různých
důrazů, jak se církev přizpůsobovala místním okolnostem a
prostředí. V Evropě má menšinový charakter, ale např. v
Tanzánii v Africe nebo v jihoamerickém
Surinamu má statisíce členů. Unitas fratrum vždy aktivně
vystupovala proti útlaku a rasové segregaci. Například „First
Moravian Church“ na Manhattanu byl založen bílými osadníky roku
1748 a stal se prvním rasově smíšeným sborem v New Yorku.
Požehnané
zrnko víry
Početně
byli původně Moravští bratři malou skupinou. Na mnoha místech
však skrze jejich odhodlání, poslušnost a trpělivou práci konal
Bůh velké skutky. Od počátku kladli důraz na naprostou důvěru
a spolehnutí se na Boha za všech okolností. Nechat se vést
a následovat Pána Ježíše opravdově a bez ústupků.
|
Podobná témata
 |
|
Re: Stručná historie Moravských bratří (Skóre: 1) Vložil: Lu v Čtvrtek, 03. září 2009 @ 17:41:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Velice děkuji za tento článek. Povzbuzující. Možná by bylo ještě vhodné podrobněji přiblížit, co se stalo onu neděli 13.srpna 1727.
|
Re: Re: Stručná historie Moravských bratří (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 03. září 2009 @ 19:54:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | No, pro mne byla hodně užitečná knížečka "Moc s výsosti", která ty události popisuje. Vlastně byla pro mne prvním takovým svědectvím o tom, že Letnice nebyly poslední :-)
|
]
|
|
Re: Stručná historie Moravských bratří (Skóre: 1) Vložil: dargo v Čtvrtek, 03. září 2009 @ 19:05:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Co se tedy stalo v létě 1727...PROBUZENÍ působením Ducha sv. skze JEDNOTU A MODLITBY. Asi tak nějak jak je popsáno v knize Skutků apoš. 4, 31 Místo, na kterém se shromáždili, se po jejich modlitbě zatřáslo. Všichni byli naplněni Duchem svatým a začali směle mluvit Boží slovo. 32 Celé to množství věřících mělo jedno srdce a jednu duši. Nikdo nic nenazýval svým vlastním majetkem, ale měli všechno společné. 33 Apoštolové vydávali svědectví o vzkříšení Pána Ježíše s velikou mocí a na všech spočívala veliká milost.
Z toho co víme...
po asi pětiletém období svárů a neshod...v srpnu začalo vřelé modlitební probuzení mezi dětmi i dospělými.
Spontánně se konala řada modlitebních shromáždění po domech i venku,
během dne i v noci. Postupná proměna myslí i srdcí vyvrcholila při
svaté večeři Páně v Berthelsdorfu 13.srpna 1727. Už cestou do kostela
si lidé navzájem vyznávali hříchy, prosili za odpuštění. Slzy pokání i
radosti z odpuštění tekly proudem. Roztržky, sektářství,
samospravedlnost, neláska mizely. Duch svatý mocně očistil celé město
"pod ochranou Páně" Herrnhut, Ochranov. Modlitební
život nově probuzený dal vznik krásné tradici. Inspirováno slovy Písma,
Izajáš 62,6: Na zdech tvých, Jeruzaléme, postavím strážné, kteří přes
celý den i přes celou noc nikdy nebudou mlčeti... vyrostlo přesvědčení,
že by bylo dobré a užitečné také v Ochranově ustanovit strážné, kteří
by se nepřetržitě modlili za církev, za bratry a sestry doma i na
cestách i za Boží království ve světě. 27.srpna 1727 se rozhodlo 24
bratří započít modlitební stráž. Dnem i nocí se konaly modlitby za druhé. Modlitební stráž trvala celých 100 let...
Podrobněji viz:
Web
Obnovená Jednota bratrská-Náchod
|
Re: Re: Stručná historie Moravských bratří (Skóre: 1) Vložil: Rosman v Čtvrtek, 03. září 2009 @ 21:18:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "PROBUZENÍ působením Ducha sv. skrze JEDNOTU A MODLITBY."
Slyšel jsem (či četl, už ani nevím), že v ty letní dny, kdy došlo k vylití Ducha svatého v Ochranově, společenství se spíš potácelo v nejednotě a svárech.
|
]
Re: Re: Re: Stručná historie Moravských bratří (Skóre: 1) Vložil: dargo v Čtvrtek, 03. září 2009 @ 22:11:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jo, taky mi to tak vyplynulo z toho, co jsem četla. Podstatný byl asi krok Zinzendorfa ke srovnání té situace názorových různic. Ale určitě pak muselo dojít k něčemu, co způsobilo sjednocení a vyústilo v odhodlání, který hned tak nevyhaslo.
"Do
rukou se v ten čas dostal Zinzendorfovi spis J.A.Komenského z roku
1660: O vzácném statku jednoty, řádu a kázni a poslušnosti. Upozornil
na tento spis K.David, když ho objevil v Hartmannsdorfu v knihovně u
barona Gersdorfa. Zinzendorfa dojala slova úvodu (církvi anglikánské).
Vyslovil se: "Nebylo ani potřebí žalostného naříkání stařičkého
Komenského dlouho čísti, kde praví, že je konec bratrské církvičce a že
zavírá za ní dveře, když jsem se rozhodl: Seč jsem, chci k tomu
pomáhati, bychť i obětovati měl jmění a statek, čest i život; tato
hrstka Páně budiž, pokud žíti budu, a mohu-li k tomu přispěti, i po
smrti mé, Jemu /Kristu/ zachována, pokud nepřijde." Možná
si v tu chvíli i vzpomněl na jeden hluboký studentský zážitek: V
düsseldorfské galerii viděl portrét Kristův s trnovou korunou od
Domenica Fetti. Pod ním byl nápis: "To jsem udělal já pro tebe, co
uděláš ty pro mne?" - "Co mohu učinit pro Ježíše, jak mu sloužit?" -
tato otázka a touha zůstala M.L.Zinzendorfovi v srdci a činech po celý
život.Po
poradě se svými spolupracovníky sestavil Zinzendorf dvojí řád: jeden
občanský pro všechny obyvatele Ochranova, druhý pro dobrovolný bratrský
svaz těch, kteří chtějí žít jen z milosti Kristovy, přiznávat se
životem ke Kristu a tvořit společně i se všemi křesťany pospolitost
pravdy a lásky. Bratří a sestry přistupovali k řádům dobrovolně,
zavazovali se však podáním ruky zachovávat je. Řády - Statuty - se tedy
staly prvním krokem ke sjednocení - 12.května 1727." /úryvek z výše uvedeného odkazu/
Můžu doporučit taky knihu J.R.Weinlick: Hrabě Zinzendorf.
|
]
|
|
|
|