Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 258, komentářů celkem: 429593, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
Danny42
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116502307
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: O mlhavosti Nové smlouvy
Vloženo Sobota, 29. srpen 2009 @ 18:14:37 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal ssns

Chápu, že pro některé mohou být myšlenky obsažené v tomto článku projevem nezralosti ve víře, pro další důkazem mého neznovuzrození, bludařství či dokonce alibismu. Přesto si myslím, že aspoň pár lidem mohou být užitečné. A když nic jiného, mohu pro někoho posloužit jako odstrašující příklad:-)


Vymezení mlhavosti

Tento termín jsem si vypůjčil z logiky, kde se mluví o fuzzy množinách. Samotné slovo fuzzy je možné překládat jako mlhavý, vágní, neurčitý. Asi všichni jsme se ve škole setkali s elementární teorií množin, kdy jsme rozhodovali, jestli je to či ono jejím prvkem či ne, přičemž odpověď byla buď ano nebo ne. U fuzzy množin existuje tzv. funkce příslušnosti, která vyjadřuje stupeň příslušnosti daného prvku k dané množině.

Co že to má společného se zvěstí (teologií) Nové smlouvy? V sedmdesátých letech minulého století byl v rámci fuzzy logiky zaveden tzv. princip inkompatibility, který říká:"S tím, jak roste složitost sytému, klesá naše schopnost formulovat přesné a významné vlastnosti o jeho chování, až je dosáhnutá hranice, za kterou jsou přesnost a významnost prakticky vzájemně se vylučující jevy." Základní zvěst Evangelia o spáse skrze víru v Kristovu smírčí oběť je prostá. Avšak teologická interpretace Nové smlouvy jako celku je velmi složitá (komplexní) záležitost. V následujícím textu se pokusím ukázat, proč se domnívám, že křesťanská teologie neobsahuje pravdivé a nepravdivé výroky, ale pouze výroky s jistou mírou pravděpodobnosti.

Příliš mnoho neznámých


Obávám se, že mnou zvolený příklad není pro jeho kontroverzní podstatu právě šťastný, ale na druhou stranu je to téma, které se tu už diskutovala mnohokrát, takže s ním bude seznámem každý čtenář. Jedná se o teologický výklad pasáže Mt 16,18, tj. známé ustanovení papežství.

Kristus praví (doslova):
A já tedy tobě říkám, že ty jsi Petr (Petros) a na této skále (petra) vybuduji svou církev ...


Byl to např. Greg, který v tomto článku upozornil na rozdíl ve významu slov petros a petra v moderní i klasické řečtině.


Klasický katolický argument použil Elo, když prohlásil, že ten výrok byl pronesen v aramejštině, kde by místo petros a petra bylo slovo kefas a kde se malý kámen (řecky petros) řekne evna. Klíčová otázka je, odkud víme, jakým jazykem to bylo proneseno? Ano, Ježíš mluvil aramejsky, ale stejně tak řecky a hebrejsky. U řečtiny je navíc možné, že slova petros a petra jsou v koiné synonyma, což ale opět nevíme jistě. Máme tu tedy čtyři různě pravděpodobná řešení: aramejština, koiné (rozdíl mezi petros a petra jako v klasické a moderní řečtině), koiné (petros = petra) a hebrejština.

Další otázkou je, co nebo kdo je myšleno spojením "této skále". První možností je, že se jedná o aluzi na Starou smlouvu, kde je v hebrejštině slovo skála používáno v doslovném slova smyslu a rovněž v přeneseném. V přeneseném slova smyslu je s jedinou možnou vyjímkou použito pro Boha (př. Dt 32,4; 1S 2,2;  2S 22,47; Ž 18,36; Iz 44,8). Dobrým vodítkem může být Septuaginta, kde místo slova "skála" nacházíme pravidelně slovo "Bůh". Otázkou zůstává, je-li skálou v Iz 51,1 míněn Bůh nebo Abraham, jak se domnívají např. překladatelé ČSP. Ježíš tedy mohl vyjádřit myšlenku, že církev bude vybudována na Bohu, který ostatně byl původcem Petrova vyznání. Vezmeme-li v úvahu, že použité řecké ukazovací zájmeno vyjadřuje "předmět" nejbližší k mluvčímu, mohl Ježíš myslet sám sebe - dokonce nelze vyloučit, že při těch slovech ukázal sám na sebe. Je pochopitelně možné, že Kristus řekl to, co v daném verši čtou katolíci. A konečně nelze zcela vyloučit, že se odkaz na skálu týká předešlého Petrova vyjádření a že církev bude zbudována na víře v Ježíše jako Krista. Poslední vysvětlení jde však proti gramatickým zvykům v klasické řečtině. V tradici církve máme z přednikajského období výklad k této pasáži od Terulliana, který ve svém montanistickém období jednoznačně popírá, že slova o skále se týkala koholi jiného než Petra, tj. že nemají nic společného s jeho nástupci. A dále u Cypriána, který slova určená Petrovi vztahuje na všechny biskupy církve. Ve spisech ostatních autorů (Ignác z Antiochie, Justin Mučedník, předm. období Tertulliana) se za skálu pravidelně označuje Kristus, ale jedná se o obecné výroky, tedy nikoli komentáře k danému verši.

Máme tu tedy opět několik různě pravděpodobných vysvětlení, kdo či co je ta skála: Petr, Petr a jeho nástupci v pozici římských biskupů (předpokládejme, že Petr byl prvním z nich), Petr a všichni biskupové církve, Kristus, Bůh, víra. V rámci své teologie Nové smlouvy si každý "zvolí" jeden význam a v rámci zásady vykládat Písmo Písmem pak dohledá další verše, které jeho závěr potvrzují. Paradoxně se zastánci různého pochopení budou dovolávat stejných pasáží. Např. verše o ustanovování biskupů mohou svědčit pro druhé, třetí a poslední řešení, nebo se problému "skály" vůbec netýkají.

Nepohodlné verše


Každý ucelený výklad Písma se musí nějak vyrovnat s verši či pasážemi, které mluví proti němu. Jeden takový stručný příklad jsem tu už uvedl v článku, kdy Písmo zastává tři vzájemně neslučitelná stanoviska. Z pasáží týkajících se pojídání masa obětovaného modlám a krve nelze udělat nějaký jednoznačně pravdivý závěr bez použití slovní ekvilibristiky. Je to snad zakázané stejně jako smilstvo (Sk 15,21 a Sk 21,25), nebo jsou takové jídelní předpisy nesmyslem vymyšleným lidmi (Kol 2,16 nn), nebo se máme řídit (jíst/nejíst) podle vlastní víry a svědomí a brát ohled na bratry a sestry slabé ve víře (Ř 14)?  Je správné křtít novorozence nebo je to činnost odporující smyslu a povaze křtu?

Závěr


Od prvopočátku křesťanství existuje mnoho rozličných interpretací Písma. Neexistuje jednotná tradice církve. Církve, které se odvolávají na tradici často zpětně provedou selekci na pravověrné a nepravověrné pisatele a i u těch prvních do své tradice zahrnují jen něco. Nemělo by nás tedy nijak překvapovat a znepokojovat, že ani dnes nepanuje shoda a asi nikdy panovat nebude. Neměli bychom však zapomínat, že naše často detailně propracované teologické výklady jsou jen jednou z mnoha více či méně pravděpodobných verzí. Právě vědomí mlhavosti vlastní teologie je dobrým základem pro schopnost nahlížet s úctou na výklady a závěry druhých.

Dokonce věřím tomu, že takový stav byl Pánem zamýšlen. Skutečnost, že druhý křesťan zastává často opačný názor na tu či onu nauku, by měla vést k pokoře a vědomí vlastní omylnosti. Často se nemohu zbavit pocitu, že autor nejednoho komentáře na GS opomenul na úvod napsat:"Právě jsem o tom diskutoval s Bohem a věc se má takto ...", či "V rodině uchováváme vlastnoručně apoštolem Pavlem napsaný komentář, takže ..." Vzájemné rozdíly by nám také měly ukázat, že mluvíme o věcech, které neznáme, které nechápeme, které vidíme mlhavě, jak už napsal jinými slovy Pavel (1Kor 13,9-13). V neposlední řadě je tak umožněno přijmout Krista za svého Pána, což je to jediné, na čem opravdu záleží, velmi širokému spektru lidí rozličných povah a schopností.


Podobná témata

Zamyšlení

"O mlhavosti Nové smlouvy" | Přihlásit/Vytvořit účet | 58 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O mlhavosti Nové smlouvy (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Sobota, 29. srpen 2009 @ 20:02:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Najstarší dochovaný rukopis NZ je napísaný v gréčtine a nie v aramejštine.Všetci prekladatelia vychádzajú práve z tohto rukopisu.

Celý tento problém vznikol nedôslednosťou prekladateľov.
V gréčtine je tento výrok uvedený následovne:
Ty si Petros a na tej Petra postavím svoju cirkev a pekelné brány ju nepremôžu.
Prekladatelia chybne prekladajú slová Petros i Petra slovom skála čo je nezodpovedné.
Petros- znamená malý kamienok
Petra-znamená veľké bralo votknuté v horskom masíve.
Keď teraz vyložím tento verš,tak jeho zmysel je taký,že Peter je malý kamienok kôli vyznaniu ktoré učinil a stáva sa súčasťou Božej stavby,ktorá môže stáť iba na Petra,ktoru nemôže byť nikto iný ako P.J.Kristus.P.Ježíš je viac krát v Písme prirovnaný ku skále k niečomu ,čo je stále nepohnuteľné.

Iba ten výklad je prijateľný,ktorý neodporuje žiadnej části Slova Božieho.

To,že na slabom a chybujúcom človeku bude stáť církev je nezmysel,ktorý odporuje iným částiam Písma.



Re: O mlhavosti Nové smlouvy (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 30. srpen 2009 @ 06:05:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nazdar, ssns! Myslím, že chápem, prečo si napísal tento článok. Vslovil si myšlienky, ktoré napadnú občas aj mňa, a iste aj iných. Ja som už niekedy hovoril o tom, že Písmo sa vyjadreje "dialekticky" akoby úmyselne. Jednoducho Písmo naozaj nie je akoby nejaká právnická príručka. Sú tam niektoré také jednoznačné vyjadrenia o niektorých veciach. Ale spravdila preto, že o mnohých veciach sa vyjadrujú viacerí na rôznych miestach, často sa tam naozaj zdá, že je to akosi nepresne, ba až protirečivé. Človeka napadjú vteduy presnetie tvoje myšlienky, či to Pán úmyselne nedopustil... A má to aj určitý psychologický dôvod.

 Podobný tomu - ako som raz počul od jedného veľmi erudovaného biblistu, že Pán úmyselne nenapísal ani čiarku, pretože pozná pszchológiu človeka veľmi dobre. Ľudia - ako to badáme aj tu na GS, no aj v celej histórii - majú sklon to, čo je napísané často nekriticky absolutizovať, a to až tak, že preženú, skreslia  pravý zmysel napísaného a úmysel toho, kto to napísal... Toto je vlastne celý problém nekonečných slovíčkárskych diskusií na základe citovania Písma, ktorý medzi kresčanmi prebiehal, aprečo ich mnohí považujú za škriepnych, a hádavých...

Práve možno aj preto je to s niektorými vyjadreniami Píma, že sám Pán si neželá prílišné absolutizovanie určitých výrokov, pretože vie, že život je tiež často zložitejší, než sa dá obsiahnuť v ľudskom slove, ktoré sú predsa len príliš hranaté, a sotva nimi možno popísať celú skutočnosť beyo zvyšku... Aj pokiaľ ide o výrok Pána o Petrovi. Ja síce uznávam -ako som sa vyššie vyjadril - že logicky je to výrok jednoznačný a jasný, a mne všetky tie "kučeravé" úvahy o spochybňovaní naozaj pripadajú ako špekulácie z prostého dôvodu, že ľudia akosi podvedome /aj mnohí svätí/ príliš "nefandia" jednoznačným autoritám... No napriek tomu, že som presvedčený o jednoznačnosti slov Pána v prostpech Petra, nie som presvedčený, že prax, ktorú uplatňovali mnohí konkrétni rímski "Petrovia" bola presne v tom duchu, ako to myslel Pán Ježiš. Nebola, a žiaden úprimný katolík sa to nebojí priznať. Často mnohí tieto vyjadrenia Pána ohľadom Petra absolutizovali, a to nielen v teoretickej rovine /debaty, formulácie/, ale hlavne v praktickej rovine, teda ke´d si počínali ako "vládcovia sveta"...

Ja to chápem asi takto: Pn si naozaj želá, aby v Jeho Cirkvi bola autorita. Preto ustanovil apoštolov, a preto mezi nimi dal prventstvo Petrovi. No presne ako to vyplýva aj z iných slov o autorite /má slúžiť, anie panovačť atď./, tak majú aj "Petrovia" postupovať. Nikedy iste treba aj tvrdšie zasiahnuť, ako to robil Peter /Ananiáš, Zafíra/, či Pavol /vlučoval/. Ale má sa to konať naozaj ako krajný prípad, a s láskou. "Prvý nech je ako posledný a sluha všetkých..." Ak je to tak, je to v poriadku. A mzslím, že 2000-ročná skúsenosť Cirkev mnohému naučila. Pán zrejme dopustil v histórii práve tie najrôynejšie situácie, aby sa Cuirkev aj na vlastných chybách učila. O ona sa aj mnohému naučila, ako vidíme najmú v posledných desaťročiach... Vari nezakujsuje podobnú skúsenosť každá spoločnosť, aj rôzne cirkvi, ktoré tiež postupne s časom "vycytávaj" rôzne "muchy", aby potom robili menšie chyby. O tom je život...

Preto by som nebol až tak kritickí a odsudzovační - ako tu mnohí - ani voči rímskym biskupom, pápežom  v minulosti. Oni tiež boli deťmi svojej doby, chápali aj autoritu a jej uplatňovanie tiež trochu pod vplyvom dobových predsudkov, čo je ľudské. Zdá sa mi však, že ak by sa spojilo chápanie a prax katolíckej a pravoslávnej cirkvi, dalo by sa to vziať ako slušný model vedenia cirkvi. Z toho protestantského prístupu by som k tomuto "receptu na autoritu v Cirkvi" pridal viac zmyslu pre pružnosť /nielen pevnosť.../ a vynaliezavosť, a mohlo by to dobre fungovať. V tomto zmsle naozaj chýbame jeden druhému, a v tomto zmysle až bude KC naozaj katolícka aj v praxi, nielen podľa formálneho práva...

Teda prakticky: väčšia decentralizácia autority, rímsky biskup však by si mal zachovať prvenstvo posledného slova vo veciach týkajúcich sa celej cirkvi, a právo definitívne rozhovovať ako posledná inštancia v prípade sporov a pod. - ako to bolo aj v minulosti. Inak by mal mať teda prvenstvo čestné, no s určitou právomocou a zodpovednosťou, pokiaľ ide o veci týkajúcej sa celej Cirkvi, jej reprezentácie v spoločnosti- Z druhej strany mal by byť viazaný viac počúvať ostatných biskupov, reišiť dôležité veci formou synod, konferencií, koncilov a pod. Medzi týmito podujatiami koordinovať realizáciu toho, načom sa doholo spolu a pod... Ale snívať nechám aj druhých.

Teda vďaka za inšpiráciu. Elo...



Re: O mlhavosti Nové smlouvy (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Neděle, 30. srpen 2009 @ 06:24:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ssns,

slovy Písma: "Písmo je nesnadné k vyrozumění...." A je to tak úmyslně Bohem způsobené, aby bylo v jistém smyslu zapečetěnou knihou z toho důvodu, aby sviním nebyly dány svaté věci. Písmu mají porozumět pouze ti, co Boha skutečně milují podle Jeho způsobu a jimž je to dáno, aby to pak předávali dalším věrným bratřím.





Re: O mlhavosti Nové smlouvy (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 30. srpen 2009 @ 21:53:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Základním pravidlem biblické exegeze je vycházet z toho, co je v textu obsaženo a nikoliv to, co v něm obsaženo není. Inspirován byl pisatel řeckého textu. Jinými slovy: Když budeme číst Bibli, ani nás nenapadne myslet na nějakého papeže. Na druhou stranu pokud v papeže věříme, on už se nějaký ten text najde. A není-li to v originálním jazyce, pomůžeme si jazykem, ve kterém kniha psána není. Jindy je to - u konstrukce ostatních nauk -  nějaký řecký starozákonní apokryf nebo apokryfní evangelium... V tomto případě jde o dohad, co asi Ježíš řekl v aramejštině a na co originální jazyk nestačí. Duch svatý tak stěžejní doktrínu asi neumožnil pisateli jasně vyjádřit... Přitom by to bylo tak snadné: "A on mu řekl, ty jsi Petr, to jest skála. A na tobě zbuduji svoji církev."



Re: O mlhavosti Nové smlouvy (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 31. srpen 2009 @ 09:37:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj.

  Díky za článek.

  Mám k tomu podobný komentář jako pastýř. Základem čtení písma k užitku (ostatně jako čehokoliv jiného) je hledat v něm co v něm je napsáno a nedomýšlet si co tam napsáno není. To představuje:

  ** mít čisté srdce a uznat, že nevím všechno a potřebuju se něco dovědět, vědět, že jsem mezi lidmi, kterým je určeno

  Písmo je určené určitému okruhu čtenářů - lidu smlouvy. ať už smlouvy s Abrahamem, pozdější smlouvy s Izraelem nebo věčné krevní smlouvy v Kristu Ježíši. Pokud člověk není v některé z těch smluv, písmo se ho vlastně netýká, "nemluví", natož aby bylo takovému člověku k užitku aby si vykládal něco, co v písmu není nebo čemu nerozumí.
 
  Když jsem vstoupil do té věčné smlouvy, stalo se to, že se mi jakoby "otevřelo" písmo - konkrétní místa z bible ke mně začala mluvit. Podobných svědectví jsem slyšel desítky. Zajímavé je na tom to, že krůzným lidem "začalo mluvit" různá místa z písma, asi podobně, jak to popisuješ - a nikdy jsem to nevnímal jako že by to bylo špatně.

  ** znát původní význam slov, praxe a prostředí, ze kterého písmo pochází.

  Jedna z věcí, které se povedlo, je zatemnit, je obsah slov. Mnohá ze slov máme dnes naplněno jiným významem, než měla ve své době. Typickým příkladem jsou slova "křest", "modly", "církev", a podobně.

  Některé pojmy a jejich smysl v naší společnosti vůbec neexistují, takže pokud člověk nenastuduje co znamenaly, vůbec jim nerozumí - to bylo třeba v mém případě u úplně centrálního pojmu bible, krevní smouvy. Dnes známe obsah pojmu "krevní smlouva" jen zprostředkovaně z doslechu, pokud vůbec. V jiných zemích či jiné době byl obsah tohoto pojmu velmi dobře známý a ten kdo tento pojem zná chápe sílu smluv s Božím lidem poněkud jinak.


  To, co píšeš, je hodně závislé na teologii.

  Naše teologie je zhruba toto: Bůh inspiroval svatá písma a lidé, kteří je psali byli součástí těch smluv. Takže ti lidé věděli, co je důležité pro nás, Bůh jim to přípomínal a oni to zapisovali do slov, když psali pro Izrael, pak pro všechny lidi nebo dopisy konkrétním církvím a lidem.

  Například: V evangeliích je dobře zapsáno to, co je důležité (podle toho se taky pozná, co je důležité a co důležité není) a co v evangeliích zapsáno není, to není podstatné.

  Tohle je i pro mne přirozené: Hledat a číst to, co bibli je, radovat se, když ke mně bible promluví, těšit se z toho, když zjistím nějaké reálie, které mi pomohou osvětlit určité místo z písma, nedělat si nic z toho, když něčemu v písmu nerozumím a nesoustředit se na to, čemu nerozumím a co je nejasné, ale soustředit se na to, co ke mně mluví, co je živé a proniká zrovna teď až na rozhraní duše a ducha.

  Když jsem tedy třeba zkoumal trochu dějiny církví, na první pohled na mě mluvily ty dějiny takto: Pokud se nějaká církev "točila" kolem něčeho, co je napsané v bibli, zkoumala to a trvala na tom, je mi to blízké. Pokud se nějaká "církev" točila nad něčím, co v bibli vůbec není, zkoumala to a postavila to středem svého učení a pak to domyslela do veršů bible, tak je na první pohled vidět, že byli mimo.

  To, cos ty vytáhnul, je třeba typická ukázka toho druhého příkladu: spor nad něčím, co v bibli není, co se z určitých důvodů "vyvynulo časem" a bylo to potřeba do bible domyslet.



Stránka vygenerována za: 0.62 sekundy