Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 474 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485897
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Počátek mariánského kultu v evangeliích
Vloženo Pátek, 21. srpen 2009 @ 16:59:34 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal xb

Postoj křesťanů k Ježíšově matce se v průběhu doby, kdy vznikala evangelia, změnil.




Markovo evangelium se o Ježíšově matce zmiňuje pouze na dvou místech:

Marek 6,3:
Což to není ten tesař, syn Mariin a bratr Jakubův, Josefův, Judův a Šimonův? A nejsou jeho sestry tady u nás?" A byl jim kamenem úrazu.

Marek 3,20-35:
Vešel do domu a opět se shromáždil zástup, takže nemohli ani chleba pojíst. Když to uslyšeli jeho příbuzní, přišli, aby se ho zmocnili; říkali totiž, že se pomátl. (vsuvka o Ježíšově domnělé posedlosti/pomatenosti) Tu přišla jeho matka a jeho bratři. Stáli venku a vzkázali mu, aby k nim přišel. Kolem něho seděl zástup; řekli mu: "Hle, tvoje matka a tvoji bratři jsou venku a hledají tě." Odpověděl jim: "Kdo je má matka a moji bratři?" Rozhlédl se po těch, kteří seděli v kruhu kolem něho, a řekl: "Hle, moje matka a moji bratři! Kdo činí vůli Boží, to je můj bratr, má sestra i matka."

Ježíšova matka je mezi těmi, kteří se Ježíše chtějí zmocnit jako pomateného. Český studijní překlad Bible na tuto opomíjenou souvislost v poznámce upozorňuje a i v katolickému překladu na http://www.usccb.org/nab/bible/mark/mark3.htm se v poznámce píše, že případ nevěřících zákoníků je vložen dovnitř vyprávění o příchodu Ježíšových příbuzných.

Židé věřili, že některé významné postavy z Písma byly počaty bez pohlavního styku. Příběhy popisující tato zázračná početí jsou součástí židovské apokryfní literatury z Kristovy doby. Matouš a Lukáš obsahují podobné popisy vztažené na Ježíše, který by jinak zůstal níž než starozákonní osobnosti. Lukáš při tom navíc důkladně podřazuje Jana Křtitele Ježíšovi. Motivaci pro to můžeme vidět ve Sk 19,1-3, kde Lukáš podává zprávu o tom, že fungovali učedníci pokřtění Janovým křtem.

Podle Matouše se Ježíš narodil za krále Heroda, který zemřel roku 4 před Kristem. Podle Lukáše se Ježíš narodil, když Sýrii spravoval Quirinius. Správcem Sýrie se Quirinius stal roku 6 po Kristu. Na http://en.wikipedia.org/wiki/Quirinius píšou, že podle většiny historiků je Lukášova zpráva chybná.

Příchod Ježíšovy matky a bratrů podávají Matouš (12,46-50) a Lukáš (8,19-21) "očištěný" od negativní informace zachované u Marka 3,21. Že byl Matoušovi a Lukášovi předlohou Marek je vidět mimo jiné z toho, že Matouš ani Lukáš neobsahují žádný náznak, že by Ježíš byl někde uvnitř, když dochází ke sdělení, že jeho matka a bratři stojí venku.

Z výše uvedeného vyplývá, že v době vzniku nejstarší vrstvy Markova evangelia nebyla ještě pociťována potřeba brát na Ježíšovu matku při psaní textu větší ohled než na ostatní jeho příbuzné. Autoři příběhů o Ježíšově narození už takovou potřebu pochopitelně měli.

I přes tyto poznatky jsem já osobně přesvědčen, že Maria byla výjimečná a skvělá žena, a chovám k ní hlubokou úctu.


Podobná témata

O Bibli

"Počátek mariánského kultu v evangeliích" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Počátek mariánského kultu v evangeliích (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 21. srpen 2009 @ 21:35:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Židé věřili, že některé významné postavy z Písma byly počaty bez pohlavního styku."...

Které postavy a proč o nich není zmínka v Písmu?



Re: Počátek mariánského kultu v evangeliích (Skóre: 1)
Vložil: dubriska v Pondělí, 24. srpen 2009 @ 16:46:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Vážený pane,Mária sice je v evanjeliách tichá, ale ked niečo povie, tak to stojí za to.Do vašej pozornosti text Mariinho chvalospevu, magnificatu, v ktorom sa okrem iného uvádza: hľa  od teto chvíle blahoslavit ma budú všetky pokolenia. takže ak chcete hladat "počiatok úcty k Márii" , hladajte ho páve v tomto texte. biblickom texte.


Magnificat:
Velebí moja duša Pána a môj duch jasá v Bohu, mojom Spasiteľovi, lebo zhliadol na poníženosť svojej služobnice. Hľa, od tejto chvíle blahoslaviť ma budú všetky pokolenia, lebo veľké veci mi urobil ten, ktorý je mocný, a sväté je jeho meno a jeho milosrdenstvo z pokolenia na pokolenie s tými, čo sa ho boja. Ukázal silu svojho ramena, rozptýlil tých, čo v srdci pyšne zmýšľajú. Mocnárov zosadil z trónov a povýšil ponížených. Hladných nakŕmil dobrotami a bohatých prepustil naprázdno. Ujal sa Izraela, svojho služobníka, lebo pamätá na svoje milosrdenstvo, ako sľúbil našim otcom, Abrahámovi a jeho potomstvu naveky

Okrem toho je tu anjelske pozdravenie : požehnaná si medzi ženami


Takže to že si Pannu Máriu vážite je sice fajn - mimochodom bolo by asi obzvlášť hlúpe nevážit si Ježišovu matku, takže nie je celkom jasné prečo to zdôraznujete- , ale je to velmi málo.



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy