Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 243, komentářů celkem: 429559, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 603 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116482295
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Rozdíly mezi evangelii
Vloženo Pátek, 14. srpen 2009 @ 20:18:45 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal xb

Literárně kritický rozbor evangelií přináší množství zajímavých poznatků. Stačí se třeba podívat na Mk 3,22-30 jako na vsuvku rozdělující původně souvislý text a důsledkem je nejedna kontroverze.




Jako jiný příklad rozdílů mezi evangelii si dovoluji uvést tyto pasáže ze synoptických evangelií:

Marek 8,11-13:
I přišli farizeové a začali se s ním přít; žádali na něm znamení z nebe a tak ho pokoušeli. V duchu si povzdechl a řekl: "Proč toto pokolení žádá znamení? Amen, pravím vám, tomuhle pokolení nebude dáno žádné znamení." Odešel od nich, vstoupil opět na loď a odjel na druhý břeh.

Matouš 12,38-39:
Tehdy mu na to řekli někteří ze zákoníků a farizeů: "Mistře, chceme od tebe vidět znamení." On jim však odpověděl: "Pokolení zlé a zpronevěřilé si hledá znamení; ale znamení mu nebude dáno, leč znamení proroka Jonáše.

Lukáš 11,29:
Když se u něho shromažďovaly zástupy, začal mluvit: "Toto pokolení je zlé; žádá si znamení, ale znamení mu nebude dáno, leč znamení Jonášovo.

Jsou v zásadě dva způsoby, jak se s podobností/rozdílností těchto pasáží vyrovnat:

1. Markovo evangelium je nejstarší. Matouš, frustrovaný tím, že jeho národ Ježíše nepřijal, doplnil hodnotící slova proti pokolení a odkaz na Písmo. Lukášův text vychází z Matouše. Odstraňuje žádost o znamení, protože pro Ježíše vyznívá neslavně.

2. Jedná se o tři nebo možná o dvě různé události. Matouš a Marek zachycují rozhovor Ježíše s farizeji, Lukáš Ježíšův proslov k zástupům. Ježíš řekl všechno, co evangelia píší. Marek možná uvádí stručnější verzi události zaznamenané Matoušem.

Jak to vidí čtenáři Grano Salis?


Podobná témata

O Bibli

"Rozdíly mezi evangelii" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Rozdíly mezi evangelii (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 14. srpen 2009 @ 21:18:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak ono existuje ještě třetí vysvětlení. Všichni tři popisovali tutéž událost, ale vzhledem ke svému teologickmu záměru a předpokládané skupině prvotních čtenářů prostě a jednoduše zvolili tu formu výroku, která nejlépe vyhovovala. Není shoda v tom kde a komu třeba Marek psal (v podstatě se mluví o oblasti Říma (potvrzeno Klementam Alexandrijským) a oblasti Sýrie, resp. severního Zajordání. Pokud by ale psal lidem, kteří neměli potřebné povědomí o SZ, pak by jim nějaké "znamení proroka Jonáše" moc neřeklo. A nebo to prostě a jednoduše nepovažoval za důležité pro své podání Evangelia. Tak trochu se tato možnost kryje s tvojí dvojkou.

Máme tu ale jeden problém. Aparát textové kritiky, který je velmi užitečný při porovnávání různých verzí téhož textu s cílem dobrat se originálu, tu prostě není použitelný. Uvědomuji si samozřejmě, že se mnou v tomto bodě nebude souhlasit i mnoho odborníků. Důvodem je mimo jiné i to, co uvádíš v bodě 2. I velmi podobné či dokonce skoro či úplně stejné výroky či události nejsou nutně záznamem téže události/výroku. Navíc je důležité nezapomínat na to, že evangelisté nebyli životopisci - jejich cílem bylo podat svědectví. I v mimobiblické literatuře tehdejší doby se setkáváme s tím, že životopisy nebyly koncipovány chronologicky ale tématicky. Obávám se, že se pravdy nedobereme, ale přesto jsem moc rád, že jsi tu tuto otázku otevřel. Když nic jiného, vede člověka k hlubšímu studiu Písma a rovněž nutí k přemýšlení.

Upřímně tedy nevím, který z těch 3 bodů si vybrat. Je jistě možné, že Matouš, který věděl, že Ježíš o tom znamení mluvíval, dopsal zmínku do diskutovaného verše. Současně je ale pravděpodobné, že podobných rozhovorů o znameních muselo proběhnout hodně, takže se opravdu může jednat o různé případy.



Re: Rozdíly mezi evangelii (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Sobota, 15. srpen 2009 @ 23:35:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
za 2)



Re: Rozdíly mezi evangelii (Skóre: 1)
Vložil: samciz v Úterý, 18. srpen 2009 @ 10:04:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý xb,

prvně bych rád uvedl, že rozdíl synoptických evangelií je naprosto logický, protože popis události, která byla popsána třemi různými osobami jakkoli pravdivě, bude s velmi malou pravděpodobností naprosto stejný. Dále, evangelia od autorů Matouše, Marka a Lukáše nazýváme synoptická kvůli jisté paralelnosti a popisem některých událostí z úhlů těchto tří mužů. Máme ovšem spoustu příběhů, které známe jen z vyprávění jednoho či dvou evangelií, tedy místa, která bychom synoptickými nazvat nemohli.

Určitě nejsem zastáncem, že v tomto případě se jedná o stejnou událost. Stačí se podívat do širšího kontextu.

To, co popisuje Marek je jiné než u Matouše a Lukáše. Taky by bylo dobré se kouknout na rozdílné významy slova znamení.

Rozhodně nejde o kontradikci nebo nějaký rozdíl. Jde o jiné události, nebo v případě Matouše s Lukášem možná o stejnou událost popsanou jinak. Uvědomme si, že znamení u takovéto kontroverzní osoby, jakou byl Ježíš (zvlášť ve chvíli, kdy všechny usvědčoval, odpouštěl, léčil) by odstranila překážky k uznání jeho autority. A pakliže jim samotným nestačilo, že je to sám Bůh, který přišel na zem, jaké větší znamení by jim vyhovělo?



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy