Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 427 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116476523
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Křesťanské církve a rocková muzika
Vloženo Čtvrtek, 25. červenec 2002 @ 08:52:28 CEST Vložil: Bolek

Hudba poslal Jiří Kouba

      Recenze knihy "Chceme jen tvou duši", Logos 1991   Tak tohle jsem napsal před 8 lety ( z dneška jsou jen drobné textové úpravy) . V církvích mezitím duní kytary čisté i zkreslené, synkopické rytmy a tanec jsou běžnou záležitostí. Zato smíšené sbory hynou na úbytě. Ačkoliv ještě v r. 1995 píše S. Havelka - ano, ten slavný hudební skladatel , jehož melodie zdobí tolik českých filmů - a dnes člen KS Praha, že si přeje, aby jednou zmizely "zboosterované kytary" v pekelné propasti , rock ("hudba věku temnot" podle br. S. Havelky) a ještě spíše pop se etablovaly nejsnadněji právě v tzv. letničně-charismatických společenstvích. Právě v těch, která ho tak hystericky vyháněla z dosahu pouhého pomyšlení. A KS Praha dokonce držela taneční zábavu - jak se to rovná s posvěcením ? (popravdě se přiznám, že jsem v životě netančil ). Getsemane - "Konečně vychází druhé album plzeňských Ram Adonai, .." uvádí svou recenzi Petr Wagner v ŽV 99/1. "Možná bych u těch tvrdších kousků uvítal o krapítek hustější kytary (pořádně ten distortion vokouřit, ať se třesou zdi). " V případě, že se splní touha Svatopluka Havelky , aby "zboosterované kytary pohltila propast pekelná (ŽV 1995) , zmizí v ní i kytaristé Ram Adonai, pokud se jich budou přidržovat ! Takže se budeme muset ptát, cože se to vlastně s těmi církvemi stalo ? A vzít to důkladněji. Nejprve se ptáme: co je to fenomen "rock" ? Možné jsou 3 přístupy: sociologický, demonologický a pravověrně marxistický ( pro úplnost). Odzadu: 1)"Rock je specifický projev úpadku buržoasní kultury zaměřené k odvracení pozornosti mladých lidí od skutečných společenských příčin jejich problémů". 2)"Rock je cesta a prostředek, jak chce Satan zverbovat zejména mladé lidi do svých šiků". 3)"Rock je logickou etapou vývoje hudby v industriální společnosti s jejím odcizením atd." Číslo 1 je passé. Číslo 2 představil Logos, Maniny v tomto směru konaly přednášky, dále Ota Vožech na Radiu Monte Carlo. Číslo 3 je mi nejbližší a dovolil bych si ho vyjádřit po svém: " Rock je abeceda". Je to způsob, jakým se vyjadřuje určitá generace. To, proč je zvukově i hudebně takový, jaký je, v sobě neobsahuje nic tajemného : africké kořeny amerických černochů, keltské kořeny skotských a irských přistěhovalců, rozvoj techniky a masové zábavy, liberalizace společnosti. Prostředí průmyslových měst plné hluků, stenů a skřípání , tato nehezká, ale přece naše hudba všedních dnů - to vše způsobilo posuv estetických standardů. A zformovalo rock do polohy, v jaké ho známe. - Pojetí "abecedy" mi vyhovuje i z jiných důvodů - obsahuje v sobě možnost mluvit jiným jazykem a psát jinou abecedou . Docela chápu mladé lidi, kteří dřou klasiku, kterým se líbí a kterým se naopak nelíbí rock. -POtěšilo mne, že podobný postoj vyjadřuje David Novák, tajemník pro mládež CB, ve svém článku "Hudba a současná křesťanská mládež" (Bratrská rodina 5/1999) . A teď si musíme vybrat. Půjdeme-li cestou č.2), budeme stát před dilematem poctivosti. Jak může hnutí , které něco vykáže ze svých hranic, to beze slůvka omluvy přijmout zpátky ? Vidím možnosti: a) hnutí je vnitřně rozdvojeno. Názor na jmenovanou problematiku není podstatný a proto se obě krajnosti tolerují b) hnutí se nejprve mýlilo, pak omyl opustilo c) o rocku platí pořád totéž co dříve, to, co hrají ty křesťanské kapely, je vnitřní podstatou něčím jiným než je světský rock Námitky: a) názor na rock asi podstatný je , když jste s tím udělali takový poprask. Já po určitou dobu přijímal u letničních ve stínu příběhů o bratru, který se musel zbavit saxofonu, aby mohl jít za Pánem. To tedy asi je důležité, pokud hrozí nebezpečí, že akceptací "zboosterované kytary" se možná otevírám nepříteli lidské duše ! A že mi ďábel do podvědomí vloží svoje myšlenky! b) pak by se ale mělo omluvit všem, které napadlo. Jinak takhle to dělají Svědkové Jehovovi - pomalý drift v učení bez toho, že by se káli z bludů , a že by něco vysvětlovali c) používají přece stejné nástroje, stejné aparatury, stejné zkreslovací krabičky , hrají stejné rify a preferují stejné harmonické obraty jako jejich světští, ba co dím satanističtí kolegové. Pokud by někdo skutečně při obrácení zničil rockové desky a přestal poslouchat tuto hudbu, jak by mohl tak dobře vědět , jak se to hraje ? Neříkejte, že ho to učí Duch svatý, to by bylo opravdu příliš. Není to spíš tak, že někdo se dal křesťanskou antirockovou propagandou zastrašit a někdo ne, a teď je aktivně činný v hudbě ? Zkrátka, drzé čelo lepší poplužního dvora .i v Božím království ? Nabízím teď variantu č. 3) . Rock je řeč, abeceda, šifra pocitů. Po revoluci nově vzniklé sbory zalidnila především mladá generace , a s ní přišla jiná kultura. Když církve zjistily, že by nastal odliv mladých , pokud by chtěly stávající kulturu zachovat, raději se odhodlaly ke změně. Je reálně možné, že církve vyměnily pohled č.2 ("je to duchovní záležitost") za pohled č. 3 ("je to adiafora, věc služebná, eticky neutrální" ) , aniž to nějak deklarovaly, a také aniž se vůbec zabývaly otázkou, do jaké míry toto ublíží starší generaci. Prostě kormidelníci tiše propluli peřejemi. Odnesli to staří členové sboru. Přitom biblická norma je jasná: "Před člověkem šedivým povstaň, a cti osobu starého". - Je otázkou, kde bychom byli dnes, kdyby mladí lidé jako jednu z prvých obětí na své cestě za Ježíšem obětovali svoji kulturu. Myslím, že mnohem dál. Tady je i jeden z kořenů konfliktu rozdělení v Jednotě bratrské. Letmý záběr na bohoslužby libereckého sboru Velké stránky, tak jak se na okamžik objevil v televizních Cestách víry, ukáže všechno jiné jen ne církev tiché a střízlivé víry. Jiří Kouba


"Křesťanské církve a rocková muzika" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Křesťanské církve a rocková muzika (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Neděle, 04. srpen 2002 @ 00:31:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
.... inu, starý dobrý Satanáš, poučen z předchozích nezdarů, sestrojil elektrickou kytaru ... ale vážně : ... možná tam byla mezi charismatiky ta užitečná myšlenka a pokus dostat mladé z diskoték do modliteben a dát jim přeci jen do života něco smysluplnějšího a užitečnějšího,. A vůbec, je potřeba jim přiznat, že pro mladé možná udělali a dělají hodně, alespoň do té doby, než jejich šéfové začali úplně magořit. A jistě je mezi nimi stále dost slušných lidí, horší asi je, když je posedne davová psychománie. Problém je zřejmě v něčem jiném než v kytarách a písničkách. Problém je v tom, že mladí a staří k sobě nenalezli cestu, staří se bránili novotám a mladí se snažili prosadit za každou cenu, jak bylo napsáno, hlava nehlava a skoro přes mrtvoly těch starších. A navíc ti "mladí" charismatičtí šéfové už dnes zas docela tak mladí nejsou a snaží se ve svých většinou slušně placených funkcích zabetonovat, a opět, tak či tak a na nic nebrat ohledy ..... Je to smutné zvláště proto, že schůdné řešení tady určitě bylo, stačilo se jen slušně domluvit a navzájem se trochu víc tolerovat a dát si prostor . Je jasné, že na babičky a dědy se s rock-and rollem jít nemohlo, ale ani na mladých se nemohlo chtít jen zpívat sto a více let staré písně ... Tedy , chtělo to jen trochu víc rozumu, slušnosti, tolerance a víry ... Pokoj všem pomateným charismatikům a smutným tradicionálům přeje Pavel



Re: Křesťanské církve a rocková muzika (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Neděle, 04. srpen 2002 @ 00:32:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
.... inu, starý dobrý Satanáš, poučen z předchozích nezdarů, sestrojil elektrickou kytaru ... ale vážně : ... možná tam byla mezi charismatiky ta užitečná myšlenka a pokus dostat mladé z diskoték do modliteben a dát jim přeci jen do života něco smysluplnějšího a užitečnějšího,. A vůbec, je potřeba jim přiznat, že pro mladé možná udělali a dělají hodně, alespoň do té doby, než jejich šéfové začali úplně magořit. A jistě je mezi nimi stále dost slušných lidí, horší asi je, když je posedne davová psychománie. Problém je zřejmě v něčem jiném než v kytarách a písničkách. Problém je v tom, že mladí a staří k sobě nenalezli cestu, staří se bránili novotám a mladí se snažili prosadit za každou cenu, jak bylo napsáno, hlava nehlava a skoro přes mrtvoly těch starších. A navíc ti "mladí" charismatičtí šéfové už dnes zas docela tak mladí nejsou a snaží se ve svých většinou slušně placených funkcích zabetonovat, a opět, tak či tak a na nic nebrat ohledy ..... Je to smutné zvláště proto, že schůdné řešení tady určitě bylo, stačilo se jen slušně domluvit a navzájem se trochu víc tolerovat a dát si prostor . Je jasné, že na babičky a dědy se s rock-and rollem jít nemohlo, ale ani na mladých se nemohlo chtít jen zpívat sto a více let staré písně ... Tedy , chtělo to jen trochu víc rozumu, slušnosti, tolerance a víry ... Pokoj všem pomateným charismatikům a smutným tradicionálům přeje Pavel



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy