Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 258, komentářů celkem: 429593, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 448 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Mikim
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116503112
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Komenského Labyrint
Vloženo Sobota, 11. červenec 2009 @ 21:02:13 CEST Vložil: Stepan

Přednáška poslal Nepřihlášený

"Jeho průvodci, „…a každého, kdo ve světě tápá, v pravdě jsou dva - drzost mysli všechno ohledující a zastaralý při věcech zvyk, pravdy barvy šalbám světa dávající". /J.A.K./

Labyrintem Komenský nemíní pouze vnější situaci, do níž se člověk dostal vlastním nebo cizím působením. Labyrint je spletité hledání, jež na stopě něčeho pevného a jsoucího zaplétá sebe samo. Místo jednoho nalézá mnohé, místo stálého proměnlivé, místo jsoucího nicotné.  


Uzda a brýle nahrazují spoutání – jako u zajatců v Platónově jeskyni, kteří jsou spoutáni na všech údech i šíji, takže se nemohou otočit ke světlu. Volnost „uzdy“ umožňuje pohyblivost, neustálé těkání, znemožňující setkání s věcmi i se sebou samým jako konečnou bytostí.

 
Člověk je uváděn do klamu nikoli vnějšími mocnostmi, nýbrž sebou samým, přestože vlastní vědomosti – zmatnosti, se mu staví naodpor v podobě vnějších postav.

Všezvěd Všudybyl je podle vlastního výkladu Komenského drzost prázdné zvědavosti, který se
zvrhá v prázdné mnoho-vědění.

Tam, kde věc stojí jenom před očima, vystupuje Mámení, je to zdání a mínění, které si neklade problémy, nýbrž podléhá obecnému tlachu a mínění, je beztvaré, mlhavé, nestálé a proměnlivé, je to ona prázdná řeč, ono otupení zvykem a vnějškovým míněním, s nímž souhlasí všichni a jehož ručitelem není nikdo.
Jsou to právě růžové brýle mámení, které mají dvě součásti, přibližné mínění a zvyk - to, co je obvyklé a běžné. Jejich prostřednictvím se nepodstatné jeví jako podstatné, nicotné jako jsoucí.

S tímto vybavením může být všechno to, s čím se setkáváme, přetlumočeno, vyloženo v jiném smyslu.
Poutníkovo putování světem je stálý spor s oběma průvodci, zvláště Mámením. Neboť Mámení je tlumočnicí královny světa Marnosti. Tato královna světa, která si říká Moudrost, posílá každému, kdo se chce vyznat v jejím království, vstříc průvodce, který ho spoutá povrchností a všetečností a tlumočníka mámení, ti dva mu vyženou z hlavy každý nával opravdovosti, zapletou ho do tisícerého rozptýlení a nasadí mu brýle klamu, aby všechno viděl docela opačně, než jaké to je ve skutečnosti. Zkrátí jeho horizont, mělké, okamžité, blízké učiní vším, zastřou mu propast, která člověka v jeho životě vždy doprovází a zabraňuje, aby utonul po zvířecku v bezprostředním obsahu chvíle. Učiní ho ješitným a pyšným na svůj stav, takže nevidí jeho problémy a ošidné stránky. Učiní ho falešně namyšleným na vědění a dovednosti. A je-li všecko marné a sedí-li brýle Mámení přeci jen příliš nakřivo, takže se věci ukazují přese vše tak, jak jsou, pak královna neváhá sáhnout k otevřenému násilí, pak začne pronásledování, falešné soudy, mučení a jiné hrůzy, v nichž teprve královna ukáže, co dovede a čím je.

Proč se samo hledání ve své záležitosti mate? Je to tím, že hledí jen na to, co je nepodstatné, co se nás netýká nejhlouběji, aby se vyhnulo skutečné podstatě hledání. Proto vybíhá vně sebe, hledá všude ve světě, kupí však jenom podstatné na nepodstatné, pozoruje, okukuje, aby to stejně znovu pustilo z ruky.

Konflikty, disharmonie, spory, války a pronásledování pocházejí nakonec z toho, že se lidé ztotožňují ve svém poblouzení s něčím zvláštním, jednotlivým a výlučným. A nevidí tu specifičnost, že člověk je jediná bytost, povolaná k tomu, aby celek světa měl pro něj význam. Aby tento význam, mohl odkrýt i v tom, co ho zdánlivě nemá.
Člověk není věc, ale pobloudilý člověk v labyrintu, se věcí činí a není s to vidět se jako člověk se svým specifickým posláním a odpovědností. Stává se uzavřeným do svých soukromých úzkých zájmů.
Mocnosti nicoty se starají o to, aby nic nebylo spatřeno. Proto zastírají a zamlouvají především smrt. Proto právě však odhalení smrti jako propasti nicoty – nicoty z hlediska toho, co existuje ve světě, znamená konec moci tovaryšů. 

V okamžiku, kdy poutník odhazuje odhodlaně brýle mámení a odkrývá propast, obkličující a tím definující veškerý svět, který nám něco říká, musí tovaryši zmizet a s nimi i uzda a brýle, moc jejich pokušení a zaslepení.

Bloudícímu se otevírá pod nohama propast. V tomto momentě, kdy hledající již nemá nic, čeho by se mohl zachytit, se však ukazuje možnost záchrany.


V Labyrintu se nemluví o tom, co je důvodem oné zapletenosti do světa. Komenský na to navazuje v Hlubině bezpečnosti, kde tento důvod popisuje jako „jinudost“, jako snahu dostat se do všeobecného centra neotřesitelně radostného, jinými cestami než těmi, které jedině a opravdu vedou k cíli. Důvodem této bludnosti je „samosvojnost“ člověka, jeho sklon chtít být středem pro sebe samého a pro vše ostatní, vzpoura proti univerzálnímu středu, odloučení a vzepření.

V Labyrintu a dalších spisech je možno nalézt výklad zkušenosti obratu od sebestředného rozumu k moudrosti jako chrésis – služby. Kdy je člověk schopný zakusit celistvý smysl života. Je to poznání, že tento jednotný smysl neznamená jen pouhé znázornění a přepis toho, co existuje, nýbrž, že představuje samo o sobě mohutný úkol, který byl dán člověku k uskutečnění.

Poutníkova cesta labyrintem může být chápána jako proces spějící k onomu „bodu obratu“. Líčení cesty je vylíčení působnosti sil, které od prvopočátku nepřipouštějí, aby člověk dospěl k sobě a k Bohu. Poutníkova cesta je cestou aktivního návratu tam, odkud vypadl, k tomu co minul a míjel. Je to cesta spějící z oddělenosti, roztříštěnosti, částečnosti, povrchnosti a uhoněnosti ke klidu a rovnováze, k lásce a otevřenosti. Přijme-li člověk Boží lásku, pak ho může vyvést z jeho labyrintu.

D.P. v Brně 2005
Literatura: Komenský J.A.,: Labyrint světa a Ráj srdce Patočka, J.,: Komeniologické studie II, sv.10, Praha: Oikoymenh,1998 Komeniologické studie III, sv.11, Praha: Oikoymenh, 2003

Podobná témata

Přednáška

"Komenského Labyrint" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy