Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 430 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467829
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Ruka ukazující na Ježíše
Vloženo Úterý, 30. červen 2009 @ 17:31:49 CEST Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

Tip na knihu Jana Hellera - Tři svědkové /Mojžíš - Izaiáš - David/
Ukazuje na Ježíše jako na toho, kdo byl prorocky předzvěděn a očekáván.
Rozebírá význam Beránka - Služebníka - Modlitebníka


Jan Heller: Tři svědkové /Mojžíš - Izaiáš - žalmista/ Nedávno se mi dostala do rukou a posléze i do paměti kniha od Jana Hellera – Tři svědkové. Vydalo ji nakladatelství Oikoymenth v roce 1995. Tři svědkové zde označují tři tradiční části židovské Bible: Zákon, Proroky a Spisy. Profesor Heller, odborník na Starý zákon, poodkrývá na tomto základu význam tří různých pohledů na Pána Ježíše Krista. Beránek - z pohledu Mojžíše a svátku pesach – židovských Velikonoc podle Exodu 12. Trpící služebník podle Izaiáše 53. A opuštěný modlitebník podle Žalmu 22. Na stránkách knihy se setkáme s odborným etymologickým rozborem hebrejských slov a nahlédneme je v jejich historických významech. Podařilo se tak uvolnit proud světla, jež ukazuje známá biblická místa v nových souvislostech, která se osobně dotýkají každého člověka. Vedou k bližšímu vnímání toho, jak se v knihách Staré smlouvy zrcadlí postava Mesiáše. Zjevuje se tajemství samotné podstaty toho, kdo byl proroky předpověděn a očekáván. Toho, co se naplnilo v životě Ježíše a čeho se každý den stáváme spoluúčastníky.
Úryvek: Kapitola Výkřik opuštěného Žalm 22;2-3 /str. 109, 112/
Vysvobození či spasení (hebrejština i řečtina má pro obojí jen jediné slovo) je v Bibli vždy dílo Boží. Není to abstraktrní pojem, nýbrž konkrétní Boží zásah, jímž se radikálně mění situace Izraele či jednotlivce. Vzpomeňme na vysvobození z Egypta nebo na Ježíšovo uzdravování, která jsou podobným vysvoboditelským zásahem prolamujícím zajetí a moc zla i smrti. Podobně volá žalmista (38,23) „Přispěj k spomožení mému, Bože spasení mého,“ nebo (42,6b) „Posečkej na Boha, ještě jej vyznávati budeš i hojné spasení od tváři jeho.“ Sem patří i časté podobné prosby jako „Povstaň, probuď se, zasáhni, bojuj, ujmi se! Boží aktivita či Bůh jednající a to vysvoboditelsky je vlastní obsah víry Izraele i biblické víry vůbec.
Volám (e'qrá) je slovo, které uvozuje vše, co následuje. Často v Bibli označuje volání k Bohu, tedy modlitbu. S předložkovou vazbou pak znamená vzývat, jmenovitě Boží jméno (qárá¨bešem, srv. Gn.4,26) Mezi modlitbou a vzýváním je úzký vztah, v obojím jde o Boží blízkost, tedy opak vzdálení. Volání i vzývání chce tuto vzdálenost překonat. Volání k Bohu a vzývání Božího jména se ve staré době dálo především v určených časech, podobně jako byl čas pro oběti, slavnosti a svátky. V protikladu k tomu žalmista říká, že volá k Bohu ve dne i v noci, tedy trvale. Podobně trvale, ve dne i v noci, rozjímá spravedlivý člověk Boží zákon (Ž 1,2 srv. Joz 1) Proto takové trvalé volání řadí modlitebníka mezi spravedlivé. Tím divnější se zdá, že Bůh neodpovídá (ló'ta'ané). To je v přímém protikladu k Ž 120,1:“Ve svém soužení jsem volal k Hospodinu a odpověděl mi.“ V čem je problém? V tom, že my bychom chtěli, aby Bůh odpovídal či podle kralických vyslýchal, ihned a po našem. Ale Bůh má svůj čas jiný než náš. A čeká, až nastane stanovená plnost času. Další rozdíl mezi naším a Božím chápáním je v tom, že my většinou považujeme za vyslyšení prosby jen její splnění, a to v té podobě, jak jsme prosili. Ale tam, kde kraličtí mluví běžně o vyslyšení, má hebrejské znění většinou odpovídání ('áná) jako i zde v Ž.22,3. Může být Boží odpověď projevem vyslyšení? Jistě, možná právě toho nejvzácnějšího vyslyšení. Příkladem je Ježíš v Getsemane. Na první pohled se zdá, že tam Ježíš zápasí s Bohem o to, aby nemusel trpět. Ale jde o víc, jde o smysl jeho utrpení. Má-li utrpení smysl, bolí i dál a není lehké, ale lze je podstoupit v odvaze víry či v síle Ducha svatého, protože pak není marné a nesmyslné, čili má naději. Ježíšova getsemanská modlitba obsahuje sice nedořečenou, ale bytostnou otázku: Je moje utrpení opravdu Tvoje cesta, Otče? A Bůh odpovídá. Ne tak, že utrpení ušetří, ale tak, že dá svému Vyvolenému sílu, aby je unesl. To je smyslem Lk.22, 43 „I ukázal se jemu anděl s nebe, posiluje ho.“ Jenže čas andělského posílení ještě nenastal. Zde, v Ž 22. Bůh neodpovídá celý den a je tu noc. Boží vyvolený se i v ní dále modlí, a to bez ustání, tedy bez odmlčení (dúmijjá). Výraz „odmlčení je vzácný v celém Starém zákoně je doložen jen čtyřikrát, a to zde: Ž.39,3 „mlčením jsem byl němému podobný“, Ž.62,2 „k Bohu má se mlčenlivě duše má“, Ž 65, 2 „tobě (je) mlčení chválou, Bože na Sionu“. Toto poslední místo přeložili kraličtí volně: „Na tobě přestávati sluší, Bože...“ kdežto ekumenický překlad tu čte: „Ztišením (se sluší) tebe chválit, Bože na Sijónu.“ Smysl je zřejmě ten, že Boha správně chválí ten, kdo se před ním pokorně odmlčí a nic nevyčítá. Možná, že má tento obrat ještě starší kořeny v tom, že v rámce liturgie se v určitém okamžiku měli všichni odmlčet, srv.Abk 2,20: „Hospodin v chrámě svatosti své, umlkni před jeho obličejem všecka země“.
D.P. v Brně, duben 2009


Podobná témata

Studijní materiály

"Ruka ukazující na Ježíše" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy