Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 252, komentářů celkem: 429587, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 467 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
rosmano
ivanp
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116499410
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Ještě k Husovu významu
Vloženo Úterý, 05. květen 2009 @ 22:14:19 CEST Vložil: Olda

Historie poslal pirmin

Toto je odpověď milému oku, která se trochu protáhla, a tak ji vkládám coby článek, neb to může i jiné zajímat.



Katolická církev je dnes jinde, a to naprosto jinde, což nechápe nejen cizinec a mnozí protestanti, ale snad ani ty, který obhajuješ neobhajitelné, totiž "neměńné učení katolické církve".

Ale mluvili jsme o historii, o Husovi.

Srovnání: když byl v r. 1140 odsouzen jak kacíř Pierre Abélard, bylo to už podruhé. Poprvé to bylo přibližně o dvacet let dřív někde ve Francii, kde ho přiměli, aby spálil vlastní knihu. Samozřejmě - poddal se a vyznal Credo před "komisí", ale o nějakém upálení nikoho ani nenapadlo uvažovat! A PO TOMTO odsouzení dalších dvacet let učil, měl spoustu žáků, byl to nejskvělejší intelektuál století. A jeho učení!! Bylo provokativní a v lecčems dodnes "nekatolické" - zlatej Hus. On vymyslel Theologii jako obor, pro mnohé konzervativce v klášterech a v hierarchii troufalé zahrávánísi s Božími tajemstvími. Při pochopitelném porušení a napadení některých dogmat. On také napsal slavný spis Ano i ne, v němž podložil vedle sebe slova Písma a slova církevních Otců a k tomu ještě pohanské filosofy a ukázal tak na množství rozporů. Dokonce urážel - jako Hus - nejvlivnější církevní kruhy tím, že (cituji S.Bernarda)
   "nepřistupuje k posvátnému oblaku, v němž přebývá Bůh, sám a pokorně, jako Mojžíš, ale s celou hordou svých žáků". Důsledky?   "prostá víra je zesměšňována, Kristova tajemnství znesvěcována, o božských zálžitostech diskutují na ulicích nezralí mladíci.   ...toť Bernardova recepce university   a koruna... "Pierre Abélard kráčí před *****m, aby mu připravil cestu".

   A v tom všem Abelard svobodně učil v Paříži. Nakonec on sám vyzval Bernarda k disputaci v Sens (před příslušným arcibiskupem), kde pro něj Bernard svými intrikami připravil stejné přijetí, jako koncil Husovi: připravili seznam jeho výroků "očividně kacířských" a byl pouze dotázán, zda jsou to jeho výroky a zda se k nim i nadále hlásí, aniž měl možnost cokoli hájit nebo vysvětlit. Abélard se ovšem odvolal k papeži a odešel do Říma.ˇV Římě už na něj čekali, zpraveni prefektní sítí cisterciáckého zpravodajství, a papež Inocenc II. před branamiˇměsta jeho spisy veřejně spálil. autora přirovnal k největším kacířům historie a exkomunikoval ho, aniž se ho však dotkl!! 

A jak to dopadlo? Pierre Abelard, tento církví odsouzený kacíř, odešel do Cluny, kde ho přijal opat Petr Ctihodný (psal jsem tu kdysi o neformální autoritě clunijských opatů převyšující neformálně autoritu papežů), poskytl mu útočiště do konce života (jen dva roky), dokonce ho nechal v klášteře vyučovat. Do Cluny za ním přišel opat Bernard, a po dvou dnech společných modliteb se smířili. A opat Petr ho po jeho smrti prohlásil za "Západního Sokrata, Platóna a Aristotela, jenž dosáhl největšího triumfu v den, kdy přijal pravou filosofii Ježíše Krista."

Proč to všechno líčím? Toto se stalo ve XII. stol., kdy ještě oficiální církevní život dával nějaký rozumný smysl - narozdíl od stol. XV. - a kdy se za samozřejmou považovala jistá autonomie rozhodování různých struktur, kdy se například papež musel ptát opatů a opati zase papeže, obojí pak univerzit, a do toho ještě mluvili mocní laici.

A co bylo dál? Abélard, přestože zakusil dost pronásledování, celý život učil veřejně, dožil se stáří, zemřel obklopen věrnými, - a hlavně! - jeho myšlenky žily v církvi dál, spis "Ano i ne" patřil mezi důležité zdroje Tomáše aquinského, universitní studium teologie, jak ho Abelard založil, přetrvalo jako autonomní mozkový trust staletí, a to všechno kostnický koncil s dodatečnou sankcí všech dalších papežů zahodil v jeden den, když odsoudili universitního Mistra (sic!) jako kacíře aniž by věnovali pozornost tomu co říká a dělá, a poslali ho na hranici. Za totéž, co dělal jejich praučitel. Urazilo je, že se proti koncilu nakonec odvolal k Bohu, a přitom přímo někteří jeho soudci /též Odo Colonna, zakrátko papež Martin V./ udělali totéž veřejně jen pár let před Husem!

Husův proces, který byl tím proslulejší, čím víc plynulo let, přesvědčil celé generace evropských intelektuálů o tomtéž: POKUD JDE O OSOBNÍ VÍRU V BOHA, A´T VÁS ANI NENAPADNE TAHAT TO PŘED TU PROHNILOU DĚVKU, OFICIÁLNÍ CÍRKEVNÍ HIERARCHII. CO JE BOŽÍHO, JE MEZI NÁMI A BOHEM. CHCETE-LI MÍT POKOJ, VYZNEJTE CO PO VÁS CHTĚJÍ, ALE BOHA HLEDEJTE NA KOLENOU,  BEZ NICH.


"Ještě k Husovu významu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 27 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ještě k Husovu významu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 06. květen 2009 @ 13:39:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Učení katolické církve je skutečně neměnné, zkus dokázat opak.

Jinou věcí je interpretace pravd víry, která odráží posun v poznání člověka, stvořeného světa i vesmíru, pochopení nedotknutelnosti lidské svobody. Církev je dynamická, rozvíjející se, ne zakonzervovaná ve starověku. V dnešním chápání už snad není nikoho, kdo by souhlasil s Husovým upálením jako člověka. Hus byl vyjímečný člověk, v té době by ani nenechali kdejakého nímanda učit na universitě. Nakonec jeho "nabodeníčka" ovlivnily i vývoj našeho pravopisu. Takže jsem pro pravdivé historické nestranné zhodnocení. K tomu ale patří také si přiznat, že Husovo upálení nebyl nijaký lynch, ale že byl odsouzen zcela v souladu s tehdejším trestním právem, podle tehdy platných zákonů (Které z dnešního pohledu byly špatné, nicméně platné).


Nedělám si žádné iluze o kléru. Jsou to lidé, jako ostatní. Církev je církví hříšníků a žádný duchovní nemá automaticky patent na svatost.

CÍRKEVNÍ HIERARCHII NEPOVAŽUJI ZA PROHNILOU DĚVKU, ALE ZA POKRAČOVÁNÍ SBORU APOŠTOLŮ, USTANOVENÉHO KRISTEM. A TO VČETNĚ JIDÁŠŮ, KTEŘÍ BUDOU ZŘEJMĚ VŽDYCKY.



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy