Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 231, komentářů celkem: 429547, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 433 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466988
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Portrét Slezské evangelické církve augspurského vyznání
Vloženo Čtvrtek, 18. červenec 2002 @ 08:15:52 CEST Vložil: Spuntik

Studijní materiály     Portréty protestantských církví v ČR  Dr. Vladimír Šiler   Slezská evangelická církev augspurského vyznání (SECAV)   Od roku 1524 se začalo na Těšínsku šířit luterství, které za čas zcela převládlo. Dynastie těšínských Piastovců byla tradičně luterského vyznání. Takže i v dobách, kdy na ostatním území našich zemí probíhala rekatolizace, v části Slezska zůstaly pro evangelíky zachovány určité svobody. I když katolická církev nakonec získala většinu obyvatelstva, zůstalo několik oficiálně trpěných ohnisek evangelictví. Důležitý byl zejména chrám postavený v Těšíně roku 1709 (dnes v Polsku). Tajní evangelíci, skrývající se v celé zemi před pronásledováním, měli v Těšíně možnost zúčastnit se bohoslužeb, získat bibli nebo Třanovského zpěvník. To je posilovalo k dalšímu setrvání ve víře svých otců. Po tolerančním patentu (1781) mohli evangelíci vystoupit ze skrytosti a začaly se budovat církve a stavět kostely. Byly to evangelické církve luterského směru založené na územním a národnostním principu, tedy např. německé, polské. V letech 1918 - 1920 se rozhodovalo o hranicích mezi Československem a Polskem právě v oblasti Těšínska. Tyto spory se týkaly i církevní příslušnosti. Některé sbory se totiž rozhodly vstoupit do nově utvořené ČBCE, jiné se přihlásily k Německé evangelické církvi a ostatní zůstaly jako samostatný útvar Slezské evangelické církve. Tato církev pak žila víceméně izolovaně od života ostatních církví v Československu a od života v republice vůbec. Za 2. světové války byla církev organizačně připojena k Německé evangelické církvi. Teprve po roce 1948 se církev znovu vzchopila a ustavila jako Slezská evangelická církev a. v. Církev je pozoruhodná tím, že jejích asi 50 000 věřících žije na poměrně malém území podél řeky Olše a dolního toku Ostravice. To znamená, že v některých místech je koncentrace evangelíků výrazná a vyrovná se počtu katolíků nebo jej dokonce předčí. Dalším specifikem církve je , že je to církev dvojjazyčná. Bohoslužby se slouží střídavě v češtině a polštině. Faráři musejí ovládat oba jazyky. Soužití obou národností v jedné církvi není vždy bez konfliktů, ale ty vyvěrají spíše z historických a sociálně-politických příčin. Příslušníky církve jsou převážně venkovští obyvatelé chudých podhorských oblastí. Jejich vyznavačsky rozhodná víra a lpění na tradicích jsou však příslovečné ("Drží jak luterská víra."). Mimořádná obětavost při stavbě kostelů, diakonické službě nebo při pořádání finančních sbírek vede vždy k úctyhodným výsledkům. Církev patří do rodiny luterských církví, které jsou v mnoha zemích početně výrazně zastoupeny, a proto mají i značnou účast na panující kultuře a veřejném životě, což se projevuje mimo jiné vysokou úrovní teologického myšlení, všeobecnou kultivovaností, intelektuální noblesou, ale také tolerancí a jistým liberálním skepticismem a kriticismem. To však platí o SECAV jen v menší míře. V církvi převažuje atmosféra probuzenecké zbožnosti, což má za následek menší úctu k teologickému vzdělání a odvrat od kulturního a sociálně-politického života okolního světa a soustředění se pouze na niternou zbožnost. Je to jistě také dáno charakterem regionu na pomezí národů a kultur. Na Těšínsku se vždy dařilo entuziastickým náboženským skupinám s apokalyptickým výhledem ke konci tohoto světa. SECAV proto ráda koná evangelizační akce, ráda zbožně zpívá a pěstuje čilý sborový život. Probuzenecký ráz zbožnosti ovšem působí různá vnitřní pnutí a v současné době tak probíhá v církvi štěpení na dva směry. Základní jednotkou církve je sbor, v jehož čele stojí farář a volené presbyterstvo. V čele církve stojí církevní rada duchovních a laiků a biskup. Církev posílá své duchovní studovat teologii do sesterských církví doma i v zahraničí (Polsko, Slovensko, Německo). Vydává dvojjazyčný časopis Přítel lidu. Luterské kostely bývají velmi zdobné, zvenčí i uvnitř. Často jde o stavby ve stylu severoněmecké pozdní gotiky z červených pálených cihel. V kostelích jsou zachovány oltáře s obrazy a svícny, i když se většinou nepoužívají. Luterská bohoslužba je formálně bohatě rozbudovaná, i když i tady slovo Písma a kázání hraje hlavní roli. Farář nebo farářka nosí při obřadech černý talár a bílou krajkovou rochetku. Církev jako svůj znak zpravidla užívá bibli a kříž. SECAV koná významnou diakonickou práci v poměrně značném rozsahu. Stará se i o bezdomovce a narkomany. Proslulá je její práce s dětmi a mládeží. Díky těsným kontaktům se sesterskými církvemi v Polsku, na Slovensku a v Německu se církev často podílí na různých nadnárodních akcích a projektech. Církev se plně podílí na ekumenickém hnutí, a to i přesto, že sama pochází z území a z období, kde náboženské sváry byly velmi dramatické.      

"Portrét Slezské evangelické církve augspurského vyznání" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy