Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 478 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116491757
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Může jít katolík na bohoslužby jiných církví?
Vloženo Pondělí, 27. duben 2009 @ 16:50:45 CEST Vložil: Olda

Katolicismus poslal Nepřihlášený

Na prázdninových cestách často přicházíme do míst, kde není katolická mše sv., ale bohoslužby jiných křesťanských církví. Ty bývaly pro katolíka zakázány. Jaká pravidla pro účast u "jinověrců" platí nyní?
K. L., olomoucká arcidiecéze


Během dovolených, pokud takový pobyt počítá i s nedělí, by si měl každý věřící katolík klást otázku, kde prožije nedělní mši svatou. V Čechách a na Moravě to nebývá složité, plánujeme-li však pobyt v zahraničí, může opravdu nastat problém. Připomeňme si proto některé danosti, které je třeba brát v úvahu.

Formy bohopocty nelze zaměňovat

Všude, kde je uctíván Bůh, je místo, na němž má cenu spočinout. Jen je třeba rozlišovat, o co v té které bohoslužbě jde. Zhruba řečeno: katolické slavení eucharistie je velmi příbuzné s pravoslavnou liturgií, v podstatných bodech se vlastně kryjí. Bohoslužby v protestantských církvích (luteránských i reformačních) se pak k tajemství eucharistie vztahují jiným způsobem, takže nemůžeme katolickou eucharistii (svátost) a protestantskou Večeři Páně jednoduše zaměnit.

Nabízí se též srovnání s nekřesťanskými náboženstvími. Tam se ve spojitosti s bohopoctou s něčím jako je eucharistie nesetkáme vůbec. Z toho tedy můžeme vyvodit první závěr: Ne každá liturgie či náboženský kult vyjadřuje to, co my katolíci nazýváme eucharistií. Proto se rozlišuje katolická mše sv. a pravoslavná liturgie na jedné straně, Večeře Páně různých protestantských obcí na straně druhé.

S úctou k vůli a názoru církví

V rámci (rozděleného) křesťanstva zůstává ústřední bohoslužbou Boží slovo a eucharistie či Večeře Páně. Možnost navštěvovat tyto bohoslužby není věc zcela samozřejmá, protože do hry vstupuje (dovolený) princip místních církví. Má zájem ta která místní církev, aby se její liturgie účastnili i křesťané jiných církví? A v jaké míře? Tak např. některé ortodoxní církve, s nimiž máme obsahově totožnou eucharistii, si nepřejí, aby se jejich liturgie aktivně účastnili katolíci, protože mají obavy z tzv. proselytismu, tj. přetahování pravoslavných na stranu katolíků. Jiné pravoslavné církve naopak účast na svátostech dovolují. Proto je dobré si dopředu zjistit či se zeptat představeného místního sboru, zda to dovolí.

Respektujme, co je objektivně dané

S křesťany protestantských církví nás spojuje především křest, představující otevření života v Boží milosti. Vlivem bouřlivých změn 16. století ovšem až dosud nesdílíme z nejrůznějších příčin svátost eucharistie. Tyto důvody byly formulovány z obou stran jako objektivně dané.

Vůle k tzv. eucharistické pohostinnosti (zastoupené především v reformačních církvích) nenachází ani v rámci širokého společenství protestantských církví jednoznačný souhlas. Ze strany katolické církve (Direktář k provádění ekumenických principů a norem z r. 1993) je formulováno následující stanovisko: neexistuje obecná možnost srovnání eucharistie a Večeře Páně. Nicméně je možné, aby protestantští křesťané jednotlivě nacházeli v katolické církvi přístup k této svátosti.

Ze strany katolíků je účast na Večeři Páně sice možná, ovšem není obsahově totožná s eucharistií. A právě pro jasné rozlišování eucharistie a Večeře Páně jsou katoličtí věřící zváni k tomu, aby svou účast na protestantské bohoslužbě vyjadřovali formou aktivní modlitby. Svoji úctu k jinakosti protestantské církve by měli vyjádřit tím, že do obřadu přijímání požehnaného chleba a vína v rámci Večeře Páně nebudou vstupovat.

P. PROKOP BROŽ,
vyučující na katedře systematické teologie v Praze


Zdroj: Katolický týdeník 2006/34


"Může jít katolík na bohoslužby jiných církví?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Může jít katolík na bohoslužby jiných církví? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 28. duben 2009 @ 14:14:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Docela by mě zajímalo, kam ten K.L. jezdí na prázdniny. Asi do nějakých protestantských rezervací:-)



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy