Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 421 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116475846
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Fiktivní rozhovor o eucharistii mezi katolíkem a evangelíkem II
Vloženo Pondělí, 27. duben 2009 @ 16:48:49 CEST Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Zde je pokračování fiktivního rozhovoru mezi katolickým knězem a evangelickým farářem.


Vážený a milý kolego,

ještě bych rád připojil pár řádek ohledně podstaty eucharistie, resp. přítomnosti Krista po způsobu chleba a oběti Večeře Páně. Jistě Vám nemusím opakovat novozákonní texty, ze kterých katolická církev odvozuje svoji nauku. Přesto bych rád zdůraznil některá místa z Písma svatého, kde Pán Ježíš řekl: „Toto je mé tělo, které se za vás vydává.“ (L 22,19) a varování apoštola Pavla: „Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení.“ (1K 11,29). Ježíš je chléb života (Jan 6,48) a říká: Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím v poslední den. Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm. (Jan 6, 54–56)

Ježíš svěřuje obřad zpřítomňující nejen jeho oběť, ale i jeho osobu církvi. Tělo zpřítomněné chlebem je lámáno a krev zpřítomněná kalichem je prolévána. Tam, kde je přítomna tato Nová smlouva skrze oběť, tam je církev Páně.

Katolické chápání je pak dosvědčeno i církevní historií například u Ambrože a Jana Zlatoústého. Kristova slova mají moc posvětit a proměnit chléb v průběhu eucharistické modlitby (anafory). Církevní otcové nechápou tato slova ustanovení jako nějakou magickou formuli. Anafora je především modlitbou díkůvzdání a posvěcení. U anafor římského ritu zde předchází epikleze, modlitba, skrze kterou Duch svatý posvěcuje dary nad nimiž církev pronáší modlitbu díkůvzdání Otci. Vždyť právě od ní se eucharistie nazývá i díkůvzdáním.

O reálné přítomnosti Krista v živlech nebylo často pochyb u samotných reformátorů. Luter kladl důraz na reálnou přítomnost celého Krista v eucharistii. Tedy nejen jeho božské, ale i lidské přirozenosti, což je podepřeno učením o ubikvitě vzkříšeného a oslaveného těla Kristova. To znamená, že lidské přirozenosti Kristově je na základě „communicatio idiomatum“ přisouzena všudypřítomnost. Tato všudypřítomnost je pak skrze slova ustanovení zakoušena ve Večeři Páně. Protože Boží pravice, kde Kristus tělesně přebývá, je všudypřítomná, je všudypřítomné i Kristovo tělo.

Taktéž Zwingli uváděl, že díkůvzdání za smírčí oběť Ježíše Krista není pouze intelektuální akt, ale jedná se o reálné zpřítomnění Kristovy smrti a vzkříšení. Skrze víru je v našich duších přítomen při Večeři Páně celý Kristus, i se svou tělesností.

Taktéž Calvin navazuje na katolického teologa Augustina a přijímá jeho rozlišení na „signum“ (živly) a „res signata“ (Kristus ve své osobě i svém díle). Správné pojetí je podle něho „distinctio, non separatio“, což trochu připomíná Chalcedonský symbol o dvojí Kristově přirozenosti. Eucharistie tedy nezobrazuje jen nějaký děj, nýbrž skutečně zpřítomňuje Krista, který tu není „reprezentován“, ale „prezentován“.

Jak vidíte, pojetí reformátorů se příliš neodlišuje od pojetí eucharistie a reálné přítomnosti Krista, jak je definuje II. Vatikánský koncil. Reformátoři se spíše vymezovali proti středověké scholastice, než aby oponovali biblickému poselství dosvědčenému v díle apoštolských a církevních otců. Proto jsem přesvědčen, že by i evangelikální církve, vědomé si tohoto odkazu reformátorů, měly usilovat o interkomunii zprostředkovanou formou společné Večeře Páně.

Pokoj a dobro Vám přeje, KF


"Fiktivní rozhovor o eucharistii mezi katolíkem a evangelíkem II" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Fiktivní rozhovor o eucharistii mezi katolíkem a evangelíkem II (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pondělí, 27. duben 2009 @ 20:18:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
U dálnice stojí katolický kněz a evangelický farář. Mají obrovský transparent: Stůj, obrať se, konec se blíží !
Kolem to mastí typický český ateista v kabrioletu 180 km/h ,....nějací náboženští fanatici...., pomyslí si a frčí dál.
V tom skřípění brzd, strašná rána... Kněz se podívá na faráře: "Pane kolego, neměli bychom raději napsat ´Pozor, spadlý most´?"
"Tam" budu věčně. Proto o tom "kde", chci mít jistotu už "tady". Veškeré rozhovory u cest končících spadlým mostem, jsou jen mařením Božího času.



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy