poslal Pisnicka
Tři otázky pro Daniela Landu
Jsi po Bedřichu Smetanovi zřejmě jediný, kdo ve své tvorbě oprášil píseň Kdož sú boží bojovníci. Jak ses k ní dostal?
Líbila se mi odjakživa, ale pro účely natočení jsem si ji musel nepatrně upravit. Z rytmického hlediska totiž vychází jako velmi složitá. Její slova ale považuji za dokonalý morálně vojenský kodex, zejména se mi líbí verš - Podle dobrého pána dobrá jízda bývá. To mi zní obzvlášť aktuálně.
Dnes ale máme co do činění i s historiky, kteří tvrdí, že husitství bylo období rozvratu, a rovněž římskokatolická církev se stále nemá k tomu, aby mistra Jana Husa rehabilitovala.
Však to je jeden z mnoha ústrků, jaké jsme si museli od této církve nechat líbit. A pokud jde o výklad husitství, tak bylo zneužíváno v době totality i v době současné. Pro mě je podstatné, že mistr Jan Hus se odmítl pokořit tváří v tvář tehdejším nejvyšším církevním autoritám a že raději zvolil smrt, než aby zpochybnil své učení. Nevím, nevím, kdo z nás všech by byl toto schopen podstoupit.
V jedné nedávné televizní diskusi jsem zaslechl i jakýsi názor, že mistr Jan Hus prý nebojoval za pravdu, ale pouze za svůj osobní názor.
To je největší nesmysl, jaký jsem v poslední době slyšel. Jeho návrh očisty církve samozřejmě nemohl překročit rámec doby, ve které žil, ale to neznamená, že lze takto zpochybňovat vše, na co se podíváme. V tom případě by pravda mohla existovat jen v technickém nebo materiálním slova smyslu. Jde proto o naprosto špatný úhel pohledu.