Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Valdemar.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 8, článků celkem: 14937, komentáře < 7 dní: 278, komentářů celkem: 305091, adminů: 60, uživatelů: 4762  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 109 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Mikael
Willy
noname

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Dan Drápal: Křesťan v současné politické krizi
·Základy a poslání ordinované služby
·Jací jsou Češi? Tolerantní ke gayům, nesnášenliví k věřícím.
·J. Kvasnička: Proč by neměl být br. Chumchal ordinován
·Bratr Václav Chumchal a jeho teologické kořeny
·Sbor BJB Praha 4: Zamítavé stanovisko k ordinaci bratra Václava Chumchala
·Anketa: Souhlasíte s ordinací bratra Václava Chumchala?
·2. sbor BJB Cheb: Nesouhlasné stanovisko k ordinaci bratra Václava Chumchala
·K ordinaci br. Václava Chumchala z dopisu sboru BJB v Praze 4
·Vzorový ordinační slib dle ordinačního řádu BJB

více...

Počítadlo

Licence Creative Commons

GRANO SALIS
 podléhá licenci
Creative Commons
Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported

Zaznamenali jsme
87 369 911
přístupů od 17. říjen 2001

Založeno L.P. 1997


ATELIÉR PROMĚN Jitka Černíková, kosmetika, vizáž, proměny, svatební líčení
BWF Protec
BWF Profiles
technické plsti
profily PMMA PC
plexi desky
aramid
kevlar Michaela Křivánková svatební fotografie, portréty, portrétní fotografie, fotografování novorozeňat a dětí, dětská fotografie, portrétní fotografie, svatba, svatební přípravy, fotograf

Duchovní poradna: Sekty, sektářství a kulty.
Vloženo Pátek, 24. říjen 2008 @ 13:26:54 CEST Vložil: gojim

Sekty poslal Nepřihlášený

Sekty, sektářství a kulty.
Základní charakteristické znaky.

Znaky sekty:
Znaky sekt a sektářství se mohou nacházet také i v křesťanství, v náboženstvích, v manželství, v politických stranách, na úřadech, ve školách, ve firmách a kdekoliv, ve vztazích mezi lidmi.


Popis sekty (sektářského chování) – sekta vzniká tam, kde skupina osob nebo i jednotlivci, velmi neobvykle (přehnaně) vyzdvihují a podtrhují svou vlastní jedinečnost a výlučnost. Porušují základní práva a svobody, pošlapávají důstojnost a svědomí člověka, a tím se také sami vyčleňují z lidské společnosti.  


Manipulace (nebo také „vymývání mozků“) – je to snaha o oklamání a podvod. Sektáři mohou používat, ke své manipulaci, také i citáty a verše z Bible. Manipulace může být vědomá a záměrná, nebo může být i nevědomá – zprostředkovaná tím, kdo je již někým zmanipulován.

Ovládání (panovačnost) – je to snaha panovat a ovládat člověka – z pozice své síly, nebo svého postavení – autority (vůdce, nadřízeného, pastýře, kněze, otce, manžela, manželky apod.). Projevuje se nátlaky – zastrašováním nebo vyhrožováním, snahou o zotročení (činěním si z lidí sluhy). Dále se projevuje velice autoritativním vyptáváním a otázkami podobnými výslechu. Také i snahami udržet si lidi ve své moci a pod svou nadvládou. A to i pomocí manipulace, tedy snahami naprosto eliminovat zdravé smýšlení, rozum či svědomí člověka. S vyloučením možnosti svobodného rozhodnutí.

Kontrola (manipulativní kontrola) – příčinou je opět panovačnost. Je to snaha ovládat a kontrolovat veškeré dění ve skupině nebo i lidi, kterým tito jedinci vládnou – přesněji je ovládají. – Opět je to jednání bez možnosti svobodného rozhodnutí dospělého jedince (člověka). Tato kontrola se projevuje také cenzurou tiskovin a vůbec všeho, co by přineslo jakékoliv světlo (pravdu) a odhalilo by tak jejich nekalé praktiky, nejrůznějších lží, manipulací a podvodů. Jsou to také snahy očernit nebo zpochybnit věrohodnost přímých svědků (často jde o snahy zpochybnit jejich duševní zdraví), a jde také i o snahy zbavit se lidí, kteří poukáží na tyto jejich praktiky.

Rivalita – pýcha, arogance, vzájemné soupeření, boje o moc a přední postavení uvnitř ve skupině, nebo i navenek. Vzájemné očerňování, snahy pošpinit nebo potupit možné soupeře, oponenty a lidi jiného názoru a přesvědčení. Sekta zpravidla neobvykle zveličuje svého vůdce a rivala, který jde pouze v lidské síle a schopnostech, na které všichni ostatní spoléhají a označují je za boží či božské.

Uniformita – je to strojenost, předstírání a pýcha na svůj (náboženský) řád, úřad, (bohoslužebný) obřad, formu, způsob, přední postavení a stav (kněz, autorita, vůdce, otec nebo „boží služebník“). Jednotné vnější vystupování, chování a napodobování – bez schopnosti připustit jakoukoliv jinou možnost či odlišnost nebo rozličnost, od této jejich vnější formy a šablony, nebo i velké omezenosti jejich myšlení.

Zákonictví – je to pouhé lpění na dodržování určitých předpisů a pravidel, bez schopnosti rozsuzovat a rozlišovat mezi tím, co je správné, pravdivé nebo spravedlivé. Velká tvrdost v jednání s lidmi a neúměrná přísnost v soudech a v odsuzování druhých lidí, za jejich chyby a provinění. Zatvrzelost vůči domluvám, neschopnost odpouštět druhým, nebo přijímat výtky anebo i kritiku od jiných lidí, osobní zaujatost a pomstychtivost.   

Čarodějnictví (jeho projevy) – veliká osobní nenávist a zášť vůči jinému člověku, proklínání a svazování, uvalování klateb na lidi, pro jejich otevřenou kritiku, anebo i manipulativní modlitby za lidi, kteří odešli z těchto skupin nebo i náboženství.


Znaky kultů:
Vlastní nepoučitelnost a nenapravitelnost autority (vůdce), – neschopnost přijímat výtky a napomenutí od jiných lidí, osobování si a přisuzování jim některých božských atributů (např. neomylnost).
Popis kultu – kult vzniká tam, kde lidé – skupiny, jednotlivci nebo i náboženství, velmi neobvyklým (přehnaným) způsobem zveličují osobnost člověka. Lidské vlastnosti, schopnosti nebo zásluhy, a vyžadují od ostatních vzdávat božské pocty buď sobě, nebo těmto, pouze lidským osobnostem.

Společnými znaky sekt a kultů jsou bludy a klamná učení. Dále je to zneužití pravdy i Písma Svatého (Božího slova) k manipulaci, – ke zkreslení, oklamání, lidské lži a podvodu. Zneužití postavení a úřadu – (kněze, duchovního pastýře (učitele), krále (vůdce) nebo proroka), a páchání bezpráví na lidech, v tomto postavení. Zneužití nevědomosti a neznalosti člověka, a těžení z lidí podvodem. A jsou to také i neopodstatněné a bezprávné důrazy v učení. Jako například – naprostá poslušnost či oddanost své autoritě, a vynucování si vykazatelnosti osobního náboženského života a činnosti.


 
Příbuzné odkazy
· Více Sekty
· Novinky od gojim


Nejčtenější článek Sekty:
Sekty


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 3.75
Hlasů: 4


Prosím, ohodnoť tento článek:

Vynikající
Velmi dobrý
Dobrý
Průměrný
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Studijní materiály

Podobná témata

Doporučené odkazy:

Biblická apologetika

Michaela Křivánková - Portrétní fotografie


Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Sekty, sektářství a kulty." | Přihlásit/Vytvořit účet | 35 komentáře | Prohledat diskusi

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Sekty, sektářství a kulty. (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: raga v Pátek, 24. říjen 2008 @ 21:46:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak se mi zdá (podle tohoto článku), že jednotlivé body dost sedí na tu největší sektu co exituje a to katolickou církev. Tak třeba cituji:

1. "vyzdvihují a podtrhují svou vlastní jedinečnost a výlučnost" - tvrzení, že pravá církev je jen jedna a všechny ostatní "odpadlé" se stejně nakonec vrátí zpět pod křídla matky církve katolické

2. "Dále se projevuje velice autoritativním vyptáváním a otázkami podobnými výslechu" - že by něco jako zpověď

3. "Sekta zpravidla neobvykle zveličuje svého vůdce a rivala, který jde pouze v lidské síle a schopnostech, na které všichni ostatní spoléhají a označují je za boží či božské." - že by někdo jako papež???

a k těm ostaním by se taky něco "malinko" našlo......



Re: Sekty, sektářství a kulty. (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: isim v Sobota, 25. říjen 2008 @ 08:03:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
- Popsané znaky jsou jistě hodně konkrétní. A mohou nám být také vodítkem k rozpoznání sekty a sektářského chování.

Každý kněz určitě nemusí být panovačný a nemusí nikoho ovládat. -

Mnohé z těchto znaků, mohou stejně tak padnout na některé autoritářské skupiny, které zde před velmi krátkou dobou vznikly. -


isim





Re: Sekty, sektářství a kulty. (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: oko v Neděle, 26. říjen 2008 @ 10:41:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek byl napsán se značně průhledným záměrem proti katolické církvi. Ne proto, že by se ona snad skutečně vyznačovala uvedenými negativními vlastnostmi, ale proto, že uvedené vlastnosti jí byly i na tomto vebu v četných dřívějších komentářích neprávem podsouvány. Averze vůči ŘKC z tohoto článku čouhá, jako sláma z bot a prozrazuje společného autora s uvedenými komentáři.

Řekněme si tedy, co je skutečně sekta.

Jedním ze základních znaků sekty je oddělení od většinové společnosti. Tento bod ŘKC jednoznačně nesplňuje. Ale splňují ho mimo jiné i mnohé protestantské církve. Naštěstí toto není jediným znakem sekty. Co je pro nás zvláště důležité, je to, že sekta má pro člověka destrukční charakter. Ničí ho postupně jak ve svobodě osobní volby, tak i materiálně. Neznám žádného protestanta, ani katolíka, který by byl takhle ovládán a mohl být proto označen jako oběť sekty.

Sekta je tedy komunita lidí, která se straní majority, ačkoliv ne vždy zjevně, přičemž vědomě odmítají část hodnot a zásad majority. Sektu dále charakterizují následující prvky:1) Ideologie, ať už náboženská, nebo jiná2) Hierarchicky orientované řízení členů vojenského typu3) Přísně vyžadovaná a kontrolovaná disciplína4) Společná (ve skutečnosti ale centrální) kontrola majetku členů komunity.5) Skutečná podoba vnitřního života v sektě (a jeho skutečné zásady) není veřejná, ale bývá držena v tajnosti. (např. odmítání krevní transfuze u Svědků jehovových - veřejně tvrdí opak).


"Sekta zpravidla neobvykle zveličuje svého vůdce a rivala, který jde pouze v lidské síle a schopnostech, na které všichni ostatní spoléhají a označují je za boží či božské."

Tato věta nedává smysl. Rival je protivník, sok. Vůdce sekty přece není sám proti sektě v opozici, ale je naopak členy sekty nekriticky vyzdvihován. Nemá v sektě sobě rovného. Nepoužívejme tedy cizí slova, neznáme - li jejich pravý význam. Definovat tedy něco jako sektu může být dosti obtížné.


Definice kultu je také naprosto nesprávná.
Kult je z latinského cultus - uctívání. Je to podstatná součást každého náboženství. Mohou to být modlitby, jenž vytvářejí rituál, jehož cílem je projev náboženské úcty.

Při posunu v žebříčku hodnot se nazývá pejorativně kultem i modloslužba. Ta může být ve vztahu k neživým věcem i k osobám (kult osobnosti).


To, jak velmi "mimo mísu" jsou kritici ŘKC, ukážu na příkladu:
"Čarodějnictví (jeho projevy) – veliká osobní nenávist a zášť vůči jinému člověku, proklínání a svazování, uvalování klateb na lidi, pro jejich otevřenou kritiku, anebo i manipulativní modlitby za lidi, kteří odešli z těchto skupin nebo i náboženství. "

Průhledná narážka na ANATHEMA koncilů ŘKC. Následníci apoštolů mají moc svazovat a rozvazovat, o tom není sporu.
Jak je to tedy s tím proklínáním? Vysvětloval jsem to zde už několikrát, ale pro některé, jak se zdá, bez účinku. Je pro ně přijatelnější se topit ve své averzi a nenávisti a proto vítají "prokletí".
Anathema znamená vyloučení z katolické církve pro zásadní rozpory ve víře, které dotyčnému brání se podílet na životě církve. Neznamená to prokletí ve smyslu přát někomu něco zlého. Před Bohem se katolík sám vylučuje z církve (anathema) např. členstvím v jakékoli teroristické organizaci, provedením potratu, nebo i jen souhlasu k němu. I když o tom žádný jiný člověk neví. Bůh to ví. Nesmí přistupovat pod těžkým hříchem ke svátostem a není členem církve, dokud lítostí, pokáním a vyznáním svůj čin nenapraví. Pak se znovu může stát plnohodnotným členem církve.

Či snad apoštola Pavla za jeho proklínání také obviníte z čarodějnictví?
(1K 16,22; Ga 1,8-9;)



Re: Sekty, sektářství a kulty. (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: isim v Pondělí, 27. říjen 2008 @ 13:17:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Těmi hlavními znaky sekt je (psychická) manipulace, ovládání, kontrola, bezpráví a zneužívání.

Tyto znaky může identifikovat i laik, pokud se s nimi osobně setká.


isim



Re: Sekty, sektářství a kulty. (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 27. říjen 2008 @ 17:45:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
První křesťané byli také sektou nazýváni.

Proto říkám, že je obtížné definovat, co je sekta. Za dva tisíce let se význam slova posunul někde jinde. Myslím, že dneska pojmu sekta odpovídá společenství, které člověka zotročuje, působí na jeho osobnost destruktivně po stránce duchovní i fyzické a ničí i jeho materiální zázemí, určené pro chod rodiny.





Re: Sekty, sektářství a kulty. (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: isim v Středa, 29. říjen 2008 @ 07:40:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek ponechám v této jeho podobě.

Je ve své podstatě výpisem a souhrnem jednotlivých znaků.

Případně jej jen doplním.


isim



Re: Sekty, sektářství a kulty. (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. červen 2009 @ 10:09:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná je podstatou sektářství snaha o jednoduchý a jednoznačný výklad Bible. Podle ní si můžeme odůvodnit ledacos. Mnohoženství i celibát, boj do močícího na stěnu i nastavení druhé tváře. Můžeme se přít o to jestli je důležitější almužna, modlitba nebo půst. Málokdo z nás by se asi odvážil dát svému dítěti do ruky Bibli a počkat jaké závěry z ní udělá. Je tam spousta zdánlivých rozporů, stejně jako v životě. Představme si naši lidskou rodinu. Jedno dítě má samé jedničky a nehne doma prstem. Druhé pomáhá v domácnosti a odmítá se naučit číst a psát. Jedno je vyhlášený rváč a surovec, druhé nastavuje tváře a užírá se záští. Hádají se mezi sebou po celé dny kdo z nich plní lépe co jsme řekli a odvolávají se na naše slova. Když jim něco řekneme tak buď odmítají poslouchat nebo nás berou naopak za slovo bez ohledu na následky. To co mají vyhodit vyhodí na místě zavřeným oknem. Myslím že se s tím v nějaké podobě setkal každý z nás kdo má děti. Tatínku tys říkal že nemáme sahat na špinavé věci a teď bys chtěl vynést koš ? Jsem malý na nádobí a velký na pivo.....takhle nějak jednají sektáři. Chytnou se jedné pravdy Písma na úkor ostatních pravd i lidí. Možná to souvisí se snahou zakopat svěřenou hřivnu, splnit co musíme abychom dostali dekret na luxusní příbytek v Nebi a vzdát se odpovědnosti za svoje rozhodnutí.
V katolické církvi neexistuje vůbec žádná oficiální kontrola a evidence oveček. Všechno je otázka svobodného rozhodnutí. Do života svého bližního může kecat nějaký neoficiální horlivec (když se pan farář zrovna nekouká) a je jenom na něm jestli si to nechá líbit a jak se k tomu postaví. Do matrik se zapisují jenom křty, úmrtí a podobné úkony prováděné na požádání. Řada lidí jezdí do kostela jen 3x v životě. Křest, svatba a pohřeb. Na mši můžeme přijít do kteréhokoliv kostela a nemusíme se tam představovat ani zapisovat. Při sbírce peněz i mimo ni můžeme dát cokoliv od nuly do nekonečna a je to anonymní. Ani u zpovědi se kněz neptá téměř na nic. Ani na další hříchy ani na podrobnosti. Z 99% mluví pouze kajícník.



Stránka vygenerována za: 0.49 sekundy