 |
Právě je 167 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: Frantisek100 rosmano Willy
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 112231738 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Život církví: Perspektivy ČCE
Vloženo Sobota, 27. září 2008 @ 23:58:00 CEST Vložil: Olda |
poslal Alan Českobratrská církev evangelická je menšina (při sčítání lidu v
České republice 2 %, zatímco katolíci 36 %), a to hned dvakrát. Jednak
jako menšina uprostřed konfesně indiferentní společnosti, jednak jako
mrňous vůči katolíkům. Menšinovost je velevýznamný faktor každé
sociologicky zachytitelné skupiny, církve též. Chceme-li o ČCE mít
nějakou vizi, jak se rádo říká, musíme se její menšinovosti ujmout. Být
menšinou je fajn a zároveň ošajslich. Na menšinu – každou – je
permanentně nastraženo několik osidel.
Např.:
1) Má sklon být nevybíravá při hledání
spojenců. Evangelíci na Slovensku se v 17. století paktovali s Turkem,
za bolševika hodně evangelíků bolševikovi hodně odpouštělo jen proto,
že katolíkům šel po krku ostřeji než nám. I dnes vnímám, jak lid
evangelický docela potěšeně kouká na přiblblý pořad televize Nova o
církevním majetku jenom proto, že je antikatolický, ve skutečnosti
novinářsky neprofesionální, tendenční, agitační se zřetelnou
proticírkevní, antikřesťanskou notou vůbec.
2) Sebekritickou reflexi menšina vnímá
jako oslabování beztak křehké pozice, jako kálení do vlastního hnízda.
špinavé prádlo – např. kolaborace určitých jedinců ba struktur s StB –
se má prát doma, ale raději neprat vůbec. Nám naše špína nevadí a jiným
do ní nic není. Minorita nemá ráda, aby se sahalo na velikost a čest
těch, kteří ji proslavili, ať už čímkoli. Evangelíci asi ještě musí
nějaký čas čekat, snad do příští generace, aby vůbec bylo lze zhodnotit
postavu J. L. Hromádky. Do jaké míry se s ním církevní mínění za
bolševika identifikovalo, do jaké míry s ním nesouhlasilo, ale vděčně
uznávalo, že brání nejhoršímu, a navíc nás, evangelíky, svými cestami
(byť pro Leninovu cenu míru) zviditelňuje? Zatím i jen vznesení této
otázky přivolává reakce emotivní a nevěcné.
Vůbec naše chování za
bolševika, zvláště naší reprezentace, patří mezi prádlo, které hnije v
koutě. Přitom, domnívám se, na základě toho, co jsem četl, by při
vytažení dokumentů na světlo vyšlo najevo, že evangeličtí křesťané v
úhrnu, ba i ČCE jako instituce, se přinejmenším nechovali hůře než
jiní. Stále ale je v nás obava, že by nás ubylo, kdybychom si na sebe
posvítili. Dobrá pověst je zkrátka velikost malých.
3) Menšina sice chce, aby se o ní hodně
a hezky mluvilo a všude byla vidět (zajímavé jsou časté stesky
evangelíků: to vysílání v rádiu je moc katolické, v televizi jsou furt
vidět katolíci – jako by jich v této zemi bylo půl na půl a jako by
třeba půl na půl přenosy bohoslužeb v rádiu nebyla velkorysost
katolické církve), zároveň ale netouží po svém zvětšování. Genetickou
záchovu, to si přejí všichni, aby naše děti a vnuci zůstali věrnými
evangelíky. Že by do ČCE měla vcházet plnost pohanů, to teoreticky
uznáváme, ale neděláme pro to nic.
Misijního ducha nemáme a misiologii
také ne, spíše intelektuálský posměch vůči misijnímu infantilismu
charoušů. Přitom všelijací lidé brousí kolem nás, zvláště ve městech s
vyššími školami, a občas nás vyvedou z míry, když požádají o křest a
přiznají, že jim právě ČCE je sympatičtější než katolíci nebo Káesko.
Tak je teda pokřtíme, darujeme bibli, když už to teda musí být, čímž to
končí…
Kdo ví, jestli právě dnes není žeň mnohá. Kdo ví, jestli ti
občasní konvertiti nejsou znamením, že pro lidi, kteří chtějí otevřít
svá srdce Kristu, přitom si ale váží svobody a kritického myšlení, je
ČCE jednota Kristova lidu jako vyšitá. Menšina má sklon ten svůj hrad
či hrádek přepevný ohradit hradbami a padací most spouštět jen občas.
Zmíněné tři menšinové sklony je třeba
mít v patrnosti a trvale se s nimi potýkat a oslabovat je. Menšinovost
ovšem znamená i jisté přednosti, a ty je třeba kultivovat a posilovat.
1) Menšina, která si v řádu staletí na
menšinovost zvykla, si zvykla postarat se o sebe sama. My máme pod
kůží, že ani panovník z Boží milosti, ani parlament ČR nás nebude
zahrnovat svou přízní. Však se bez ní obejdeme. Nám stačí svoboda, víc
od nikoho nereklamujeme. Byl to velký svátek v r. 1981 – 200 let od
Tolerančního patentu. Ten evangelíky ani zdaleka nezrovnoprávnil.
Viděno z dnešního hlediska, evangelíci se stali poddanými druhého řádu,
a o nějaké nápravě při zmírnění křivd formou restitucí ani nápad. Ale
patent přines víc svobody, mohli jsme se zase nadechnout, a o to jde.
Toto velké ocenění svobody – svobody občanské, náboženské, ba i
ekonomické, nás odlišuje od katolíků. Pro nás je svoboda vše, když je,
tak se přičiníme a Pán Bůh pomůže. Pro katolíky je to trochu málo a
chtělo by to ještě něco. Pořádně nevědí co, snad ještě pár rybníků,
určitě ale kooperaci, to teď hodně říkají, přítel Daniel Hermann a pan
kardinál také.
Kooperace je slovo larva, nevíme, co se z něj vyklube,
ale určitě je to víc než svoboda pro církev ve svobodném státě.
Katolíkům schází dějinná zkušenost s tolerovanou menšinovostí, byli
zvyklí buď panovat nebo trpět, a tak i dnes se stylizují do postojů
trpitelských – pořád jim někdo ubližuje, očerňuje církev, prodlužuje
komunistické bezpráví – a zároveň by tak trochu chtěli panovat. Sice
říkají, že sloužit, a jistě to tak myslí. Jenže mějte sídlo církve ne
někde v Jungmance v činžáku, ale v paláci na Hradě, sama ta situovanost
si o pocit panování říká.
Exkurs: Chodím dovnitř dost často, tak to
znám. Pro paláce je to prima, jsou výborně udržované – ale pro ty
obyvatele to asi dobré není, což platí i pro parlament a senát. Václav
Malý to exorcizuje texaskami a svetrem, zatím úspěšně. Tedy menšina,
kdysi pronásledovaná a pak jen tolerovaná, dokáže ocenit a vděčně
vychutnat svobodu, ten statek nejcennější, spolu s člověkem stvořený
(dle J. A. K.).
2) Menšina snadněji porozumí jiné
menšině. Evangelíci mají výbornou pověst mezi Židy pro své chování za
války: např. Bohuš Hrejsa vyráběl pro ně křestní listy. Evangelíci se
snaží něco dělat pro romskou minoritu, viz nadějný pokus Evangelické
akademie. LOGOS, klub pro menšinově sexuálně orientované, vznikl u
evangelíků.
Evangelík nese v sobě kus apriorní sympatie ke všem
vyvrženým, např. k těm, kdo byli vyvrženi od komunistů, letničářů,
jehovistů. A propos, rozdíl mentalit katolické a protestantské se hodně
ukázal na postoji k vyloučeným a pronásledovaným komunistům za
normalizace. Pro evangelíky to byli lidé zasluhující úcty, obdivu, pro
katolíky ti, kdo byli semleti mlýnem, který sami roztočili. K těm
vyvrženým káesákům a jehovistům: je jich dost, otevírejme jim dveře,
mohli bychom to umět bez toho většinového triumfalistického „vítejte z
vandru domů“.
V Praze byl Eugen Drewermann. Po
přednášce na filosofické fakultě se jaksi spontánně šlo občerstvit se.
Dopadlo to tak, že u stolu seděl E. D. a 5 evangelíků. Ano,
evangelictví má nezastupitelnou roli: evangelíci tu musí být, aby lidé
jako E. D., vyvržený vyznavač Ježíše Nazaretského, měli s kým zajít na
pivo.
3) Evangelická menšina se nebojí
pluralismu a v postmoderní pestrosti pravd je jí docela dobře.
Neoplakává zhroucení velkopříběhových výkladů světa, má tu zkušenost,
že žádný svět jednoty stejně v dějinách neexistoval, pouze monopol
jedné pravdy, vnucované a vynucované. Zároveň menšinová ČCE i za svou
krátkou historii zakusila, že uvnitř jedné církve může koexistovat
vícero konfesních tradic a mentalit, aniž se upolemizují k smrti… To,
že se hlásíme ke čtyřem reformačním konfesím, je kuriozita velmi
smysluplná. Zjistili jsme, že to jde, zvláště když důraz je kladen na
ducha a ne na literu, že pluralismus a nevynutitelnost doktrinální
jednoty vůbec nemusí skončit ve shluku jakýchsi voluntarismů, od řetězu
utržených. Pluralita theologických akcentů nevylučuje jednotu víry, ba
ani jakousi typovou podobnost ve věcech případných a služebných.
Do budoucna (krom ostražitosti vůči menšinovým osidlům a rozvíjení menšinových ctností) nás čeká:
1) Vystříhat se antikatolicismu. Žádná
rekonkvista nehrozí. Mnoho katolíků se necítí v pluralistické
společnosti ve své kůži, ale to ještě není touha obnovit jednotu trůnu
a oltáře. Jsou si sebou jisti méně, než vypadají, a potřebují naši
podporu. A zvláště my je: oni reprezentují křesťanství v naší zemi.
Chceme-li jako křesťané být účinní na poli sociálním, kulturním,
politickém, bez katolíků budeme jen příštipkáři. S nimi snad tovaryši.
Vzhledem k přiznaně nedemokratické
struktuře a jistým ekleziologickým důrazům české katolické církve, kde
i sám kritik církevní vrchnosti mívá pocit, že svou kritikou přece jen
hřeší a rouhá se svatým věcem, katolíci potřebují naši kritiku. Od nás
ji snesou lépe než od svých, kterým mají tendenci nasadit psí hlavu
zrádců ve vlastních řadách (viz. Odilo Štampach a Bonaventura Bouše).
Můžeme tedy poněkud suplovat neexistující veřejné mínění jejich (jakž
jsme učinili kolem Sarkandra), ale pozor, nepřehnat dávku, nebýt k
jejich úletům přísnější než k vlastním. Je třeba také zbavit se
negativní fascinace papežem. Když ten milý bratr biskup římský řekne
nějakou hloupost, nemusí nás to dnem i nocí zaměstnávat, my přece víme,
že není neomylný, a mýliti se je lidské.
Potřebujeme katolíky, neboť jejich
spiritualitu. Byly časy, kdy jsme jim upírali i právo na to slovo
(Molnár). Je na čase rozpomenout se na J. L. Hromádku, který v r. 1925
se dokázal zastat katolické zbožnosti: viz Katol. a boj o křesťanství, str. 225: „Protestant širokého srdce … hřích byl odpuštěn“.
A osobně cítím, že jim musíme
vytunelovávat liturgii. Jak píše výstižně Hromádka: „Na osobní výši
duchovního a osobní dychtivosti shromážděného lidu stojí hodnota
protestantských bohoslužeb.“ Nu, a to je chyba. Učme se od katolíků
liturgickému cítění, bohoslužebné stavbě, aby všechno nestálo na tom,
jestli je duchovní kazatelsky na výši. Aby poselstvím, zvěstí byly i
bohoslužby samé. Večeře Páně asi by měla být součástí nedělních
bohoslužeb, dobře liturgicky vypracovaná, jako celé bohoslužby: ty by
měly obsahovat více responsoriálních prvků, převzatých od katolíků, z
nichž některé by byly přítomny vždy, aby se katolík u nás měl čeho
chytit a my u katolíků také.
Přepracovat agendu. Mířila správným
směrem, ale je moc upovídaná a nabízí příliš velké menu na výběr,
znatelně zeštíhlit. Také zpěvník žádá revizi: žalmy, dle usnesení
komise centrálních orgánů v sedmdesátých letech zveršotepané, uložit
tiše kamsi do archívu. Nikdy zpívány nebudou a dobře jim tak. Např. Ž
29. Provést jazykovou revizi, a to ad fontes, k původním textům
Strejcovým a Komenského. Autentická archaičnost je žádoucí, nežádoucí
je rozmělnění jazyka předků v češtinu mimočasovou, jaksi středoškolsky
slohovou.
Př.: Ž 46 má 54. sloku v EZ „Boj
zastavil ve všech končinách, válečnou výzbroj spálil v prach a mluví,
již spokojte se, mne Nejvyššího, poznejte…“ Evangelický Kancionál z r.
1889 má zřejmě téměř autentického Strejce „Boj přetrh, dal zbroj v
pohrdání, lučiště, kopí k roztřískání, vojenské vozy též na prach
popálil ve všech končinách“. Tuším, že návratem k autentické
starobylosti by naše církev připomněla, co to je vynášet z pokladu
svého staré i nové věci. Arciže prokládání starobylých písní naprosto
současnou, nearchaizující tvorbou, ve zcela čerstvých hudebních
žánrech, by vůbec bylo to nejlepší.
Když už jsem zmínil příkladnost
katolické liturgie, doporučuji nic nedat na řeči o nutnosti nepředbíhat
to, co se loudá, a interkomunii provozovat s katolíky radostně a směle.
Já před čtrnácti dny vysluhoval tělo Páně, on kalich, a lid v té
farnosti se vůbec netvářil udiveně. Přece zve-li nás Kristus ke svému
stolu, a my ten prostřený stůl i v církvi římskokatolické rozeznáváme,
dychtivě se k němu ženeme. Že tím mnoha katolíkům komplikujeme život,
to je jejich problém. A když to navzdory usnesení jakýchsi ústředních
výborů přece jenom jde, je to radost, kteráž jednou bude všemu lidu.
2) Rozvinout důvěru, že v kázni a řádu
a pravdě křesťané mohou žít i bez vrcholové instance, která by
určovala, odkud kam kázeň, a jaký že je ten řád a co je pravda. Kdysi
Doležal na synodu zaprorokoval. Tehdy se chystala jakási kázeňská
opatření na neukázněné chartisty, a D. se vyslovil, že v církvi
vykonává kázeň Slovo Boží samo. Tehdy se synod poněkud zachechtal té
nepraktické poznámce. Nuže, já na ni dodnes vzpomínám vděčně a souhlasí
s mou zkušeností, že v církvi, kde se pozorně čte Bible – kde se
provozuje hnidopišská exegeze, kde se zakopává o jednotlivý verš, ba
sloveso, tam kupodivu se objevuje nejen pluralita výkladů, ale také
jednota. Jednota či blízkost alespoň v přístupu ke skutečnosti, ve
stylu myšlení, v politickém vkusu.
Permanentní exegezí živené myšlení
získává antigeny proti ideologickým floskulím, proti všem předčasným
globalizacím, systematizujícím a totalizujícím. Poučená, pilná, o
vnitřní svědectví Ducha sv. stojící exegeze je základem evangelictví,
je naším nazorejstvím, a kdybychom se o ni nechali připravit, dopadneme
jako oškubaný Samson. Exegezí formované myšlení se nemůže zastavit před
dogmatem jako před už nezpochybnitelnou instancí. Neznamená to, že
dogmatika je veteš, a že jsme zbaveni povinnosti interpretovat církevní
dogma. Zde vyjadřuji vděčnost J. L. Hromádkovi, že nás vedl k
pozornosti vůči poselství dogmatu, a zvláště že vytyčil jako referenci
vší reflexivní systematizace víry symboly prvních staletí.
Je to dobře,
že nás by snad nikoho nenapadlo, co je běžné v Ženevě, totiž připravit
si své vyznání víry, obvykle jakési parafráze apostolika s nějakým
aktuálním akcentem, feministickým, ekologickým či jakým, a pak ho po
kouskách nechat sborové společenství opakovat. Je to fajn, že máme
jaksi pod kůží, že my pořád jen interpretujeme vyznání, a tím jaksi
odvozeně, druhotně vyznáváme, ale sami si vyznání nevymýšlíme, nejsme
jeho producenty. V Ženevě mají v církvi zřízení, že pastor není nijak
věroučně omezen a nikdo že ho nemůže odvolat kvůli tomu, co zastává.
Církev ženevská nemá žádnou konfesi.
Jsem rád, že my ano, že máme
společnou referenci, že u nás zní apostolikum, eventuelně Niceno
konstantinopolikum, jako v Kobylisích u Štorka. A jak se ukazuje, jen
velice výjimečně u nás bude někdo kázeňsky stíhán za konfesijní
nekonformitu, i když konfese uznáváme: to naše přemýšlení víry je
natolik exegeticky přeformováno, že ve věrouce toleruje hodně. A přitom
společně a rádi vyznáváme, že věříme v Boha Otce atd. … Evangelictví
bude žádoucí, když předvede, že jednota víry je možná, dokonce
zakusitelná a prožívatelná i bez magisteria církve, zkrátka že Slovo
Boží se o ni postará.
3) Evangelictví musí dát jasně najevo,
že není nostalgické a odmítá parazitovat na blbých náladách. Nás
ostblokové evangelíky stále ještě čeká nenaplněný úkol dosvědčovat, že
komunismus byl omyl od samého počátku, cesta od špatného k horšímu, že
na něm nebylo dobré nic. Že všechny špatnosti, které se právem vytýkají
tzv. liberální společnosti, byly přítomny i za komunismu, a k nim že si
komunismus přidal ještě pár svých docela originálních. Jasně dát
najevo, že J. L. Hromádka byl v oblasti politické falešným prorokem, že
v dobách diktatury KSČ svou suverenitu víry pouze předstíral a byl
stejnou obětí totalitní moci jako my všichni. O to více na nás musí být
patrné, že demokracie je pro nás převzácným Božím darem a svěřenou
hřivnou.
Summou: mám naději, že v globalizovaném a multikulturním světě
má ČCE své nejlepší dny teprve před sebou.
Miloš Rejchrt
www.getsemany.cz
|
Re: Perspektivy ČCE (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Neděle, 28. září 2008 @ 08:19:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Len k tomu oznaceniu CCE ako mensiny oproti katolikom, tento problem nie je neriesitelny a celkove si myslim ze je to jednoduche. Zacnite krstit male novorodenata okamzite ked to len bude mozne, zapiste ich nezmazatelne ako clenov CCE, zacnite obchodovat s odpustkami, zalozte si obdobu jezuitskeho radu tym padom percenta clenstva okamzite stupnu a nemusite byt vecne iba tou "mensinou" ...
Když už jsem zmínil příkladnost katolické liturgie, doporučuji nic nedat na řeči o nutnosti nepředbíhat to, co se loudá, a interkomunii provozovat s katolíky radostně a směle.
Tato veta nie je dobre napisana, osobne by som to formuloval tak, ze CCE je az tak malou mensinou oproti rimskemu katolicizmu, ze jej priazen (rk) je doslova nevyhnutna na prezitie. Mozte aj pridat nejake recicky o rozpinavosti islamu ...
inac ok .. :-)
|
|
|
Re: Perspektivy ČCE (Skóre: 1) Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Neděle, 28. září 2008 @ 12:40:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Cituji Miloše Rejchrta: "mám naději, že v globalizovaném a multikulturním světě
má ČCE své nejlepší dny teprve před sebou"
Yeaaaaaaaaaaaaaah!!!!!!!!!!!!!!!! S tímhle souhlasím z celého srdce! V tomhle výroku je toooooooooooooolik naděje!
...tak a konec emocí a teď několik racionálních úvhah k zamyšlení čtenářům a autorům na GS. Co by se stalo s českobratrskými evangelíky v budoucnu, kdyby: - kdyby upřímně a zhluboka přehodnotili lïberální teologii? - kdyby se upřímně a zhluboka vrátili teologicky k "teologii krize"? - kdyby někteří přestali ekumenicky "lézt do zadnice" konzervativnímu katolickému establishmentu (v rámci teorie "já věřící, ty věřící, oni nevěřící")? - kdyby existovala u českobratrských evangelíků ROZUMNÁ, AVŠAK VROUCÍ misijní platforma (která by měla reálnou, avšak nesektářskou evangelikální a letniční zkušenost)? - kdyby ...
Prostě kdyby...
...a tož čekejme na ony "nejlepší dny, které teprve máme před sebou". Jak v nebi, tak i na zemi ...
|
Re: Re: Perspektivy ČCE (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Neděle, 28. září 2008 @ 13:19:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mily Daggie, a na akej inej platforme sa chces spajat s katolicizmom, ako na liberalnej ? Ved liberalizmus je na to priam urceny !!! Moze sa spojit s katolicizmom biblicky krestan? Jasne ze nie, preto je aj liberalizmus a jeho rozsirovanie v tradicnych cirkvach tak dolezite ...
Pozri co o vzniku "supercirkve" prorokoval Wilkerson uz v roku 1973 :
http://www.tscpulpitseries.org/czech/ts73visi.html
|
]
Re: Re: Perspektivy ČCE (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Neděle, 28. září 2008 @ 20:43:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Rad te vidim po delsi dobe a jsem rad za tvou reakci, akorat bych byl pro, aby byla delsi a detailnejsi. Vec me osobne zajima: kdyz zaviotam z Ameriky domu do Liberce, tak chodim prave do CCE. A chodim tam rad.
Ja jsem rozhodne vsema deseti pro uprimne a hluboke prehodnocovani ("ecclessia semper reformanda"), byt treba osobne davam prednost prave tem librealum pred Barthem. Jak bysis konkretne predstavoval tu rozumnou avsak vrouci misijnin platformu?
Aviaf
|
]
|
|
Re: Perspektivy ČCE (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 29. září 2008 @ 20:01:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jsem taky pro zachování archaičnosti v některých zpěvech. Je to jako rodinné stříbro, to také nikdo rozumný nepřetavuje do moderních tvarů. "Gospodine, pomiluj ny..." - nejenže je to krásné, ale člověk si přitom uvědomuje kontinuitu se svými předky, vnímá hloubku svých kořenů.
"souhlasí
s mou zkušeností, že v církvi, kde se pozorně čte Bible – kde se
provozuje hnidopišská exegeze, kde se zakopává o jednotlivý verš, ba
sloveso, tam kupodivu se objevuje nejen pluralita výkladů, ale také
jednota".
Nemám stejnou zkušenost, pluralita výkladů - to ano, ale jednota chybí. K vytvoření jednoty musí být úsilí, snaha i touha.
"Evangelictví
bude žádoucí, když předvede, že jednota víry je možná, dokonce
zakusitelná a prožívatelná i bez magisteria církve, zkrátka že Slovo
Boží se o ni postará".
Zásadně mám opačný názor. Jednota víry směřuje k magisteriu církve (těla Kristova). Ale je třeba se naučit chápat, co všechno je Kristova církev. Není to jen ŘKC, či jen kterákoli jiná. Bůh je velkorysejší, než naše představy.
(L 9,50) Ale Ježíš mu řekl: "Nebraňte mu. Vždyť kdo není proti nám, je s námi."
|
Re: Re: Perspektivy ČCE (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Úterý, 30. září 2008 @ 00:05:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ale je třeba se naučit chápat, co všechno je Kristova církev. Není to jen ŘKC, či jen kterákoli jiná.
Jak tedy mám chápat slova:
“Kristus “ustanovil na zemi” jedinou Církev a založil ji jako “viditelné a duchovní společenství”, které již od svého počátku a v průběhu dějin vždy existuje a bude existovat, a v níž jedině zůstaly a zůstanou všechny ty prvky, které sám Kristus ustanovil. “To je jediná Kristova církev, kterou vyznáváme ve Vyznání víry jako jednu, svatou, katolickou a apoštolskou… Tato církev, ustanovená a uspořádaná na zemi jako společnost, subsistuje (uskutečňuje se) v katolické církvi a je řízena Petrovým nástupcem a biskupy ve společenství s ním.”
(Risposte a quesiti riguardanti alcuni aspetti crica la dottrina sulla Chiesa) Nebo “zmíněná církevní společenství, která zvláště v důsledku absence služebného kněžství nezachovala pravou a celistvou podstatu eucharistického Tajemství, nemohou podle katolické nauky být nazvány “církvemi” ve vlastním smyslu slova.” (Katechismus Katolické církve, paragraf 870)
Je tedy podle Tebe CČE stejně tak Církví Kristovou jako řkc nebo ne?
|
]
|
|
|
|