Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Petr a Pavel.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 4, článků celkem: 16173, komentáře < 7 dní: 263, komentářů celkem: 395847, adminů: 60, uživatelů: 5073  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 229 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
108451717
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Jsme pány sami sebe?
Vloženo Úterý, 11. březen 2008 @ 18:35:31 CET Vložil: bolek

Zamyšlení poslal Nematemne

....aneb, může tonoucí člověk vytáhnou sám sebe za vlasy z vody když se topí?


Kdysi jsem se stále zabýval otázkou svobodné vůle. Díky diskusím zde mi došlo, že otázka po svobodné vůli je špatně položená. Teď by mne spíš zajímalo, jestli je člověk odpovědný za svůj charakter a to proto, že rozhodování, chce-li někdo svobodná vůle, svoboda volby vychází pravě z tohoto charakteru a je jím určována. Tedy, to jak se člověk rozhodné nevychází jen tak z ničeho, ale z toho jaký je. Je to přesně tak jak je napsáno v Bibli, strom poznáme po ovoci, dobrý strom ponese dobré ovoce, špatný špatné. Charakter člověka je tím stromem, jeho skutky jsou tím ovocem.
Otázka odpovědnosti za své skutky před Bohem tedy stojí na otázce jak dalece jsme odpovědní za svůj charakter. Jsem přesvědčen, že nejsme. A proč si myslím, že nejsme odpovědní za svůj charakter? Vždyť známe případy lidi, kteří odolali svým touhám, kteří změnili svůj život atd. Já se ptám, kde se v nich vzala ta sila odolat svým touhám? Kde se vzala ta vůle změnit svůj život? Toto vše je opět rys jejích charakteru. Jsou i lide, kteří neodolají svým touhám, nezmění svůj bídný život. Proč? Protože takový je jejích charakter, jejích vůle. A kde se vzal charakter člověka? Byl to člověk, který přitakal, ano tento charakter chci mít? Určitě ne. Vybral jsem si já své rodiče a jejích genetickou informaci, která v mnohem určuje můj charakter? Vybral jsem si prostředí v kterém tento charakter vyrůstá? Ano mohu zpětně působit na svůj charakter, vychovávat se, ale odkud se ta sebevýchova bere? Ty rozhodnutí změnit, nebo potlačit některé povahové rysy? Opět z určitých povahových rysu.
Vím, že tento názor je hodně kontroverzní, dá se však říct, že z tohoto plyne potvrzení pro podobenství Boha jako hrnčíře a člověka jako nádoby, kterou Bůh učinil. Rozhodování teto nádoby, člověka je určeno charakterem, strukturou, za kterou tato nádoba, člověk v posledku není zodpovědný. Potvrzuje to učení Reformovaného o předurčení, s kterým jsem v podstatě díky svému přesvědčení o absenci lidské zodpovědnosti za svou přirozenost souhlasil. Nejsem však zatížen odpovědnosti vůči nějakým svatým Písmům, proto mohu pokračovat myšlenkami jiným směrem než ke kterým Reformovaného vede Bible. Pokud člověk nemá v moci změnu svého charakteru, nelze jej volat k odpovědnosti, za to, že si ho nezměnil. Pokud není toto volání, výzva, není ani Boží trest a odměna, může být jen síto, skrze které někteří projdou, někteří ne, ale toto jíž nezáleží na lidské vůli, na lidském rozhodnutí.


Podobná témata

Zamyšlení

"Jsme pány sami sebe?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 68 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Libby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 13. březen 2008 @ 19:39:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Takove vymluvy, ze clovek stejne nemuze za svuj osud nebo charakter snad ani nemuze rozumny clovek vyslovit.--

Typický dogmatismus.Lidé mají právě různé dispozice jak fyzické tak duševní.Člověk může mít vrozené sklony k pedofilii,kleptománii,schizofrenii,různým duševním nemocem.Také se lidé rodí v různých prostředích-je podstatný rozdíl pokud se někdo narodí v silně věřící rodině nebo v rodině ateistů.Domorodec z rodiny v Amazonii,která o Bibli v životě nic neslyšela se těžko může stát např. římským papežem.    



Libby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 13. březen 2008 @ 19:39:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Takove vymluvy, ze clovek stejne nemuze za svuj osud nebo charakter snad ani nemuze rozumny clovek vyslovit.--

Typický dogmatismus.Lidé mají právě různé dispozice jak fyzické tak duševní.Člověk může mít vrozené sklony k pedofilii,kleptománii,schizofrenii,různým duševním nemocem.Také se lidé rodí v různých prostředích-je podstatný rozdíl pokud se někdo narodí v silně věřící rodině nebo v rodině ateistů.Domorodec z rodiny v Amazonii,která o Bibli v životě nic neslyšela se těžko může stát např. římským papežem.    



Libby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 13. březen 2008 @ 19:40:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Takove vymluvy, ze clovek stejne nemuze za svuj osud nebo charakter snad ani nemuze rozumny clovek vyslovit.--

Typický dogmatismus.Lidé mají právě různé dispozice jak fyzické tak duševní.Člověk může mít vrozené sklony k pedofilii,kleptománii,schizofrenii,různým duševním nemocem.Také se lidé rodí v různých prostředích-je podstatný rozdíl pokud se někdo narodí v silně věřící rodině nebo v rodině ateistů.Domorodec z rodiny v Amazonii,která o Bibli v životě nic neslyšela se těžko může stát např. římským papežem.



Re: Jsme pány sami sebe? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 11. březen 2008 @ 18:55:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
podobenství Boha jako hrnčíře a člověka jako nádoby

A když hrnčíř provede testy, jesli jeho výrobek (nádoba) bude sloužit svýmu účelu, tak se taky muže rozhodnout, že některý nádoby zničí a nahází do popelnice místo toho, aby je dal na trh.



Odvážný názor (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Úterý, 11. březen 2008 @ 20:06:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Téma, které jsi otevřel, je podle mě hodně závažné - i pro světskou spravedlnost. Základní otázkou je, kde se bere ten charakter a jestli je plně determinován geneticky, okolnostmi, za kterých (do kterých) se člověk narodí, a prostředím, ve kterém vyrůstá. Neumím na to odpovědět. Doufám, že se přiučím ze zdejší debaty.



Re: Jsme pány sami sebe? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 11. březen 2008 @ 20:19:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Cela ta uvaha stoji na dukazu kruhem: charakter je fixne vrozenej a pokud se nekdo dokaze z jeho sevreni silou vule vymanit, je to proto, ze silna vule je soucasti jeho vrozeneho charakteru. A tak furt dokola ad nauseam. To se pak clovek nemuze divit, ze mu z toho lezou nesmysly.

Charakter je samozrejme promenlivej. Kdybych mel pouzit analogii, stejne jako je clovek schopen ovlivnit urcite charakteristiky sveho tela (hmotnost, svalovou hmotu, vydrz, otuzilost, opalenost, dokonce i vysku), tak je samozrejme schopen ovlivnit i svuj charakter. Samozrejme, i telo ma svoje dispozice - ne kazdej muze bejt Stallone nebo Amundsen - ale asi nikdo nepochybuje o tom, ze ty dispozice nas nedeterminujou definitivne a nezmenitelne. Tak i lidska duse ma svoje sklony, ale to porad nic nemeni na faktu, ze clovek ma svobodnou vuli.

Jiste, nemuzu zmenit svou DNA. Proto kdyby me Vsemohouci volal k zodpovednosti za to, ze jsem se nenarodil jako simpanz, tak mi nezbude, nez mu rict: jsem takovej, jakyhos me stvoril. Ale to je neco uplne jinyho, nez otazka, jestli nesu z pokladu sveho srdce ovoce dobre nebo zle. V tom DNA nehraje zadnou urcujici roli.

Aviaf

PS Beztak je cela otazka naprosto podruzna, protoze spaseni budou vsichni lide, obzvlaste verici.



Re: Jsme pány sami sebe? (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Středa, 12. březen 2008 @ 04:42:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Váš problém je asi ten, že jste si vytvořil obraz (ne nutně vždy zcela mylný), v němž jsou nesrovnalosti. Proto tento obraz odmítáte. Skutečnost ale může přesahovat (a pravděpodobně přesahuje) schopnost naší mysli ji pojmout.

Pokusím se to ilustrovat: vezměme si francouzský seriál Byl jednou jeden život. Je určen dětem a dětem má PŘIBLÍŽIT některé věci, které nejsou schopny plně pochopit, ale na které se ptají. Kritizovat obsah seriálu - to je dětinské, dospělý ví oč jde. Že je tam krvinka ilustrována jako panáček - to by mohlo vadit jen hnidopyšskému dítěti.

Skutečnost je pravděpodobně natolik složitá, že ji (alespoň tedy pro mě - omlouvám se mudrcům za zobecňování) nelze než v detailech ilustrovat. Pak se mohou objevit zdánlivě rozporuplné ilustrace. Ty nám však mají ozřejmit správný směr - nikoliv složit přesný obraz.

Pokud je důraz na korekci našeho jednání, máme korigovat své jednání, i když změna charakteru možná není v naší moci. Skutečnost bude pravděpodobně taková, že jazyk, který používáme (například výraz charakter) je zavádějící. Ale taky neodbýváme děti, že 'by to stejně nepochopili' a snažíme se, aby jádro pochopili i za cenu určitého zkreslení.



Re: Jsme pány sami sebe? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 12. březen 2008 @ 07:59:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--A když hrnčíř provede testy, jesli jeho výrobek (nádoba) bude sloužit svýmu účelu, tak se taky muže rozhodnout, že některý nádoby zničí a nahází do popelnice místo toho, aby je dal na trh.--

Toto srovnání jaksi silně pokulhává,protože u vševědoucího a všemohoucího Boha,člověk jaksi neočekává že bude vyrábět zmetky tedy určitě ne úmyslně ,pokud by je výráběl úmyslně bylo by pak perverzní tyto výtvory trestat zato,že jsou zmetkovité.
Lidský hrčíř,tvoří každý svůj výrobek s tím,že bude vyhovující ,pokud výrobek testy přesto neprojde je to dáno tím,že hrčíř i jeho stroje jsou chybující.     

Ono u pohledu nábožeských učení je na tom člověk hůře než zvíře např. prase -to si může celý svůj život dělat co chce,nemusí věřit v to nebo ono přesto mu žádné prasečí peklo nehrozí.



Re: Jsme pány sami sebe? (Skóre: 1)
Vložil: Marek2 v Středa, 12. březen 2008 @ 17:04:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Inu, není to jednoduché, ostatně jako všechno v přírodě. Skromně se domnívám, že charakter  je z větší části dán genetickou výbavou; např. jednovaječná dvojčata, která se od kolébky neviděla, jsou si v dospělosti podobná i charakterem. Na charakter má ovšem vliv spousta dalších věcí: prostředí, výchova, životní zkušenosti, vlastní činnost, včetně duchovní "práce". Ovšem i sklon k této duchovní práci na sobě je dán z velké části geneticky. Svobodná vůle se člověku upřít nedá, ale není úplná (absolutní).



Re: Jsme pány sami sebe? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Středa, 12. březen 2008 @ 23:38:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Odkaz na sérii souvisejících článků:

Pojďme mluvit o PŘEDURČENÍ! Je to důležité biblické učení! Odkazy ke studiu. P1



zdraví

reformovaný



Re: Jsme pány sami sebe? (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Čtvrtek, 13. březen 2008 @ 13:38:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takove vymluvy, ze clovek stejne nemuze za svuj osud nebo charakter snad ani nemuze rozumny clovek vyslovit. To by se pripodobnoval spis k blaznovi ci zvireti. Kdyby tomu tak bylo, tak bychom nemeli v Pismu tolik nabadani jako treba: "stavim pred vas cestu zivota a cestu smrti" , "odvratte se od svych zlych skutku a zijte", jest-li ma nekdo usi nato, aby poslouchal, at posloucha". Cili dava vyber moznosti. Clovek se muze rozhodnout pro to ci ono. Chci poslouchat nebo ne? Chci. Vyberu si, ze chci a tim, ze jsem si to vybrala, mi Buh da schopnost slyset co pro mne ma. Nikdo to nemuze svalovat na Boha, ze on nedopustil, aby byl spasen. Bozi vule je, aby vsichni byli spaseni. Udelal pro to vsechno, aby to clovek jako dar prijal. Chces ten dar prijmout nebo ne? Buh nam nikde v Pismu nerika, abychom ho neprijimali, ba naopak, nabada, ze dnes je den spaseni a slysis-li evangelium dobre zpravy, prijmi to jako dar a nesvadej na Boha, ze ti neotevrel srdce., protoze ten moment, kdy se pro ten dar rozhodnes, ze ho prijmes, srdce ti otevre. Kdo hleda najde, kdo klepe, tomu se otevre, kdo prosi, tomu Buh da. V Bibli je pro cloveka "Dobra zprava" a jen blazen by se od ni odvracel a rikal, ze pro neho to neni. Moudry a utrapeny Job rika: "Proc bych mel vzit sve telo do svych zubu? A proc vlozit svoji dusi do svych rukou?. Hle, i kdyby mne zabil, ci bych nemel doufat v neho? Avsak cesty sve pred oblicej jeho predlozim. A i on sam mi bude zachranou, nebot pokrytec neprijde pred jeho tvar." (Job 13:14-16) Buh dela vsechno pro to, aby clovek pochopil a prijal jeho dar. Dar spaseni skrze Jeho Syna Jezise Krista. A kdyz konecne clovek dar prijima, rekne,ze je to to Bozi milost pro neho i kdyz sam rekl ano, protoze bez Jezisovy obeti by nemel co prijmout. Prizname, ze i to rozhodnuti pro nej, je vlastne Jeho zasluha nebot on tu cestu stale pred lidi klade.  Rozhodla jsem se, protoze Buh mi tu moznost dal a ne, ze bych ja byla dobra, ale on mi tu moznost dal. Cili to neni moje zasluha. A ti, kteri odmitnou, nemohou rict, ze je to vina Boha, protoze meli stejnou volbu, ale rozhodli se jinak. Buh nam dal svobodnou volbu a moznost vyberu. Tvrdi-li nekdo opak, chce byt chytrejsi nez Buh a zbavovat se odpovednosti za sve spatne skutky. Zbavit cloveka viny za zle skutky muze jen obet Beranka Boziho. Prolita krev a smrt na krizi, cloveka, Syna Boziho Jezise Krista, naseho Pana.



Stránka vygenerována za: 0.72 sekundy