Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Petr.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 16615, komentáře < 7 dní: 242, komentářů celkem: 427636, adminů: 60, uživatelů: 5242  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 97 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Mikim
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116126250
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Demokracie, nebo teokracie?
Vloženo Čtvrtek, 21. únor 2008 @ 16:05:15 CET Vložil: olda

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Jednou z výtek vůči baptismu, se kterými se někdy setkávám je tvrzení, že Kristova církev by neměla být demokracií, ale teokracií. Toto prohlášení vykazuje jisté neporozumění. Již svou morfologií se tyto termíny prezentují jako vzájemně výlučné druhy uchopení moci (κρατειν, κρατoς). Tedy - buď rozhodují lidé, nebo Bůh. Kdybychom na takové rozdělení přistoupili, pak bychom i mezi baptisty patrně těžko našli někoho, kdo by tvrdil, že společenství církve je spíše demokracií, než teokracií. (Vždyť církev je již od počátku založena na vyznání "Ježíš je Pán".) Pokud se i ta společenství, ve kterých nabývá rozhodování demokratických rysů sama vnímají jako teokratická, pak je na místě zkoumat, zda se skutečně jedná o vhodné rozlišení.

V kontrastu s demokracií stojí pojmy monarchie, oligarchie, timokracie a aristokracie. Otázku po tom, jestli jsou teokracie a demokracie vzájemně výlučnými termíny, můžeme formulovat také následovně: Opravdu pouhé přiznání se k teokracii automaticky garantuje vyloučení všech ostatních typů ovládání společenství? A nebo se za ní může skrývat monarchie kazatelů, aristokracie uznávaných, timokracie výkonných, oligarchie finančně obětavých, nebo demokracie hlasitých a přesvědčivých? V takové situaci totiž může být výtka "přílišné demokratičnosti" na úkor teokratičnosti pouze (dobře míněnou) snahou o zachování, nebo zavedení jinak centralizovaných mocenských struktur, posvěcených pojmem Božího vedení.


I přesto, že námitka, kterou se nyní zabýváme, může být v mnohém zavádějící, dotýká se jednoho ze základních témat baptistického myšlení - a sice Kristova panování (teokracie) jako základu eklesiologie. Snad není přílišným zjednodušením říci, že všechny podstatné baptistické zásady pouze rozvíjejí a konkretizují důsledky této teokracie.

Ten, komu bylo z Boží milosti dáno odpovědět na výzvu evangelia změnou smýšlení a vyznáním Krista jako Pána se již nemůže účastnit žádné formy světského, náboženského, nebo jiného panování nad těmi, které Bůh povolal. Ale i jeho jednání ve světě, dosud vystaveného na půdorysu vzájemného ovládání je tímto vyznáním proměňováno.

To, že některé prvky společného rozhodování nabývají formy podobné demokracii, ještě neznamená, že to jde o vládu lidu, nebo většiny. To že se na uskutečňování teokracie mají podílejí všichni (Řím. 5:17, Zj 5:10, 20:6) a ne jen skupina "duchovních profesionálů", odpovídá svědectví Písma, podle kterého je Duch dán všem pokřtěným (1. Kor 12:13, Gal 6:1, Ef 1:13, 18). Všichni jsou královský lid a svaté kněžstvo (1. Pt 2:9, Zj 1:6), všichni mají mysl Kristovu (1. Kor 2:16), mohou rozpoznat na čem záleží (Fil 1:10) a nepotřebují aby je někdo učil (1. Jan 2:20,27).

To se mimo jiné projevuje i v tom, že jsou novozákonní epištoly, týkající se společenství církve, adresovány celé církvi a ne nějakému užšímu kruhu, který by za toto společenství rozhodoval a jejich argumentace se zpravidla nezakládá na autoritě pistatele, ale na Kristově povolání a působení Ducha, které je společné všem věřícím.

Proto na námitku, kterou jsme zmínili v úvodu, můžeme odpovědět takto: Baptistická eklesiologie vychází z teokracie (resp. christokracie), která s ohledem na pneumatologické výpovědi Písma, v praxi nabývá decentralizovných forem, více podobných demokracii, než monarchii, timokracii, oligarchii, nebo aristokracii. 

B. Fajmon

Převzato z http://www.baptismus.estranky.cz/

"Demokracie, nebo teokracie?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.12 sekundy