Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 416 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474943
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřejně mlčet?
Vloženo Středa, 28. listopad 2007 @ 10:29:57 CET Vložil: bolek

Charismatici poslal farel

6.    Panta rhei

 Je až s podivem, kolikrát člověk vstoupí do stejné řeky. Klasik sice lpí na detailech, že to není táž řeka, či, že to není týž člověk, ale my, kdo jsme jednu a tu samou řeku přeplavali napříč sem a tam několikrát, sjeli jí od pramenů k deltě (a byly i pokusy opačné) víme, že zde je klasik tak trochu úplně mimo a neví o čem hovoří. Co tímto narubysmem míním. Zhruba kolem roku 97 jsme opět vstoupili do sboru, který jsme kvůli dominantním sklonům jeho vůdce v r.90 opustili. Neprobíhalo zatmění slunce ani měsíce. Jiráskovo temno patřilo navždy literárním dějinám. Temno v naší hlavě však jako by bylo výjimkou potvrzující pravidlo, že všude jinde je světlo.


Uvěřili jsme jiným členům tohoto obnoveného společenství, že dotyčný vůdce prošel změnou charakteru. Že už nešpicluje,  nehodnotí lidi zkratkovitě podle jejich jednotlivých pochybení, či provinění proti jakékoli liteře či pravidlu, nechová se jako buran vůči těm, kteří byli o krok před ním, aby to vypadalo, že má stejnou duchovní smělost, nepomlouvá méně loajální členy a nevytváří kolem nich dielektrikum izolace od ostatních členů atakdále atakdále. Měl jsem sice vnitřní dilema, protože jsem ze svého života věděl, že charakter je největší oříšek na boží louskáček. Nicméně stalo se.

Kdo zná alespoň rámcově mechanizmy charizmatických společenství již nyní ví, že když umožní vzestup dominantího vůdce, jde spíše než o charizmatickou obnovu, o charizmatickou destrukci a to člověka, a to kompletně. Jedná se o pokus zkřížit demokracii s totalitou s tím, že genetický potenciál vytvářející biologickou polévku je natolik nepředvídatelný, že není možno určit ani promile pravděpodobnosti jakéže to dítko bude. Dominatním genem se ukazuje být charakterová výbava vůdce. Důraz vůdce na jedinečnost svého směřování a vize společenství ho povyšuje a nadřazuje ostatním věřícím z národů a denominací, ač jsou různých a nachází odezvu v ambicích mnohých. Největší hřivnou však se autorizovanému vůdci nejeví, ani nějaké osobní obdarování, ani duchovní dary (od kterých je charizmatické hnutí odvozeno a ve kterém se jich poslední dobou zoufale nedostává), ani cokoli jiného ať už duchovního, či nedej B. duševního.

Hlavní je loajalita spojená s pracovitostí pro blaho celku. Blahem celku jsou míněny všechny záměry vůdce a zpátky ni krok. Pracovitost pro blaho své a celku je všeobjímající vůdcova myšlenka i když skrytá za následováním boží vůle. Prezentace požehnanosti společenství bývá častou  vsuvkou na pravidelných  ....službách. V jejím jménu jdou desítky elévů do boží služby, aby si vydobyli ostruhy zkušených božích mužů i žen. V církvích, kde tento postup i s jeho motivy hodnotí více lidí se lidé toužící sloužit Bohu, dříve či  později nějak uplatní i přes jejich chyby a nedostatky.

V hybridním společenství, které se snažim tu lépe, tu hůře popsat stačí plochý přístup po stranické linii a jste ve vedení ani nevíte jak. Hodnotím to, dle kázání jednotlivých členů vedení, které vykazovalo jasné unisono a dostal- li příležitost kázat někdo mimo ústřední výbor, nebylo to výrazně jiné. Jinak řečeno společenství nevedli nějak nadprůměrně obdarovaní lidé. Jediný nadprůměrný rys, který byl úzkým vedením vykazován, byla semknutost kolem ústřední postavy.

7.    Duchovní mělčiny (místo dětských her pod dohledem Dospělého)

 Ve jménu duchovní čistoty toto užší vedení donáší svému nadřízenému všechny podezřelé pohyby i pochyby. Mnozí jdou v loajalitě tak daleko, že vidí špatné úmysly i tam, kde si je někdo z méně loajálních členů jen myslel. Používám při popisu věcí v této chvíli jedno pravidlo, které je přímo úměrné vzdálenosti takového autokratického uskupení od jeho původní mateřské denominace a sice: Ze špatných úmyslů jsi podezřelý stále, z dobrých nikdy (nebo jen ve vůdcem uznaných výjimkách). Nicméně jsme v tomto společenství zakotvili i přes četné otazníky, které se vznášely na mém myšlenkovém nebi.

Zkoumal jsem, jak asi hluboko mohu spustit kotvu po již prodělané zkušenosti s deklarovanou hlubinou, ale porokázanou mělčinou. Mám zato, že při prvním odchodu jsme přišli nebiblicky o kotvy, náklad i o loď, ale život jsme zachránili. Příště už to tak být nemuselo. Příchod do sboru byl právě ve znamení zkoumání. Vůdci se nedala upřít aktivita. Celé společenství se obměnilo. Staré struktury buď (navzdory biblickým pravidlům o růstu) zmizely v propadlišti dějin, nebo byly řadovými a výrazně nevýraznými  pouze členy, nebo obdržely symbolickou funkci. Zato výchova nových členů byla jasnou stezkou prostředkem společenství a v něčem mi připomínala prvomájový  průvod (případně obrázky z Orwellovy Zvířecí farmy) kdy někteří nesou korouhve na  čelních místech průvodu, jiní stojí na tribuně a blahosklonně mávají, či kynou rukou  a jiní podle stupně důležitosti i zájmu stojí od provazových zábran až po vzdálené  průchody z nichž s určitou skepsí pozorují dění. Pevná ruka režiséra byla patrna naprosto všude. Kdo byl režisérem však nám kaleidoskop, který jsme stále ještě měli místo dalekohledu neukázal.

8.   Jak David Coperfield

Celý pobyt v tomto společenství provázely podivné ztráty lidí většinou problémových. Prapodivná duchovní eugenika duchovně, duševně i tělesně postižených lidí byla řešena šmahem a s takovým přehledem, že jsem si mnohdy nezapamatoval ani jejich tváře. Teprve když jsem někoho takového potkal jsem si řekl vždyť ten k nám chodil, kam tak rychle zmizel? Pominu-li odchod prvního  staršího do opozice viděl jsem také zmizet po dvakrát i staršího sboru. (frontman sice nikdy neuznal, že by to byli starší protože je nikdy neustanovil a  proč by také měl. Sám se ustanovit a pak dále se jen utvrzovat a jiné odstavit případně neustále průběžně odstavovat. Co není zakázáno je přeci povoleno.. Byli to však lidé kteří jeho cíle a hlavně jejich realizaci viděli poněkud přitažené za vlasy a  kritikou mu vytvářeli naprosto zdravou protiváhu a proto museli odejít). V zač. 90 let při prvním odchodu někdo použil slovo totalita. Vzhledem k tomu, že jsem Orwella i Alexandra Solženycina četl dříve jak Pejska a kočičku, některé paralely byly opravdu namístě. Vzpomínám, že aktivita pana vedoucího v individálním rozmnožování duchovní charisliteratury a objíždění duchakcí byla skoro extrémní a  nebylo ji možné v ničem stačit. Byli jsme stále nedostateční.

Jeho nadšení pro věc z  které takřka vždy kynula pro nás nějaká nedostatečnost a téměř nikdy čest, nás v té době demotivovala bleskovým způsobem. Latentní šmírování, pomluvy členů  které je od  sebe izolovaly protože ti jimž byla pomluva (neboli pravda) na druhého sdělena  si připadali  nadřazeně  když se jim vůdce svěřuje s takovými důvěrnostmi . Po novém příchodu do společenství  jsem sledoval i tuto linii. Novým zjištěním bylo jen to, že ať už z důvodu množství,  nebo taktiky neprobíhala tak bleskově a byla více skrytá. Po desetiletí řadového  členství jsem nebyl shledán vhodným k ničemu mimo  nějaké manuální práce. V těch jsem byl zřejmě duchovní veličina. Ke konci pobytu se  má  situace ve společenství  výrazně zkoncentrovala. Nemohl jsem už pracovat manuálně. Z ukončení práce z níž kynula podstatná část rodinných příjmů začaly  vznikat rodinné  a poté i sborové  potíže Padala i ostrá, nikoli však vyloženě hrubá  slova jak se hlavní  raper domníval a tlumočil celku. Na jedné skupince jsem byl okřiknut  mladou a  svobodnou sestrou (1 Tim 5:1 KMS) za nějaký skoro banální projev. (Zde bych  jen podotkl, že  za třičtvrtě  roku neměl  program na skupince muž). Celou situaci jsem  přešel.

Nedlouho  poté jsem  ale byl pozván a napomínán sestrou, která skupinu vedla, že jsem byl na  schůzce hrubý. Dotyčná sestra na inkriminované skupince nebyla.  Nebyli  přítomni ani svědci ani obžaloba (1 Tim 5:19 KMS) a ani později  nikdo nic takového  nepotvrdil. Zde bych jen podotkl, že na to, jaké vývrtky se děly, když se někdo biblicky  vychýlil od slova a hlavní frontman byl u toho. To se jednalo nikoli o požírání velblouda po předchozím aktu lisování komára za účelem získání důkazního materiálu. Zde bylo pasírováno podstatně menší stvoření a požírána kreatura zvící několikapatrového domu.  Tento fakt je i v podobných společenstvích naprosto běžným jevem. S nadřazeným  nadhledem přecházet biblická pravidla a místo nich podsunout důležitost osoby.

Hlavní  postavy po vzoru Kim Čong Ila disponují takřka starozákonní nedotknutelností a neomylností. To už není bratr, ale šéf. Je li někomu těžko tyto věci rozeznat mě nikoli: Měl jem tři  bratry a bezpočet nadřízených a z tohoto množství poznatků si osobuji  vyvodit jednoduchý a prostý úsudek a závěr že to není bratr, ale nadřízený. Se svými bratry byť nevlastními jsem měl, mám dobrý vztah . Se svými nadřízenými (mimo nadřízené po stranické linii) také. Může mi někdo, kdo má jednoho bratra s nímž se nestýká a takřka žádného nadřízeného po velmi, velmi dlouhou dobu  kázat o vztazích? Jsem přesvědčen, že nikoli.



 
Obsah publikace Skrytá tvář charismatismu:
 

Předmluva

 
I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí
 


II. Svědectví
 
2.     Vladěnka
9.     Desátky
13.   Trojí lid
14.   Učedník
16.   Vlny
19.   Závěr


III. Bitvy

 
1.     Počátky
3.     Sola pastor
5.     Chronologie
6.     Panta rhei
9.     Exodus


IV. Nesnesitelná lehkost křesťanství
 
1.     Počátky
2.     Starší
3.     Rozhodování
4.     Odchod, omluvný list
5.     Svoboda a svědomí
6.     (Ne)rovnost
7.     Závěr
8.     Post scriptum..

Podobná témata

Charismatici

"Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřejně mlčet?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřejně mlčet? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 28. listopad 2007 @ 14:06:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Joe,

číst tebe je aspoň zábava.
Taky jsem ti vděčný, že se nepouštíš do "zoologických" taxonomií, jako tví předchůdci, co nepoznají hlodavce od hmyzožravce a když vidí krtka, napíšou, že žere hlínu.

O to všechno je tvůj příběh konkrétnější. Například:
   //Může mi někdo, kdo má jednoho bratra s nímž se nestýká a takřka žádného nadřízeného po velmi, velmi dlouhou dobu  kázat o vztazích? Jsem přesvědčen, že nikoli.

No neměl by, že? A vy byste to neměli dovolit. Nejen ty, ale vy. Tohle je důležité pro čtenáře těchto stránek vůbec. Vy přece nemusíte přijímat každé vyučování ve svém sboru. A nejste odkázáni jenom na to, že vás bude vyučovat ten frontman. Vy samozřejmě nemůžete bránit tomu, aby se postavil za kazatelnu, ale nemusíte tam být a poslouchat ho.

Joe, možná se ještě pamatuješ, jak jsem kdysi odmítl poslouchat pokus o "vyučování" a výchově dětí dvou mladých lidí, co děti sice neměli, ale zato právě absolvovali seminář nějakých šílenců z Ameriky. A nejen to, byly tu i skutečné blbosti o výchově, které jsem vyslechl dokonce z kazatelny kdysi našeho charismatického, jinak požehnaného sboru. Vyslechl jsem a odmítl. Mimo rámec oficiálního vyučování, ale dost nahlas. Takhle se dělá životní prostor uvnitř sboru. A není-li nějaký dobrý příklad ve společenství, přineseme ho zvenku, ne? Kdo tomu může zabránit? Frontman?

Ale je pravda, že to není tak jednoduchý a často to bolí. Některé charismatické skupiny skutečně nesjou moc charismatické, protože o tom, kdo může, nerozhodují ani charismata, ani vyučení a praxe, nýbrž pozice. Člověk v pozici může všechno. Tak ať!
Nech si tu pozici, holoubku, řeka poteče jinudy.
Tak začalo charismatické hnutí a těmito prostředky se může omladit.

Olin



Stránka vygenerována za: 0.44 sekundy