|
Zaznamenali jsme 120966027 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřejně mlčet?
Vloženo Středa, 28. listopad 2007 @ 10:29:57 CET Vložil: bolek |
poslal farel 6. Panta rhei
Je až s podivem, kolikrát člověk vstoupí do stejné řeky. Klasik sice lpí na detailech, že to není táž řeka, či, že to není týž člověk, ale my, kdo jsme jednu a tu samou řeku přeplavali napříč sem a tam několikrát, sjeli jí od pramenů k deltě (a byly i pokusy opačné) víme, že zde je klasik tak trochu úplně mimo a neví o čem hovoří. Co tímto narubysmem míním. Zhruba kolem roku 97 jsme opět vstoupili do sboru, který jsme kvůli dominantním sklonům jeho vůdce v r.90 opustili. Neprobíhalo zatmění slunce ani měsíce. Jiráskovo temno patřilo navždy literárním dějinám. Temno v naší hlavě však jako by bylo výjimkou potvrzující pravidlo, že všude jinde je světlo.
Uvěřili jsme jiným členům tohoto obnoveného společenství, že dotyčný vůdce prošel změnou charakteru. Že už nešpicluje, nehodnotí lidi zkratkovitě podle jejich jednotlivých pochybení, či provinění proti jakékoli liteře či pravidlu, nechová se jako buran vůči těm, kteří byli o krok před ním, aby to vypadalo, že má stejnou duchovní smělost, nepomlouvá méně loajální členy a nevytváří kolem nich dielektrikum izolace od ostatních členů atakdále atakdále. Měl jsem sice vnitřní dilema, protože jsem ze svého života věděl, že charakter je největší oříšek na boží louskáček. Nicméně stalo se.
Kdo zná alespoň rámcově mechanizmy charizmatických společenství již nyní ví, že když umožní vzestup dominantího vůdce, jde spíše než o charizmatickou obnovu, o charizmatickou destrukci a to člověka, a to kompletně. Jedná se o pokus zkřížit demokracii s totalitou s tím, že genetický potenciál vytvářející biologickou polévku je natolik nepředvídatelný, že není možno určit ani promile pravděpodobnosti jakéže to dítko bude. Dominatním genem se ukazuje být charakterová výbava vůdce. Důraz vůdce na jedinečnost svého směřování a vize společenství ho povyšuje a nadřazuje ostatním věřícím z národů a denominací, ač jsou různých a nachází odezvu v ambicích mnohých. Největší hřivnou však se autorizovanému vůdci nejeví, ani nějaké osobní obdarování, ani duchovní dary (od kterých je charizmatické hnutí odvozeno a ve kterém se jich poslední dobou zoufale nedostává), ani cokoli jiného ať už duchovního, či nedej B. duševního.
Hlavní je loajalita spojená s pracovitostí pro blaho celku. Blahem celku jsou míněny všechny záměry vůdce a zpátky ni krok. Pracovitost pro blaho své a celku je všeobjímající vůdcova myšlenka i když skrytá za následováním boží vůle. Prezentace požehnanosti společenství bývá častou vsuvkou na pravidelných ....službách. V jejím jménu jdou desítky elévů do boží služby, aby si vydobyli ostruhy zkušených božích mužů i žen. V církvích, kde tento postup i s jeho motivy hodnotí více lidí se lidé toužící sloužit Bohu, dříve či později nějak uplatní i přes jejich chyby a nedostatky.
V hybridním společenství, které se snažim tu lépe, tu hůře popsat stačí plochý přístup po stranické linii a jste ve vedení ani nevíte jak. Hodnotím to, dle kázání jednotlivých členů vedení, které vykazovalo jasné unisono a dostal- li příležitost kázat někdo mimo ústřední výbor, nebylo to výrazně jiné. Jinak řečeno společenství nevedli nějak nadprůměrně obdarovaní lidé. Jediný nadprůměrný rys, který byl úzkým vedením vykazován, byla semknutost kolem ústřední postavy.
7. Duchovní mělčiny (místo dětských her pod dohledem Dospělého)
Ve jménu duchovní čistoty toto užší vedení donáší svému nadřízenému všechny podezřelé pohyby i pochyby. Mnozí jdou v loajalitě tak daleko, že vidí špatné úmysly i tam, kde si je někdo z méně loajálních členů jen myslel. Používám při popisu věcí v této chvíli jedno pravidlo, které je přímo úměrné vzdálenosti takového autokratického uskupení od jeho původní mateřské denominace a sice: Ze špatných úmyslů jsi podezřelý stále, z dobrých nikdy (nebo jen ve vůdcem uznaných výjimkách). Nicméně jsme v tomto společenství zakotvili i přes četné otazníky, které se vznášely na mém myšlenkovém nebi.
Zkoumal jsem, jak asi hluboko mohu spustit kotvu po již prodělané zkušenosti s deklarovanou hlubinou, ale porokázanou mělčinou. Mám zato, že při prvním odchodu jsme přišli nebiblicky o kotvy, náklad i o loď, ale život jsme zachránili. Příště už to tak být nemuselo. Příchod do sboru byl právě ve znamení zkoumání. Vůdci se nedala upřít aktivita. Celé společenství se obměnilo. Staré struktury buď (navzdory biblickým pravidlům o růstu) zmizely v propadlišti dějin, nebo byly řadovými a výrazně nevýraznými pouze členy, nebo obdržely symbolickou funkci. Zato výchova nových členů byla jasnou stezkou prostředkem společenství a v něčem mi připomínala prvomájový průvod (případně obrázky z Orwellovy Zvířecí farmy) kdy někteří nesou korouhve na čelních místech průvodu, jiní stojí na tribuně a blahosklonně mávají, či kynou rukou a jiní podle stupně důležitosti i zájmu stojí od provazových zábran až po vzdálené průchody z nichž s určitou skepsí pozorují dění. Pevná ruka režiséra byla patrna naprosto všude. Kdo byl režisérem však nám kaleidoskop, který jsme stále ještě měli místo dalekohledu neukázal.
8. Jak David Coperfield
Celý pobyt v tomto společenství provázely podivné ztráty lidí většinou problémových. Prapodivná duchovní eugenika duchovně, duševně i tělesně postižených lidí byla řešena šmahem a s takovým přehledem, že jsem si mnohdy nezapamatoval ani jejich tváře. Teprve když jsem někoho takového potkal jsem si řekl vždyť ten k nám chodil, kam tak rychle zmizel? Pominu-li odchod prvního staršího do opozice viděl jsem také zmizet po dvakrát i staršího sboru. (frontman sice nikdy neuznal, že by to byli starší protože je nikdy neustanovil a proč by také měl. Sám se ustanovit a pak dále se jen utvrzovat a jiné odstavit případně neustále průběžně odstavovat. Co není zakázáno je přeci povoleno.. Byli to však lidé kteří jeho cíle a hlavně jejich realizaci viděli poněkud přitažené za vlasy a kritikou mu vytvářeli naprosto zdravou protiváhu a proto museli odejít). V zač. 90 let při prvním odchodu někdo použil slovo totalita. Vzhledem k tomu, že jsem Orwella i Alexandra Solženycina četl dříve jak Pejska a kočičku, některé paralely byly opravdu namístě. Vzpomínám, že aktivita pana vedoucího v individálním rozmnožování duchovní charisliteratury a objíždění duchakcí byla skoro extrémní a nebylo ji možné v ničem stačit. Byli jsme stále nedostateční.
Jeho nadšení pro věc z které takřka vždy kynula pro nás nějaká nedostatečnost a téměř nikdy čest, nás v té době demotivovala bleskovým způsobem. Latentní šmírování, pomluvy členů které je od sebe izolovaly protože ti jimž byla pomluva (neboli pravda) na druhého sdělena si připadali nadřazeně když se jim vůdce svěřuje s takovými důvěrnostmi . Po novém příchodu do společenství jsem sledoval i tuto linii. Novým zjištěním bylo jen to, že ať už z důvodu množství, nebo taktiky neprobíhala tak bleskově a byla více skrytá. Po desetiletí řadového členství jsem nebyl shledán vhodným k ničemu mimo nějaké manuální práce. V těch jsem byl zřejmě duchovní veličina. Ke konci pobytu se má situace ve společenství výrazně zkoncentrovala. Nemohl jsem už pracovat manuálně. Z ukončení práce z níž kynula podstatná část rodinných příjmů začaly vznikat rodinné a poté i sborové potíže Padala i ostrá, nikoli však vyloženě hrubá slova jak se hlavní raper domníval a tlumočil celku. Na jedné skupince jsem byl okřiknut mladou a svobodnou sestrou (1 Tim 5:1 KMS) za nějaký skoro banální projev. (Zde bych jen podotkl, že za třičtvrtě roku neměl program na skupince muž). Celou situaci jsem přešel.
Nedlouho poté jsem ale byl pozván a napomínán sestrou, která skupinu vedla, že jsem byl na schůzce hrubý. Dotyčná sestra na inkriminované skupince nebyla. Nebyli přítomni ani svědci ani obžaloba (1 Tim 5:19 KMS) a ani později nikdo nic takového nepotvrdil. Zde bych jen podotkl, že na to, jaké vývrtky se děly, když se někdo biblicky vychýlil od slova a hlavní frontman byl u toho. To se jednalo nikoli o požírání velblouda po předchozím aktu lisování komára za účelem získání důkazního materiálu. Zde bylo pasírováno podstatně menší stvoření a požírána kreatura zvící několikapatrového domu. Tento fakt je i v podobných společenstvích naprosto běžným jevem. S nadřazeným nadhledem přecházet biblická pravidla a místo nich podsunout důležitost osoby.
Hlavní postavy po vzoru Kim Čong Ila disponují takřka starozákonní nedotknutelností a neomylností. To už není bratr, ale šéf. Je li někomu těžko tyto věci rozeznat mě nikoli: Měl jem tři bratry a bezpočet nadřízených a z tohoto množství poznatků si osobuji vyvodit jednoduchý a prostý úsudek a závěr že to není bratr, ale nadřízený. Se svými bratry byť nevlastními jsem měl, mám dobrý vztah . Se svými nadřízenými (mimo nadřízené po stranické linii) také. Může mi někdo, kdo má jednoho bratra s nímž se nestýká a takřka žádného nadřízeného po velmi, velmi dlouhou dobu kázat o vztazích? Jsem přesvědčen, že nikoli.
Obsah publikace Skrytá tvář charismatismu: Předmluva I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí II. Svědectví III. Bitvy IV. Nesnesitelná lehkost křesťanství
|
Podobná témata
|
|
Re: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřejně mlčet? (Skóre: 1) Vložil: Olin v Středa, 28. listopad 2007 @ 14:06:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Joe,
číst tebe je aspoň zábava. Taky jsem ti vděčný, že se nepouštíš do "zoologických" taxonomií, jako tví předchůdci, co nepoznají hlodavce od hmyzožravce a když vidí krtka, napíšou, že žere hlínu.
O to všechno je tvůj příběh konkrétnější. Například: //Může mi někdo, kdo má jednoho bratra s nímž se nestýká a takřka žádného nadřízeného po velmi, velmi dlouhou dobu kázat o vztazích? Jsem přesvědčen, že nikoli.
No neměl by, že? A vy byste to neměli dovolit. Nejen ty, ale vy. Tohle je důležité pro čtenáře těchto stránek vůbec. Vy přece nemusíte přijímat každé vyučování ve svém sboru. A nejste odkázáni jenom na to, že vás bude vyučovat ten frontman. Vy samozřejmě nemůžete bránit tomu, aby se postavil za kazatelnu, ale nemusíte tam být a poslouchat ho.
Joe, možná se ještě pamatuješ, jak jsem kdysi odmítl poslouchat pokus o "vyučování" a výchově dětí dvou mladých lidí, co děti sice neměli, ale zato právě absolvovali seminář nějakých šílenců z Ameriky. A nejen to, byly tu i skutečné blbosti o výchově, které jsem vyslechl dokonce z kazatelny kdysi našeho charismatického, jinak požehnaného sboru. Vyslechl jsem a odmítl. Mimo rámec oficiálního vyučování, ale dost nahlas. Takhle se dělá životní prostor uvnitř sboru. A není-li nějaký dobrý příklad ve společenství, přineseme ho zvenku, ne? Kdo tomu může zabránit? Frontman?
Ale je pravda, že to není tak jednoduchý a často to bolí. Některé charismatické skupiny skutečně nesjou moc charismatické, protože o tom, kdo může, nerozhodují ani charismata, ani vyučení a praxe, nýbrž pozice. Člověk v pozici může všechno. Tak ať! Nech si tu pozici, holoubku, řeka poteče jinudy. Tak začalo charismatické hnutí a těmito prostředky se může omladit.
Olin
|
]
Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřejně mlčet (Skóre: 1) Vložil: Olin v Středa, 28. listopad 2007 @ 14:37:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jo, já jsem přistál v Herlíkovicích ve stejnou dobu a tam jsme se poprvé potkali. Pivo mě "přešlo" jen o chloupek dříve. A přiletěl jsem z katolického, nikoli z evangelického nebe.
Olin |
]
Re: Re: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřejně mlčet? (Skóre: 1) Vložil: Farel v Středa, 28. listopad 2007 @ 18:35:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Snažím se vyjadřovat v obecně chápatelných pojmech a nepřestřelovat tedy pokud někdo zaslouží jako Vlček hrubší záplatu, má ji mít. V zoologii sice kovanej nejsem i když králíka zabim i vykuchám.
Rozkrývání alogismů je mým koníčkem i údělem.
Rozkrytí toho, že hlavní frontmen má nastaven svůj systém tak, že slouží pouze jemu a neumožňuje nic z toho co zmiňuješ teprve přijde. Jsem však skoro přesvědčen, že lidé kteří neudělali negativní zkušenost s rádoby charizmatickým pojetím víry v podání velkovizionáře a velkovedoucího který ho stvořil pro svou potřebu, to jednak nepochopí a druhak tedy ani neocení (čímž myslím pro svůj vlastní prospěch a užitek). Slovo neměli dovolit, platí spíš tobě a ostaním z vedení KS kteří, absencí, či nevytvořením potřebných pravidel neznemožnili vzestup člověka který jak si říkal si nenechal do ničeho mluvit. Od jiného leč současného frontmena KS jsem se dozvěděl dost údajů o pravidlech které můj šimi vyznává a můžu tě ujistit, že je nenajdeš jak v pravidlech pravopisu tak bys je neočekával ani v něčem co si říká církev.Přestože už podle zběžného ohledání nosnice bylo vejce na cestě nikomu to zřejmě nepřišlo ani divné, že to je takový kočkopes.Do církve totiž přichází člověk s víceméně očekáváním, že se zde bude alespoň v minimálním rozsahu provozovat milování Boha a bližního. Netuší že by si měl nechat předložit stanovy které stvořil velkovedoucí (to jste měli dát hned za modlitbu spasení)a ještě se zabývat jestli jsou všechny pojmy na svých místech (tedy že třeba hůl v 23 žalmu je na podpírání a ne na to aby tě vzala po hlavě) Stanovy jsou však bezpohlavní záležitost, ale třeba informace o pastýřském modelu který now ani later nepočítá s žádným starším to je i na můj hrnek silná káva.
Tyto pokusy znám a mé děti ještě lépe doufám, že mi to Bůh odpustí. A tomu volovi taky.
Charizmatické skupiny nejsou moc charizmatické. Já bych šel ještě dál, ale musel bych najít věrné opozitum slovu charizmatické. Slovo necharizmatické nevyjadřuje dostatečně zápornost věcí které se v rámci tohoto pojmu dějí.A slovo anticharizmatické je už zadané těmi co stím nechtějí nic mít (i když vtomto s nimi souhlasím jsem na tom trochu jinak nejsem anticharizmatik spíše už jen necharizmatik) Pro mně neoddiskutovatelnou pravdou ale je, že prvotní spontánost, na níž celé toto hnutí stojí, jaksi programově neumožňuje, než celoživotní pubertu a nedospělost předně frontmena potažmo těch které vede. Můžeme spekulovat, že v jiných denominacích je to či ono, co je špatně, ale stavět církev kde jen hlavní frontmen ví a průběžně za pochodu vytváří pravidla to je možné jen u a charizmatiků už mi nechce lézt ani přes pysky. A myslím, že je na pováženou takhle zkarikovat boží věci.
Řeka sice poteče jinudy ale stejně jako za komančů bylo Labe stoka a ryby v ní nežily, ale živořily je toto podobneství na místě protože tyto ryby vůbec nevědí co je čistá voda protože od malička žily v té co byla. Ale v době kdy už není třeba je to tristní.
|
]
Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřejně mlčet (Skóre: 1) Vložil: petrikvlcek (agentura.vlcek@volny.cz) v Středa, 28. listopad 2007 @ 18:39:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ty se vyjadřuješ jako Bart Simpson Jelimane. Nakonec si posloužil Skryté tváři tím, že jsi ji zaříz. Alespoň je jasno. |
]
Re: Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřejně m (Skóre: 1) Vložil: Farel v Středa, 28. listopad 2007 @ 20:22:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ???
|
]
Re: Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřejně m (Skóre: 1) Vložil: Farel v Středa, 28. listopad 2007 @ 20:31:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ty jsi zase takovej drobnej granoburan postcharizmeteckýho ražení, ale ne moc hlubokýho aby se dalo vymáznout a přerazit, hned jak příde nová raznice. báj
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřej (Skóre: 1) Vložil: petrikvlcek v Čtvrtek, 29. listopad 2007 @ 08:28:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Urážet mě samozřejmě můžeš, je otázka jestli od vulgárního pokrytce mě to vadí. A ty víš dobře chlapče, že ne. Je mi líto, že tak málo vydržíš, celou dobu tady agresivně zesměšňuješ jiné a když se s tebou nepářu , tak seš z toho hotovej a pomáháš si sprosťárnama. To si můžeš stokrát psát svá "křesťanská" svědectví". Soudný čtenář ví své. Anonymní svědectví čestných bojovníků za pravdu, kteří titulují vulgarismy jiné, ha ha, to mi opravdu nesedí. Tak se měj a těším se zase na nějakou vulgaritu Slušně se dotahuješ na válečnici ZeLa Janu z Arku / tedy pardon z Litvínova / Na tu stejně zatím nemáš, ta své oponenty rovnou nemilosrdně bičuje, uznávám, že má alespoň na rozdíl od tebe jakýsi viditelný intelekt. Míru zdar a pokrytectví FARELA zvlášť |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo v (Skóre: 1) Vložil: tk v Čtvrtek, 29. listopad 2007 @ 10:07:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pane Vlček, vaše chování je opravdu nestydaté. A od kazatele Božího Slova je takovéto chování velmi pobuřující. Není to tím, že jste posedlý démonem charismatismu? Zkuste s tím něco udělat. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo v (Skóre: 1) Vložil: cumbulak v Čtvrtek, 29. listopad 2007 @ 17:36:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Napisat o dakom, ze sa vyjadruje ako Bart Simpson - co je ekvivalent obvinenia z demencie, cize urazka - a nasledne ho obvinit, ze je vulgarny pokrytec, na to uz treba silne nervy. To pripomina skor komunikaciu medzi ultrafans Sparty a Banika. Vo vasom charizmatickom zbore asi musi byt veselo, ked sa vam Duch Svaty prejavuje s hrmotom a bavite sa spolu na takejto urovni.
|
]
Re: Re: Re: Skrytá tvář charismatismu III- Bitvy 3-Anonymně mluvit nebo veřejně mlčet (Skóre: 1) Vložil: Olin v Středa, 28. listopad 2007 @ 22:56:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Joe, máš pravdu, že to těžko chápe, kdo to nezažil. Já na tom nejsem jinak. Co na tom, že podobně mluví i někteří, co zažili tuhou denominaci a vylítli jako špunt nespravedlivě, neodvratně!
Chtěli jste svobodné sbory tak je máte. I s následky. Nemůžeš vyčítat vedení KS, že něco dopustilo, když na to - také z vaší vůle - nemělo žádný vliv. My, co jsme chtěli přeci jen něco jiného, jsme nechtěli někoho vyhazovat jen proto, že chce něco jiného. Když není důvod. Pět let jsem byl ve vedení denominace a z toho rok v radě a nezaznamenal jsem žádnou stížnost z vašeho sboru. Tak co chceš? Byl to svobodný sbor, i když byl v KS, i potom.
A aby bylo jasno - tento postoj se nemění. Jestli nějaký sbor chce být svobodný a nechce, aby mu nějaká rada do něčeho mluvila, tak mu nikdo nebude bránit žít pod střechou KS.
A jestli tu někdo chce bojovat proti svobodným sborům - haha! To si můžete pěsti roztlouct a bude to houby platný. Jenom se zapouzdří. Takový jsou - svobodný sbory. Všude na světě. Nejen ty náhodou charismatický.
Ale tvoje slovo nevnímám jako nějaký boj a spíš koukám, jestli jste tauglich vytvořit něco rozumnějšího.
Olin |
]
|
|
|
|