poslal Ochranovský
Evald Rucký o učednictví (a manipulaci)
některé myšlenky Evalda Ruckého o učednictví (a manipulaci) ukazují prakticky stejná východiska a terminologii, jako učednický model KAMu:
Definice manipulace podle Slovníku cizích slov: Manipulace je odborné, složité nebo nekalé zacházení s něčím, zpracovávání vědomí lidí. Termín manipulace pochází z latinského slova manus = ruka (tzn. s něčím zacházet, s něčím cíleně pohybovat nebo něco cíleně za určitým účelem řídit).
Všechny tři obecné významy dokreslují obraz manipulace v duchovním smyslu a často ji není snadné odhalit. Jde o nekalé, křivé a pokrytecké jednání, zpracování vědomí druhých lidí tak, aby se stali nástroji k vykonání vůle někoho jiného. Manipulovaný se příliš nebrání a dokonce sám žije v sebeklamu, že zůstává emancipovaný (rovnoprávný), suverénní (bez omezení), vládnoucí (s autoritou).
Mezi výchovou a manipulací je v praxi nepatrný, avšak v důsledcích zásadní rozdíl.
Jako stín Boží výchovy se plíží satanská manipulace, kterou mnohdy při službě druhým neodhalíme a někdy se na ní přímo podílíme.
Kdy se to děje?
Znovuzrozený člověk má být veden a vychováván skrze učednický princip.
Znovuzrození však není jednoduchý proces, jde o Boží i lidský čin zároveň. Ovoce znovuzrození se neprokazuje v emocích a slovech, ale zlomením jha svévole a ochotou být Bohu trvale poddán. A to se prokáže teprve časem.
Pokud člověk nezlomí jho svévole a není cele Pánu vydán, biblické požadavky na učednický život se pro něj stanou neúnosným břemenem a on se dostane do pocitu, že je manipulován. A skutečně může být. Ohýbáme starou hříšnou přirozenost a snažíme se ji přizpůsobit životu, který může brát sílu a pomoc jedině u Boha. Stará přirozenost nemá na to, aby naplnila nároky učednictví. Snažit se takového člověka duchovně vést, vychovávat či na něj pastoračně působit je zásadní a hrubá chyba!!!
Při pastoraci mnoha lidí jsem musel načas z požadavků na učednický život ustoupit, dokud se nevzdali svévole. Modlil jsem se a celou záležitost přenechal Pánu. A Bůh jednal! Někteří ze svých svévolných pozic neustoupili, dospěli ke vzdoru a k odchodu. Jindy jsme se společně radovali z ovoce pokání.
Manipulovat můžeme také tehdy, když nerozlišujeme temperament a charakter člověka a snažíme se ho změnit v někoho jiného. Charakter je výchovou proměňován, temperament se musí odhalit a zohlednit jeho slabé a silné stránky. Služebník, jehož charakter se proměňuje, věrně slouží a nese ovoce Ducha. Služebník, který zná svůj temperament, stojí ve službě podle svého obdarování. To se může dít jedině v týmu.
V jednom z prvních konfliktů ve sboru jsem byl obviněn jedním bratrem, že se chovám jinak než kazatel přede mnou. Neodpovídal jsem jeho představě kazatele, jako byl můj předchůdce. Zvyšoval jsem při kázání hlas, gestikuloval jsem více než on, přešlapoval jsem za kazatelnou a to on nedělal, měl jiný temperament než já. Můj odpůrce mě svou manipulací dostal do neřešitelné situace, a když jsme se nedohodli, ze sboru odešel.
Manipulace se také dopouští každý, kdo sám není pod Boží výchovou, ale je náboženský, zákonický nebo svévolný. Nelze chtít vychovávat druhé a sám nebýt vychováván nikým.
Vzájemné mluvení si do života byl jeden ze základních charakteristických rysů staré Jednoty bratrské.
Žiji v hlubokém smluvním vztahu v týmu s některými bratry již více jak 13 let. Smluvní a vykazatelný vztah s druhými člověka chrání a zároveň vychovává...