Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Blažej.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 10, článků celkem: 16320, komentáře < 7 dní: 566, komentářů celkem: 408434, adminů: 60, uživatelů: 5135  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 224 návštěvník(ů)
a 6 uživatel(ů) online:

Myslivec
brusle7
Willy
gregorios777
Danny42
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
110975727
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Rozděluje papež křesťanský svět? Je katolická církev jedinou pravou církví?
Vloženo Neděle, 15. červenec 2007 @ 21:21:37 CEST Vložil: bolek

Zamyšlení poslal Standa

Papež znovu rozděluje křesťanský svět


20.7. 2007

Hlava katolické církve nařídila obnovit latinu v kostelích jako hlavní jazyk a upřela evangelíkům označení církev.
Doba papežských líbánek se světem je pryč. Minulý víkend, dva roky po svém zvolení papežem, nařídil někdejší kardinál Joseph Ratzinger používat latinu jako hlavní jazyk v kostelích. Po neděli zase napsal biskupům dopis, aby nezapomněli, že jen katolická církev je ta jediná pravá. Dopis má fakticky platnost dekretu.

Tím prvním krokem odpudil obyčejné věřící, kteří dosud mohli sledovat kázání a proslovy duchovních při mších, křtech a církevních sňatcích ve svém národním jazyce. Teď nebudou miliony prostých lidí tomu, co říká kněz, rozumět. Tvrzení Vatikánu, že návrat latiny si vyžádaly tisíce mladých věřících, se dá těžko doložit.



Naopak se dá pochybovat o tom, že právě latina přitáhne do kostelních lavic mládež, která se od lůna svaté církve stále více odvrací. Latinské texty, které z papežova nařízení budou duchovní číst, hovoří navíc o zrádcovských židech a vyzývají je, aby přešli na pravou víru, tedy katolickou. Není proto divu, že obnovení latinské liturgie pobouřilo židovská sdružení v Německu, Francii a Spojených státech. Benedikt XVI. tak podkopal to, oč se snažil jeho předchůdce Jan Pavel II. – totiž o usmíření s židy. A svým dopisem, podle něhož se církví může nazývat jen ta katolická, zbrzdil i usmiřování s evangelíky.

Protestanská, evangelická společenství, která vznikla v 16. století, nemohou být podle papeže považována za církve. Tedy ani ta, z nichž se staly i v Čechách a na Moravě protestantské církve. Proč to osmdesátiletý nejvyšší představitel katolické části planety dělá? Jen pokračuje v tom, co dělal, když jako bavorský kardinál s předky kousek od českých hranic vedl vatikánskou Kongregaci pro nauku víry. Cenzurní instituci, která jediná určuje miliardě katolíků planety, co je správné a co se smí a nesmí.

Její předchůdkyně pod jiným názvem zatracovala ve středověku filozofy, matematiky, astronomy a další badatele. A zakazovala jejich knihy. Benedikt XVI. kráčí v těchto stopách. „Železný Ratzinger se dere do popředí s bavorskou rvavostí,“ napsal nyní o konzervativci, jenž v dubnu 2005 usedl na Petrův stolec, deník Lübecker Nachrichten.

Je otázka, zda je to užitečné říká pražský pomocný biskup Václav Malý
Mezi protestantskými církvemi vyvolalo nové vatikánské prohlášení pozdvižení. Jak hodnotíte zpochybnění jejich práva užívat název církev?

Ekumenický dialog pokračuje a bude pokračovat. Už není cesty zpět. Dokument neupírá protestantům název „církev“. Ale je to církev jiného typu, jak říká kardinál Kasper. Dokument v podstatě opakuje stanovisko před několika lety vydaného prohlášení Dominus Jesus. Je jistě otázkou, zda je užitečné právě dnes stále takto výrazně a opakovaně deklarovat pozice katolické církve.


Papež Benedikt XVI. bývá vnímán jako konzervativní papež, který se snaží vrátit katolickou církev před II. vatikánský koncil.

Jeho postoje se nedají zjednodušovat do nějakého schématu. Je pravda, že například v otázce podoby bohoslužby zastává stanovisko, v němž neklade přílišnou váhu některým novým důrazům II. vatikánského koncilu. Vrátit církev před koncil není v moci papeže. Žijeme v jiné době, mnohé se za poslední desetiletí změnilo. Vyvstaly nové výzvy jako například bioetika, o nichž v nedávné minulosti nikdo ani netušil.


Dokážete si v budoucnu představit sjednoceni katolíků a protestantů?

Cesta k opravdovému sjednocení západního křesťanství je daleká. Čeká nás i ty, co přijdou po nás, mnoho potu, bolesti a zklamání. Naděje ovšem umírá naposled.


Znamená nové vyhlášení změnu pro vaši kněžskou praxi?

Mám velmi dobré osobní vztahy s mnoha sestrami a bratřími sesterských církví a budu je dále rozvíjet. Vyhlášením se pro mne nic nezmění.


Církev není obchod s Duchem říká biskupka Československé církve husitské Jana Šilerová
Co říkáte papežskému zpochybnění apoštolské posloupnosti nekatolických církví?

Křesťanské církve, které neuznávají papeže, se ho v drtivé většině nedovolávají. Apoštolská posloupnost je totiž dvojího druhu. Ta historická je kvůli některým hříšným biskupům a papežům v dějinách diskutabilní. Že by třeba skrze tři papeže a jejich mocenské spory v době Husově procházel Duch svatý? A poštolská posloupnost nám připomíná, že Duchem svatým nedisponuje a nemanipuluje nikdo z lidí.


Katolická církev se novým vyhlášením označila za jedinou pravou.

Žádná církev se nemůže pokládat za jediný správný ústav spásy. Církev není obchodní dům s Duchem svatým. Duch svatý je cele v Boží milosti a režii. Pro nekatolické křesťany už samo nazývání papeže svatým otcem je hříchem. Kristus přece jasně říká: Nikdo není svatý než Otec náš v nebesích.


Domníváte se, ze současná situace a velice konzervativní postup katolické církve jsou dočasným výkyvem, nebo novým směrem katolické církve?

Při vší úctě k Benediktu XVI. – papežové přicházejí a odcházejí. Konzervativní i liberálnější, usilující o tuhý centralismus či větší univerzální otevřenost. Je smutné, že stále bohužel v církvích nejde o vstřícný dialog, ale spíš o duel, kdomávíce, lépe a pevněji Boží věci v lidských rukou. Nic nekritizoval Ježíš Kristus přísněji než pýchu člověka na svou svatost a spravedlivost. Všeho dočasu – jen Pán Bůh na věky.A  ten má určitě rád i eskymáckou holčičku nebo dalajlámu.

autor: Luboš Resler

zdroj:  z d e


Podobná témata

Zamyšlení

"Rozděluje papež křesťanský svět? Je katolická církev jedinou pravou církví?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 39 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Su rimski katolici krestania??? (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Neděle, 15. červenec 2007 @ 21:47:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Su rimski katolici krestania???










Re: Rozděluje papež křesťanský svět? Je katolická církev jedinou pravou církví? (Skóre: 1)
Vložil: KatolikRimsky v Neděle, 15. červenec 2007 @ 22:17:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Reakce na článek Deníku - Papež rozděluje křesťanský svět
Z domova, Martina Jandlová, 13.7.2007, 14:15
 
Zástupci katolické komunity Emmanuel zaslali pražské a brněnské redakci Deníku dopis se žádostí o dementování nepravdivých informací v článku “Papež znovu rozděluje křesťanský svět” otištěný dnes (13.7.2007) jako Téma Deníku.

Brno:

Vážená redakce,

reagujeme na článek “Papež znovu rozděluje křesťanský svět” redaktora Luboše Reslera uveřejněný v dnešním Brněnském deníku - Rovnosti.

Od každého zaměstnance v jakékoliv profesi se očekává profesionální výkon v jeho zaměstnání. Pokud pan Resler není řádně vzdělán a poučen o církevní problematice nemělo by mu vedení redakce tuto problematiku svěřovat.

Skutečnosti, které v článku uvádí, se nezakládají na pravdě a hrubým způsobem zkreslují papežův záměr. Papež latinskou liturgii nenařídil, pouze umožnil těm, kteří o ni mají zájem, aby měli možnost ji jako takovou slavit. Nezúžil, ale naopak tím rozšířil prostor pro volbu věřících. Latinské texty tedy nebudou duchovní číst z papežova nařízení. Latinská bohoslužba nebyla nikdy zrušena a v mnoha kostelích se latinská liturgie slavila a slaví nepřetržitě dodnes. Papež nenařizuje, ale připouští, a v tom je velký rozdíl, slavení latinské liturgie podle ritu před II. vatikánským koncilem. Zmiňované texty “o zrádcovských židech” navíc definitivně odstranila liturgická reforma již roku 1955.

Jako řadoví věřící Vás žádáme, abyste nepravdivé informace dementovali a čtenáře - a to nejen v této souvislosti - informovali pravdivě.

Co se týká problému pojetí církve, máme za to, že se jedná o problém svrchovaně teologický a není seriozní o něm psát bez teologického vzdělání. Jeho řešení náleží odborníkům.

Radim Chmelík

Ludvíka Koukalová

Ludvík Kolek

Zdroj




Re: Rozděluje papež křesťanský svět? Je katolická církev jedinou pravou církví? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Neděle, 15. červenec 2007 @ 22:57:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Luboš Resler lže jak Rudé právo. Ani nevím, kdo to je a je mi to jedno.

Jedno mi ale není, že křesťané, kteří by to měli na první pohled poznat, jsou tak hloupí, nebo zlovolní, že to šíří dál.

Olin



farář ČCE Emanuel Vejnar: "Jediná skutečná" (Skóre: 1)
Vložil: Olda v Pondělí, 16. červenec 2007 @ 08:29:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když mně půl roku po vydání vatikánské deklarace Dominus Jesus (5.9. 2000) zatelefonoval můj katolický kolega a chtěl připravovat ekumenické bohoslužby, řekl jsem mu, že si musíme nejprve vyjasnit jednu věc: Je podle něj evangelická církev součástí církve Kristovy? Tu otázku jsem mu položil, protože v tom ohledu vyvolávala Deklarace Dominus Jesus vážné pochybnosti. Od sborového staršovstva jsem dostal mandát k dvojí odpovědi: Jsme-li pokládáni za součást Kristovy církve, pak nám účasti na ekumenických bohoslužbách s římskými katolíky nic nebrání.

V opačným případě by byly takové bohoslužby absurdním počínáním. Vysílaly by do světa signál, že je mezi našimi církvemi všechno v pořádku a přitom by to nebyla pravda. Kolega byl otázkou zjevně zaskočen. Omluvil se, že se na to musí zeptat otce biskupa. Pak už nezavolal. Ekumenické bohoslužby se od té doby nekonaly.

Biskupova odpověď zřejmě předjímala, co nezpochybně vyjadřuje dokument vydaný Vatikánem 10.7. 2007. Podle něj je „jedinou skutečnou Kristovou církví“ církev katolická. Je-li tomu tak, pak ovšem nemůže být „Kristovou církví“ žádná jiná křesťanská pospolitost. To je políček do tváře všem nekatolickým křesťanům. Ten v dokumentu ještě umocňuje pasáž, že Římskokatolická církev nadále pokládá ekumenu za jednu ze svých priorit. Jakou povahu může mít ekumena formovaná těmito vatikánskými instrukcemi? Může jedině převádět „zbloudilé ovce“ do té „jediné skutečné“ Kristovy církve. Po vydání deklarace Dominus Jesus jsem se účastnil v bensheimském Ústavu pro studium konfesí (SRN) teologického semináře. Na dotaz, zda existuje jiná alternativa římského pojetí ekumeny než ta, že se nakonec všichni stanou katolíky, jsme obdrželi jednoslabičnou odpověď: „Ne“.

Nový vatikánský dokument vede k porovnávání předchozího a současného římského papeže. Jan Pavel II. z něj většinou vychází jako otevřený a vstřícný, zatímco Benedikt XVI. jako zkostnatělý a úzkoprsý. Ačkoli na zveřejnění obou zmíněných dokumentů má lví podíl právě on, (deklaraci Dominus Jesus dokonce ještě jako kardinál sám formuloval), stavím stávajícího papeže nad jeho předchùdce. Zatímco Jan Pavel II. pravdu takticky zakrýval, takže vznikal dojem, že se dogmatická výlučnost katolické církve po II. Vatikánském koncilu přežila (Dominus Jesus měla být pouze interní instrukcí církve), Benedikt XVI. světu poctivě sděluje, jak o sobě římská církev skutečně smýšlí. Všelijací tiskoví mluvčí, spřátelení církevní komentátoři a místní biskupové se tuto realitu budou snažit před veřejností opět zastřít a vylepšit tak její image. Vatikánské dokumenty však narozdíl od jejich interpretů mluví jasně. 

Citováno z http://cs.christiantoday.com/



Re: Rozděluje papež křesťanský svět? Je katolická církev jedinou pravou církví? (Skóre: 1)
Vložil: Manciny v Pondělí, 16. červenec 2007 @ 13:18:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No a považují bratři a sestry z protestantských církví římské katolíky za spasené křesťany? Ano / Ne. To by mě docela zajímalo.



Re: Rozděluje papež křesťanský svět? Je katolická církev jedinou pravou církví? (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Pondělí, 16. červenec 2007 @ 15:38:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Všeho dočasu – jen Pán Bůh na věky.A  ten má určitě rád i eskymáckou holčičku nebo dalajlámu.


Ano, s tím souhlasím. Jen je třeba dodat, že JEDINÁ Cesta, Pravda a Život je Ježíš Kristus. Proto i když Ježíš dalajlámu miluje, ale ten ho z různých důvodů jednou nevyzná jako svého Vykupitele, nezabrání jeho cestě do pekla. Je na každém, jak se svobodně rozhodne. Bůh nikoho neznásilňuje, aby v Něho uvěřil.
 
O té eskymácké holčičce by se dalo diskutovat. Věřím, že děti Pán zvlášť miluje a že jim dá šanci Jej poznat. Kolikrát jsem nad tím přemýšlela, protože dětí a starých bezmocných lidí je mi obzvlášť líto. Bůh si může použít modlitebníky k záchraně lidských životů. Boží milosrdenství je nad soud...

Ke katolíkům : znám hodně dobrých katolíků, kteří jsou znovuzrozeni a v církvi zůstávají z poněkud naivní domněnky, že se jim podaří pohnout ledy. Věří ve spasitelné dílo Ježíše a modlí se k Němu. Na druhou stranu znám jiné, typické farizeje, kteří chodí do kostela se předvádět, jak velký kříž udělají a jak móóóóóc jsou zbožní:)).  Jeden takový si vždy sedal do předních lavic, a když farář řekl " ve jménu Otce, Syna i DS"  a pokřižoval se, tak tento pán zvedl ruku, jakoby chtěl hrát forehand, zalomil ji pořádně dozadu, pak velkým obloukem k čelu, dalším půlobloukem na hruď, stejně tak vlevo i vpravo, a aby byl ještě zbožnější než ostatní a farář, tak se při každém tom pohybu patřičně natočil na tu kterou stranu:)). Viděli ho absolutně všichni - on si to samozřejmě ověřoval průběžně ( mrknul, jestli má publikum:)). Na druhou stranu netvrdím, že se v jiných církvích něco podobného nemůže vyskytnout.

Irena





Re: Rozděluje papež křesťanský svět? Je katolická církev jedinou pravou církví? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 17. červenec 2007 @ 09:20:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bavíme se zde o různých církvích a způsobech vyznání. Je vidět, že se zde nikdo nikdy nedohodne. Původní vlastník tohoto učení, katolická církev, si v minulosti toto učení upravila tak, aby vyhovovalo zájmům její moci. Upravila si Desatero a zavedla různé nepravdy, kterým lidé uvěřili. Přesto miliony lidí uvěřili i v tyto nepravdy či polopravdy a věřili upřímně. Tyto změny však naštěstí neodvedly lidi úplně od Boha. Bohužel, když si lidé pak později uvědomili, jak se původní učení zdeformovalo, a chtěli to napravit, došlo k rozdělní křesťanů. Co by se změnilo, kdyby však katolická církev byla schopna určité svoje omyly uznat a napravit ? Bohužel toho není žádná církev schopná. A boj o svoji pravdu je tu dodnes. Došlo ještě k dalšímu tříbení a dnes už i sami protestante nejsou jednotní. I mezi nimi jsou nedorozumění… Je to moc smutné!!!! Znal jsem jednu stařenku. Bylo ji asi devadesát let a mně asi dvanáct. Ta paní se modlila na každém kroku, nikdy nevynechala kostel a věřila i v Panenku Marii a v různé svaté. Byla moc hodná, nikomu neublížila, dobrá duše jak z povídek od Boženy Němcové. Na druhé straně máte evangelíky, kteří jsou přesvědčeni, že jsou obrácení a spasení a jaké je ovoce jejich víry ? ! ? Stačí podívat se třeba na některé světové politiky. Chci říct, že důležité je ovoce víry. A dějiny křesťanství nejsou nic příjemného. Nikdy se nedohodneme v otázkách vyznání. Svoji negativní roli tu hraje i fanatismus. Ale kdybychom společně dokázali žít v míru, dokázali si pomáhat, radovat se, sdílet pozitivně naši existenci….!!!!!! Pak bychom byli živým důkazem, že tato víra dává „dobré ovoce“.



Re: Rozděluje papež křesťanský svět? Je katolická .... a pohled na vojenskou povahu (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Čtvrtek, 19. červenec 2007 @ 02:59:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Obsáhlý prostor by si vyžadoval obsáhlý komentář. Ale to by bylo dlouhé. Pokusím se to zkrátit.
Kde jsou ty doby, kdy se šířilo vzdělání - Euklidova geometrie, Solónovy reformy, Boetiova filosofie ? Ty doby minuly, anticku oblast ovládly dravé národy ze severu a žily dále barbarsky, ať v Itálii, kterou dobyly, nebo na jejich původním území, a postupně přebrali křesťanství a přitom zvyky si ponechali.  
Ty boje, procesy atd. nejsou antického původu, ale barbarského. Nakazili také církev, protože do ní vstoupili naši barbaři a chovali se v ní jako by byla jejich. O mírnosti krista si mohli jen zdát (zastrč meč do pochvy... Petrovi).
Tedy to co vytýkáme středověku, to bychom mohli vytýkat sobě, našim národům, a tomu barbarství.
Něco se z minuosti zachovalo, ale dnes je to jako legenda.
Ale víte o tom, že Keltové byli zváni ´lovci lebek´? Ano, lebky význačných osobností byly pro ně amulet a neváhali vést bojové akce na sousedním území, aby se znmcnili vynikajících jedinců u sousedů, z nich po smrti vypreparovali lebku (dá se do mraveniště vyjíst) a tu vložili do kamenného sloupu mezi ostatní trofeje. Prusové
Dnes je z Keltů legenda o úrodě, časech a svátcích. Skutečnost byla drsnější. O Germánských zvycích ani nebudu psát.... A co čekalo biskupa Vojtěcha u Prusů ? Zabili ho. A tu jeho hlavu dostal zpět polský kníže až za velmi drahé peníze.
Nešlo tedy o církev, ale o vrstvu přijatou navrch navíc na povaze nás barbarů na severu.
Druhá zálžitost se týká římské povahy. Byla šlechetnější, než ta barbarská, ale je vojenská. Římané mají vojenskou charakteristiku a dosud. Aeneas byl voják, a tak i republika byla vojenská skupina a v pozdější době císařové nedělali často nic jiného nez války.
Křesťanství učí neprolévat trev. Také žádný kněz nesměl nosit zbraň. Ani jezdit na koni (to je vojenské zvíře a s nerozděleným kopytem, mohl jet na oslu).
Ale vojenská povaha starých Římanů prosakuje dodnes. Na sever od Alp to není tak cítit. 
Nestručnější (má) definice zní : handikapem římskokatolické církve není to, že je katolická, ale že je římská.
Aby nebylo omylu: já se řídím zásadou, že mystické tělo Kristovi je jen jedno, a to jsou věřící bez ohledu na příslušnost. Proto jsa rozený katolík jsem navštěvoval mnohá jiná shromáždění - baptistická, husitská, pravoslavná, bratrská, metodistická, ba i u adventistů.
Ale až spory tady na Granosalis mne přesvědčily, že nemám nechat moji stránku vlažnou v těchto sporech : Ano, napadání katolíků mne upevnilo k tomu, abych prohlásil : nikdy nemám nic proti katolické církvi. jen proti římskému vojenskému charakteru, který se dědí. Ovšem kněze a biskupy zde na českém území vidím takové, jaká je česká povaha : vlídná a poměrně přijatelná (a k dobru mají u mne i to, že netráví čas neužitečně u piva – ač i to je (jinak) něco typicky českého).
Kromě nás tady v Evropě existují široké oblasti o kterých nevíme. Jsou církve jako Koptická, Chaldejská, tři křesťanské v Indii, maronitská, gruzínská, dvě arménské a ještě ani nevím jaké kde ještě. 
Co my o nich víme ? jen se zabýváme sami sebou v naší maličké oblasti Střední Evropy, a našimi spory na hromádce jako pískoviště, kde se pereme se svými lopatičkami, kdo má více pravdy.



Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy