Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429544, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 425 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466087
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Anathema a pravoslaví
Vloženo Sobota, 07. červenec 2007 @ 19:28:26 CEST Vložil: bolek

Z našich církví poslal Nepřihlášený

Nejen katolická církev využívá i v Bibli zaznamenané právo a moc anathematizovat 

První neděle Velikého půstu je každoročně zasvěcena "Oslavě Pravoslaví" (nebo "Vítězství Pravoslaví"). Myslí se tím vítězství pravoslavné víry na všemi herezemi (bludy). Tento svátek byl původně oslavou vítězství pravoslavného křesťanství nad herezí ikonoborectví (právě v první neděli Velikého půstu r. 843 byly slavnostním průvodem vneseny ikony zpět do chrámu Boží Moudrosti v Konstantinopoli).

Dnes se čtou z Evangelia slova Ježíše Krista o Nathanaelovi: "Hle, pravý Israelita, v němž není lsti." (Jan 1,47)

Tím se chce vyjádřit, že podstata církve je taková, že nesnese žádnou lest a klam. Proto se Církev sama ze své vlastní podstaty očišťuje od všech klamných lstivých učení - tj. herezí. Tento sebeočistný proces probíhá po celé dvě tisíciletí historie Církve, není řízen žádným člověkem ani žádným pozemským úřadem, ale děje se jaksi samovolně, je vyjádřením života Církve. Dalo by se říci, že je to jedna ze "životních funkcí" živého církevního organismu. Tento proces je důsledkem přebývání Ducha Svatého, který je Duchem Pravdy, v Církvi.

Této neděli se také říká "Neděle anathemy", protože v pravoslavné církvi se po celém světě koná zvláštní obřad, při kterém se usvědčují všelijaké hereze a vyslovuje se nad nimi anathema. Obřad se v plnosti koná v katedrálních chrámech (ve zkrácené podobě se může konat i v chrámech farních). Text přednáší protodiákon, "anathema" říkají (či opakují) přítomní pravoslavní biskupové. (Viz zde, jak se konal obřad anathemy v Rusku, kde mu byl přítomen a nadšeně jej zapsal Karel Havlíček Borovský).


"Anathema" znamená postavit něco (někoho) mimo Církev Kristovu. Ohlašuje se tím bez jakéhokoliv klamu a lsti, že dané učení či názor nemá nic společného s Církví a že Církev se od těch, kdo takovéto názory učí, distancuje a odděluje je od sebe.
Výklad slova anathema - viz náš slovníček.


Nyní zde ocitujeme současný seznam anathem, jak se čte v současnosti v tuto neděli v Moskvě.

Pravoslavná církev dnes, jako každoročně v tuto neděli, oznamuje před celým světem:

"Ty, kteří svůj rozum dali do služeb poslušnosti Božímu zjevení a kteří se pro ně v sebezapření namáhají, velebíme a chválíme. Ty, kteří se protiví pravdě a nekají se z toho před Hospodinem, jenž očekává jejich obrácení a lítost, ale nechtějí následovat svaté Písmo a Tradici prvotní Církve, - takové odlučujeme a vyslovujeme jim: anathema.

Těm, kteří odmítají existenci Boží a tvrdí, že tento svět vznikl sám od sebe a že se v něm všechno děje bez Boží prozřetelnosti a náhodně, - budiž jim anathema.

Těm, kteří říkají, že Bůh není Duch, ale hmota, anebo ho neuznávají za spravedlivého, milosrdného, moudrého, vševědoucího či říkají tomu podobná rouhání, - budiž jim anathema.

Osmělujícím se tvrdit, že Syn Boží není jednobytný s Otcem a není stejné cti jako Otec, a stejně tak i Duch Svatý; těm, kteří nevyznávají, že Otec, Syn i Duch Svatý jsou jeden Bůh, - budiž jim anathema.

Těm, kteří si dovolují říkat, že k našemu spasení a očištění od hříchů není nutný příchod Syna Božího v těle na svět, jeho dobrovolné utrpení, smrt a vzkříšení, - budiž jim anathema.

Těm, kteří neuznávají blahodať vykoupení, jež je hlásána v Evangeliu, jako jediný prostředek k našemu ospravedlnění před Bohem, - budiž jim anathema.

Osmělujícím se říkat, že Přečistá Panna Maria nebyla před porodem, při porodu i po porodu pannou, - budiž jim anathema.

Nevěřícím, že Svatý Duch dal moudrost prorokům a apoštolům, skrze ně nám zvěstoval pravou cestu ke spáse, dosvědčil ji zázraky, že (tentýž Duch Svatý) přebývá v srdcích věrných a pravých křesťanů a uvádí je do všeliké pravdy, - budiž anathema.

Těm, kteří odmítají nesmrtelnost duše, konec světa, budoucí soud a věčnou odplatu za ctnosti na nebesích, ale za hříchy odsouzení, - budiž anathema.

Těm, kteří zavrhují Tajiny (svátosti) svaté Církve Kristovy, - budiž anathema.

Těm, kteří odmítají sněmy svatých otců a jejich tradice, souhlasné s Božím zjevením, zbožně opatrované Pravoslavně-katolickou Církví, - budiž anathema."

Ze současného obřadu neděle Pravoslaví
Přeloženo z webu Moskevského patriarchátu pravoslavie.ru


P.S.
Pro současného člověka za západě je potřeba dodat, že anathema neznamená upalovat na hranici. Je to oddělování pravdy od nepravdy. Má-li být Církev příbytkem pravdy, pak musí dokázat označit, co pravda není. Je to nekončící usvědčování všech lstí a klamů, který se děl už ve starozákonní Církvi, pak jej v mnoha svých kázáních konal Ježíš Kristus (a to nezřídka dosti drsnými slovy, viz např.: "Běda vám..."), anathemu nadále vyslovovali ve své době svatí apoštolé (Galat 1,8-9) a následně i církevní otcové. Bez anathemy by se zatemnila pravda a bez pravdy není možná opravdová láska, jen lež a pokrytectví, nebo mělkost. Životem Církve však nejsou mělké kalné vody, ale slyší Kristovo: "Zajeď na hlubinu."

"Dnes často slýcháváme, že každou vírou je možno správně sloužit Bohu. Jako by pravda či lež byly Bohu stejně milé. Podle naší víry však nemůže žádná jiná víra než pravoslavná přivést člověka k dokonalosti" (z kázání na ruském pravoslavném rozhlasu Radoněž v tento den).

Zdroj: http://www.ambon.or.cz/ambon.pl?from=76

Podobná témata

Z našich církví

"Anathema a pravoslaví" | Přihlásit/Vytvořit účet | 35 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Anathema a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Sobota, 07. červenec 2007 @ 21:09:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Osmělujícím se říkat, že Přečistá Panna Maria nebyla před porodem, při porodu i po porodu pannou, - budiž jim anathema.

Pre tych ktory ale na zaklade Pisma vedia, ze maria nemoze byt ziadny objekt uctievania a ani nemoze byt pocas a po porode panna, nakolko Jezis mal jasne svojich telesnych surodencov by som pokial konfrontuju toto ucenie doporucoval v mene Jezisa Krista sa od tychto kliatieb oddelit. Zariekania a kliatby su nebezpecna vec a katolicke cirkve ho casto pouzivaju ako svoj nastroj moci. V minulosti sa vladari a mocnari katolickych kliatieb velmi bali a katolicke duchovenstvo ich vyuzivalo ako nastroj zastrasovania.

Mozu skutocne sposobit u jednotlivcov realne nehody, nezdar, tragedie, katastrofy a tlaky ktore vedu k degradacii. Je to cisto demonicka zalezitost od ktorej sa ale moze znovuzrodeny krestan jednoducho oddelit, konfrontovat demonicku moc, oddelit sa od vplyvu okultizmu a v mene Jezisa Krista zviazat jej moc.  Moja rada pre vsetkych ktory ste tento problem 
rozoznali pocas toho co ste konfrontovali katolicizmus je: Berte to vazne, oddelte sa od ich kliatieb, je to naozaj nevyhnutnost ...

ŘÍMSKOKATOLICKÁ CÍRKEV SE ROZEŠLA S KŘESŤANSTVÍM; TRIDENTSKÝ KONCIL V ČEŠTINĚ



Re: Anathema a pravoslaví a oprava ve slovníku českém (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Neděle, 08. červenec 2007 @ 13:38:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý překlad slova Anathema je vyobcování
Staré překlady nejsou vždy vhodné. A proto se od 16. století rozmáhá překlad z původních jazyků, včetně Kralické.
Ale i ta slova ze 16. století jsou někdy zastaralá. Napříkald jsem dlouho nechápal, co to jsou ´židoviny´ u krásné dívky - v Písni Šalamounově se přece říká ´jak krásné jsou židoviny tvé´ (Kralický překlad).
Až jsem se dočetl, že to jsou místa po straně tváře, pod uchem, tam, kde si Židé nechávají vousy růst, někdy se říká pejzy. Pod těmi pejzy je část tváře, kterou mají i ženy, ale neroste na ní nic.
Po novočesku to jsou skráně, nebo líčka pod uchem. Moderní, současný překlad je tedy Jak krásné jsou tvé skráně, nebo Jak krásná jsou tvá líčka pod uchem.
A podobně se objevilo ne zcela dávno, že slovo ´pokání´  by se mělo nahradit přesnějším ´změna smýšlení´.
Tak zasatralé a nesprávné slovo ´prokletí´ by se mělo nahradit slovem ´vyobcování´. Potom by dostal správný význam ten výraz :
Proklet je každý, kdo visí na dřevě , mělo by být ´každý, kdo visí na dřevě je vyobcovaný´ (postavený mimo oficiální spolek), což na Ježíše platí. Zemřel za hradbami pro nás, abychom my nebyli vyobcováni duchovně.
Stačí, když moderní překlad bude správně znít Anathema = vyobcování.



Re: Anathema a pravoslaví a vyloučení ze synagogy (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 10. červenec 2007 @ 15:20:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vyobcování nebylo jen věcí středověku.
Nejen církve křesťanského typu využily práva vyvrhnout ze svého společenství ty se závažnými odpory.
Vyloučení ze společenství se vyskytovalo i u antické společnosti, před vznikem křesťanství, vyskytuje se také v Orientu- ne všude. Buddhisté a taoisté nikoho nevylučují, rozhodnutí jak bude žít je věc jednotlivce, ale hinduistická společnost (oni si neříkají církev, ale  říkají si společnost) ano, za závažné přestupky, které kazí život místní komunity.
Orfikové dokonce těm, kteří se zvrhli a začali žít nezřízeně a pohoršujícím způsobem postavili na jejich místním hřbitově symbolický pomník, jako že duchovně odumřel pro cestu k výšinám a chodili se k němu modlit za jeho navrácení na dobrou cestu.
A Židovství  také zná vyobcování.
Nenapravitelní Izraelité se mohli dočkat toho, že před celou obcí se v noci v synagoze na svolaném shromáždění přečte protokol, který obsahuje, že se ho obec zříká a po každém odstavci se zhasne jedna svíce, až se zhasne poslední a synagoga je ve tmě. To působí děsivě. Vím, že se toho dožil Barúch Spinoza v XVII. století , který nebyl nijakým pohoršujícím občanem, žil řádně jako brusič v Antverpách, avšak učil o sjednocení Boha s jeho dílem, tedy že svět je plný Boha a i hmota je plná Boha (docela bych mu dal za pravdu), a neodděloval Stvořitele od Díla.



Stránka vygenerována za: 0.62 sekundy