Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 537 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483802
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Z podsvětí do nebe a pekla
Vloženo Úterý, 27. březen 2007 @ 16:15:03 CEST Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal nula

pokračování článků o představách posmrtného života starých židů

Starověké blízkovýchodní kultury dělily svět na tři úrovně: nebesa, zemi a podsvětí. Bohové byli na nebesích, lidé žili na zemi. Podsvětí, Šeol (Sheol), obývali jak podsvětní bohové, tak i zemřelí lidé.
V Hebrejské Bibli je pro podsvětí použito výrazu  - Šeol. Bible na mnoha místech přebírá starověké chápání světa, rozděleného na nebesa, zemi a podsvětí. Mýtické a "pohanské" názory na existenci podsvětí však začaly být v rozporu s křesťanským učením o pekle a nebi. Proto byl původní význam Šeolu skryt. Více viz. Peklo nebo podsvětí?


K postupným změnám názoru lidí na posmrtnou existenci však docházelo již dříve. nejlepším dokladem je Bible sama.

Zánik uctívání předků
Lidé věřili, že jejich život je ovlivňován z nebes i podsvětí. Bylo nesmírně důležité komunikovat s bohy nebeskými stejně jako s bohy podsvětí. Prostředníkem v druhém případě mohli být právě zemřelí. Pokud byli spokojeni mrtví předkové v podsvětí, mohli prostřednictvím podsvětních bohů kladně ovlivnit i život svých potomků na zemi.Uctíváním předků lidé získávali osobní ochranu i  šanci na početné potomstvo. Kult uctívání předků však nebyl věcí celé komunity ale jednotlivých věřících a jejich rodin či klanů. Naproti tomu uctívání bohů se týkalo celé společnosti, bylo řízeno vládcem a prováděno kněžími v chrámech. Vedle sebe tak existoval soukromý náboženský kult uctívání předků a veřejné uctívání bohů.[2]

Pozdější biblické texty ukazují, že náboženské uctívání předků začalo být postupně zatlačováno do pozadí. Komunikace se zemřelými byla zakazována i pod trestem smrti. Autor knihy Samuel sice popisuje komunikaci se zemřelým prorokem dlícím v Šeolu, je však patrné, že tento náboženský rituál byl přísně zakázán. Král Samuel tedy paradoxně zakázal pod trestem smrti vyvolávání mrtvých, sám však tuto praktiku použil:

CEP[1] 1.Samuelova 28:7-11      Tu řekl Saul svým služebníkům: "Vyhledejte mi ženu, která vyvolává duchy zemřelých. Půjdu k ní a dotážu se jí." Jeho služebníci mu řekli: "Taková žena, která vyvolává duchy zemřelých, je v Én-dóru."
Saul se přestrojil, vzal si jiné šaty a šel tam spolu se dvěma muži. Přišel k té ženě v noci a řekl jí: "Věšti mi prostřednictvím ducha zemřelého. Přivolej mi, koho ti řeknu." Žena mu odpověděla: "Však ty víš, co udělal Saul, že vyhladil ze země vyvolávače duchů zemřelých a jasnovidce. Proč mi strojíš léčku? Chceš mě vydat na smrt?" Ale Saul se jí zapřisáhl při Hospodinu: "Jakože živ je Hospodin, žádný trest tě za to nestihne." Žena se ho zeptala: "Koho ti mám přivolat?" Odvětil: "Přivolej mi Samuela."
Uctívání předků postavili Izraelité mimo zákon v 8.stol.př.n.l. Byla to doba, kdy  mocná Asyrská říše zvyšovala tlak na vazalská království Izraele a Judeje. Období silné národní krize vyprodukovalo prorocká hnutí volající po uctívání jediného národního boha Yahweho. Lidé hledali příčinu svého utrpení a mnozí začali věřit, že před národnostním útlakem je může ochránit jen silný národní bůh.[3]
Podle prorockého hnutí bylo nutné hledat záchranu v uctívání Yahweho. Hnutí nazýváme "Yahweh-alone movement". Bylo zakázáno uctívání ostatních nebeských bohů a také kult mrtvých. Důraz začal být kladen na silné státní centralizované náboženství. Vše co stálo mimo státní kult uctívání jediného boha bylo zakazováno úzkou skupinou lidí stojících v čele Izraelského království. Národnostní zájmy získaly jednoznačnou přednost před náboženskými potřebami jednotlivců a rodin.
Navzdory orientaci na jediného národního boha, bylo severní království Izraele zničeno v r. 722 př.n.l. Asyřany. Musel být tedy nalezen důvod slabé ochrany Yahweho a tím byla podle obhájců henoteismu paradoxně právě slabá víra v Yahweho. Severní království Izraele bylo zničeno, přežilo jen malé jižní království Judska v čele s králem Chizkijášem (715-687 př.n.l.). Viz. také Historie Izraele a Judska.

Král Chizkijáš se pokoušel v osamocené Judeji dále prosazovat náboženské a národnostní reformy založené na centrálním náboženském kultu uctívání Yahweho, avšak bez větších úspěchů. Téměř sto let muselo uplynout, než se výhradní uctívání Yahweho začalo významněji prosazovat v náboženském životě Judského království.
Teprve král Jóšiáš v r.623 př.n.l. vyhlásil uctívání jediného boha Yahweho:

CEP 2.Královská 23:23-25      Až v osmnáctém roce vlády krále Jóšijáše se v Jeruzalémě slavil takový Hospodinův hod beránka.
Jóšijáš také vymýtil vyvolavače duchů zemřelých, jasnovidce, domácí bůžky, hnusné modly i všelijaké ohyzdné bůžky, které bylo možno vidět v zemi judské a v Jeruzalémě. Tak se naplnila slova zákona napsaná v knize, kterou nalezl kněz Chilkijáš v Hospodinově domě.
Nebyl mu podoben žádný král před ním, který by se obrátil k Hospodinu celým svým srdcem a celou svou duší a celou svou silou a činil vše podle zákona Mojžíšova. A ani po něm nepovstal žádný jemu podobný.
Jóšiáš silně omezil soukromé náboženské kulty, zvláště ty spojené s mrtvými. Ukládání jídla u hrobů jako pohřební obětiny sloužilo dříve k podpoře mrtvých v podsvětí a komunikaci s nimi. Tyto rituály byly silně omezeny a redukovány jen na symbolické pietní gesto. Mrtví mohli být sice i nadále živeni obětinami, jakýkoliv jiný kontakt s podsvětím však byl přísně zakázán. Vazby na podsvětní sféru pomalu slábly a předkové se začali ztrácet ve stínu Šeolu.

Bezvýznamnost mrtvých
Jóšiášovy reformy podstatně omezily kult uctívání předků Izraelitů obývajících říši stínů v podsvětí. Víra v existenci podsvětí - Šeolu se však příliš nezměnila a stále odpovídala prastarým tradicím blízkovýchodních kultur.

Určité změny v pohledu na posmrtnou existenci nalézáme až v knize Jób napsané v 5.stol.př.n.l. Role mrtvých je zde snížena. Mrtví v podsvětí zde již nemají žádnou možnost zasahovat do života na zemi a jsou odtrženi i od Boha. Žijící potomci mohou uctívat své mrtvé, ti se však o tom již nedozvědí. Komunikace mezi mrtvými a živými již není možná, jejich říše jsou navždy odděleny.

CEP Jób 14:13 až 22      "Kéž bys mě skryl v podsvětí a schoval mě, než pomine tvůj hněv, stanovil mi lhůtu a pamatoval na mě. Kdyby mohl ožít muž, jenž zemřel, čekal bych po všechny dny své služby, až budu vystřídán. Zavolal bys a já bych se ozval, až se ti zasteskne po díle tvých rukou...
Neví, jsou-li jeho synové ve cti, není mu známo, jsou-li v nevážnosti. Tělo bolestmi ho souží, sám nad sebou truchlí."

 
Ve starém babylonském Eposu o Gilgamešovi čteme na 7. tabulce o podsvětí, které je "příbytkem, kde jsou obyvatelé zbaveni světla, kde prach je jejich stravou a hlína jejich jídlem". Podobně temné je líčení Šeolu v knize Jób:


CEP Jób 10:20-22      Což není mých dnů tak málo? Kéž by toho nechal a odstoupil ode mne, abych trochu okřál, dřív než půjdu tam, odkud návratu není, do země temnot a šeré smrti, do země temné jak mračno, do šera smrti, kde není řádu, kde záblesk svítání je jako mračno.
Podsvětí však zároveň nabízí vysvobození z pozemských útrap:


CEP Jób 3:17-19      Svévolníci přestanou tam bouřit, zemdlení tam dojdou odpočinku, vězňové jsou rovněž bez starostí, neslyší křik poháněče, malý i velký jsou si tam rovni, otrok je tam svobodný, bez pána.
Mrtví již tedy nemohou ovlivňovat život na zemi. Šeol není říší radosti, zaručuje však konec pozemských utrpení.

Podsvětí však přináší jinou bolest, není zde možné uctívat Yahweho. Alespoň tak o tom píše kniha Ecclesiasticus[a] (17:27, 28) z 2.stol.př.n.l. Jde o úpravu některých žalmů:

CEP Žalm 6:5-6 , 88:11-13      Vrať se, Hospodine, braň mě, pro své milosrdenství mě zachraň! Mezi mrtvými tě nebude nic připomínat; což ti v podsvětí vzdá někdo chválu?
Což pro mrtvé budeš konat svoje divy? Povstanou snad stíny a vzdají ti chválu? Což se o tvém milosrdenství vypráví v hrobě? O tvé věrnosti v říši zkázy? Což jsou známy v temnotě tvé divy, tvoje spravedlnost v zemi zapomnění?

Zákaz uctívání jiných bohů než Yahweho a popírání kontaktů mezi Yahwem a zemřelými vedlo ke snížení významu mrtvých. Jejich kult byl zakázán a navíc se stal nepraktickým. Mrtví již nemohli z podsvětí nijak ovlivnit život na zemi. Zbyly jen symbolické pohřební obřady. Kněží přestali provádět jakékoliv obřady spojené s mrtvými a měli dokonce zakázáno pohřbívat své vlastní rodiče:

CEP Leviticus 21:10-11      Kněz, přední mezi svými bratry, na jehož hlavu byl vylit olej pomazání a který byl uveden v úřad, aby oblékal kněžské roucho, nebude mít vlasy na hlavě neupravené a neroztrhne své roucho.
Nepřistoupí k nikomu mrtvému, neposkvrní se ani při svém otci ani při své matce.
Od 7.stol.př.n.l. tedy došlo k významné změně náboženských rituálů spojených s podsvětím. Veškerá pozornost byla zaměřena na uctívání Yahweho. Mrtví ustoupili do stínu zapomnění, jejich podsvětí se stalo bezvýznamným zapomenutým místem. Lidé očekávali boží milost na zemi, po smrti již čekala jen tma a zapomnění. Také Jób stíhaný neštěstím získal boží milost a to na zemi, nikoliv po své smrti[2]:

CEP Jób 42:10-13      Hospodin také změnil Jóbův úděl, poté co se modlil za své přátele, a dal mu všeho dvojnásob, než míval...
A Hospodin Jóbovi žehnal ke konci více než na začátku, takže měl čtrnáct tisíc ovcí a koz, šest tisíc velbloudů, tisíc spřežení skotu a tisíc oslic. Měl také sedm synů a tři dcery. Radost i po smrti
Judaismus za vlády krále Jóšiáše nepřinášel věřícím  příslib ničeho dobrého po jejich smrti. Člověk mohl získat boží přízeň za svého života. Po smrti jej však čekal věčný pobyt v tmách Šeolu, ať měl za sebou jakkoliv příkladný život. Jiná náboženství nabízela optimističtější výhled na posmrtné bytí a lidé mohli pociťovat nespokojenost a nespravedlnost.

V r.586 př.n.l. zničili Babyloňané Jeruzalém a Judské království se tak dostalo do područí Novobabylónské říše. Mnoho lidí bylo odvlečeno do vyhnanství. Severní království Izraele již více než sto let neexistovalo. Stále více Hebrejců snilo o nezávislém království obnoveném jejich Bohem. Uchvatitelé se střídali. Po Babylónii přišli vstřícnější Peršané. Náboženská politika Persie byla vůči porobeným národům velice vstřícná. Peršané uctívali Agora Mazdu, vyznávali zoroastrismus, který byl relativně blízký židovskému náboženství. Základy zoroastrismu položil íránský prorok Zoroaster (asi 1500 př.n.l.). Podle zoroastrismu závisel posmrtný osud člověka  na jeho předchozím životě. Po smrti byla duše souzena a skončila v nebi nebo v pekle. To však nebyl konec. Očekával se den, kdy budou duše znovu spojeny s tělem a budou moci opět žít na celé zemi. Zoroaster hlásal zmrtvýchvstání všech zemřelých, kdy dojde k božímu soudu a očištění země. Ta bude uvedena do původního stavu dokonalosti a krásy jako království tvůrce Ahura Mazdy. V tomto obnoveném světě budou žít lidé navěky.[4]

Hebrejci žijící během 6.stol.př.n.l.v Babylonii a později Persii začali absorvovat víru zoroastrismu a přetvářet své vlastní náboženství. Doufali, že Yahweh obnoví slávu Izraele ale nejen to. Sílilo v nich také přání, aby i mrtví mohli být účastni božího království na zemi podobně, jak to učil zoroastrismus. Postupně v nich začala klíčit víra ve vzkříšení mrtvých. Mrtví přece nemohli navěky dlít ve stínu Šeolu, museli mít možnost být zahrnuti božím milosrdenstvím v novém království, jehož příchod byl toužebně očekáván.

Biblická idea zmrtvýchvstání se projevila poprvé v proroctvích Ezekiela (asi 585 až 568 př.n.l.). Ezekiel předpovídá slavné obnovení Jeruzaléma. Popisuje vizi pláně pokryté lidskými kostmi a jejich oživení:

CEP Ezekiel 37:1-14      Spočinula na mně ruka Hospodinova. Hospodin mě svým duchem vyvedl a postavil doprostřed pláně, na níž bylo plno kostí, a provedl mě kolem nich. A hle, na té pláni bylo velice mnoho kostí a byly velice suché. I otázal se mne: "Lidský synu, mohou tyto kosti ožít?" Odpověděl jsem: "Panovníku Hospodine, ty to víš." Tu mi řekl: "Prorokuj nad těmi kostmi a řekni jim: "Slyšte, suché kosti, Hospodinovo slovo!  Toto praví Panovník Hospodin těmto kostem: Hle, já do vás uvedu ducha a oživnete. Dám na vás šlachy, pokryji vás svalstvem, potáhnu vás kůží a vložím do vás ducha a oživnete. I poznáte, že já jsem Hospodin."
Prorokoval jsem tedy, jak mi bylo přikázáno. A zatímco jsem prorokoval, ozval se hluk, nastalo dunění a kosti se přibližovaly jedna ke druhé. Viděl jsem, jak je najednou pokryly šlachy a svaly a navrch se potáhly kůží, avšak duch v nich ještě nebyl. Tu mi řekl: "Prorokuj o duchu, lidský synu, prorokuj a řekni mu: Toto praví Panovník Hospodin: Přijď, duchu, od čtyř větrů a zaduj na tyto povražděné, ať ožijí!" Když jsem prorokoval, jak mi přikázal, vešel do nich duch a oni ožili. Postavili se na nohy a bylo to převelmi veliké vojsko.
Potom mi řekl: "Lidský synu, tyto kosti, to je všechen dům izraelský. Hle, říkají: »Naše kosti uschly, zanikla naše naděje, jsme ztraceni.«  Proto prorokuj a řekni jim: Toto praví Panovník Hospodin: Hle, já otevřu vaše hroby a vyvedu vás z vašich hrobů, můj lide, a přivedu vás do izraelské země. I poznáte, že já jsem Hospodin, až otevřu vaše hroby a vyvedu vás z hrobů, můj lide. Vložím do vás svého ducha a oživnete. Dám vám odpočinutí ve vaší zemi. I poznáte, že já Hospodin jsem to vyhlásil i vykonal, je výrok Hospodinův."
Příběh o pláni pokryté kostmi je převzat ze zoroastrismu. Následovníci Zoroastera nechávali ležet těla zemřelých na slunci, dokud nezůstaly jen kosti. Věřili, že tvůrce znovu sestaví těla a oživí je. Stejně tak Yahweh doplní kosti svalstvem, oživí mrtvé a navrátí je do jejich země.
Idea zoroastrismu byla samozřejmě uzpůsobena potřebám hebrejských teologů.  Ezekiel omezuje zmrtvýchvstání jen na svůj národ. Neočekává počátek nového světa jako zoroastrismus ale jen obnovení židovského království a navrácení utečenců do svého domova.


Pokračování příště.


Podobná témata

Studijní materiály

"Z podsvětí do nebe a pekla" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Jak se jeden ukrutný vrah dětí, díky snům ze záhrobí zastyděl (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 28. březen 2007 @ 09:56:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Když Tě zajímá záhrobí, nastuduj si i toto, Nulo!
Jak se jeden ukrutný vrah dětí, díky snům ze záhrobí zastyděl. Chvála Pánu Bohu!
Jmenuje se MUDr. Stojan Adaševič.
Mnoho let byl přesvědčen, že potrat, jak se vyučovalo na lékařských fakultách a psalo v knížkách, je chirurgickým zákrokem podobným operaci slepého střeva. Rozdíl je pouze v tom, že se odstraňuje jiná část těla – jednou to je kousek střeva, podruhé těhotenská tkáň.
Všechno se změnilo, až se mu začaly zdát sny.
Vlastně to byl jen jeden sen, ale opakoval se každou noc, den co den, týden co týden, měsíc co měsíc. Zdálo se mu, že jde po sluncem osvětlené louce, všude je plno krásných květin, lítají barevní motýli, je teplo a příjemně, avšak jeho trápí nějaký zneklidňující pocit. Najednou se louka naplňuje dětmi, které běhají, hrají si s balónem, smějí se. Stáří dětí je různé od tří nebo čtyř let do asi dvaceti let. Všechny jsou velmi krásné. Tváře jednoho hocha a dvou děvčat mu připadají povědomé, ale nemůže si připomenout, odkud je zná. Pokouší se s nimi hovořit, ale ty, jakmile si ho všimnou, začínají s hrůzou utíkat a křičet. Vše pozoruje jistý člověk v černém oblečení, připomínající mnicha. Neříká nic, jen se pronikavě dívá. Adašavič se každou noc probouzel vyděšený a už do rána neusnul. Nic nepomáhalo – ani bylinky ani prášky na spaní. Jednou ve snu, v rozčílení, začal honit utíkající děti. Podařilo se mu jedno chytit, ale ono začalo úděsně křičet: „Pomoc! Vrah! Zachraňte mě z rukou vraha!“ Vtom načerno oblečený člověk jakoby orel slétl k Adaševičovi, vytrhl mu dítě z rukou a zmizel. Doktor Adaševič se probudil. Srdce mu hrozně tlouklo. V pokoji byla zima, ale on byl celý rozpálený a zpocený. Rozhodl se, že ráno půjde k psychiatrovi. Ten den psychiatr neměl volný termín, takže se Adaševič nechal objednat na další den. Když šel večer spát, rozhodl se, že ve snu půjde za „černým člověkem“ a zeptá se ho, kdo je. Tak také udělal. Černý neznámý mu odpověděl: „Mé jméno ti stejně nic neřekne.“ Když to Adaševič nevzdával, neznámy odpověděl: „Říkají mi Tomáš Akvinský.“ Toto jméno Adaševičovi skutečně nic neřeklo. Slyšel je poprvé v životě. „A proč se nezeptáš, kdo jsou tyto děti? Nepoznáváš je?“ ptal se Tomáš. Když doktor říkal, že je nezná, Tomáš mu odpověděl: „Není pravda. Ony tě znají moc dobře. Jsou to děti, které ty jsi zabil při potratech.“ „Jak to?“ namítal Adaševič, „vždyť ony jsou velké a já jsem nikdy nezabíjel narozené děti.“ „Nevíš, že tady v Eschatonu, na druhé straně, všechny děti rostou?“ zeptal se Tomáš. „Vždyť jsem nezabil dvacetiletého člověka,“ bránil se doktor. „Zabil jsi ho před 20 lety, když mu byly tři měsíce,“ odpověděl Tomáš. Vtom si Adaševič připomenul komu se podobá ten dvacetiletý mládenec a ta dvě děvčata – jeho dobrým známým, jimž před lety udělal interrupci. Chlapec se podobal jeho dobrému kamarádovi. Ve tvářích děvčat rozeznal tváře jejich matek, z nichž jedna byla dokonce jeho sestřenice. Když se probudil, rozhodl se, že už nikdy neudělá žádný potrat.
Ale neměl pevnou vůli. Nezvládl to. V nemocnici na něho čekal bratranec se svým děvčetem. Byli s ním domluvení na potrat - provedl ho takto:

Ozval se rachot. Doktor se lekl a nožičku upustil vedle ručičky, která se začala též hýbat. Celý personál něco takového viděl poprvé. Adaševič se rozhodl, že všechno, co je v děloze, rozdrtí a pak vytáhne už jen neforemnou hmotu. To taky udělal. Začal drtit, lámat, mlít. Když vytáhnul kleště, v přesvědčení že vytáhne neforemné maso, uviděl... lidské srdce. Srdce ještě tlouklo, stále pomaleji, až nakonec přestalo. Tehdy pochopil, že zabil člověka. Udělalo se mu temno před očima. Nepamatoval si, jak dlouho to trvalo. Najednou pocítil trhání za ruku a uslyšel zděšený hlas zdravotnice: „Pane doktore! Pane doktore!“ Když se probral, zjistil, že pacientce hrozí vykrvácení. Poprvé se doktor začal vroucně modlit: „Bože, zachraň ne mne, ale tu ženu!“ Když v děloze zůstávají velké zbytky plodu, je potřeba k úplnému vyčištění alespoň deseti minut, zatímco nyní se mu to podařilo dvěma tahy. Po sundání rukavic věděl, že už nikdy v životě neprovede potrat.
Oznámení jeho rozhodnutí panu primáři vyvolalo velký údiv. Ještě se nastalo, aby jakýkoli doktor v bělehradské nemocnici odmítl provádět potraty. Aby změnil názor, byl na něho činěn nátlak. Byla mu snížena výplata, jeho dceru propustili ze zaměstnání, jeho synovi nebylo dovoleno studovat na vysoké škole. V tisku i televizi byl pomlouván. Po dvou letech útoků byl na pokraji nervového vyčerpání. Rozhodl se, že druhý den zajde za primářem a požádá ho, aby mu přidělil nějaké potraty. V noci se mu však zdálo o Tomáši, který ho poklepal po rameni a řekl: „Jsi mým dobrým přítelem. Bojuj dál.“ Ráno se tedy rozhodl bojovat dál a za primářem nešel. Zapojil se do hnutí na ochranu nenarozených. Jezdil po Srbsku a dělal přednášky o potratech.
Říká:

„Začal jsem se zajímat o život Tomáše Akvinského, o němž jsem dosud neměl ponětí. Uvažoval jsem o tom, proč jsem viděl zrovna jeho a ne jiné svaté, tím více že je to svatý katolický a já jsem pravoslavný. Abych na to přišel, začal jsem studovat Tomášovo učení. Na co jsem přišel? Nalezl jsem jeho spisy, v nichž tvrdil, že lidský život začíná od 40 dne po oplodnění v případě mužského plodu a od 80 dne v případě ženského plodu. A kým je dítě v prvních dnech po oplodnění? Nikým? Myslím, že to, co Tomáš napsal mu nyní v Eschatonu nedává klid. I když musíme říci, že toto tvrzení převzal od Aristotela, který tehdy byl velkou autoritou. Tomáš se přiklonil k jeho názoru a udělal chybu.

Více v:        
Grzegorz Gorny, Miłujcie się

Česky v IMMACULATA č.74 (4/2004) str.21-23




Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy