Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Syntezator
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116477795
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Ježíšův rodokmen v Lukášově evangeliu
Vloženo Čtvrtek, 08. březen 2007 @ 10:04:36 CET Vložil: bolek

O Bibli poslal nula

Na stránkách "Mýty a skutečnost"

http://www.myty.info/

jsem našel pěkný článek o Ježíšově rodokmenu v Lukášově evangeliu. Z této hlubší úvahy pak člověk pochopí proč evangelista ze Saly syna Arfaxada (původně v Genesis) udělal vsunutím Kaina vnuka.


Ježíšův rodokmen

Evangelisté se snažili svými texty ukázat, že Ježíš z Nazaretu je očekávaným spasitelem. Mesiáš měl pocházet z rodu krále Davida. Bylo tedy nutné prokázat, že Ježíš tuto podmínku splňuje. O to se pokusili autoři evangelií Markova a Lukášova. Každý z nich však k úkolu přistoupil trochu jinak a rodokmeny se liší.

Nejprve se podívejme na Ježíšův životopis, zaznamenaný v Lukášově evangeliu.

Lukášovo evangelium
Lukáš nepatřil do generace Ježíšových učedníků, nebyl očitým svědkem Ježíšova působení. Evangelium psal asi v 80.letech 1.stol. Byl vzdělaný, žil v Řecku či Sýrii, neznal zeměpis Palestiny. Čerpal z řeckých překladů židovského Písma, zřejmě byl sympatizantem židovského učení a později konvertoval ke křesťanství. Evangelium sepsal na základě Markova evangelia, sbírky Ježíšových výroků (pramen Q) a dalších ústních i sepsaných tradic.[1]


Lukáš uvádí následující Ježíšův rodokmen:

CEP[2] Lukáš 3:23-38

Když Ježíš začínal své dílo, bylo mu asi třicet let. Jak se mělo za to, byl syn Josefa, jehož předkové byli: Heli,
Mathat, Levi, Melchi, Janai, Josef,
Matathias, Amos, Nahum, Esli, Nagai,
Mahat, Matathias, Semei, Josech, Joda,
Johanan, Resa, Zorobabel, Salathiel, Neri,
Melchi, Addi, Kosan, Elamadam, Er,
Jesus, Eliezer, Jorim, Mathat, Levi,
Simeon, Juda, Josef, Jonam, Eliakim,
Melea, Menna, Mattath, Natham, David,
Isaj, Obéd, Boaz, Sala, Naason,
Amínadab, Admin, Arni, Chesróm, Fares, Juda,
Jákob, Izák, Abraham, Tare, Nachor,
Seruch, Ragau, Falek, Heber, Sala,
Kainan, Arfaxad, Sem, Noé, Lámech,
Matusalem, Henoch, Jared, Maleleel, Kainan,
Enóš, Šét a Adam, který byl od Boha.

Slovy "...jak se domnívali..." sám evangelista vytváří dojem, že jím uváděný rodokmen není zcela přesný. Dnes většina odborníků považuje rodokmen za dílo teologické, nikoliv historické. Rodokmen měl teologický cíl a byl sestaven tak, aby podpořil u čtenářů jejich víru v Ježíšovu pokrevní davidovskou linii, nutnou podmínku mesiášství.
Rodokmen sestupuje až k prvnímu člověku - Adamovi a dokonce k Bohu, aby tak ukázal boží plán spásy celého lidstva.[1]

Vznik rodokmenu
Ukažme si, jak zřejmě Lukáš při tvorbě Ježíšova rodokmenu postupoval.[4]

Lukáš z 1.knihy Henochovy vyčetl, že konečný soud přijde v sedmdesáté generaci po Henochovi:

Anděl odvádí Henocha do nebe
www.etf.cuni.cz/galerie/avu/t13001-x.html


1.Henoch 10:11-12[3]

Míkaelovi pak Pán pravil: „Jdi a oznam Semjazovi a jeho druhům, kteří se tělesně spojili se ženami, že se potřísnili vší jejich nečistou.

A až se všichni jejich synové navzájem pobijí a až spatří zkázu svých milovaných, svaž je pod příkrovem země na sedmdesát pokolení až do dne konečného soudu, kdy nad nimi bude dokonána odvěká spravedlnost.


Evangelista tedy musel vytvořit takový rodokmen, ve kterém je Ježíš sedmdesátým potomkem praotce Henocha.

Sedmička znamenala v židovské kultuře symbol celistvosti. Do rodokmenu bylo vhodné zakomponovat i toto číslo.

Vlastní rodokmen pak evangelista začal vytvářet kombinací genealogií nalezených v židovském Písmu: [4]

Podle Genesis 5:3-32 sepsal Lukáš genealogii od Adama po Sema. Do rodokmenu zahrnul Lukáš samotného Boha. Adam byl pak prvou generací a Henoch sedmou. Po Henochovi mělo následovat k mesiáši dalších 70 pokolení. Celkem tedy v Ježíšově rodokmenu muselo figurovat 77 postav.

Genesis 11:10-26 ukázala cestu od Sema k Abrahámovi. Ten, jako další velevýznamný praotec, měl splňovat evangelistův princip násobku sedmi generací. Snad proto vložil Lukáš do rodokmenu postavu Kaina. Vložil jej na 13. pozici a posunul tak Abraháma na čestné 21.místo. Lukáš tak dal přednost svému sedmičkovému konceptu před Písmem. V Genesis 11:12-13 je totiž Sala syn Arfaxadův. Lukáš mezi ně vsunul Kaina a ze Saly udělal Arfaxadova vnuka.

S využitím dalších veršů Genesis (Gen 25:19-26, 35:23, 46:12) došel Lukáš od Abraháma k Chesrómovi. A podle knihy Rút sepsal rodokmen od Chesróma k Davidovi. Izraelský král David se musel opět ocitnout na sedmičkové pozici. Snad proto vložil evangelista mezi Arniho a Amínadaba postavu Admina. To však odporuje knize Rút. Zřejmě proto některé verze Lukášova evangelia postavu Admina vynechaly. V Písmu nenalezneme ani Arniho. Není jasné, zda Arni měl znamenat biblického Arama (Rama).

V takto vytvořené genealogii se v téměř každé sedmé generaci vyskytli významní předkové: Enoch (7), Abrahám (3x7), David (5x7).

Dalším mezníkem v seznamu se stal Zerubábel (Zorobabel), jeden z židovských vůdců při jejich návratu z babylonského exilu. Zerubábel sehrál významnou úlohu ve vývoji víry v mesiáše. Zerubábelův otec Salatiel byl podle Matoušova evangelia (Mat 1:6) potomkem krále Šalomouna. Lukáš však Zerubábela označil za potomka Natana, jiného Davidova syna. Na významné pozice umístil Lukáš postavy Josefa (7x7) a Ježíše. Do seznamu zařadil také patriarchy Judu, Simeona, Leviho a Mathata.

Zbývalo vyplnit mezeru mezi Zerubábelem a Ježíšovým otcem Josefem. Synem Zerubála je podle evangelisty jakýsi Resa. V hebrejské Bibli (1.Letopisů 3:19-20) nalézáme zmínku o několika synech, o Resovi však nikde není zmínky. Podle některých odborníků byla chyba v podkladu, ze kterého Lukáš vytvářel rodokmen. Původní text mohl znít "... panovník Johanan, syn Zerubábelův..." odkazujíc na Chananjáše (1.Letopisů 3:19). Aramejský výraz pro vladaře réšá byl zaměněn za pojmenování osoby. Z Chananjáše tak vznikl Resa a Johanan. To je však jen spekulace.[6]
Každopádně od Zerubábela se jakékoliv návaznost Ježíšova rodokmenu na Písmo ztrácí. Nakonec se objevuje v soupisu Josef a konečně v 77.generaci Ježíš, tedy v 70.generaci po Henochovi, jak vyžaduje proroctví.

Tabulku podle článku "The 77 generations"[4] jsme opravili podle ESV[5] a doplnili o česká jména:

LUKÁŠ LUKÁŠOVY ZDROJE
77 Jesus Ježíš
76 Joseph Josef
75 Heli Heli
74 Matthat Mathat
73 Levi Levi
72 Melchi Melchi
71 Jannai Janai
70 Joseph Josef
69 Mattathias Matathias
68 Amos Amos
67 Nahum Nahum
66 Esli Esli
65 Naggai Nagai
64 Maath Mahat
63 Mattathias Matathias
62 Semein Semei
61 Josech Josech
60 Joda Joda
59 Joanan Johanan
58 Rhesa Resa
57 Zerubbabel Zorobabel Zerubbabel 53
56 Shealtiel Salathiel Shealtiel 52
55 Neri Neri Mattaniah/Zedekiah 50
54 Melchi Melchi Jehoiachin 51
53 Addi Addi Eliakim/Jehoiakim 50
52 Cosam Kosan Jehoahaz 50
51 Elmadam Elamadam Josiah 49
50 Er Er Amon 48
49 Joshua Jesus Manasseh 47
48 Eliezer Eliezer Hezekiah 46
47 Jorim Jorim Ahaz 45
46 Matthat Mathat Jotham 44
45 Levi Levi Azariah/Uzziah 43
44 Simeon Simeon Amaziah 42
43 Judah Juda Joash 41
42 Joseph Josef Ahaziah 40
41 Jonan Jonan Jehoram 39
40 Eliakim Eliakim Jehosaphat 38
39 Melea Melea Asa 37
38 Menna Menna Abijah 36
37 Mattatha Mattath Rehoboam 35
36 Nathan Nathan Salomon 34
35 David David David 33
34 Jesse Isaj Jesse 32
33 Obed Obéd Obed 31
32 Boaz Boaz Boaz 30
31 Sala Sala Salmon 29
30 Nahshon Naason Nahshon 28
29 Amminadab Amínadab Amminadab 27
28 Admin Admin
27 Arni Arni Aram ? 26
26 Hezron Chesróm Hezron 25
25 Perez Fares Perez 24
24 Judah Juda Judah 23
23 Jacob Jákob Jacob 22
22 Isaac Izák Isaac 21
21 Abraham Abraham Abraham 20
20 Terah Tare Terah 19
19 Nahor Nachor Nahor 17
18 Serug Seruch Serug 17
17 Reu Ragau Reu 16
16 Peleg Falek Peleg 15
15 Eber Heber Eber 14
14 Shelah Sala Shelah 13
13 Cainan Kainan
12 Arphaxad Arfaxad Arphaxad 12
11 Shem Sem Shem 11
10 Noah Noé Noah 10
9 Lamech Lámech Lamech 9
8 Methuselah Matusalem Methuselah 8
7 Enoch Henoch Enoch 7
6 Jared Jared Jared 6
5 Mahalaleel Maleleel Mahalalel 5
4 Cainan Kainan Kenan 4
3 Enos Enóš Enosh 3
2 Seth Šét Seth 2
1 Adam Adam Adam 1
God Bůh God

Lukáš psal Ježíšův rodokmen z důvodů věroučných a nikoliv historických. Údaje o generacích mezi Adamem a Zerubábelem čerpal z Písma. Několik údajů však pozměnil tak, aby rodokmen vyhovoval jeho systému, ve kterém se střídají významné postavy v cyklu sedmi generací a Ježíš je sedmdesátou generací po Henochovi.

Rodokmen nám vypovídá mnohé o náboženském smýšlení lidí 1.století n.l.. Neříká však téměř nic o skutečném Ježíšově původu.



 


"Ježíšův rodokmen v Lukášově evangeliu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ježíšův rodokmen v Lukášově evangeliu (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Čtvrtek, 08. březen 2007 @ 18:52:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Nevidim duvod, proc Kenana ztotoznovat s Kainem, ani bychom nemeli sebevedomne hlasit, ze z pramenu zname VSEDCHNY Davidovi syny. "Problem" vsak je ve srovnani rodokmenu Lukase s rodkmenem Matouse, to nepopiram, Na mne osobne take pusobi rodokmenLukase jako volna sbirka vyznamnych predku, na rozdil od Matouse, ktery vice zduraznuje historickou prenost. Ale to je muj laicky pocit. Problem je take v tom, ze v zidovske kulture jsou pojmy "syn otec" popkryty volnejsim obsahem, nez v nasi cestine. Slova "jak se domnivali" nevyjadruji pochybnost evangelisty ohledne rodokmenu jako spise odkaz na Panenske poceti. Mej se pekne.



Re: Ježíšův rodokmen v Lukášově evangeliu (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 09. březen 2007 @ 04:40:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky zajímavý článek,

28 Admin Admin :)))

jak se tam dostal admin (on tam opravdu je..) :)))

karels




Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy