Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 267, komentářů celkem: 429602, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 441 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116506390
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Pár slov o učednictví
Vloženo Neděle, 25. únor 2007 @ 11:29:00 CET Vložil: jakobi

Charismatici jakobin poslal: Vzhledem k tomu, že se v komentářích k článku Jak se charismatici také vyrovnávají s kritikou znovu objevilo téma učednictví, přidávám svou zkušenost.   Zažila jsem učednictví jak z role učedníka, tak z role toho, kdo se jen bezmocně dívá na „pravé“ učedníky. Učedník v tomto charismatickém (?)  pojetí totiž neznamená křesťan toužící žít ku potěše PánaBoha obyčejným životem. Když jsme jednou dotírali na vedení sboru na setkání vedoucích s dotazem, jestli matka, která věří v Krista a své děti vede k Bohu je učedníkem PJK, dostalo se nám  odpovědi, že ne, protože o své děti se starají i nevěřící. Z toho a z dalšího řečeného jasně vyplynulo, že být učedníkem je vázáno na výkon a to ještě nějaký konkrétní výkon a také na jisté vydané a poslušné postoje (směrem k vedení). Učedník se tedy od normálního křesťana odlišuje. Je něco víc.

To jsem ostatně zažila, když jsem „učedníkem“ sama byla. Na učednických setkání zaznívaly modlitby za ty, kteří se nechali strhávat z cesty za Kristem starostmi o tento život a místo toho, aby byli u Kristových nohou (rozuměj na učednickém setkání), tak jsou doma se svými rodinami. Já jsem byla svobodná, bezdětná a za tyto lidi jsem prožívala bolest, a jasně vnímala, že to, že na daném setkání nejsou, je jejich velké selhání, pohodlnost a sobectví. Z celkové atmosféry bylo jasné, že i Kristus sám je zklamán, že nepřišli. Zároveň jsem jasně cítila, že já jsem na straně správné, jsem u Kristových nohou, jsem tam, kde působí duch svatý a kde se budou dít veliké věci. O čem byla učednická setkání? Příklad. Jednou večer jsme se sešli a trávili čas v modlitbách a uctívání, pak jsme vyslechli slovo, a dohodli se, že ráno vyrazíme a půjdeme, kam nás duch povede. Šli jsme, skončili jsme k večeru na louce za městem, kde jsme rozbalili spacáky, upekli buřty a šli spát (já – svobodná, a pár otců od rodin, kteří nesešli z Kristovy cesty). Později se z učedníků stala elitní skupinka sboru, jejíž gro bylo tvořeno mládeží, a občas přibrali nějakou rodinu či nezadané starší osoby. Měli své vzdělávací kurzy, svou jakoby církev v církvi. Tím jak sílilo pojetí učednictví v rámci této skupinky (ve smyslu, jsi-li učedník, tvůj život musí být vykazatelný- tzn. není nic na co by se tvůj vedoucí nesměl zeptat, nemáš nic skrytého, soukromého, pakliže tvůj vedoucí narazí v tvém životě na něco, co se mu nezdá, co by tě podle jeho názoru mohlo odvádět od Krista, bude tě napomínat a tuto oblast monitorovat, pozor, tady se nejedná o otázku hřích/nehřích, dál se předpokládalo, že všechna důležitá rozhodnutí svého života budeš konzultovat se svým vedením), rostla tendence toto učednictví aplikovat i v celém společenství. Proti tomu jsme se tehdy (zelo) vzepřeli. Definovala bych tedy, že učedník vypadá asi takhle: 1) navštěvuje učednická setkání 2) má pravidelná setkání s přiděleným vedoucím 3) vše o sobě musí sdělit ( a otázky to byly mnohdy dotěrné), rozhodnutí konzultovat, neponechávat si tajemství či soukromí 4) účastní se akcí pořádaných učedníky (pouliční evangelizace apod.) 5) plní úkoly v rámci učednického kurzu (vypracovává různé práce na biblická témata). Z tohoto je jasně vidět, že maminka, která se stará doma o děti dle tohoto nemůže být učedníkem PJK. Na závěr úryvek ze studie o učednictví z mého bývalého sboru: Definice učednictví: Ačkoliv se to může zdát samozřejmé, není tato definice něčím lehkým. Pán učednictví definuje jako proces ve kterém se učedník od nějakého zralého, Pánem určeného člověka učí zachovávat přikázání Páně. Učedník je tedy někdo, kdo se chce učit zachovávat přikázání od jiných lidí, kteří již k nějakému stupni zachovávání příkazů Páně dospěli, aby se sám posléze stal činitelem jiného učedníka (VIZ - 2Tim.2:2 apoštol Pavel říká Timoteovi : ..“a co jsi ode mne slyšel před mnoha svědky, svěř to věrným lidem , kteří budou schopni učit zase jiné.“) Co to pro nás znamená v praxi ? Myslíme si, že většinu věcí tu již bylo nastíněno. Pro nás to znamená: A) Proces proměny našeho charakteru : 1. Mám učednické vztahy – jsem ochoten žít v církvi tak, abych byl napomenutelný. Musím mít dostatečně otevřené vztahy, zvláště k těm, kteří stojí v pozici „učících zachovávat“ přikázání. Neboli, je tu možnost, abych se někde skrze někoho učil ? Od koho jsem napomínán a kde­ ­? 2. Jsem ochoten žít otevřený život a jsem ochoten žít v pokání. O kom nikdo nic moc neví a kdo neví nic moc o druhých v církvi, není aktivním účastníkem toho, co Pán v církvi koná. Kde se v církvi pohybuji ? Kde je moje místo ? Kde mám prostor pro sdílení se s druhými a nejen s těmi, kteří jsou „mi podobní“, ale s těmi, kteří jsou mi dáni jako spolupracovníci. B) Proces zapojení do služby v božím království: 1) Protože věříme tomu, že Pán nás dal do církve z určitých Jeho záměrů, je třeba být jejím aktivním účastníkem. Sami jsme to slibovali: budu hledat své místo v církvi tak, jak jí buduje Pán. Všichni hledáme Boží vůli, ale ať je nám více či méně jasná a zřetelná, církev někam jde. Není společenským klubem. Je organismem se svou funkcí a smyslem. Být učedník znamená být funkčně zapojen, jinak nejsem učedník. Nevěřím, že ten, kdo nebyl ochoten se jakkoliv po delší dobu aktivně zapojit do nějaké služby Pánu, která se ve sboru koná, je učedník. Ono totiž skrze službu dosahujeme mnohé z té proměny, kterou po nás Pán chce. Skrze službu se totiž mění i naše osobní postoje. Skrze aktivní zapojení do díla Kristova se učíme věcem, které bychom jinak nebyli s to pochopit. Jak jsem spoluzapojen do života sboru ? Znám své místo ? Vždyť každému byl dán dar k budování. Kde jsem já v tomto těle Kristově ? Fáze učednictví ( orientační body ) - ( získaný učedník ) Učedníkem Ježíše Krista se člověk stává tehdy, když Ježíše přijme jako Pána a vydá mu svůj život s tím, že chce Ježíše následovat. To znamená že Kristus má praktické nároky na jeho život. Zpočátku to většinou znamená, že člověk uvěří, dá se pokřtít a připojí se k místnímu sboru. ( cílem této fáze je znovuzrození, křest a vstup do společenství církve ) - ( fáze učení ) Učedník vědomě vstupuje do hledání svého úkolu - povolání v církvi a aktivně hledá prostředí pro růst jeho charakteru. Vstupuje do pastýřsko učednických vztahů, ve kterých získává praktický přístup k realitě života. ( cílem této fáze je dosažení určité duchovní zralost , „kdy člověk ví co má dělat a dělá to“ a zároveň najde své místo v církvi , kde vstoupí do služby ) - ( fáze zodpovědnosti ) Učedník má již svěřenou oblast zodpovědnosti, ze které se zodpovídá jednak vůči Bohu, jednak vůči svému vedoucímu. Práci rozvíjí podle Božího vedení a svého obdarování a zároveň službu konzultuje se svým vedoucím, neboť v církvi nejde jen o jeho službu, ale o tělo Kristovo jako celek.( cílem této fáze je další osobní růst a nesení praktické zátěže a odpovědnosti, také růst ve věrnosti a vytrvalosti, týmové práci a jednotě ) - ( fáze získávání a výchovy poslušnosti druhých ) Učedník má služebného a pokorného ducha, je u něj patrné, že Boží království ( Ježíš ) je smyslem jeho života. Aktivně se podílí jak na službě Bohu, tak na výchově nových učedníků. ( cílem této fáze je pracovat na systému výchovy a vedení druhých, sám být vzorem vydanosti a následování Krista.) To znamená, že jsem již i sám nositel směru a vize pro nové učedníky a sám již nesu Kristovo poslání. Když toto čtu, uvědomuji si, že můžete namítnout, že to všechno působí správně. Já mám ale před očima konkrétní praxi, dospělé pětatřicetileté muže, kteří říkají: Za má rozhodnutí nese odpovědnost moje „autorita“. A stejné muže, kteří se chodí radit ohledně koupě auta, pračky, bytu, volby oboru vzdělání, kteří si nechají řídit domácí rozpočet a jde mi mráz po zádech. A taky mám před očima výrok mého pastora: Sloužíme-li Bohu, pak jde o postoj učedníka, který předně hledá zájmy svého Pána a tedy i zájmy vedoucích církve. Bude se setkávat s tím, že bude muset někdy i umírat ve svých pohledech. Vždy mu půjde o prosazování zájmu Pána a ne svých. Své vize bude dávat stranou v zájmu toho, aby vize jeho vedoucího šla vpřed. To jsou principy v Božím království jakobin

"Pár slov o učednictví" | Přihlásit/Vytvořit účet | 67 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pár slov o učednictví (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Neděle, 25. únor 2007 @ 13:16:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Wow!
(americké citoslovce projeveného zájmu, v učednickém hnutí z Ft.Lauderdale obligátně ukončující vyučování autority)

zajímavé.
jestli tomu správně rozumím, tak jedna věc je tvá zkušenost
následuje úryvek, který mluví o tom, jak vedoucí chápou sami sebe - ale zkušenost, tedy prožitá realita teprve ukazuje, jak to může dopadnout.

Dále vidím malý odstaveček, kde je řečeno, ajk lidé skutečně reagují - //Za má rozhodnutí nese odpovědnost moje „autorita“.
- není to náhodou v přímém rozporu s výše uvedenými citáty???

na závěr se vyskytuje neuvěřitelný blábol, který - byl-li takto myšlen, jak je citován - by mohl indikovat naléhavou potřebu pokutového kopu...

Jakobin, rozpoznat naprosto špatné učení není žádné umění. Umění je získávat Pánu učedníky bez těchto nebo jiných úletů. Jsem tedy na vás všecek zvědav.

Aby to nedopadlo jako na tý louce zelený, kde se příslušná autorita místo pastýřské péče věnovala randění!

Olin



Re: Pár slov o učednictví (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 25. únor 2007 @ 15:10:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Trochu mi to připomíná "laické sekulární instituty zásvětného života". Ovšem s tím rozdílem, že v článku není požadavek celibátu, ovšem, na druhou stranu, chybí mi zde požadavek dobrovolnosti.

Je zde ale společný důraz na podřízenost a nárok autorit kontrolovat celý život řeholníka. Pokud by vše bylo na principu dobrovolnosti, pak by to mohlo člověka, který neunese někdy tíživou odpovědnost za svůj život, osvobozující a možná, budou-li zachovány laskavé mezilidské vztahy, i budující.

Pastýř



Re: Pár slov o učednictví (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 25. únor 2007 @ 16:47:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud se nepletu, zřejmě se zde jedná o citace nebo parafráze nějakých autentických materiálů. Rád bych se tedy zeptal Jakobin na tři věci (nazajímají mne konkrétní jména, jde mi o princip výše nastíněného modelu). Zajímalo by mne zde rozložení odpovědnosti:

1) Je ten, kdo stojí v čele „primus inter pares“ nebo-li první mezi rovnými nebo je chápán rovněž jako mistr, který má své spoluvedoucí jako učedníky?

2) Je vedoucí volený, jmenovaný nebo dosazený atd. a podléhá jeho autorita kontrole celého společenství podle nějakých směrnic?

3) Je vedoucí stejně tak vykazatelný někomu nad sebou, tzn. že konzultuje veškeré oblasti svého života – patrně do nejmenšího detailu - nebo tyto požadavky platí pouze směrem dolu? Jinými slovy má také vedoucí svého lidského mistra?

Děkuji za odpovědi,

Pastýř





Re: Pár slov o učednictví (Skóre: 1)
Vložil: beny v Neděle, 25. únor 2007 @ 22:53:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.zelo.cz
Jelikož v tomto pyramidálním učednickém modelu se operovalo verši z 1J 2/12-14 (duchovní věk věřících)nikdo nepochyboval,že vedoucí sboru je na úrovni duchovního věku otce,jenž poznal toho,který je od počátku.
Proto lze předpokládat,že tím kdo tyto lidi může fundovaně korigovat,je sám Ježíš.Já osobně jsem nikdy nezažil,že by se v tomto sboru za celou dobu co jsem byl jeho členem někdy řeklo o přijatém proroctví,které vyšlo z úst kazatele,a které se nenaplnilo:"Mýlili jsme se toto nebylo s Boha"Tím méně pokud to zapadalo do vizí uvedeného společenství.Vždy se našla přijatelná sdělení proč to ještě nenastalo(skrytý hřích,malá víra...).Tím méně jsem zažil korekci kázaného.Jednou abych byl přesnější,jsem byl přítomen nesouhlasného zavrtění hlavou jako reakci na kázané slovo.Viník této opovážlivosti byl ihned z kazatelny náležitě dosti nevybíravě umravněn.(informace pro případný výpadek paměti členů mého bývalého sboru.Jedná se o bývalého staršího,který není členem zelo,který byl oním mravněným).
Tyto věci jsem nechtěl vytahovat jako příklad špinaveho prádla(z čehož stejně budu obviněn),ale jako ukázku toho jak asi může případná snaha o korekci nebo rozsuzování dopadnout.Zvláště pokud jsou tito lidé a lidé stojící okolo nich přesvědšeni,že dosáhli onoho duchovního otcovství.
V tomto společenství byl za otce považován jen jeden muž.Kazatel sboru.A který z mládenců či synáčků by se odvážil otce vážněji korigovat či snad dokonce napomínat?



Re: Pár slov o učednictví (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Pondělí, 26. únor 2007 @ 11:02:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Me to pripada, ze je to kultovni styl. Tak se to totiz muze zvrhnout pokud se na to neda pozor.



Kult osobnosti a svobodné sbory v rámci denominací (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Pondělí, 26. únor 2007 @ 14:46:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
ten kult osobnosti se bez rotace vytvoří.
jenže pokud se svobodné sbory spojí do tzv. ideové denominace a není možnost žádného odvolání k vyšší církevní autoritě (synodu atp.) v případě zjištění jakýchkoli problémů. neexistují vizitace. apokud někdo přijede odjinud, tak je to většinou osoba spřízněná s vedením sboru a vidí sbor optikou vedoucích, kteří samozřejmě nemají zájem na spravedlivém prošetření stížnosti. někdy (a to jsem zažil) jsou tam i rodinné vazby, takže jakákoli kritika se bere osobně a kritik (i konstruktivní) je "vyštípán" a umlčen.
O supervizi služebníků (např. diakonů) ve sborových aktivitách ani nemluvě. Dle hesla "dohonit a předhonit" (např. americké církve v jejich úspěších) se služba "sune" lidskou silou a pokud služebník nestíhá, je drcen. Není-li schopen obstát v manažerském psycho-drtiči, je odstaven a nahrazen. Bez ohled na slovo Boží, bez ohledu na slušnost, bez ohledu na etiku.
Dobře to charakterizoval cca před rokem Krytyk (debatovali jsme o mém konkrétním příkladu), když řekl: "daggu, to máš těžký. Když je ve sborech teologie sprosté slovo, knížky se tam prodávají a doporučují podle barevných obálek, systematický teologický přístup a základní orientace chybí většině členům, kazatelé káží to, co chce staršovstvo, které je platí, slyšet, mládež hledá seberealizaci v prožitcích a v modloslužebném obdivu mládežnických vůdců, a kdo pozvedne kritický hlas, je okamžitě uštěkán jako rozvraceč, posedlý zlým duchem nebo přinejmenším ten, kterému chybí duchovní poznání, má vnitřní zranění a hořkost. Výsledkem jsou ovce bez pastýřů ale s mnoha honáky, kteří švihají ty, co nejdou se stádem. A stádo jde s radostným bekotem vstříc skvělým charismatickým zítřkům." (zdroj - server Notabene - květen 2006 - článek Schizofrenie baptistů)



Re: Pár slov o učednictví (Skóre: 1)
Vložil: huhu v Úterý, 27. únor 2007 @ 08:43:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím,

asi ztratím svou "procharismatickou" pověst, ale tomuto článku říkám, že je opravdu kvalitní. Narozdíl od předchozích spíše emotivních výpadů je toto jasné pojmenoání obrovského charismatického nešvaru.

Také jsem zažil učedníky jako autonomní skupinu, která měla výsadní postavení a která byla dávána při mnoha příležitostech jako vzor pro ostatní. Bohužel učedníci sami si neuvědomují, že ostatní bratři a sestry nemusejí sdílet jejich pohled na moho Božích věcí. Jejich vyvyšováním z kazatelny pak vede k tomu, že se často cítí býti kvalitnějšími křesťany. Pak si kladou otázky, proč jiní neslouží tak vydaně, cožpak nevidí Boží vůli. Ale že ta může být jiná, je nijak nezajímá.

Vždycky mi toto vytane, když slyším nadšení nad tím, že ta a ta známá osobnost je křesťanem - např. hokejisti v NHL. Ale že mají tréninky místo služby, že musí makat, to jim najednou nevadí. Běda však, kdyby to byl bratr ve sboru, to by hned dostal ceres za to, že není vydán a někdy dokonce nejde na bohoslužbu.

Mějte se charismatici i necharismatici



Stránka vygenerována za: 0.44 sekundy