Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Blažej.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 10, článků celkem: 16320, komentáře < 7 dní: 556, komentářů celkem: 408424, adminů: 60, uživatelů: 5135  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 48 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

brusle7
Myslivec
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
110974905
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Je modlitební praxe prvotní církve z 2. a 3. století nadřazena Písmu?
Vloženo Středa, 24. leden 2007 @ 15:29:23 CET Vložil: Standa

Zamyšlení   Otázka:   Nedávno mě kamarádka zaskočila názorem, že neexistuje očistec. Mluvila prý s "lidmi", kteří se zabývají Biblí a ti tvrdí, že nikde v Bibli nenajdeme nic o očistci. Nesouhlasím s ní, ale ani jí to nedokážu nijak vyvrátit. Chtěla bych proto poprosit o radu Vás. Předem děkuji za odpověď.

________________________________________________________ Odpověď: Vaši přátelé mají pravdu: bible nikde o očistci nemluví. Ale to ještě není důvod pro to, aby byla nauka o očistci nesmyslná. Písmo není ucelený teologický systém, který by rozebíral každou otázku, ale je to svědectví života izraelského národa a prvních křesťanů. Náznak teologické nauky je sice u sv. Pavla, ale určitě není vyčerpávající. Teprve teologické spory a reflexe dalších století se pokušejí o přesnější definice a vysvětlení (otázka přirozenosti Ježíše z Nazareta, nauka o Trojici, svátosti...). Do tohoto okruhu patří i nauka o očistci. Zkusme se na to podívat blíž. Žádná nauka "nespadne s nebe", ale je dílem dlouhého hledání a konfrontací. V tomto případě řešili teologové následující problém: K čemu je modlitba za zemřelé? Druhá kniha Makabejských (2Mak 12,40-45) mluví o přinášení oběti za mrtvé, aby jim byly odpuštěny hříchy. Nový zákon ovšem nic k tomu jasnějšího nedodává, jen zde najdeme náznaky o možném odpuštění po smrti (Mt 5,25n; 1Kor 10-15). Výslovné potvrzení, že by modlitba za již zemřelé byla zbytečná, zde ale nenajdeme. Rozhodujícím činitelem pro nauku o očistci byla pak eucharistická a modlitební praxe prvotní církve. Od 2. a 3. století máme dosvědčeny modlitby za mrtvé a zvyk slavit eucharistii za jejich spásu. Vzhledem k tomu, že můžeme jen stěží předpokládat, že by tato praxe byla zcestná (museli bychom zpochybnit celý biblický základ křesťanství, protože např. definitivní redakce novozákonního kánonu Písma je až ze 4. století), byli zřejmě křesťané přesvědčeni, že jejich modlitby mohou mít účinek. Totiž: jesliže je člověk po smrti již spasen, pak je modlitba o jeho spásu zbytečná. Jesliže je po smrti zavržen, pak je zbytečná rovněž. Z toho lze usoudit, že musí existovat jakýsi "mezistav", kdy člověk ještě není ve stavu blaženosti, ale postupně k němu dozrává, očišťuje se pro něj. Zde můžeme najít základ nauky o očistci. S definitivní platností o ní rozhodly 2. lyonský koncil r. 1274 (DS 856), Florenstký koncil r. 1439 (DS 1304) a Tridenstký koncil r. 1563 (DS 1820). Berme tedy učení katolické církve o očistci jako snahu o vyjádření víry v možnost dorůstání do Boží lásky i po smrti za pomoci modliteb a přímluv živých i zemřelých. Na otázku odpověděl: P. Mgr. Petr zdroj: http://www.katolik.cz/otazky/ot.asp?ot=689

"Je modlitební praxe prvotní církve z 2. a 3. století nadřazena Písmu?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 16 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

není spásonosná .... (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Středa, 24. leden 2007 @ 16:09:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
to je tedy otázka,... díky Stando

...vždycky jsem měl za to, že nauka o očistci není spásonosná tj. že modlitba za mrtvé jim nijak nepomůže ke spáse, ale prospěje jim i nám jinak ...

... kam strom padne tam zůstane ležet, jak pravil svatý Jan Maria Vianney ...

...

ale rád se poučím

...

jarda



Za zesnulé, co nelitovali pekelných hříchů, je zbytečné se modlit (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 24. leden 2007 @ 17:12:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Vyjádřím se k tomu co říkal P. Mgr. Petr:
"Jesliže je člověk po smrti již spasen, pak je modlitba o jeho spásu zbytečná.
Jesliže je po smrti zavržen, pak je zbytečná rovněž.
Z toho lze usoudit, že musí existovat jakýsi "mezistav", kdy člověk ještě není ve stavu blaženosti, ale postupně k němu dozrává, očišťuje se pro něj. Zde můžeme najít základ nauky o očistci."

Pravoslavná teologie nepoužívá termín očistec, avšak za ty zesnulé křesťany, kteří se pravděpodobně nerouhali Duchu svatému, se modlíme i po jejich smrti.

Za nekřesťany se nemodlíme, neboť ti jsou pro množství svých těžkých hříchů plynoucích z nevěry zavrženi navěky.

Pokud křesťané zemřeli, aniž by litovali následujících pekelných hříchů, tak jim naše modlitba už vůbec nepomůže. Pekelné hříchy lze jmenovat dle Zjevení
21,8 Avšak zbabělci, nevěrní, nečistí (tzn. sexuálně nečistí - např. homosexuálové), vrahové, cizoložníci, zaklínači, modláři a všichni lháři najdou svůj úděl v jezeře, kde hoří oheň a síra. To je ta druhá smrt.
21,27 A nevstoupí tam (tzn. k Bohu) nic nesvatého ani ten, kdo se rouhá a lže, nýbrž jen ti, kdo jsou zapsáni v Beránkově knize života.
22,15 Venku (tzn. v Pekle) zůstanou nečistí, zaklínači, smilníci, vrahové, modláři - každý, kdo si libuje ve lži.
PZ: V závorkách jsou mé výkladové poznámky, které vyplývají z kontextu Bible.

Závěr:
Za zesnulé, co nelitovali pekelných hříchů, je zbytečné se modlit.

Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Re: Je modlitební praxe prvotní církve z 2. a 3. století nadřazena Písmu? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 24. leden 2007 @ 17:37:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V Bibli najdeme mnoho pasáží o místě, které by bylo možno nazvat očistec. Není to však shodné s katolickým pojetím očistce. Je mnoho míst, která hovoří o dočasném trestu v ohni nebo ve vězení či ve vnějších temnostech, kde bude pláč a skřípění zubů ( Mt 5,22 // Mt 5,25-26 // Mt 8,12 // Mt 13,42+50 // Mt 22,13 // Mt 24,51! // Mt 25,30! // Lk 13,27-28! ) 1Kor 3,15 hovoří o tom věřícím, jehož skutky nebudou uznány Pánem u před soudnou stolicí Kristovou, že sice bude SPASEN, ale tak, jako SKRZE OHEŇ, a že VEZME ŠKODU. Protože, jak dále píše ve verši 17, kdo poskvrňuje chrám Boží , toho zničí Bůh. Také Zj 2,11 hovoří o vítězných věřících, o přemožitelích, že nebudou URAŽENI ( = zraněni, neutrpí úraz ) od DRUHÉ SMRTI. A druhá smrt je oheň gehenny. To znamená, že poražení věřící, kteří nezvítězí dočasně okusí utrpení druhé smrti. Budou spaseni, ale jako skrze oheň. Nebudou pohlceni druhou smrtí, ale budou jí bolestivě zraněni. Utrpí škodu. Je to něco jako dvě auta, která prošla autonehodou. Jedno může být zcela zničené a pohlcené zkázou ( navěky odsouzení ) a skončí na vrakovišti a druhé prostě jen utrpí ŠKODU ( 10, 20. 30 tisíc Kč ), ale po opavě bude i nadále použitelné ( to bude zkušenost poražených věřících ). To vše se týká věřících, kteří již JSOU SPASENI skrze Kristovo dílo na kříži, ale kteří nevyznali a neopustili své hříchy ( žili v těle místo, aby usilovali o život v Duchu ). Zakusí utrpení, které bude mít za následek očištění jejich NEVYZNANÝCH a NEOPUŠTĚNÝCH hříchů, které nemohla očistit Kristova krev, protože nebyly k tomuto očištění dány. Z jednoho hlediska byly navěky odpuštěny před Bohem všechny naše hříchy. Před Pánem Ježíšem, kterému budeme u soudné stolice vydávat počet, však bude požadováno vyúčtování za všechny naše nevyznané a neopuštěné hříchy. V žádném případě však podle Písma nelze toto utrpení v očistci zkrátit modlitbami za zemřelé nebo dokonce penězi. To je již pouze lidský výmysl.



Ač byla Lazarova duše v lůně Abrahamově a jeho tělo v hrobě, ožil (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 24. leden 2007 @ 17:59:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Ač byla Lazarova duše v lůně Abrahamově a jeho tělo v hrobě, ožil.

Když bylo Lazarovo tělo 4 dny v hrobě, tak ve stejném čase byla dle slov samotného Pána Ježíše jeho duše (duch) v lůně Abrahamově.

Evangelium sv. Lukáše
16,19 Byl jeden bohatý člověk, nádherně a vybraně se strojil a den co den skvěle hodoval.
16,20 U vrat jeho domu lehával nějaký chudák, jménem Lazar, plný vředů,
16,21 a toužil nasytit se aspoň tím, co spadlo se stolu toho boháče; dokonce přibíhali psi a olizovali jeho vředy.
16,22 I umřel ten chudák a andělé ho přenesli k Abrahamovi; zemřel i ten boháč a byl pohřben.
16,23 A když v pekle pozdvihl v mukách oči, uviděl v dáli Abrahama, a u něho Lazara.
16,24 Tu zvolal: 'Otče Abrahame, smiluj se nade mnou a pošli Lazara, ať omočí aspoň špičku prstu ve vodě a svlaží mé rty, neboť se trápím v tomto plameni.'
16,25 Abraham řekl: 'Synu, vzpomeň si, že se ti dostalo všeho dobrého už za tvého života, a Lazarovi naopak všeho zlého. Nyní on se tu raduje, a ty trpíš.
16,26 A nad to vše jest mezi námi a vámi velká propast, takže nikdo - i kdyby chtěl, nemůže přejít odtud k vám ani překročit od vás k nám.'
16,27 Řekl: 'Prosím tě tedy, otče, pošli jej do mého rodného domu,
16,28 neboť mám pět bratrů, ať je varuje, aby také oni nepřišli do tohoto místa muk.'
16,29 Ale Abraham mu odpověděl: 'Mají Mojžíše a Proroky, ať je poslouchají!'
16,30 On řekl: 'Ne tak otče Abrahame, ale přijde-li k nim někdo z mrtvých, budou činit pokání. Řekl mu: Neposlouchají-li Mojžíše a Proroky, nedají se přesvědčit, ani kdyby někdo vstal z mrtvých.'"

To, co Lazarovi řekl Abraham, to se přesně stalo poté, když Lazar vstal z mrtvých.
Pět boháčových bratrů, kteří neposlouchali Mojžíše a Proroky, se nedalo přesvědčit, ani když uviděli, že Lazar vstal z mrtvých. Přesvědčit se nedali ani velekněží. Uradili se, že zabijí spolu s Ježíšem i Lazara. Jidáš, který vzkříšení Lazara viděl, se stal jejich vražedným nástrojem - zrádcem. Tak se chovají ti, kteří se již rouhali Duchu svatému. Jsou nezměnitelně bezcitní, krutí.
Pán Ježíš však Lazara vzkřísil nikoliv kvůli 5 boháčovým bratřím, ale kvůli tomu, že mnozí jiní Židé díky tomu mohli uvěřit v mesiášství Ježíše Krista.

Evangelium sv. Jana
12,9 Velký zástup Židů se dověděl, že tam Ježíš je; a přišli nejen kvůli němu, ale také aby viděli Lazara, kterého vzkřísil z mrtvých.
12,10 Proto se velekněží uradili, že zabijí i Lazara;
12,11 neboť mnozí Židé kvůli němu odcházeli a věřili v Ježíše.

Bohatí lidé velmi obtížně vstupují do království Božího, to říkal přece Pán Ježíš. Řekl, že to je tak těžké, jako kdyby měl velbloud projít uchem jehly. Proto např. sv. František Assiský tak miloval dobrovolnou chudobu. Viz: http://www.granosalis.cz/article.php?sid=6117

Vysvětlil Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Stejně jako uctívání zlatého telete (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Středa, 24. leden 2007 @ 18:02:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
pod horou Sinaj nezpochybňuje desatero, tak i případný teologický omyl z přemíry lásky nemuže zpochybnit kánon, byť byl přijat o sto, dvě stě lez později.



Re: Je modlitební praxe prvotní církve z 2. a 3. století nadřazena Písmu? (Skóre: 1)
Vložil: roboz v Středa, 24. leden 2007 @ 23:41:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Aj kabalisti poznajú prerozdeľovanie duší po prexode na nebo, peklo a čosi ako očistec (teraz si nespomeniem ako to volajú- žeby niečo so stromom nejakým). majú to ale omnoho zložitejšie(zamotanejšie možno zámerne- predsa len je to mystické učenie), človek sa skladá z 3 časťí (tie z ďalšíx) a každá z nix má vlastný raj, peklo a očistec vo svojom svete. jednoduxo myslím že prvotné kresťanstvo čerpalo aj z mystickejšíx hebrejskýx učení, nielen od esejcov a ostatnýx (platonistov). a pravdaže dúfam že aj z ježišovho učenia.



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy