Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 444 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479036
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR
Vloženo Pondělí, 15. leden 2007 @ 09:49:40 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal jirikrupa

  Vypadá to, že nikdo nějak moc neprotestuje, jestli to vůbec stíhá číst ..(Omlouvám se za tuto frekvenci článků, ale vycházím z toho, že to tu bude a dá se k tomu kdykoliv vrátit, byť já už budu časově zaměřen třeba jiným směrem a nebudu se tomu věnovat tak intenzivně.)..aby se pojmem charismatik rozuměl ten, kdo má nějak prakticky otevřený postoj k charismatům.

A to přesto, že "charismata(dary milosti) jsou mnohem širší pojem, než jen obsah Kor 12 a také přesto, že se někdy postrádá jeden z hlavních aspektů, který původně pojem charismatik měl, a to totiž to, že charismatici neopouštěli či nebyli vylučování ze stávajících denominací . Dnes bych chtěl poukázat a poodkrýt, co to znamená pro ČR.Tedy spíše, co to znamená pro nás, když uvažujeme o "charismaticích" v naší vlasti. I.Ohlednutí zpět A) První dva díly Připomínám, že v prvních dvou dílech jsem se věnoval tak jaksi osobně, i pro ilustraci zákonité chyby v zobecňování, otázce toho, na základě čeho považuje někdo někoho za charismatika. Předložil jsem jakési shrnutí víry ve specifických bodech vzhledem k často vyčítaným věcem u charismatiků, a defacto nikdo na tom nenašel nic biblicky špatného. Objevily se nějaké připomínky, co tam třeba schází, které jsem bral jako kritiku učení a takto se k nim postavil. Byly jen výsekem "stížností" či "kritik" a soustředil jsem se na to, aby se týkaly především "učení" , nikoli "praxe" , byť je jasné, že daná učení se v praxi nějak projevují. K tomu bychse chtěl ještě někdy souhrněji a systematičtěji vrátit, poté, co do toho zahrnu i jiné, v rámci této diskuze nezmíněné "výtky". B) Třetí díl o pojmu charismatik Ve třetím dílem jsem se zabýval samotným pojmem charismatici. Nikoli důsledně akademicky a lingvisticky, ale přesto tak, že kdo si to pozorně přečetl, musel vidět, že tento pojem, jako i jiné pojmy, vznikl v nějaké historické souvislosti odvozením od nějak chápaného slova "charis" "charisma" a v tomto rámci by se pokud možno měl dle mne držet. Neměla by se mu implantovat spousta dalších významů. Řeknu-li to obrazně, pak mohou existovat černí, žlutí, červení, modří, zelení charismatici, kteří jsou něčím specifičtí, ale v zásadě mají ten jeden záladní aspekt, kvůli kterému sami sebe považují za právě ty charismatiky , nebo je tak druzí posuzují. Vysledky: Shrnuji to trochu předčasně, ale mám jakési teze: 1)Slovo "charismata" Slovo "charisamta" v Písmu nezužuje skupinu darů milosti na "duchovní dary" dle Kor 12, týká se třeba i Řím 12 ,Ef 4. V tomto smyslu každý úd těla Kristova má nějaké "charisma" ke službě tělu. Přeneseně defacto všichni jsou charismatiky. (a to i kdyby třeba nebylo jejich životě Kor 12 , nezávisle na daru jazyků, uzdravování atd.) 2)Slovo charismata zůžené na "charismata" Existuje ovšem vnímání slova "charismata", které je celkem všeobecně zaběhlé (konec konců i třeba v pojmech "duchovní dary" či "dary Ducha" (i když i ty znamenají normálně víc), a zužuje výčet "charismat" dle Písma na skupinu jaksi viditelněji "nadpřirozených" a která se týká především Kor 12. 3) Co má souvislost s pojmenováním hnutí Toto druhé vnímání , respetive význam slova se pojí se slovem charismatici a charismatické hnutí. 4) Historický akcent slova se ztrácí Ve vývoji pomíjenou skutečností se stalo, že "charismatici", původně většinou členové zaběhlých denominací jsou prostě nyní "charismatiky" , byť třeba jsou mimo ony církve, nebo mají "vlastní seskupení". Z pojmu charismatici, pro který bylo často typické, že zůstává "uvnitř stávajících struktur" , se jaksi vytratila tato složka a zůstalo prostě především to spojení s užíváním "charismat". (Respektuji lidi, kteří se snaží držet si i ten původní význam pojmu zásadně o ostře spojen s tou historickou souvislostí, ale v tomto fóru a často obecně se dle mne toto jaksi moc nereflektuje a věnuji se tedy tomu významu.) 5) Posun významu slova charismatici Kvůli tomoto posunu významu se tak zpětně mohlo stát, že např. zde na Granu jsou mezi charismatické církve zařazeny AC,JB,CKS,SŽ. Přitom není moc reflektováno, že AC jsou vlastně defacto "letniční". Ztrácí se ten historický vývojový aspekt slova a zužuje se na "pozitivní vztah k charismatům". 6)Nebezpečný posun významu tohoto slova Na druhou stranu se začíná ,a to dosti hojně třeba zde, do tohoto pojmu implantovat plno nových skutečností a to jak na rovině učení, tak třeba praxe. Ovšem v míře, kterou samotný pojem prostě nesnese. 7) Shrnutí a řešení A tak zbývá u vědomí všech předchozích skutečností uvědomit si, že pro nějak velkou skupinu lidí je pojem "charisamtik" či "charismatici" celkem legitimně spojen prostě s "užíváním tzv. duchovních darů". Méně s konkrétním učením (třeba charismatici v Řkc a charismatici v JB je myslím dost rozdíl v učení). Pro jiné je zkušeností a třeba i jakýmsi povědomím prostě omezen na nějakou konkrétní skupinu "charismatiků" tu širší to "tenčí" a mnohdy spojován s něčím, co by mělo být bráno jako jeho součást až druhotně, nikoli primárně. Prostě je to nelegitimní napěchování významu slova charismatik jejich "subjektivními a třeba i v jejich životě pravdivými skutečnostmi" Toto nelegitimní používání pak vede k dezinterperetacím, nedorozuměním a má-li se k něčemu dojít, je dle mne potřeba od tohoto termínu respektive jeho chápaných všelijakých významů ustoupit.(a to i při zachování jakýchsi subjektivních životních zkušeností s představiteli či nositeli těchto označení) II.Teď ta situace u nás: Já to jen načrtnu, vlastně bych se tomu chtěl věnovat více později, ne teď, ale uvědomme si, že třeba jasně s charismatiky jsou spojovány např. tyto tři útvary: 1) "Jasní" charismatici a) Církev křesťanská společenství Ta i sama sebe vnímá jako seskupením převážně charismatických sborů. b) Jednota bratrská Přestože platí, že se nemáme v některých věcec znovu babrat a čeřit je, a to i na osobních rovinách v životě, jsou věci, které se prostě přihodí a klidně třeba za deset let teprve můžeme vidět,jak nás poznamenali a můžeme být Bohem vedeni k přehodnocení našich postojů k daným věcem nebo třeba k uloženému zranění v našem srdci. Uvádím to proto, že jestli se někde pojem "charismatici" používal, pak to jistě bylo i v souvislosti s Jednotou bratrskou. (Navíc víme, že se schylovalo k propojení těchto dvou celků, ke kterému ,škoda, nedošlo.) c)Charismatická obnova v Řkc. Tyto tři skupiny jsem uvedl, protože dle mne nejvíce nějak spojují s tím slovem a jasně svítí oním charismatickým označením. CKS jsem uvedl na prvním místě, protože je defacto jako celek tzv. "charismatická". V Jednotě bratrské se to dělo jakýmsi vývojem, který někteří označují jako boj a v Řkc se jedná dle mne o drtivou menšinu s omezeným významem uvnitř proudů . Jak velký vliv a jaký záběr uvnitř Řkc má, to by víc věděli katolíci, já mám omezené zkušenosti i informace v tuto chvíli.(a to teď nereflektujionu věc, že někteří lidé uznavají charismatické hnutí, ale nikoliv v Řkc) 2) Další dá se říct "charismatické" celky Přiznám se, že o "nejvýraznější evangelikální" , jak píše Dan Drápal, denominaci nemám tušení, kam je "lupnout" ? Zda sem, nebo výše? Dle jejich "zásad" se otvírají darům Ducha a charismatům (ale mají to v tom přesnějším biblickém pojmosloví, kdy charismata jsou šířeji chápána), nicméně nejsem si jist, jestli se jako denominace považují za "charismatickou církev" či jak je tam rozšířené používání "darů". Jakobin to ve svém výčtu tak chápe, graňácké Echo to tak nevidí a já se přiznám, nevím. Myslím si ale soukromě, že to nebude na takové rovině jako CKS, nebo Jednota bratrská. Samotného mne to velmi zajímá, jak to vlastně je. Jinak tedy uveďme AC,SŽ a také ROFC nejspíš i KMM,CTF,NŽ ... a kdoví, co ještě tu už vzniká a existuje. Nedávám je sem do druhé roviny, že bych nějak defirencoval, která je lepší, horší, vlivnější, početnější či co, ale prostě proto, že pojem charismatici dle mne s těmito sbory , církvemi či celky není spojen tak bytostně a na scénu přichází pojmosloví jako "letniční", "hnutí víry" a asi i další. (ale nechám se poučit, to myslím upřímně) Pojem charismatici jistě lze použít , už i v tom, jak jsme si jeho význam ujasnili. Když se ovšem zeptáme jednotlivých představitelů či členů, za koho se považují, nejsem si jist, zda jaksi povstanou a všichni jednohlasem řeknou, my jsme charismatici a patříme k charismatickému hnutí. (ono to sice není zcela jisté ani u té první skupiny, ale nějak to převažuje bych řekl, tak se to nějak hodnotí a bere) 3)Celky s menšinovými "charismatiky" či snad dokonce bez nich No a samostatnou skupinou pak beru další církve .ČCE,Pravoslavní, Metodisté, Husitská církev a prostě ostatní, (teď mám okno, ale myslím že uvedl-li bych např. adventisty nebo Křesťanské sbory, asi by to spíše byla legrace) ..no www.cirkve.cz. Nic moc nevím, jak to tam nyní ohledně pojmu charismatici funguje, v těchto celcích. III. Dokončení z minula A tak závěrem se pokusme říci, dle bodů, které jsem uvedl minule jako úvodní a specifické pro řazení lidí do nějakých skupin, jak to asi je dle nich: Charismatik: 1)Někam patří (ty body nejsou podle důležitosti seřazeny) JB,KS ..přeneseně AC,ROFC,KMM,SŽ, (asi SO,NŽ,CTV) Kupříkladu je jasné, že se nedá říct, že charismatici jsou katolíci, byť někteří jsou, a stejně tak třeba o ČCE,Pravoslavných ,Armádě spásy atd. (nemluvím ve výčtu, ale v ilustraci) S tou CB by mne to docela zajímalo,jak to je. Zde trochu ujíždíme z našeho pojmu, protože i uvnitř těchto církví mohou být lidé, kteří dle stanoveného významu charismatici být v osobním životě nemusí, ale jejich postojem otevřeností a členstvím jimi jakoby jsou. Toto ujetí ale je minimální, vztahujeme-li toto označení pouze na církve toto jednoznačřně vyučující, deklarující (mluvím o duchovních darech) a vedoucí k tomu své členy. 2)Něco učí Zůstal bych u učení o křtu v Duchu a duchovních darech Toto budou mít relativně společné , ostatní učení budou různá. Tu některému bude nakloněn větší blok charismatiků, tu menší. Toto bude zhruba stejné. 3) Něco dělají Zase bych zůstal u praxe užívání mluvení jazyky a dalších "darů". Mnou zmiňovaný pojem, respektive legitimní význam, má jeden docela nedostatek. IV. Nedostatek respektive "chybička se vloudila" - přídavek Jelikož pojem charismatik vznikl v jakémsi historickém kontextu (uváděl jsem v minulém díle lehce) a my z něj vlastně ten historický aspekt poněkud vyprázdnili a vzali si ten základní rys, může se stát, že vlastně toto pojmosloví budeme používat i pro případné skupiny, které by třeba chtěli (či si nějak dokonce "zasloužili") jiný "název", kvůli jinému specifiku. Jenže tomu se asi nevyhneme. Už se to totiž ztrácí (na tomto fóru absolutně) směrem v historii vzad (třeba ti letniční, které bereme za charismatiky) a tak se to asi bude "mlžit" i směrem vpřed "v čase". Důležité pro toto je tedy vědět , a je to částečně řešením, že prostě "charismatici" je pojem pomocný, který dává najevo, jaký vztah mají daní lidé či skupiny ke specifické oblasti v učení a životě (jímž je používání darů) . Může ovšem ztratit onen historický nádech a jaksi ustrnou v obecné představě o tom, co kteří lidé "přinášejí církvi za důraz". (Na některých lidech (a následně skupinách) věřím jsou položeny zvláštní důrazy, přestože z Písma je priorita různých věcí jaksi objektivněji daná). A to jak směrem vzad , tak i vpřed. (Uvedl jsem např., že někteří se považují oproti charismatikům za jakousi třetí vlnu , či jsem zmínil možnost jakéhosi"movment of grace and unity - hnutí milosti a jednoty - toto vše naším pojmem charismatici často asi jsou či případně budou, ale musíme tedy tento pojem jaksi odčasovat a dát prostor tomu, že mohou povstat nejen letniční, nejen "charismatici" , ale i nějací jiní) ) V.Závěr Uvědomuji si, že toto je těžké pro něčí pochopení, ale já prostě jen popisuji fakt, že , jak už jsem zmínil, pojem charismatik tady opustil svůj "historický aspekt" , uchytil se na onom jistém prvku učení a praxe,jímž je vztah k charismatům a proto může být použit a je používán dokonce na různé lidi a různá hnutí s různými důrazy a učeními. A to jak v dějinách dokonce před dobový vznik pojmu charismatici, tak i směrem k budoucnosti. Pojem zůstává, ale je třeba sledovat konkrétní stav, pohyb Ducha, konkréní důrazy a milníky. Jak u všeho v Písmu, je to jen vnější věc, tento pojem,který nikdy nemůže vyjádřit obsah člověka a hnutí beze zbytku. Může jen načrtnou něco z jeho víry a praxe. V tomto smyslu si myslím, že, když už, může slovo charismatik být používáno. Každopádně by nikdy nemělo být nadřazeno "bratrství". A je otázka, zda někdo by měl více říkat, že je charismatik, než že je "Boží dítě", respektive bratr.(nejde o říkání, jde o chápání) Otázku, zda máme vůbec toto slovo v osobním životě používat, nechávám zatím otevřenou. Já například si "charismatik" nechci moc říkat, byť jím dle tohoto asi jsem. (tuto otázku ale nechám otevřenou, jak jsem řekl ) Každopádně odpovím konečně na otázku v nadpisech článků? Je špatné být charismatikem? No, není! Pokoj Vám


"Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR" | Přihlásit/Vytvořit účet | 29 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR (Skóre: 1)
Vložil: demagog v Pondělí, 15. leden 2007 @ 22:15:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Co se tyce CB, CB se neuzavira pred Duchem Svatym, pred charismaty, naopak, je si plne vedoma dulezitosti daru Ducha Svateho pro rozvoj cirkevniho spolecentstvi i jednotlivce. Kazatele, starsi, se snazi poznat obdarovani svych bratru a sester a vyuzit jej ke spolecnemu rustu.

Na druhe strane vsak se odmita tridni rozdeleni na ty, co maji a na ty, co ne. Liturgie, aspon v nasem sboru, probiha konzervativne. Nikdo nesoudi druheho podle toho, jestli se modli v jazycich. nebo ne...

Ja osobne vidim nebezpeci charismaticko - letnicniho krestanskeho smeru v tom, ze se zamenuje Krest Duchem s Naplnenim Duchem, vira se zkusenosti a zkoumanim zkusenosti. Kdyz se charismaty pouzivaji jako "znamka" krtu Duchem, ci dokonce spaseni. Toto nebezpeci vnasi do duchovniho zivota mnohych pochybnosti, zavist, na druhe strane nadrazenost a pycha. Odmitam uceni, ze kdo nema dar modlitby v jazycich nema Ducha Svateho.
Vice a hloubeji ve clanku> Vztah s Duchem Svatym
http://www.granosalis.cz/article.php?sid=6121



PS> K posledni otazce (Skóre: 1)
Vložil: demagog v Pondělí, 15. leden 2007 @ 22:20:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
mam take jednu>
Je spatne NEBYT charismatikem?



Ha, ctyri prispevky a vsechny (Skóre: 1)
Vložil: demagog v Pondělí, 15. leden 2007 @ 22:41:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
od demagoga:-0
Neodpustim si jeste paty, i kdyz spise nez na tuto serii clanku bych reagoval na novou anketni otazku a tim vlastne i na druhou vlnu clancich o charismaticich.

Mozna bychom se nemeli divat na to, kdo je ci neni charismatik, mozna bychom se nemeli tolik markovat a oznacovat se nejruznejsimi cejchy. Spise bychom si meli klast otazku> Co je na tom ci onomuceni nebezpecneho?

Mozna bychom se pak mohli podivit, ze ten, koho povazujeme napr. za charismatika, to muze videt stejne.

Nerikejme si, jsi takovy a makovy, nehledejme oznaceni, ktere muzeme prilepit druhemu na krk. Pamatujme, ze jsme Jedno v Kristu. V Korintu se krestane znackovali jmenama misionaru a apostolu, my se znackujeme nazvy denonimaci a cirkvi. Jsme Jedno v Kristu, jsme udy Jednoho Tela.

Neznackujme osoby, ale zkusme se divat na uceni. Oddelit nazory krestana od uceni, ktere zastava. Neodsuzovat druheho za jeho nazor. Ale naopak, snazit se mu vysvetlit, co na danem nazoru vidime za nebezpecne a kam toto nebezpeci muze vest. Nepovysujme se vzajemne jeden nad druheho. Nekritizujme sve osobnosti, ale sve nazory.

A naopak. Budme pripraveni kritiku vyslechnout, zamyslet se nad ni, ptat se Pana Jezise, s pomoci Ducha hledat v Pismu, najit odvahu uznat svuj omyl a opustit jej.




Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR (Skóre: 1)
Vložil: Manciny v Úterý, 16. leden 2007 @ 10:08:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je otázka, co vše se již dá považovat za "charismatické křesťanství". Spousta věřících věří v sílu modlitby a reálné Boží působení v osobním životě aniž by se považovali za charizmatiky. Stále více se do sborů a kostelů dostávají "charizmatické" písně a křesťané se scházejí v bytech i mimo bohoslužby a to i v tradičních církvích, kde se lidé znají. Hranice se dosti rychle stírají. Já osobně jsem pro co nejvolnější a nejširší použití tohoto pojmu (nevnímám ho pejorativně, čistě neutrálně). Toto rozvolnění mohu pozorovat v Katolické CHO. Na konference jezdí lidé, kteří jsou jinak "běžní" katolíci a na druhou stranu vedoucí obnovy se poklidně účastní běžné mše aniž by tam halekali nebo jinak rušili. Jsem přesvědčen, že tento trend bude probíhat napříč všemi denominacemi a že se všechny tak trochu charizmaticky "nakazí". To je ostatně smysl obnovy.



Charismatici v Krnově - rok 1996 (Skóre: 1)
Vložil: daggie v Úterý, 16. leden 2007 @ 14:55:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
milý jiri krupo,
nebyl jsi na jaře 1996 v Krnově na konferenci Vinice s Rickem Olmsteadem? Pokud ano, tak by mě zajímal by mě tvůj dnešní postoj k jejich službě a využití charismat v ní. Předem děkuji za odpověď.
daggie



Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Úterý, 16. leden 2007 @ 20:53:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Částečná immobilita muskulatury, prýštící z pasivity příslušného cerebroorálního centra vede k souhrnu nepříznivých okolností pro jedince přímo fatálních a zbavených veškerých chloupků a jiného porostu.



Stránka vygenerována za: 0.27 sekundy