Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Bernard.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 5, článků celkem: 16195, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 397359, adminů: 60, uživatelů: 5077  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 147 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

oko
gregorios777

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
109109338
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong?
Vloženo Neděle, 31. prosinec 2006 @ 18:32:56 CET Vložil: bOLEK

Charismatici poslal jirikrupa

   Někdy je dobré věnovat se "učení". I když je pravda, že někdy učení nesedí s praxí. Nejen v poslední době se tady rojí  všelijaké definice pojmu charismatik a tvoří nepříjemný guláš. Možná byly asi i pokusy, nejspíše nepříliš úspěšné o ujasnění, ale když už se to tady různě všelijak omýlá, vyjasněme toto nějak konkrétně a prakticky.

   Mluvme o učení. Lidé jsou zvyklí dělit se na evangelíky, prostestanty, katolíky atd. , kdy charakteristikou tohoto oddělení je  nějaké učení , nějaké vyučování a poté také následující praxe.

Jaké je učení charismatické ? (jsem-li nucen používat tento termín ) Odlišme prosím učení charismatické od toho, co vyčítáme jednotlivým lidem. Můžeme mít dojem, že vlastní učení k tomu vede, ale proteď odlišme prostě vyučování od toho, kdy se někdo choval tak a jindy o­nen jinak.

Jako bilický důkaz tohoto použiji Pavlovi epištoly. Byly psány různým sborům s různými problémy, ale přitom Pavlovo učení bylo stejné. Jeho ovečky se tu a tam chovaly porůznu, ale nešlo říct, že učení apoštola Pavla tomu bylo na vině. Bylo kdyžtak potřeba říct, tento člověk zhřešil takto a takto, v tomto sboru se stalo toto a toto. Popřípadě tato skupina sborů je náchylná k tomuto (považovali-li jsme se za schopné to vidět a mluvit o tom).

Oddělme pojem charismatik od nějakého přisuzovaného chování, poté můžeme kdyžtak říct, tento charismatik či hnutí je autoritářské, tito letí v prorokování, tito to přehánějí s učednictvím, tito závádějí nové názvy do církve a "nám" se to nelíbí atd. Nicméně bude to adresné a konkrétní, tak , jako Boží slovo a Boží kritika někdy bývá. Když už někdo chce tato slova používat a různé trendy a skutky posuzovat.

Použiji sám sebe a ¨"své" učení, protože jsem označován za charismatika (výslovně třeba Berkinem, jakobin, ale i dalšími).

I. Několik specifických poznání ( které se dají takto zformulovat ):

1) Věřím, že Písmo je Božím slovem.

2) Věřím, že nejvyšší přikázání je milovat Boha a bratra (respektive bližního,mít rád lidi)

3) Věřím, že pravá zbožnost jest pamatovat na vdovy a sirotky v jejich souženích

4) Věřím veškerým základní věcem evangelia, smrt Ježíše za naše hříchy , vzkříšení, soud věčný, pokání atd. .... (tuto část vynechávám, protože charakterizuji učení z hlediska debaty o pojmu "charismatik").

5) Věřím, že každý znovuzrozený bratr je "členem" církve Kristovi a je Duchem přiřazován i ke konkrétním společenstvím lidí ,místním sborům různých denominací.

6) Věřím v tzv. křest Duchem (respektive přimutí Ducha Svatého, sestoupení na člověka) a také věřím dle Korintským na tzv. charismata , projevy Ducha Svatého jako uzdravování, prorokování, a další.

7) Věřím, že církev je povolána zvěstovat evangelium o Ježíši Kristu něvěřícím lidem skutkem i slovem.


II. Vztah k "charismatům":

1) Věřím, že Bůch chce uzdravovat lidi, dávat lidem modlitební jazyky a další . Věřím, že to nemáme v našem životě míjet ani zveličovat a přeceňovat. Je důležitější mít se rádi, než prorokovat nebo uzdravovat, ale to, že je to důležitější nevylučuje to, že i ty dané věci jsou důležité.

2) Veškeré dary Ducha (braná často jako tzv. charismata .Odtud původně slovo charismatik - dopuručuji se toho celkem držet tohoto původního významu, když už) jsou milost, nejsou majetkem člověka,nejsou tu k jeho vyzvednutí v těle, i když mohou sloužit k jeho potvrzení Bohem. Jejich cílem je primárně -služba. Jakmile z této role vypadávají, ztrácí se ze správného zacílení. Dary jsou tu obecně a v souhrnu pro službu, jsme služebníci.


III. Víra,vyznávání, uzdravování, mluvení jazyky a podobné specialitky (některé z nich) spojované s charismatiky (někdy s hnutím víry či letničními, ale jelikož Grano řadí do charismatických církvi CKS,SŽ, AC, JB, mluvím v tomto ohledu ):

1) Věřím, že víra rozhoduje o mnoha věcech v životě a skrze ni přijímáme už i to největší o co jde, spasení.

- Nevěřím, že víra má být vztažena mimo rámec Božího slova a věřím,že platí jen v souvislosti s tím, když Bůh mluví . Mám víru ve víru, ale jen potud, pokud je spojena a podřízena Bohu. Víra není magický získavač čehokoliv nezávisle na Bohu.Tedy ta biblická víra.

2) Věřím na mluvení ve víře, ale jen potud, pokud se nevymykne z toho, že je prostě normální vírou. Nevěřím na automatické čehokoliv vyznávání proto, abychom to obdrželi, nedotkne-li se nás v něčem Bůh s tím, že počítá s odpovídajícími slovy víry, nikoli nevěry a pochybností.

3) Mluvení jazyky, respektive třeba modlitba v jazycích je normální součást některých životů, věřím, že to má svůj biblický účel a rámec a neskončilo to.


4) Prosperita . Věřím, že Bůh je zaopatřovatel a může se v tom oslavit. Stejně tak ale křesťan může přijít o veškerý majetek, nebo být prostě "chudý", jako třeba apoštol Pavel řekl o sobě. Ne z každé vdovy a sirotka se stane bohatý podnikatel , řeknu takovým bormotem, nebo jak se takovým rčením říká. ( nadbytek je dáván ke službě, nikoli k tělesnému shromažďování)

5) Uctívání a chválení - nevidím problém s klaněním, zpíváním, leháním, tančením, či jen prostým stáním či čím při chvále, vše vidím v Písmu.

6) Jednota - věřím, že jsme povoláni v jedno společné tělo. Nevěřím v jednotu mimo Písmo, ale věřím v rozlišení důležitých a méně důležitých věcí v učení pro vytváření dobrých vztahů, ujednocování se ve víře a dokonce v případné spojování církví. (nezaměňujte s povoláním pod vedení Římské církve vycházejícím z Říma)

7)Autorita v církvi- věřím, že Bůh povolává i dnes učitele, pastýře, proroky, evangelisty, věřím, že církve jsou vedeny staršími, pastýři, dohlížiteli a skupiny sborů mohou být vedeny apoštoly. Věřím také, že někteří proroci, někteří učitelé, svým způsobem i jisté prvky služby apoštola jsou dány nikoli jen určitému denominačně vymezenému celku, ale prostě biblicky tomu, komu je chce Bůh dát a to Božímu lidu. Přesto věřím, že služebnosti, služebníci mají své hranice, které jsou Bohem dávány.

Žádný člověk nemá být podřízen slepě komukoliv a nemůže být po něm vyžadována "poslušnost" proti jeho vůli, každý je svobodné a za sebe odpovídající stvoření (věřím ve svobodu jednotlivce) . Věřím také, že v církvi jsou místa služebností, které v sobě obsahují jistou odpovědnost a právo na řízení a vedení, kterému se ostatní podřizují ve své svobodě a dobrovolně (věřím v rád a pořádek celku, nikoli chaos).


Všechny body mají v Písmu dle mne jasnou oporu a vyplývají z něj. (má-li někdo problém, můžu mu myslím daná Písma ukázat)

Co je špatně? Popřípadě , co je vynecháno? Jsem charismatikem? Jsem-li kvůli tomuto charismatikem, je špatné být charismatikem?

Budu rád, když mi to kritikové i ti , kteří to takto rozdělují , vysvětlí.

Takže posílám upřímné vyznání víry (specifické nikoli souhrnné) a ptám se. What´s wrong?

(Vynechal jsem třeba uzdravování či vysvobozování atd. , ale nemyslím, že by u toho mělo být něco jiného řečeno, než jak jsem třeba řekl u bodu s mluvením jazyky. Dokážu si představit různé úlety u těchto věcí, ale sám se momentálně necházím dle mne v jednom z těch úletů, že totiž tyto věci v mém živitě zaujímají nepatrné místo nejen co do činění, ale i do vidění.Nemyslím, že by to zrovna bylo to nejlepší Boží.Jinak biblickou obhajobu souhrnně mluvení jazyky, uzdravování , prorokování i osvobozování jsem napsal a poslal na Grano již dříve)


"Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 77 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Neděle, 31. prosinec 2006 @ 20:39:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Ja mam jenom par dotazek a komentaru.

Predne bych se chtel zeptat, jakym zpusobem momentalne naplnujes bod 3 - totiz zboznost ve forme starosti o vdovy a sirotky. Je to vec, kterou v soucasny dobe sam pro sebe resim, a zajima me, jakou formou probiha tato sluzba tam u vas, kde momentalne pusobis.

Za druhe jsem se chtel zeptat, ktere biblicke pasaze mas na mysli, kdyz pises o tom "klanění, zpívání, lehání, tančení, či jen prostým stání či čem při chvále". Zpivani jsem nasel, ale lehani atd. uz ne.

Za treti, muj dojem - a podotykam, ze je to jen dojem - je ten, ze to, co na charismatickem hnuti nekterym lidem hlavne vadi, neni ani tak to samo vyuzivani duchovnich daru ke sluzbe, jako spis prave to selektivni precenovani nekterych z nich, jak pises. A nejcasteji je to to mluveni jazyky. Nemyslim, ze charismaticke hnuti by se vyznacovalo nejakou extra vyssi uspesnosti co do naplneni proroctvi ci co do uzdravovani nemocnych - dokonce ani ne co do sluzby chudym a potrebnym -, ale to, cim se nejviditelneji odlisuje od zbytku krestanstva je prave to rozsireni glossolalie.

Zrovna vcera jsem si precetl 1K na jedno posezeni a muj dojem z tech kapitol 12-14 byl ten, ze je Pavel napsal prave proto, ze Korintane to mluveni jazyky prilis precenovali. A Pavel jim proto pise, ze jako jo, je to dar Ducha, ale vzdycky tu glossolalii zminuje az na poslednim miste a casto k ni dodava ruzne doplnujici podminky (jako je napriklad nutnost vykladu). Odhaduju - a je to jen odhad - ze to takhle napsal proto, ze uvnitr korintskeho sboru pravedpodobne pusobila skupinka krestanu - nadsenych glossolalistu - kteri byli ochotni jit az tak daleko, ze povazovali lidi jazyky nenadane za menecenne krestany. Proto jim Pavel na jedne strane psal, ze ne vsichni maji dar glossolalie (1K 12:30) a ze to stejne neni ani tak dulezite (1K 14:5), ale na druhe strane sam sebe obhajoval jako jazyky mluviciho (1K 14:18), aby ho tak glossolalni mensina vubec brala vazne, a pral si, aby se jazyky rozsirily i do zbytku cirkve, cimz by zmizel duvod k nejakejm rozmiskam a dohadum, kdo je opravdovej krestan a kdo ne.

Kazdopadne je z tech kapitol 12-14 cejtit snaha zduraznit, ze glossolalie nepredstavuje nejake extra supr cupr specialni pomazani od Boha, naopak, ze je to pravdepodobne jeden z tech nejobycejnejsich daru Ducha (odtud Pavlova exhortace: "Usilujte o vyssi dary!" - 1K 12:31).

Cili muj nazor je ten, ze charismaticke hnuti sice ma pro mnoho obzvlaste mladych lidi velkou pritazlivost v tom, ze dava duraz na osobni prozitek, ale prave tento duraz na emocionalitu a "sebezapomneni" v sobe nese i riziko destabilizace. Protoze kdyz spolu zacnou lidi "zavodit", kdo je "vic v transu", tak z toho asi moc rozumnejch a moudrejch rozhodnuti nevzejde, ze jo?

Tak jsem se vyzvanil.

Mejte se.

Aviaf



Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? (Skóre: 1)
Vložil: ianka v Neděle, 31. prosinec 2006 @ 21:55:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Jiri. Celkom si to zhrnul dobre. Ked ti mam odpovedat, co je spatne na tom vsetkom, tak skusim take 2 body:

1. Kazdy krestan musi vediet rec Ducha Sväteho,poznat Panov hlas. Totiz satan, ako sa pise, sa prevlieka v anjela svetla a rad pokusa a zvadza najmä tych, ktori nasleduju Pana Jezisa. Toto ropoznanie sa tyka myslienok, a vsetkeho, co krestan preziva a vidi okolo seba.

1. Prakticky priklad: Ked budem medzi krestanmi a budem nieco silne prezivat, napr. sa zacnem nekontrolovatelne smiat a nebudem moct prestat, hoci radsej by som sa zrozumitelnymi slovami modlila k Panovi Jezisovi, alebo ma nieco hodi dozadu, a uz uplne stratim vedomie, tak na druhy den by som sa mala vazne zamyslie, ci toto bol prejav Ducha Sväteho. Ci to ma oporu v Biblii, a ci skutocne to bolo "spolocenstvo" s Panom Jezisom. Pokial to neurobim, som na najlepsej ceste zist z cesty.

2. Prosperita ako ucenie cirkvi. Je to az neuveritelne, ako satan moze zaslepit aj toho, kto cita Bibliu. Ci nepovedal Pan Jezis, nezhromazdujte si poklady na zemi, ale v nebi? A ze nemozete sluzit Bohu aj mamone? A ze bohati tazko vchadzaju do Bozieho kralovstva. A ze sa treba varovat lakomstva? Ci sa nepise, ze kto chce zbohatnut, upada do rozlicnych nedobrych ziadosti a zbludil od viery a sposobil si mnoho bolesti? Ci sa nepise, ze beda vam bohaci, lebo uz mate svoje potesenie? A ze milovanie penazi je korenom vsetkeho zleho? Nehovori nam prave toto Pan Jezis cez svoje slovo? Ma krestanovi na to zalezat, ci ma vela, alebo malo? Nehovori Pismo: Ked sa mame coho najest a do coho obliect, s tym sa spokojime?

To su len dva body, ktore ukazuju na obrovske bludenie charizmatikov.



Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 01. leden 2007 @ 14:56:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřím, že problémy tzv. charizmatiků, jsou totožné s problémy popsanými v listech Korintským svatým. Přílišná soustředěnost na dary Ducha, na Ducha svatého ( na úkor Pána Ježíše Krista - např. modlitby k Duchu ) a s tím související absence HLUBŠÍHO učení a zkušeností s Pánem ( 1Kor 13 - o Boží lásce ). Tedy jakási POVRCHNOST a soustředění na VNĚJŠÍ efektní věci, na vnější "duchovní kariéru", na uchvácení moci ve sboru, než na vnitřního Krista přebývajícího v nás. To je také lék, který Pavel doporučuje Korintským : "což nevíte, že jste chrámem Božím a že Duch Boží ve vás přebývá?" "Čili sami sebe neznáte, že Ježíš Kristus je ve vás?" ( 1Kor 3,16 // 2Kor 13,5 ) Když to přirovnám k něčemu "civilnímu", je to stejné jako nějaká americká povrchní obchodní show. Nejmarkantněji je tento aspekt vyjádřen v tzv. "Hnutí víry", které hlásá materialistického Krista a jehož hlavní náplní jsou kázání o prosperitě a o tom, jak získat peníze skrze duchovní svět ( 1Tim 6,3-10 ). Mimochodem, toto hnutí vycházející z pohanských okultních šamanských praktik nelze ani počítat mezi křesťanské, přestože jeho bludní učitelé ( koukol předurčený od věků ke spálení - Ju 4 ) zadržují ve svých sborech milióny znovuzrozených Božích dětí. Věřící charismatik nebo letniční, který odmítá Pánovy hloubky přístupné pouze skrze nesení svého kříže a zapření své duše, tedy ten stále stejný starý člověk, který odmítá s Kristem zemřít skrze kříž, se snaží přivlastnit si BOŽÍ MOC: A protože Bůh svou MOCÍ ( Duchem ) nepomazává žádné tělo ( tělesnost ), dostává se tomuto charismatickému věřícímu jsoucímu ve starém člověku FALEŠNÉHO POMAZÁNÍ ( Ex 30,31-33 ), které je ovšem pro nezkušené jen těžko rozlišitelné od pravého pomazání Ducha. Ne každá láska, každá radost a každý pokoj a ne každá MOC je OVOCEM DUCHA. To vše najdeme i např. v New Age apod. Problém charismatického ( i letničního ) hnutí je tedy skutečnost, že se již dál nevyvíjí a je ZASTYDLÉ - ustrnulo na duchovních darech, na povrchnostech, ale nejde dál ke Golgotě. Protože pravé Letnice následují až po Golgotě - po smrti a vzkříšení s Kristem i v naší zkušenosti. Nikdy ne před Golgotou. Chování charismatiků a letničních je tedy stejné, jako kdyby si učednící Páně nárokovali Ducha svatého a Jeho MOC, ještě před ukřižováním Páně. Pochopitelně, že v odpověď by se jim dostalo pouze nečistého ducha. Mluvím zde o VNĚJŠÍ MOCI Ducha svatého, protože zároveň platí, že drtivá většina charismatiků a letničních V SOBĚ Ducha svatého má, protože uvěřili v Pána Ježíše Krista a jsou znovuzrozeni. Nemají však Boha vždy MEZI SEBOU, ale pouze V SOBĚ. Nejsou tedy Chrámem Božím jako celek ani Církví Boží. Nenaplnili proto požadované podmínky - jsou jako nedoučení učedníci, nepřipravení ke každému dobrému dílu. Problém tedy nevidím v UČENÍ o charismatech, to je správné a biblické ( když pominu učení o prosperitě v pojetí Hnutí víry ), ale v USTRNUTÍ charismatiků před Golgatou. Pouze průchod křížem může takové věřící duchovně očistit.



Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? (Skóre: 1)
Vložil: signum v Pátek, 05. leden 2007 @ 12:48:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já mám dotaz, ve 2. bodě je uvedeno,
.. milovat bratra ( respektive bližního...

Je rozdíl mezi bratrem a bližním ?



Gregoriova církev ? (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Sobota, 06. leden 2007 @ 01:01:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Rozumím tomu tak, že odmítáš charisamtiky jako necírkev defacto kvůli nepokrývání šátky na hlavách žen. Rozumím tomu správně?

Kdo je podle tebe u nás v ČR duchovně zdravá církev?
Vychází to ztěch šátků, nebo to má ještě jiné kořeny?



Charismatici jako neznovuzrození lidé? + vrchol života křesťana. (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Sobota, 06. leden 2007 @ 01:14:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Tvrdíš výše, že u charismatiků nejde o "duchovní život", že tam jedná "starý člověk".

Tak tělesnost a starý člověk je všude, třeba i v těch tvých vtipech,např. ten o masturbaci jeptišek mrkvami.

Nicméně pleteš se, když myslíš, že učení o pokání, smrti a vzkříšení (duchovně) třeba i podobně jako uří W. Nee se neučí.

Každopádně tvé hodnocení stavu a míry učení a charakteru

a) málo učení o pokoře, nesení kříže atd.
b)hodně tělesnosti a starého člověka

přenechám Tobě.

Písmo učí i o pokoře i o nesení kříže, i o úmrtní starého člověka. Já zastávám Písmo a nechápu, proč bych to měl činit jinak, i když jsem nazýván charisamtik.

Jinak nevím, jak se k tomu vyjádřit, je to Tvůj soud.

Každopádně tvé tvrzení, ¨které jde až tak daleko, že nejen trvdí, že je tam hodně "člověčiny" , ale mluví o tom, že vše je ve starém člověku a nemůže tam být Boží moc a Boží Duch je pěkně mimo.


Učení o vrcholu křesťanské života v Darech jsi slyšel od koho?

Písmo zjevuje, že to vrchol není velice jasně.To, že k tomu někteří v praxi sklouznou, neznamená, že "charisamtici" učí o vrcholu v Darech.


Pokoj Joel



Stránka vygenerována za: 1.62 sekundy