Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 257, komentářů celkem: 429592, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 444 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116501465
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Dva reformátoři církve – Martin Luther a František z Assisi
Vloženo Úterý, 31. říjen 2006 @ 13:20:23 CET Vložil: Bolek

Historie poslal Karels


Dva reformátoři církve – Martin Luther a František z Assisi
Zmíněná studie si nepoložila za cíl učinit hlubokou analýzu života těchto božích mužů. Má práce si chce povšimnout jednak rozdílných přístupů obou služebníků Páně, stejně i to, co je spojuje. Je docela pravděpodobné, a já si to přeji, že tento článek vás čtenáře přivede k zamyšlení, což je účelem, abychom přemýšleli nejenom o naší spáse, ale i o naší křesťanské minulosti. Znova musím konstatovat, tato práce je jenom a pouze můj názor (jako i všechny ostatní mé práce), nikoho jiného, žádné církve, nebo křesťanské skupiny. Navíc dodávám, že tato práce není hotovou prací, ukončenou prací, nýbrž daleko více inspirace k diskuzi.

Dva reformátoři církve, tak jsem pojmenoval svůj článek. Proč zrovna tito dva – Martin Luther a František z Assisi? Protože podle mě reprezentují dva zcela odlišné přístupy, dva odlišné postoje jak reformovat církev. František z Assisi – v roce 1205 měl František vizi, která ho nabádala k návratu do Assisi, kde měl počkat na povolání, které dalo vzniknout nového žebravého řádu františkánů. [1] Martin Luther - byl německý teolog, kazatel a reformátor, zakladatel protestantismu, autor řady duchovních, politických, pedagogických spisů, církevních písní a překladů. [2] Je těžké zhodnotit byť i jednotlivě osudy těchto božích mužů a já se chci v krátkém článku pokusit porovnat oba dva! Ale možná tak ještě více bude kontrastovat rozdílný přístup jejich vlastní mise uvnitř církve. Ať už František z Assisi, nebo Martin Luther zaznamenali, že s křesťanskou církví není něco v pořádku. Oba dva se pokusili reformovat katolickou církev, ale každý z nich to učinil odlišným způsobem. František z Assisi byl povolán Pánem Ježíšem: „Františku, jdi a obnov můj dům, který, jak vidíš, se rozpadá.“ Zpočátku se dává František do opravy kostelíka, než pochopí, že Pánu šlo o opravu jiného domu – církve Páně. Obdivuhodná mise Františka z Assisi probíhá uvnitř vlastní církve – což je zásadní rozdíl od přístupu Martina Luthera. Při zhodnocení celého působení Františka z Assisi bych řekl, že se František nerozhodl měnit teologii své církve, katolické církve. Martin Luther přitloukl svých 95 tezí na dveře kostela a začala křesťanská éra, která se nazývá reformace. Obdivuhodná mise Martina Luthera probíhá vně původní církve, což je zásadní rozdíl od přístupu Františka z Assisi. Při zhodnocení celého působení Martina Luthera bych řekl, že Martin Luther položil základy reformačního teologického přístupu ve vztahu ke katolické církvi. Martin Luther zcela a zásadně mění teologii katolické církve a pokládá tak teologický základ reformované církve. Soudím, že oba dva přístupy jsou v nejvlastnějším slova smyslu dva přístupy jak reformovat svoji církev, svůj sbor. Přístup Františka z Assisi byl přímý, setrvává ve své církvi, ale rozhodne se uvádět do praxe, až horlivé praxe – Boží slovo, Svaté texty Bible. Přístup Martina Luthera byl rovněž tak přímý, odchází ze své církve a rozhodne se postavit teologické základy nové církve s využitím toho, co se mu na katolické církvi jevilo za špatné. Když jsem přemýšlel o povolání Martina Luthera, tak nebylo nějak nadpřirozené. Žádné nadpřirozené povolání se nedostalo Martinu Lutherovi. Tím nejzákladnějším Božím zjevením byly Martinu Lutherovi Svaté texty Bible. Při určitém srovnání těchto dvou velkých reformátorů, jako člověk, jako charakter u mě „vyhrává“ František z Assisi, jeho hluboce lidský přístup, jeho proměněný charakter Ježíšem Kristem, si mě získal. To si snad mohl dovolit říct jenom František z Assisi – „bratr Slunce, sestra Luna.“ Naproti tomu Martin Luther je mi sympatický tím, že se odvážně vzepřel tisíciletému pořádku, který vládl v katolické církvi. Martin Luther si musel být velice dobře vědom, že mu půjde až i o život. Také to byl jistě velký myslitel, překladatel Bible, za což si mě rovněž získal. Máme-li za to, že není něco v našem sboru v pořádku, jsou ve své podstatě možné tyto dvě cesty. Buď setrváme ve sboru a snažíme se uvádět do praxe Boží slovo, bez ohledu na dění kolkolem nás. Samozřejmě neuvádíme Boží slovo do praxe nějak demonstrativně. Druhou možností, druhou alternativou při naší nespokojenosti s křesťanským životem je, že nakonec volíme odchod do jiné církve, jiného sboru, nebo se rozhodneme založit svůj sbor, který by byl postavený na základní zásadě – vyvarovat se chyb svého bývalého domovského sboru. Ať mi odpustí křesťanští historici, je mi jasné, že oba dva boží mužové – František z Assisi a Martin Luther žili úplně v rozdílných podmínkách a v jiné době. Nevím, zda si mohu dovolit učinit podobné srovnání, ale já jsem tak učinil. Těžko říct, který z obou reformačních přístupů je správnější, zda přístup Františka z Assisi, nebo přístup Martina Luthera. Snad nejsme ve svých sborech tak nespokojeni, že musíme okamžitě odcházet. Pokud chceme nějakou změnu, nějakou reformu uvnitř našeho sboru, naší církve, tak bychom měli začít nejdřív sami u sebe. Odchod je až tím posledním řešením… Karels
poznámky: 1. František z Assisi 2. Martin Luther


"Dva reformátoři církve – Martin Luther a František z Assisi" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dva reformátoři církve – Martin Luther a František z Assisi (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 31. říjen 2006 @ 13:23:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná jsem to srovnání pojal až moc jednoduše, ale zase se obávám, že pokud by to bylo sáhodlouhé pojednání, tak to nikdo nebude chtít číst....

Karels



Re: Dva reformátoři církve – Martin Luther a František z Assisi (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 31. říjen 2006 @ 14:02:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Všimněte si jedné věci, ani jeden z reformátorů, které jsem uvedl, nechtěl ovládnout svoji církev. Nějaký palácový převrat, to nepřipadalo v úvahu.

Karels



Re: Dva reformátoři církve – Martin Luther a František z Assisi (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Úterý, 31. říjen 2006 @ 17:13:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Zdravím Tě Karle!
Já také miluji životopis svatého Františka z Assisi, obzvláště ten nejstarší s názvem: "Kvítky sv. Františka". Ten životopis přímo hoří láskou k Bohu a touhou po misii. Zároveň je plný humoru, takového toho uvolnění ze stresu. Je tam takový ten svatý humor i v situacích, kdy Františkovi a jeho spolubratřím hrozí smrt umučením. Viděl jsem i pěkný film, myslím že s názvem "Bratr Slunce, sestra Luna"; jiné filmy o Františkovi se moc nepovedly.

Martin Luther je jiný. Aby nebyl potrestán, možná i popraven německým císařem, tak dovolí jistému vévodovi mít současně dvě manželky - tu právoplatnou i milenku. Tím si získá jeho přízeň a ochranu. Tento okamžik nepokládám za svatý. Takto by skutečná reforma neměla začínat.

Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Re: Dva reformátoři církve – Martin Luther a František z Assisi (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Středa, 01. listopad 2006 @ 16:14:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ježiš Kristus je tiež svojim spôsobom reformátor. Okrem iného prišiel zreformovať judaizmus. Musel bojoval proti:
- zlej teológii farizeov: Mt. 5 /Počuli ste, že otcom bolo povedané.... Ale ja vám hovorím:.../

- musel nanovo ukázať na niektoré časti starého zákon, ktoré do jej doby boli ,,zakryté,,
2Kor 3 /Ten istý závoj ostáva totiž až do dnešného dňa pri čítaní starej zmluvy a neodkrýva sa, lebo ho odstraňuje (len) Kristus. Až po dnes, kedykoľvek čítajú Mojžiša, leží im závoj na srdci. Ale hneď, ako sa obráti k Pánovi, závoj padne./

Ak chcel Ježiš reformu judaizmu vo svojej dobe musel vytvoriť skupinu dvanástich učeníkov a oddeliť ich od synagogy...takto koná skutočný reformátor

o niekoľko rokov neskôr podobne konal apoštol Pavel.
Sk 19 kap. /Potom vošiel do synagógy, neohrozene vystupoval a tri mesiace viedol rozpravy s nimi, presviedčajúc ich o kráľovstve Božom. A keď sa niektorí zatvrdili a neposlúchali, ale potupovali to učenie pred zástupom, odlúčil sa od nich, oddelil učeníkov/
apoštol Pavel musel oddeliť učeníkov od židovstva a oddeliť bvalých pohanov od pohanstva.

podobne o niekoľko storočí bol nútený urobiť Martin Luther...

Je to naprosto legitímny spôsob práce, pretože platí reformačná zásada ,,jedine písmo,, preto každé duchovné hnutie bude posudzované podľa toho do akej miery sa zhoduje s Písmom svätým. Neplatí totiž presvedčenie RKC o tom, že jedine katolícka cirkev je predurčená byť prvou ...ani luterova cirkev nie je predurčená, ani žiadna iná. Platí biblická zásada. Ježiš Kristus je hlava cirkvi a všetci sme jednotlivé údy Kristovej cirkvi.Aj Luther aj pápež bude posudzovaný podľa Písma...nie podľa príslušnosti k cirkvi.

PS
František z Assisi je polovičný reformátor, pretožezastal niekde na pol ceste. Bol presvedčený o tom, že rímska cirkev je od podstaty tá pravá odvodená od sv. Petra a úrad pápežský je úrad delegovaný priamo od Krista. Z takejto východiskovej polohy nie je možné vykonať úplnú reformu....



Re: Dva reformátoři církve – Martin Luther a František z Assisi (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 01. listopad 2006 @ 17:35:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
To by potom podle Vás Ivanep, byl i John Wesley pouze polovičním reformátorem, neboť on nevystoupil ze své Anglikánské církve. Z ní bylo vystoupeno až po jeho smrti. On se po celý život snažit reformovat Anglikánskou církev zevnitř, neodhodil ji do smetí. Proto měla jeho teologie trvalý vliv nejen na Církev metodistů (ti jeho učedníci, kteří se od Anglikánské církve po jeho smrti oddělili), ale i na Anglikánskou církev. Wesleyem ovlivněná Anglikánská církev měla vliv na Velkou Británii včetně všech jejích tehdejších kolonií po celé zeměkouli v 19.století, na tzv. puritánskou vládu královny Viktorie. Z dříve pirátských Britů se tehdy proto nečekaně vyklubali jemní a vychovaní charakterní gentlemani. Základy k morálnímu křesťanskému probuzení položil John Wesley, Anglikánskou církví (jejím vysokým duchovenstvem) celý život pronásledovaný. To bylo ovocem jeho svaté trpělivosti. Inu vrcholná láska je trpělivá - jak učil svatý apoštol Pavel. Luther zůstal příliš netrpělivým a jak se dnes říká, tak svou zbrklostí vylil s vaničkou i dítě. To si myslí Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve
Nicméně, Bůh si použil i tu Lutherovu zbrklost - obnovením možnosti ženatého duchovenstva na evropském západě. Do pořádku však Lutherovu teologii, naprosto zdivočelou, musel dát o 200 let později trpělivý Philipp Jakob Spener (1635-1705), zakladatel pietismu a jeho ještě trpělivější žák August Hermann Francke (1663-1727). Před tou pietistickou opravou přinášela, Bohu žel, Lutherova teologie většinou zhoubu a byla příčinou evropských náboženských válek - i té třicetileté války v Čechách a popravy českých pánů, většinou již nečeských německých luteránů.



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy